Tato stránka používá cookies ke sbírání statistik o návštěvnosti. Více informací

Prima má jasno, švédský spoluvlastník zatím ne a čeští radní si počkají do podzimu

 -   - 

6528864_4950b61659_z Autor: Leo Reynolds / Foter / CC BY-NC-SA

Televize Prima poprvé uceleně zareagovala na informace o tom, že vedení televizní stanice požadovalo, aby redaktoři zpracovávali zpravodajské příspěvky o uprchlících v souladu se shora určeným názorem.

Server HlídacíPes.org žádal FTV Prima o vyjádření celkem třikrát, poprvé již v polovině dubna. Odpovědi se nedočkal. Reakcí na první text byla jen stručná odpověď, že „jde o spekulace, jež nebude komentovat“.

Zkušenosti z arabského světa

Až poté, co HlídacíPes.org zveřejnil autentickou nahrávku z porady, a informaci přebrala další média, televize Prima vydala v úterý podvečer prohlášení v tomto znění (a odvysílala jej i ve své zpravodajské relaci s tím, že „čelí kampani“):

Zpravodajství televize Prima pracuje s redakčním přístupem založeným na nezávislém popisu událostí. Dne 7/9/2015 se jednalo o redakční poradu, jejímž cílem bylo nastavit pro diváka srozumitelný a konzistentní redakční přístup k tematice probíhající uprchlické otázky.

Na této poradě zazněly v rámci standardní diskuze různé názory. Luboš Jetmar, člen představenstva FTV Prima, byl pozvaný ředitelkou zpravodajství Jitkou Obzinovou pouze jako člověk s osobní zkušeností z několikaletého života v arabském světě.

Po této poradě zpravodajství televize Prima pokračovalo v každodenní redakční práci, kdy jedním z témat byla i tzv. uprchlická otázka. Jeho vyváženost potvrdila i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání svou analýzou monitoringu zveřejněnou dne 15. 12. 2015 a následně i svým rozhodnutím o reportáži týkající se iráckých uprchlíků ze dne 19. 4. 2016.

Zpravodajství televize Prima bude i nadále informovat nezávisle o uprchlické krizi i jiných zásadních problémech naší společnosti.

“Dialog s lokálním managementem”

Spoluvlastníkem televize Prima, respektive společnosti FTV Prima Holding, je švédská mediální skupina MTG. Ta na dotazy HlídacíPes.org ústy své mluvčí Jessica Sjöbergové reagovala takto:

„MTG má jasné standardy a politiku ve vztahu k nezávislosti, objektivitě a informacím založeným na faktech, jež platí pro všechny společnosti ve skupině. V těchto chvílích vedeme dialog s lokálním managementem televize Prima, abychom lépe pochopili události a téma, jež pokrýváte. V tomto okamžiku k věci nemáme žádný další komentář.“

Dá se očekávat, že MTG se bude Česku dále věnovat. Mimo jiné i proto, že dění v televizi Prima se začal věnovat i největší švédský deník Dagens Nyheter.

Analýza možná v říjnu

A do třetice reakce na informace o manipulaci se zpravodajstvím třetí nejsledovanější české televize; od předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Ivana Krejčího:

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání nemá žádné kompetence, které by jí umožnily ověřovat či prošetřovat, jaké dostávají interní pokyny zaměstnanci jakékoli televize.

Pokud je však pravdou, že jsou zaměstnanci konkrétního provozovatele doslova instruováni k tomu, aby připravovali zpravodajství v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti, tedy v rozporu se zákonem o vysílání, je taková situace alarmující.

Zda provozovatel v návaznosti na takovéto pokyny skutečně poskytuje neobjektivní a nevyvážené informace ovšem Rada může ověřovat výhradně monitoringem a analytickým vyhodnocením odvysílaného zpravodajského a publicistického obsahu.

Jak víte, Rada již jeden rozsáhlý monitoring zpravodajství a publicistiky programu Prima prostřednictvím svého úřadu zpracovala, přičemž závěry poukazovaly na určité problematické aspekty, nikoli však na spáchání správního deliktu.

Právě z důvodu pochybností o postupu při informování o migrační krizi Rada rozhodla zpracovat další rozsáhlý monitoring zpravodajských a publicistických pořadů. Tento monitoring v současnosti probíhá.

Analytické výstupy bude Rada projednávat v září či říjnu tohoto roku. Pokud by analýza odhalila, že došlo k porušení zákona, například tím, že by bylo informováno v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti, byl by provozovatel buď upozorněn na porušení zákona, či by mu v rámci správního řízení byla uložena pokuta. (Za porušení § 31 odst. 3 zákona o vysílání hrozí pokuta od 5 000 do 2 500 000 Kč.)

