Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Předseda Rady ČT Pavel Matocha (vpravo) a radní ČT Lubomír Veselý. Foto: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia
PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia,

Lidem vadí hlavně Wollner nebo Fridrichová, tvrdí šéf Rady ČT. Stížnosti ale nechce zveřejnit

Nový předseda Rady České televize Pavel Matocha nechce říct, na co si lidé u radních stěžují. Televizní rada na Matochův návrh zamítla žádost HlídacíPes.org o znění stížností projednávaných Radou za poslední půlrok. „Je to komunikace mezi Radou a koncesionáři, nemáme jejich souhlas ke zveřejnění,“ tvrdí Matocha.

Sám Pavel Matocha přitom hromadění stížností popisuje jako dlouhodobý problém a z jejich neřešení viní bývalé vedení Rady.

Byl to právě Matocha, od středy nový předseda Rady ČT, kdo v říjnu prosadil, aby si u Rady mohl stěžovat každý, kdo pošle podepsaný e-mail. Tím se výrazně snížil práh pro podání stížnosti (v e-mailu už není potřeba udávat plnou poštovní adresu) a naopak zvýšil počet stížností, které Rada eviduje.

HlídacíPes.org proto požádal začátkem listopadu Radu ČT prostřednictvím zákona 106 o poskytnutí plného znění stížností, které projednala od května do listopadu. S důležitou poznámkou – že stačí jejich anonymizovaná verze bez jména, adresy či jiných identifikačních znaků stěžovatele. Jak se ukázalo, nestačilo to.

Bývalý šéf Rady ČT: Zveřejnil bych to

„Stížnosti doručené Radě České televize považujeme za soukromou korespondenci mezi jejich autory a Radou, a proto je bez výslovného souhlasu těchto autorů nebudeme postupovat ke zveřejnění,“ konstatoval včera na jednání Rady ČT Pavel Matocha. Jeho závěry Rada následně schválila.

Ještě předtím se však ozval radní Zdeněk Šarapatka: „Proč bychom nemohli uveřejněním minimálně obrousit spekulace?“ Narážel na to, že Rada se podle nových pravidel musí zabývat i prostými podepsanými e-maily, u kterých je velmi snadné Radu zahltit množstvím žádostí o reakci, včetně toho, že může jít o účelový postup.

„Proč my ne, a proč například Český rozhlas a například Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ano?“ upozornil Šarapatka na fakt, že například Rada ČRo znění stížností, které na ni směřují, zveřejňuje.

Omluven ze včerejšího jednání byl bývalý předseda Rady René Kühn. Ten by s poskytnutím znění stížností v anonymizované podobě neměl problém:

Osobně nevidím důvod, proč by Rada ČT neměla poskytnout jakoukoli informaci, která se týká její agendy, zástupcům veřejnosti nebo médiím, pokud jí to umožňují zákonná pravidla. Informace o obsahu stížností projednávaných Radou ČT mezi takové informace řadím,“ říká Kühn.

Souhlas stěžovatele se zveřejněním stížnosti by považoval za nutný v případech, kdy ze stížnosti jasně vyplývá i to, kdo si stěžuje. To však nebyl případ zmíněné žádosti o informace podané redakcí HlídacíPes.org, zaměřené na anonymizovanou podobu stížností, tedy hlavně na jejich téma.

Matocha: Lidem vadí hlavně čtyři jména

Radní Matocha kvůli údajnému neřešení stížností minulé vedení Rady v čele s bývalým předsedou Kühnem opakovaně kritizoval. Sám má téma diváckých podnětů v agendě radního dlouhodobě vysoko.

V listopadu se Matocha během zasedání Rady ptal šéfa komunikace ČT Víta Koláře, zda má ČT k dispozici seznam nejvíce kritizovaných redaktorů televize v médiích. O několik týdnů dříve ve vysílání internetového rádia Slobodný vysielač naznačil, že podobnou statistiku už si sám sestavil:

„Za těch několik měsíců mám docela dobrý přehled o tom, co kritikům České televize nejvíc vadí. Na tom je vidět, že to je vlastně pár pořadů a novinářů nebo kvazinovinářů v ČT, kteří tam vystupují a v očích významné části české populace tu televizi vlastně poškozují. Teď tady nebudu říkat z hlavy vymyšlená čísla, ale určitě nadpoloviční většina všech stížností, které nám na některé pořady České televize chodí, se bude týkat čtyř osobností nebo redaktorů České televize. To je Wollner, Fridrichová, Moravec a Železný,“ dodal Matocha.

Kolik stížností na zmíněné redaktory ale za posledního půl roku, co je Matocha členem Rady, skutečně přišlo, respektive čeho se stížnosti adresované Radě týkají, však Rada odmítá sdělit. Podle bývalého předsedy Kühna je to špatně.

Rada ČT je kontrolním orgánem veřejnoprávního média a musí se principiálně snažit o maximální otevřenost a transparentnost směrem ke koncesionářům,“ nesouhlasí s postojem většiny radních Kühn, který z funkce předsedy odstoupil v listopadu, když Rada ČT nečekaně odvolala svou dozorčí komisi.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře