Smrt mladíka po zákroku teplických policistů není kauza „český Floyd“. Pitva už souvislost vyloučila
KOMENTÁŘ. Organizace Romea publikovala video sobotního zákroku teplických policistů, po němž zemřel romský mladík, toho času údajně pod vlivem drog. Na zhruba šestiminutovém videu je vidět, že jej policista takzvaně zaklekává. V médiích a na sociálních sítích se případ ihned začal přirovnávat k okolnostem smrti amerického černocha George Floyda. Jde sice o chytlavou, ale velmi zcestnou a nebezpečnou mediální zkratku: chybí k ní důkazy a ani to zakleknutí nesedí.
„Romský George Floyd? Mladý muž zemřel v Teplicích po zásahu policie. Ta odmítá, že za smrt může policejní zákrok, příčinou prý byly drogy,“ píše organizace Romea, která na případ jako první upozornila, na svých webových stránkách.
Připodobnění k americkému případu, který odstartoval loňské masové protesty proti rasismu po celém světě, se chytila i další média. V titulku se to prostě pěkně vyjímá:
Třeba zpravodajský web Seznam Zprávy do titulku napsal: „Český případ Floyd?“ „Jako Floyd, řeší Romea,“ píše zase server iDnes.cz. A přidávají se k tomu i lidé na sociálních sítích, včetně novinářů.
Reportérka Deníku N Jana Ciglerová například rovnou došla k závěru, že průběh českého zákroku byl prakticky totožný s tím americkým. „V jeho případě obžaloba policisty Chauvina prokázala, že nebýt jeho zákroku, Floyd by nezemřel, a tady půjde o to samé. Žil by? Bránil mu policista v příjmu vzduchu?“ napsala na svém Twitteru.
Skutečně jde „o to samé“? A jakpak to víme? Z fotek?
Prvoplánové podobnosti
Teplický případ na první pohled kauzu Floyd připomíná tím, že policista nejprve v rámci zásahu klečí na zástupci menšiny a ten poté umírá. Jenže zatímco u Američana George Floyda policista devět minut nepřetržitě klečel přímo na krku, v případě českého mladíka šlo podle dostupného videa o necelých šest minut, při kterých policista z těla několikrát nohu sundal a navíc mladému muži neklečel na krku, ale především na ramenu a zádech.
Což je v policejní praxi běžný postup ke znehybnění zadrženého.
Časová osa videa:
0:06 vteřin – policista zaklekává mladíka v oblasti ramene a krku
0:44 vteřin – policista uvolňuje koleno
1:01 min. – policista opět zaklekává mladíka v oblasti ramene
1:37 min. – znovu dochází k uvolnění chvatu
1:46 min. – policista zaklekává s krátkým uvolněním kolene v čase 2:20
4:00 min. – policista sundává nohu z mladíka
4:03 min. – opět zaklekává rameno
4:22 min. – policista přesouvá nohu blíže k oblasti krku
5:33 min. – policista koleno zcela uvolňuje
Podrobný popis proti zásahu George Floyda vloni zpracoval americký deník The New York Times zde.
Floyd zemřel přímo při zákroku policistů a český mladík podle dostupných informací zemřel v sanitce při cestě do nemocnice. Podle lékařů i policie byl přitom pod vlivem drog, měl být agresivní a již při příjezdu měl být zraněný. Detaily se ještě musíme dozvědět, i proto jsou některé mediální závěry značně předčasné.
Právě drogy jsou zatím – též předběžně – považovány za příčinu úmrtí.
„Po příjezdu hlídky na místo našli policisté v ulici U Hřiště na zemi ležet muže bez trička, který měl zjevná zranění. Jakmile se k němu přiblížili, začal být agresivní, napadl je a způsobil jim škrábance. Jednoho kolegu pokousal,“ sdělil mluvčí teplické policie Daniel Vítek webu iDnes.cz.
Emotivní dojmy na úkor faktů
Podobností, které by z teplického případu dělaly kauzu „český Floyd“, je tedy v současné chvíli méně než se zdá z rychlých soudů, ze záběrů a fotek. A to pomíjíme podstatnou skutečnost, že v Americe je policejní brutalita a rasismus vůči menšinám považována za systémový problém.
