Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Petr Fiala a Volodymyr Zelenskyj. Foto: oficiální stránka prezidenta Ukrajiny
,

Falešné ověřování „fejků“ jako válečná zbraň. Fialu v Kyjevě mají usvědčit kelímky na stole

Vydávají se za bojovníky proti falešným zprávám z konfliktu na Ukrajině, sami však vytvářejí a šíří dezinformace ve prospěch Kremlu. Podvodníci nepravdivě „ověřenými“ informacemi vytvářejí chaos a shazují práci bezpečnostních analytiků a verifikačních týmů, které se ověřováním informací dlouhodobě seriózně zabývají. Ukázalo se to i při březnové cestě českého premiéra Petra Fialy do Kyjeva.

„Vrcholná schůzka východoevropských lídrů, kterou 15. března v Kyjevě hostil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, byla zinscenována polskou vládou, přičemž agenti polské tajné služby hráli roli novinářů a Zelenského tisková kancelář připravila falešné fotografie ze schůzky, tiskového brífinku a cesty vlakem,“ tvrdí na svém blogu australský novinář John Helmer žijící v Moskvě.

Jeho vylhané výroky převzaly dezinformační weby a kolují i v českých řetězových e-mailech. Podle Helmera nešlo o cestu tří středo- a východoevropských premiérů, ale o polskou propagační operaci, která měla polskému státu „zajistit evropské, americké a alianční fondy a vojenské vybavení NATO“. Svá tvrzení doplňuje o údajné vizuální důkazy, kterými se snaží pravdivost cesty Petra Fialy a jeho vládních protějšků z Polska a Slovinska vyvrátit.

Struktura textu na první pohled připomíná výstupy investigativních novinářů a analytiků, kteří pracují s otevřenými zdroji na internetu a s vizuálními vodítky, kterými ověřují a analyzují záběry z válečných oblastí na Ukrajině. Ve skutečnosti však text neobsahuje žádné skutečné důkazy a je postaven na iracionálních a snadno zpochybnitelných argumentech.

Jde o příklad takzvaného falešného ověřování, které se stává stále častějším typem manipulací, i v právě probíhající válce na Ukrajině.

Papírové kelímky jako „důkaz“

Helmer hned v úvodu textu tvrdí, že silně medializovaná zahraniční cesta byla podle něj smyšlena od začátku do konce. „Falešné setkání, falešné místo, falešní novináři a tisková konference,“ píše. Pomáhá si přitom fotografiemi ze setkání státníků a z následné tiskové konference před novináři.

Foto: Oficiální web ukrajinského prezidentského úřadu

Na nich upozorňuje na různé údajné nesrovnalosti. Například tvrdí, že skutečnost, že má jeden z mužů po levici polského vicepremiéra na sobě neprůstřelnou vestu v zabezpečené konferenční místnosti, naznačuje, že je z polských tajných služeb. „Buď zapomněl, že předstírá, že je v kyjevském prezidentském úřadě pod bezpečnou kontrolou Ukrajiny, nebo zapomněl, že se má vydávat za civilistu,“ dodává Helmer.

Podle něj byly i videoobrazovky upraveny Zelenského tiskovou kanceláří a ukrajinský symbol na stěně místnosti za ukrajinským prezidentem se údajně liší od těch, které jsou připevněny ve skutečných zasedacích místnostech prezidentského úřadu.

Tím však Helmerovo hledání „důkazů“ manipulace nekončí: „Na obrázku vpravo jsou zblízka papírové kelímky ležící na stole. Jde o důkaz improvizované zasedací místnosti, nikoliv té v Zelenského kanceláři v Kyjevě. Stejně tak zobrazené židle v současném stylu neodpovídají ukrajinskému prezidentskému stylu.“

To, že někdo využívá papírové kelímky, přirozeně samo o sobě neprokazuje, že jde o „improvizovanou zasedací místnost“. Stejně tak lze snadno na jiných fotografiích zveřejněných úřadem ukrajinského prezidenta prokázat, že konferenční místnost, logo na stěně, a dokonce i zmiňované papírové kelímky se objevují i na jiných setkáních Zelenského s jeho hosty.

Na prahu nové dezinformační éry

Příkladů falešného ověřování je ale daleko více. Jak upozornili novináři z americké investigativní redakce ProPublica, jde o nový trend takzvaných „dezinformačních operací pod falešnou vlajkou“.

Jejich princip je jednoduchý: manipulace je zamaskována do „ověřování faktů“. Autoři předstírají, že ověřují ukrajinské falešné zprávy. Ve skutečnosti nejprve zinscenují údajnou původní falešnou zprávu, fotografii či video, kterou pak „ověří“ a označí za hojně sdílenou ukrajinskou manipulaci, přestože nikdy předtím internetem nekolovala.

Cílem je ukázat, že „speciální operace“, jak Rusko nazývá válku na Ukrajině, probíhá podle plánů a že tvrzení o ruských neúspěších nebo náletech na civilní oblasti jsou ukrajinskou dezinformační kampaní, která má podkopat důvěru Rusů. Stejně tak jde o snahu znevěrohodnit práci skutečných expertů ověřujících skutečné falešné informace.

Výzkumníci z Media Forensics Hub při Clemsonské univerzitě ve spolupráci se zmíněnou platformou ProPublica identifikovali více než tucet takových videí, která mají vyvracet zjevně neexistující ukrajinské podvrhy. Tato videa nasbírala přes milion zhlédnutí na proruských kanálech v aplikaci Telegram a na Twitteru získala tisíce reakcí.

Výzkumník z Media Forensics Hub Patrick Warren, který analyzuje falešná videa, jako první narazil na video, které tvrdilo, že ze starých záběrů vojenského vozu byla odstraněna ukrajinská vlajka a nahrazena písmenem „Z“ – symbolem podpory ruské invaze na Ukrajině. Když se však Warren snažil dohledat příklady lidí, kteří šířili fake s písmenem „Z“, nenarazil na jediný případ.

„Sledoval jsem to v kanálech Telegramu docela pečlivě a video, o kterém tvrdili, že je propagandistické, jsem nikde nenašel,“ říká. Místo domnělého původního falešného videa ale narazil na další falešná ověření. Na nich autoři vyvraceli zdánlivě falešné a zmanipulované záběry výbuchů na Ukrajině či rádoby falešných zničených vozů ruské armády.

„Je zcela jasné, že je to cíleno na rusky mluvící publikum. Snaží se v lidech vzbudit dojem, že když vidí zničenou ruskou vojenskou techniku, měli by mít podezření, že na tom něco nesedí,“ shrnuje Warren.

Propagandistická „Válka s fejky“

Dalším podobným případem je i webová stránka War On Fakes, v českém překladu „Válka s fejky“. Jde o anonymní portál, který se tváří jako projekt ověřující válečné informace z Ukrajiny. Již z loga však lze poznat, že jde o proruskou propagandu: obsahuje písmeno „Z“ a přeškrtnutý obrázek kamery s názvem americké televizní stanice „CNN“.

Jak zjistil britský analytik a novinář Ben Heubl, stránka navíc byla založena na ruské IP adrese teprve v březnu tohoto roku. Ruský telegramový účet se stejným názvem v azbuce pak má již přes 700 tisíc sledujících.

Stránka existuje v různých jazykových mutacích – v angličtině, ruštině, francouzštině, španělštině i čínštině. Obsah si tak mohou přečíst lidé téměř z celého světa. Toho využívají i ruská ministerstva a velvyslanectví, která falešná ověření z webu sdílí na svých profilech na sociálních sítích, přestože se projekt označuje za apolitický.

I tento web se snaží napodobovat práci skutečných expertů na boj s dezinformacemi. Články obsahují strukturu ve stylu „falešná zpráva“ a „ověření“, a také obsahují obrázky s červenými nápisy „FAKE“.

Mezi „falešné zprávy“ podle nich patří třeba to, že Rusko na začátku března vybombardovalo porodnici ve městě Mariupol. Navíc virální fotografie známé ukrajinské blogerky Marianny Podgurské, která tou dobou sama v nemocnici čekala na porod, měla být také zinscenovaná.

Jako „ověření“ toho, že ve skutečnosti nemělo jít o fungující porodnici, autoři opět nepředložili žádné důkazy, pouze domněnky: „Je logické předpokládat, že pokud by tam skutečně byly rodičky, pracovníci záchranné služby a očití svědci, kteří na místo dorazili jako první, by si okamžitě pořídili fotografie z místa mimořádné události na své telefony, aniž by čekali na známého reportážního fotografa.“

„Rádi bychom zdůraznili, že žena je ve skutečnosti těhotná, ale v porodnici stejně nemohla být. Zdravotnické zařízení je již několik dní využíváno ozbrojeným plukem Azov jako opevněné zařízení, které nefunguje jako porodnice,“ píše server, aniž by svá tvrzení doplnil o jakékoli důkazy či zdroje. Přesto se zpráva dostala i na české dezinformační kanály.

Další falešná ověření obdobným způsobem popírají například ruské válečné zločiny na civilním obyvatelstvu v Buči nebo zpochybňují digitální nástroje jako satelitní mapy či mezinárodní investigativní komunity mapující situaci na Ukrajině.

Falešné OSINT profily

Tento nový dezinformační trend komplikuje práci skutečných digitálních analytiků a novinářů. Zároveň však bylo jen otázkou času, kdy se podobné manipulace objeví na scéně. Fact-checking a investigativní práce pomocí otevřených zdrojů, též mezinárodně známá pod zkratkou OSINT, se staly populárními mediálními obsahy.

Zpracování takového obsahu se totiž ve většině případů vyznačuje vysokou novinářskou kvalitou a transparentností při práci se zdroji. Pro zpracování tohoto typu obsahu je také důležitý aspekt spolupráce. Ta probíhá většinou na sociálních sítích, kdy jejich uživatelé vzájemně ověřují a analyzují především vizuální obsah z válečných oblastí či právě falešné zprávy.

Už delší dobu na sociálních sítích ale působí i pochybné účty, které popularitu podobného obsahu zneužívají, ačkoli zdaleka nedodržují jeho kvalitu.

To se ukázalo například u twitterových účtů OsintTV a OSINT Updates s desetitisíci sledujících. Ty se tváří jako investigativní účty, ale často sdílí pochybný, spekulativní a neověřený obsah. Jako například, když OsintTV zveřejnil fotografii výbuchu údajně z Ukrajiny v roce 2022, ale ve skutečnosti šlo o záběry ze Sýrie v roce 2017. Původ záběrů se přitom dal snadno ověřit vyhledáním obrázku přes Google.

Účet OSINT Updates zase šíří nepravdivé informace o ukrajinských vojenských ztrátách během války a pravidelně sdílí informace účtu OsintTV.

„Zdá se, že tento falešný účet ‚OSINT‘ provozuje hinduistický nacionalista, který jej používá k propagaci nepodložených senzacechtivých tvrzení. Jedná se o dezinformaci,“ píše novinář Idrees Ahmad zabývající se digitální žurnalistikou, který jeden z nepravdivých příspěvků odhalil.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře