Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Foto: Český rozhlas - Radiožurnál
, zdroj

Pod tlakem je nejen televize. „Rozptýlit pochybnosti“ chce i Rada ČRo. Tahounem je radní Nerušil

Právě v době, kdy se volebnímu výboru sněmovny představují kandidáti na čtyři křesla televizních radních, se do Výroční zprávy o činnosti ČT dostala zmínka, že televize nedala dost prostoru hnutí SPD. Nemělo by ale zapadnout, že podobnou debatu už pár měsíců vede i Rada Českého rozhlasu, především pak radní Josef Nerušil. I když sám tvrdí, že mu nejde primárně o SPD, je to právě Okamurovo hnutí, kdo Nerušilovy výstupy využívá k opakované kritice veřejnoprávních médií.

Výroční zpráva o činnosti České televize za loňský rok má na dvě stě stran. Místopředseda Rady ČT Daniel Váňa do ní vložil i potenciálně třaskavou formulaci o údajně nedostatečném prostoru pro SPD v politickém zpravodajství a diskusních pořadech.

Na tuto pasáž ve zprávě jako první upozornil server Info.cz. Zmíněná část dokumentu (který má HlídacíPes.org rovněž k dispozici) si ale zaslouží bližší pohled.

V pořádku, až na SPD

Rada ČT totiž nejprve v několika po sobě odstavcích píše o „vysoké míře postojové neutrality zpravodajství České televize“, konstatuje, že skladba hostů Otázek Václava Moravce a pořadu Máte slovo „odpovídala koaličnímu a opozičnímu rozložení sil v Poslanecké sněmovně PČR“ nebo že strany a hnutí „dostaly přiměřený prostor pro prezentaci svých představ, postojů a politických programů“.

O to překvapivěji tedy působí následující odstavec: „(…) výjimkou byla v roce 2020 SPD, jejíž prostor ve zpravodajských a diskusních pořadech České televize ve srovnání s ostatními politickými stranami a hnutími je možné označit za neadekvátní, vzhledem k zastoupení této strany v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.“


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


Dodejme, že zpravodajství České televize (i Českého rozhlasu) v minulosti kritiku za malý počet respondentů z SPD vysvětlovalo tím, že zástupci Okamurova hnutí odmítají do pořadů přijít. Teď ale televizní Rada vedená Pavlem Matochou téma využívá k novému nátlaku na ředitele ČT Petra Dvořáka.

Radní si od vedení televize letos vyžádali statistiky počtu pozvání zástupců parlamentních stran do pěti profilových pořadů ČT24, včetně těch odmítnutých, a také včetně redakční příslušnosti pozvaných novinářů. Na minulé schůzi přijala Rada usnesení, podle něhož ředitel tento úkol nesplnil. Ve skutečnosti však Dvořák statistiku s Radou projednat chtěl, ale místo pracovního setkání na řádném zasedání, tak aby argumenty obou stran zazněly veřejně.

Okamurova férovka

Hnutí SPD je vůči veřejnoprávním médiím kritické dlouhodobě; současný tlak na Českou televizi i Český rozhlas mu vyhovuje. Místopředseda SPD Radim Fiala v úterý na svém Facebooku zveřejnil text, ve kterém mimo jiné vyzval k odvolání generálního ředitele ČT Petra Dvořáka i celého vedení redakce zpravodajství:

„Férovka v podání České televize: SPD bylo na obrazovce pouze 52x, ale ČSSD 295x, ODS 213x, Piráti 112x, STAN 99x, KDU-ČSL 76x, TOP09 69x a KSČM 65x… Vyplývá to ze zveřejněné analýzy vysílání ČT za 3. čtvrtletí loňského roku, posuzoval se poměr výslovných referencí (v obraze či jenom jako zmínka),“ napsal Fiala s tím, že čísla o „vysílání ČT zpracoval analytik Josef Nerušil, který je také členem Rady Českého rozhlasu a tiskový tajemník Arcibiskupství pražského“.

Tohle pojítko mezi kritikou České televize a Českého rozhlasu je klíčové. Josef Nerušil je rozhlasovým radním od loňského září a od té doby se při jednáních Rady několikrát dotazoval, proč jsou některé strany podle jeho vlastních rešerší ve vysílání zastoupeny méně, než by odpovídalo jejich parlamentní síle.

„Při vší úctě, pokud zjistím, že u dvou sněmovních stran, s obdobným volebním výsledkem (plus mínus 11%) jsou referováni poslanci v poměru 5:1 (a čistě už jenom omezeno na Poslaneckou sněmovnu, tedy bez úvah senátorů, hejtmanů apod.), pak se asi shodneme, že něco není dobře. A asi nás ani nepřekvapí, že ta pětkrát méně citovaná strana je SPD, což ale jinak dále nehodnotím. Kromě toho, že mám jako člen Rady v takovém případě jaksi imperativ jednat,“ vysvětluje pro HlídacíPes.org Nerušil své výhrady vůči vysílání rozhlasu.

ČT? „Zamlčuje, manipuluje, fandí“

Pokud jde o televizi, to, co SPD označuje Nerušilovou „analýzou vysílání ČT“, je ale ve skutečnosti jen počet zmínek o jednotlivých politických stranách v hlavní zpravodajské relaci Události.

Nerušilův text se statistikou z loňského prosince letos v lednu zveřejnily Parlamentní listy, odkud ho obratem na svůj web dala i SPD. Prý šlo o relevantní čísla za celou ČT. To ale Josef Nerušil popírá, stejně jako to, že by měl k Okamurovu hnutí jakýkoli vztah.

„Na základě svého orientačního průzkumu (který bych však sám pojmem analýza neoznačil) jsem došel v případě ČT i v případě ČRo k určitým závěrům. V případě ČT jsem se tématem s výjimkou výše zmíněného textu více nezabýval, zabýval jsem se tím (daty ČT) jen z důvodu určitého srovnání, podobně výše zmíněný text vznikl, aby byla tato – ne zcela časově nenáročná práce – byla také nějak zužitkována, v nějakém uceleném textu,“ říká radní.

Ten se také ve zmíněném textu na Parlamentních listech nijak netají kritikou zpravodajství České televize, i když zároveň ČT chválí například za regionální či kulturní tvorbu:

„Zpravodajství je ovšem v době všeobecně dostupného internetu jak z jiné planety. Zamlčuje, manipuluje, ignoruje. Fandí. Demokratům proti republikánům, Izraeli proti Palestině, Evropské unii proti Rusku či Číně. Jako kdyby nevědělo, že monopol na informace už nemá a nikdy už mít nebude.“

Když si radní povídají

Pohled do médií či na sociální sítě naznačuje, že Nerušil má názorově blízko k předsedovi Rady České televize Pavlu Matochovi, který se rovněž profiluje jako konzervativec – dříve se Matocha netajil sympatiemi k bývalému prezidentovi USA Donaldu Trumpovi a jako publicista na serveru Česká pozice ještě před nástupem do Rady ČT kritizoval nástup progresivní levice na Západě, „klimaalarmismus“, či obhajoval maďarského autoritářského premiéra Viktora Orbána.

Foto: Zdroj: Facebookový profil Pavel Matocha (předseda Rady České televize)

Především ale Matocha s Nerušilem našli společnou řeč i při kritice „svých“ veřejnoprávních médií, která coby členové mediálních rad kontrolují. Ukazuje to následující dialog obou radních na Facebooku.

Když Český rozhlas odvysílal loni v prosinci rozhovor s Pavlem Matochou o turbulencích v Radě ČT krátce po odvolání dozorčí komise (které odvolaní členové komise považují za nezákonné a brání se žalobou, pozn. red.), komentoval Josef Nerušil výkon moderátora takto:

„Bumba měl jasno už od začátku (smajlík).“ Pavel Matocha reagoval: „A máš hned téma na vaší Radu (smajlík).“ A opět Nerušil: „Hehe, na Radě už to bylo, že na plusku k tématu mel rozhovor jen Smoljak, Bednář a Leschtina. Tedy aby to napravili, po befelu pozvali tebe, ale dali ti to patřičně sežrat.“

Radní Josef Nerušil – který jinak při zasedáních Rady vystupuje mnohem formálněji – však ve stylu ani obsahu svých podobných příspěvků nevidí problém:

„Mohu potvrdit, že na Facebooku mám „v seznamu kontaktů – přátel“ i Pavla Matochu a že jsme si v tomto virtuálním prostoru při několika příležitostech vyměnili několik replik na mediální dění – jestli Vám z toho vyplývá, že mi Pavel Matocha navrhuje i agendu na příští zasedání Rady ČRo, pak se tomu mohu jen lehce pousmát,“ říká s tím, že v jeho konverzacích s Matochou „je zřetelná určitá ironická, sarkastická rovina našeho dialogu, nehledě na to, že opak by zavdával oprávněný důvod k úvahám nad naší příčetností“.

Vedle názorové blízkosti se však nápadně podobá i způsob, jakým oba radní vznášejí námitky vůči zpravodajství veřejnoprávních médií. Právě na Nerušilův návrh Rada ČRo na únorovém zasedání přijala usnesení, že „nepovažuje za dostatečné doručené odpovědi na dotazy ohledně zastoupení politických stran a hnutí ve vysílání ČRo“.

Fakta nebo dojmy?

Josef Nerušil, který dřív v rozhlase pracoval, kritizuje konkrétně šéfa zpravodajství ČRo Jana Pokorného: „Pan Pokorný mi v této souvislosti skutečně nemusel vysvětlovat, jak se dělá zpravodajství, abych neblábolil nesmysly, ale odpovědět mi na konkrétně formulovaný dotaz podložený nikoliv dojmem, ale konstatováním určitých exaktně zjištěných dat. Měl na to tři měsíce, v zásadě se nabízela dvě řešení: buď Nerušilovy závěry vyvrátit vlastními závěry, nebo akceptovat určité pochybení spojené s přijetím patřičných opatření. Bohužel, ani jedno se nestalo,“ tvrdí Nerušil.

Za zmínku stojí i to, že na posledním zasedání Rady Nerušilovy „hodiny a hodiny práce“ při získávání statistik z vysílání ocenil výslovně radní Tomáš Kňourek, který se nad menší četností zástupců SPD ve vysílání rozhlasu pozastavoval v Radě už dříve.

Podle Kňourka jde prostě o „fakta“. S tím ale nesouhlasí ředitel zpravodajství Pokorný, podle kterého výsledky parlamentních voleb nejsou „maticí, která formuje zpravodajství“. To se podle Pokorného řídí hlavně aktuálními událostmi.

Radní přesto po generálním řediteli René Zavoralovi už do příští schůze chtějí, aby „vysvětlil pochybnosti ohledně vyváženého zastoupení zástupců politických stran a hnutí ve zpravodajství a publicistice Českého rozhlasu“. Tlak na vedení zpravodajství očividně roste nejen na Kavčích horách, ale i na Vinohradské.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

8 komentářů

  1. nemec napsal:

    Asi si budeme muset zvykat, že se do českých státních médií pomalu začíná tlačit rádio Moskva a televize Sputnik v  podobě proruského spolku SPD vedeného Okamurou a možná budoucím ministrem zahraničí R Fialou a ministrem obrany J Foldynou v příští Babišově vládě.

    • skeptik napsal:

      Asi jste své tvrzení mínil jako nadsázku, ale to nejhorší na vašem příspěvku pane nemec je, že vůbec nemusíte být příliš daleko od pravdy.

  2. Oskar (hanák z Hané napsal:

    Když už nejdou vyvrátit spočítatelné statistické údaje, příjde vhod i tvrzení, „podle kterého výsledky parlamentních voleb nejsou „maticí, která formuje zpravodajství“ a které nelze ani spočítat, ani ničím jiným konkretním podložit.

    • Pavel Liška napsal:

      No, výsledky voleb sice nemusí být zcela implicitně tou „maticí, která formuje vysílání“, ovšem vysílání ČRo musí vyváženě, nestranně a neutrálně reflektovat všechny názorové proudy ve společnosti, viz kodex ČRo :
      https://rada.rozhlas.cz/kodex-ceskeho-rozhlasu-7722382

      Jen pro úplnost dodávám, že výsledky voleb zase reflektují ty názorové proudy ve společnosti …. 🙂
      Co na tom panu Pokornému není jasné ?

  3. A. S. Pergill napsal:

    Bude nutné přitlačit vedení ČT a ČRo, aby respektovala výsledky demokratických voleb. A pokud se budou vzpírat demokratickým pravidlům, tak je nemilosrdně zrušit.

    • skeptik napsal:

      Pokud říjnové volby dopadnou podle současných průzkumů veřejného mínění, připomenu vám při první možné příležitosti po volbách tento váš příspěvek, A. S. Pergille.

      • A. S. Pergill napsal:

        Budeme muset zapracovat na tom, abyste to připomínat nemusel.

        • skeptik napsal:

          Vždyť už na tom v současné době ze všech sil pracujete, pane Pergille. Ve výsledcích průzkumů veřejného mínění se vaše značné úsilí nějak neodráží.

Přidávání komentářů není povoleno