Jde samozřejmě o smrt člověka a je zcela na místě zákrok policistů jak podrobit konstruktivní kritice a vyšetření, snaze zjistit, zda smrt mladíka policejní zákrok zapříčinil, měl na ní podíl, či zda tragédii šlo předejít. To jsou otázky, na které je potřeba znát odpověď.
Do té doby ale máme presumpci neviny. Jakékoli připodobňování ke kauze Floyd ji z podstaty nectí. V americkém případě jde o soudně potvrzený případ policejní brutality, v Česku se teprve čekalo na pitvu a její výsledky, ale spousta lidí už měla jasno. Právě před okamžikem přitom vyšla zpráva o tom, že „soudní pitva vyloučila souvislost se zákrokem policistů, který předcházel zadržení muže z Teplic, jenž zemřel při převozu do nemocnice“.
Je pochopitelné, že policejní zásah, po němž následuje smrt člověka, vzbuzuje emoce. Nepodložené spekulace jsou jen dalším palivem pro již tak napjatou atmosféru ve společnosti. Pokud „má jasno“ internetový dav, o to víc by seriózní novináři měli zachovat chladnou hlavu.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Neprohrál jen Asad, ale i Teherán. Jeho pozice v regionu významně oslabila
Na viděnou v srbské televizi. České stopy v propagandě Vučićova režimu
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
31 komentářů
On to český Floyd v podstatě je, v tom má Romea pravdu.
Rozdíl ovšem je, že u nás se, alespoň ve větší části případů, rozhoduje o vině a nevině podle materiálních důkazů a dalších jakž takž objektivních zdrojů informací. Zatímco v těch USA rozhoduje o vině a nevině lůza, vyhrožující soudcům a porotcům smrtí, spálením jejich obydlí apod., pokud rozsudek nedopadne podle jejího gusta.
Ten Floyd měl také vysoce překročenou letální koncentraci drog ve tkáních a také nebyl zabit policistou. Po webu koluje nebo kolovalo video českých provozovatelů bojových umění, dokazující jasně, že „zakleknutím“, které bylo provedeno stejným způsobem, jak to udělali policisté s Floydem, uškrtit, ani jinak zabít, +- zdravého člověka prostě nelze.
A přiznávám bez mučení, že mě ten rozdíl mezi námi a USA docela potěšil. Měli bychom si ho pěstovat chránit jako vzácnou květinu.
Víte, možná bych opravil ten názor že „v USA rozhoduje o vině a nevině podle materiálních důkazů a dalších jakž takž objektivních zdrojů informací. Protože, jak se dá dohledat, americký soudní systém je mnohem formálnější než u nás, čili z těchto formálních důvodu může soudce spoustu těch „..materiálních důkazů a dalších jakž takž objektivních zdrojů informací“ škrtnout, nebrat v úvahu.
Když připočtěme to že v USA je poměrně vysoký stupeň organizovaného zločinu jehož pomsty by se měli soudci bát víc než nějakých demonstrantů, tak asi dojdeme ke zjištění, že ona požadovaná odvaha soudců „jít proti davu“ může být zcela subjektivní.
To se pak opravdu musí opakovat ten příběh prapůvodního soudce Lynche (tak jak ho citoval Jerzy Sawicki). Že tento soudce,, v době války Severu proti Jihu, za doby ohrožení musel ta formální pravidla porušit. Ovšem tento, když to ohrožení pominulo, se sám vzdal místa soudce, sám se pak odsouzeným osobně omluvil a sám jim pak ze svého vyplatit odškodné. Dodnes mu to američtí právníci neodpustili a jeho jménem straší malé děti…
Je to tak. Floyd si stěžoval na obtíže s dýcháním již když seděl v policejním voze, odkazuje se přitom na klaustrofobii. Na zem se dostal teprve poté, co policie vyslyšela jeho stížnostem. Jak se říká: Za dobrotu, na žebrotu.
Kdyby to byl jenom George Floyd.
George Floyd, Breonna Taylor, Ahmaud Arbory, Eric Garner, atd byli zavraždeni policii v USA. To je jenom za rok 2020. Viděl jsi záznam jak pan Floyd umřel? Policajt mu kleknul 7min na krku, to by nikdo z nás nepřežil.
Černí muži v USA jsou nadprůměrně zastoupení ve vězení, jsou víc kontrolováni policii. Černoši vydělávají míň peněz za stejnou práci. Aj když započítáte demografické a sociální faktory. Na to jsou data. Rasismus existuje, bohužel.
To je zajímavé že máte lepší informace o srmti George Floyda než soudci v USA. A nějaký provozovatel bojovního umění se vyzná určitě líp než soudní znalec.
Neklečel mu na krku. Klečí se na hranici hrudník – krk. Váha se přenáší na žebra. Dokonce naši policejní instruktoři ukecali jednoho redaktora z Romea, aby si to vyzkoušel. Ani se subjektivně nedusil, ani neměl sníženou saturaci O2.
Černoši mají nadprůměrné zastoupení mezi kriminálními živly, proto je taky častěji policisté kontrolují. MMCH naprostá většina černochů je zavražděna jiným černochem, což je při jejich zastoupení v populaci USA statisticky vysoce rozdílné od náhody.
Demokraté zvýhodnili svobodné matky, výsledek je, že naprostá většina černochů je z neúplné rodiny (běloši tuto „výhodu“ tolik nevyužívají), přičemž vztah mezi tím a mezi následným vyrostením v kriminálníka je opět statisticky vysoce signifikantní.
Videa z kauzy Floyd byla k vidění na youtube. Opravdu nejsem blbej, abych si nechal nakukat, že mu klečeli na krku.
Buď blbej jseš anebo slepí: (min 6:05)
https://www.nytimes.com/video/us/100000007159353/george-floyd-arrest-death-video.html
V každém případě zkoušíš tvůj rasismus racionalizovat, ale pravda je jiná:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-01846-z
https://www.brookings.edu/blog/up-front/2021/03/30/measuring-racism-and-discrimination-in-economic-data/
Video není dostupné, soudruzi asi vědí, proč.
Klečí se jedním kolenem nad lopatkami a na zátylku, druhým na lopatkách a žebrech. Udusit se tak opravdu nedá.
Policajt Derek Chauvin klečel Georgu Floydovy na krku: (min 6:05)
https://www.nytimes.com/video/us/100000007159353/george-floyd-arrest-death-video.html
Tady jsou tvrdé důkazy pro rasismus a policajní brutalitu v USA:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-01846-z
https://www.brookings.edu/blog/up-front/2021/03/30/measuring-racism-and-discrimination-in-economic-data/
Kdykoli jeli od nás ještě za socíku vědci na nějaký kongres do USA, byli vždy poučováni, že US policistům nelze odporovat, nelze dělat žádné prudké pohyby, ani sahat do kapes, protože na cokoli takového může vyvolat odvetu střelbou.
Pochopitelně, všechno běloši.
Každý kdo bydlí v Teplicích ten dům zná. A nemůže k tomu napsat nic, co by bylo korektní.
Obávám se, že českého Floyda tu chca nechca máme, bez ohledu na nějaké důkazy, presumpci neviny a podobné zbytečnosti. K pouličním BLM bojům a vraždám asi doufejme nedojde, ale že z toho profesionální pachatelé dobra vyždímají co se dá, je nad slunce jasné.
Pane Žabko, spravný pravopis u slova scestný je s iniciálním s.
Tak samozřejmě že u nás takové emoce jako v UeSeJ neplanou, čili lze doufati, že u nás se to vyřeší poměrně střízlivě.
Ovšem, když se podíváme na princip, tak se dostaneme do rozporu. Vidíme že policista může porušit zákon, když silově zasahuje proti občanovi, který svým jednáním taky porušuje zákon. Tak ta principiální otázka stojí který z těch dvou má potom mít nárok na uznání presumpce neviny??? 🙂
„Nárok na uznání presumpce neviny“ má/by měl mít samozřejmě každý. Že to už neplatí vždy a všude (např. obvinění ze sexuálního harašení) je jedním z příznaků neexistence právního státu. O objektivitě přístupu policie si samozřejmě nemůže nikdo dělat iluzee, (nejen) naše policie má tři hlavní priority, seřazeno sestupně:
1. chránit vládu/stát před občany
2. chránit sebe samu
3. když zbude čas a prostředky, chránit občany před porušováním zákona jinými občany, ne však státem ani policií.
Ale jak už jsem nakousnul výše – v případu „našeho Floyda“ už bude to, co se skutečně odehrálo, naprosto irelevantní. Profesionální aktivisté udělají všechno, aby z toho vykřesali, co se dá a i když se jim nepodaří nyní napoprvé rozjet takovou lavinu jako v USA a pak i jinde, na příští případ, který nutně přijde, je už položen solidní základ a Overtonovo okno je už „pootevřeno“.
Mimochodem, čím větší brajgl budou dělat různí profesionální i amatérští aktivisté, tím větší je pravděpodobnost, že po volbách budou sestavovat vládu Okamura se Šlachtou 🙂
Floyde, Floyde, stejně na tě dojde.
Že se aktivisti nejrůznějšího ražení nedomýšlejí následků svého snažení je evidentní a pochopitelné. Jedna část z nich jsou užiteční idioti neboli kanónenfutr, kteří na to nemají intelektuální kapacitu a zkušenosti, druzí jsou zákulisní hybatelé, kterým je to buďto fuk nebo jsou pro ně ty následky kýžené a zamýšlené.
Krásným příkladem je nyní nástup všelijakých transgender bytostí ve sportu, kde opravdové ženy nevěřícně zírají, kdo je to válcuje a feminacistky, které to celé rozpoutaly, jenom čumí jak tele na nová vrata.
Vážený pane Žabko,
nejde o nedostatek vzduchu ale o přetlak krve v mozku.
Drogy, ta extrémní situace, co asi předcházela zákroku a zákrok PČR dohromady mu nejspíše velmi zvýšila tep i tlak krve natolik, že pak stačilo málo, aby mu popraskaly drobné cévky v mozku.
Mohli polocisté způsobit jeho smrt? Ano mohli, poraďte se s traumatologem.
Vzorek mozkové tkáně by ale nejspíše musel odcestovat do Kochova institutu. V rasistickém Česku neočekávám, že by tento případ měl šanci na nezávislé posouzení.
Zkusme si shrnout „police story“. Videli jsme video ze zákroku a to, že asi rozbíjel auta. Z videí ale nepoznáme, jestli to byl ten samý muž. Nejdříve se rve s jiným mužem a rozbíjí auta, pak je zraněný – nevíme jak konkrétně – a leží na zemi. Pozná ale policajty a začne se bránit natolik, že ho musí držet 3 policisté. Policistům nevadí, že je zjevně zraněný a použijí donucovací prostředky.
Za minutu je spoutaný. Dále nechápu, proč na něm policajt dále klečí.
„Police story“ je prostě děravá, tak by to by nazval vyšetřovatel.
Zakleknutí by přetlak krve vyvolat nemělo. Klečí se na hranici hrudníku a krku případné stlačení srdce spíš tlak v tepnách sníží (protože se sníží návrat krve z žil do srdce). Průšvih je, že se nedá použít taser (při elektrickém výboji by mohlo dojít k tak velkému nárůstu tlaku krve, že by mohla rupnout nějaká céva, nebo rovnou srdce).
Zdrogovaný necítí bolest a nereaguje ani na to, že si může dalším odporem při znehybňovacích chvatech (např. páka na loket nebo koleno) poranit kloub. Tyhle drogy mají podobné účinky jako nápoj pro berserkery, kteří byli s to bojovat i po utrpění tak těžkých zranění, které nenadrogovaného bojovníka poslaly k zemi ležet a čekat na přílet Valkýry. Mnohdy museli být doslova rozsekáni na kusy, aby přestali být nebezpeční.
A policisté nemají k dispozici nějaké zklidňující prostředky a nemají na podání něčeho podobného ani vzdělání – čeká se na záchranáře, kteří mají obojí + kontakt na lékaře.
Já viděl podobný stav na vojně, takže mám dost přesnou představu.
Nicméně, jak jsem napsal kousek výš – čím víc budou různí „pachatelé dobra“ vyvádět, tím víc hlasů dostanou protestní strany, přičemž se dá reálně předpokládat, že většinu jich na sebe stáhnou Šlachta a Okamura. Takže si mohou aktivisté vykoledovat jednoho z nich jako premiéra a druhého jako předsedu poslanecké sněmovny. A pak si budou moci vesele popěvovat: „Teď už máme, co jsme chtěli … “ 🙂
Teď do toho začla vrtat Rada Evropy. Takže, pokud nedojde k nějakému masívnímu zfalšování podzimních voleb, prorokuji:
ČSSD 5,5 %
Přísaha 6 %
SPD 15 %
ANO 25 %
Na pohodlnou většinu do PS PČR by to mělo stačit.
Jinými slovy, když nedojde na vaše fantasmagorie, tak vše bylo „zfalšováno“. Každopádně platí, že se bureš, v zájmu dotačních penězovodů do jeho vlastních kapes a taky protože je máslo a hadr na podlahu, odkýve a podepíše vše co před něj v bruselu předloží. Dotyčné policajty bez mrknutí oka obětuje.
Jakékoli korespondenční volby je třeba považovat za zfalšované, pokud není přesvědčivě prokázán opak.
A uvědomte si, že ty „dotace“ jsou prostě jen část našich peněz, které jsme do Bruselu museli poslat.
Hlavní otázkou v kauze „český Floyd“ ANO – NE je, zda by policisté naložili stejně v případě, že by delikvent byl příslušníkem majority. Tady si troufnu na 99% tipnout, že by to bylo stejné.
Ano, naprostý souhlas. Kdyby to byla „bílá“ smažka, postupovali by naprosto stejně, a tak je to správné.
MMCH blekotání o rasismu vůči Romům je zcela mimo realitu. Problémem jsou kulturní rozdíly a z nich plynoucí odlišné chování a odlišný žebříček hodnot. Za těch cca 85 let, co tu žijí, se s námi dost smísili. Ty, co tu byli před nimi, z kmene Sinti, Němci prakticky kompletně vybili, přežilo jich jen cca 10 a vesměs, pokud ne všichni, byli násilně sterilizováni; Romové k nám přišli z východu bezprostředně po válce.
Nekomentuji konkrétně tenhle případ, ani ten loňský případ G. Floyda v USA, s nímž je srovnáván… Nicméně, co bylo v těch USA v souvislosti s tím Floydovým případem tak nějak obecně kritizováno ze strany nějakých asi „sluníčkově“ laděných aktivistů, to byla jakási přílišná militarizace policie. Tak v kontaktu s nějakou násilnou kriminalitou, jejíž pachatelé mohou být jaksi i morálně horší než nepřítel v nějakém standardním válečném konfliktu, to jde jinak asi sotva, že… Aby ti kriminálníci nakonec policii (a pokud ta by nestačila, tak třeba právě i té armádě) „nepřerostli přes hlavu“ – a právě pro USA tady v tomhle ohledu může být odstrašujícím příkladem sousední aktuální Mexiko. Jistě, někdo může namítnout, že tam jde o problém velmi dobře zajištěného organizovaného zločinu. Ale stejně… Pozor na to. Aby pak nakonec třeba i namísto poptávky po nějaké liberální demokracii nerostla poptávka po silném, všechny „požírajícím“ státu – třeba cosi na způsob Hobbesova „Leviathana“…
V USA musí policista reálně počítat s tím, že narušitel pořádku bude mít u sebe připravenou zbraň a bude ochoten ji ihned použít. Proto postupují tak jako by ji skutečně měl.
Ano… A však jsem také narážel, s ohledem na tu celkovou situaci, na ty velmi kritické teze o „militarizaci“ policie, které mj. při těch všeobecně protipolicejních náladách šířili v USA ti aktivisté.