O autorovi

Autorem článku je Robert Břešťan

Komentáře

Komentářů (19)
  1. Roman Štědrý napsal - dne 1.6.2016

    TV Prima podává vyvážené zpravodajství a nic na tom nezmění snaha některých skupin o ovlivňování veřejnosti dle diktátu EU. Každý si musí přiznat že ho zasáhne tato ekonomická migrace a že následkům nebude ušetřen. Utečenci z válečných lokalit, jsou v tak malém měřítku, že nelze hovořit o utečenecké krizi.

    • Erik napsal - dne 1.6.2016

      Tahle kauza neni o tom, jestli je uprchlicka krize pro EU problem, nebo ne.

    • poi napsal - dne 1.6.2016

      “…TV Prima podává vyvážené zpravodajství…” očividně jste ještě dostatečně nereflektoval poslední události…

      LOL

  2. sony napsal - dne 1.6.2016

    Taková pokuta pro Primu vůbec nic neznamená a
    v porovnání se zdražením pokut pro neukázněné
    řidiče nebo pro dopravní přestupek, kterým ani
    nespáchá žádnou škodu, jde o směšnou částku.

  3. Ing. Libor Vaněk, CSc. napsal - dne 1.6.2016

    Naprostý souhlas s panem Štědrým.
    Dodal bych, že pod záminkou boje za objektivitu se skrývají IMO:
    – konkurenční boj
    – nereálný postoj k ilegální muslimské masové imigraci
    – neznalosti islámu
    – lidská malost, bonzácký charakter

  4. Ing. Libor Vaněk, CSc. napsal - dne 1.6.2016

    Ještě dotaz k Vašemu sebepopisu – co je “veřejný zájem” určujete Vy?
    Příklad:
    Je veřejným zájmem považovat za vyvážené zpravodajství o násilné muslimské migraci kdy na jedné straně je 5 dojímavých (zkreslených) osobních příběhů muslimského emigranta a jednu nepříliš konkrétní zprávu o nepokojích v nějakém táboře?

    • Ondřej Neumann napsal - dne 1.6.2016

      Nezávislá žurnalistika je bezpochyby veřejným zájmem.

      • Ing. Libor Vaněk, CSc. napsal - dne 1.6.2016

        Víte o někom, kdo není na nikom závislý?

      • Ing. Libor Vaněk, CSc. napsal - dne 1.6.2016

        Mno a neodpověděl jste zda to, co je veřejný zájem určujete Vy – jen formou obecné fráze, kdy není definováno co je to “nezávislá žurnalistika”.
        Mnohokrát bylo publikováno, jak EU předepisuje jak mají media referovat – jsou pak nezávislá?

      • Antonín Hlaváček napsal - dne 2.6.2016

        Veřejným zájmem, dle Vás, je nastrkat všude štěnice ?

        • Právní stát napsal - dne 2.6.2016

          Štěnici si nosíte dobrovolně, a ještě platíte provoz, civilizační standart. MV ve veřejném zájmu zaznamenává její pohyb 6 měsíců zpět, protože jste možná terorista.

  5. Antonín Hlaváček napsal - dne 1.6.2016

    Tak jsme zase tam kde jsme byli před 26 roky. Jenom direktivy co je a co není správné už nepřicházejí z Moskvy ale z Bruselu.

    • Právní stát napsal - dne 2.6.2016

      Jistě, Milovice jsou plné belgických vojáků, sám jste učitě členem Svazu valonské mládeže, ve školách je povinná holandština, atd.

  6. Jirka napsal - dne 1.6.2016

    Čím více teď budete věc rozmazávat, tím více bude Prima sledovaná. Takže ono je to trapné kritizování a napadání TV Prima vlastně pro společnost dobré. Proč si v TV Prima neposlechnout zpravodajství mírně odlišné od toho státního či chcete-li veřejnoprávního. Lidé alespoň vědí, kde to mírně odlišné zpravodajství hledat. A tohle se Vám povedlo zcela jistě, za což Vám ze srdce děkuji pane Břešťane.

  7. Plmi napsal - dne 2.6.2016

    ??? Analytické výstupy bude Rada projednávat v září či říjnu tohoto roku. Pokud by analýza odhalila, že došlo k porušení zákona, například tím, že by bylo informováno v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti, byl by provozovatel buď upozorněn na porušení zákona, či by mu v rámci správního řízení byla uložena pokuta. (Za porušení § 31 odst. 3 zákona o vysílání hrozí pokuta od 5 000 do 2 500 000 Kč.)

    Tak to se má ČT na co těšit. Nebo té se to netýká????

    • Erik napsal - dne 2.6.2016

      A vy mate nake dukazy o tom, ze CT tento zakon porusila?

  8. Miloš Lehar napsal - dne 3.6.2016

    Je fakt ,že každý si může vybrat který program mu vyhovuje.Já osobně,jakmile se začnou opět a opět na Primě ospravedlňovat,a nafukovat tento případ ,přepínám.Miloš