Taková úvaha od těch USA tak nějak globálněji… Když jsem zmínil to Mexiko, tak bych připomenul jiný, o něco starší případ z té Latinské Ameriky, kdy se u nás cca v polovině 90.let zpravovalo, kterak do jedné čtvrti nebo části kolumbijské Bogoty (Cartucho) se místní policie neodváží jinak, než v doprovodu armádních obrněných vozidel s kulomety. To si tady člověk mohl říct „chacha, ta Kolumbie jako stát je tedy pěkně v pr…“
No jo, jenže teď je často módou zdůrazňovat existenci čtvrtí či oblastí, kam se policisté jen tak neodváží, i v západních částech Evropy (problém těch tzv. „no-go zón“). Když tedy pomineme, že ten problém může mít i svůj vlastně nacionální aspekt, vzhledem k tomu, že ti padouši, kterých se domácí, státní policie evropských států „bojí“, obvykle nebudou místního původu, ale potomci přistěhovalců z muslimských nebo jiných zemí, tak asi to můžeme považovat pořád spíš za projev nějaké sluníčkově naladěné „klidné síly“ než slabosti (tak zase třeba konkrétní případ ze švédského Stockholmu, myslím z roku 2016, kdy místní policisté začali snad tak alespoň nějak řešit nepříjemnou situaci na tamním centrálním nádraží až poté, co se o to začali starat místní fotbaloví chuligáni) – ale každopádně např. taky za nechuť příliš se sťourat v nepříjemných věcech…
Můžeme si domyslet různé scénáře, kam by takové trendy mohly vést. Zatím to může být třeba ono pověstné „malování čerta na zeď“…
No myslím si, že nejlepší by bylo, kdyby bylo klečení na krku vyjmuto z používaných policejních postupů. Vždy jde o velmi rizikový zákrok a při souběžných dalších faktorech (intoxikace, zdravotní postižení atd.) může být i smrtící. A od toho policie opravdu není, aby třeba i nedopatřením zabíjela vlastní občany (byť zpupné, či nebezpečné). Pokud by se tento typ zákroku nepoužíval, byli by i policisté mnohem více „z obliga“ při řešení podobných nešťastných událostí a prospělo by to tak především jim.
Všechny debaty, které se rozjely v médiích (instruktoři policie ukazující tento zákrok v „laboratorních“ podmínkách a tvrdící, že dotyčný stále dýchat může a pod.), jsou naprosto mimo mísu a nevnášejí do celé situace nic smysluplného. Přece proč by takový zákrok policie používala, kdyby pachateli nebyl nepříjemný, omezující atd. Takový zákrok patří spíš do výbavy speciálních jednotek armády, kde se se zabitím protivníka přímo počítá.
Nechci se touto úvahou zapojit do debaty o tomto konkrétním případu, ale z obecného pohledu bych byl pro to takovou metodu proti vlastním občanům vůbec nepoužívat. Notabene v situaci, kdy převaha zasahujících policistů je tak evidentní, že by si s dotyčným agresorem poradili i bez tohoto kontroverzního chvatu.
Žádné riziko tam není a zdrogovaného jinak prostě nezastavíte. Ani pouty (klidně si uláme končetiny – necítí bolest), ani jinak. Taser by ho zabil, pepřový sprej možná taky, pokud by na něj tedy reagoval.
Jenže o žádné „klečení na krku“ nejde. Jedna holeň je na zátylku a prvních žebrech (případně vršku jedné lopatky), druhá na žebrech a spodku lopatek. Krk je zcela volný. Pacifikovaná osoba bez problémů dýchá a jde jí krev do hlavy i zpět. Konec konců, proto byl tento chvat takto vymyšlen.
Druhá věc je, že totálně zdrogovaná osoba (nebo i duševně nemocný v raptu) prostě není s to rozpoznat onu „převahu policistů“. Dokonce ani nereaguje na nějaké chvaty, založené na tom, že když se pacifikovaná osoba vzpírá, tak ji to nesnesitelně bolí. Protože řada drog omezuje nebo zcela ruší čití bolesti (proto se ostatně některé z nich dávají např. onkologickým pacientům).
A, mimochodem. pacifikace nepřátelské osoby, aniž by jí bylo vážně ublíženo, je technicky náročnější než pacifikace s možností likvidace. Speciální jednotky by použily některý ze smrtících úderů nebo kulku.
Vy to stále obhajujete a do jisté míry to chápu. Takhle sjetej člověk je pro všechny okolo samozřejmě potencionální hrozbou. Potud s vámi souhlasím, v takovém stavu je potřeba ho „zpacifikovat“ a předat lékařům.
Jde mi spíš o ten druh „zpacifikování.“ Víte, já jsem se cca 20 let s takovými lidmi pracovně potkával v podobných stavech a věřte mi, že jsem je nebyl nucen pacifikovat tímto způsobem. A věřte, že jsem je musel „pacifikovat“ právě tak, aby současně neutrpěli žádnou fyzickou újmu. Máte pravdu, je to mnohem složitější a náročnější, než dotyčného prostě a jednoduše zbít a nebo mu klečet na krku, dokud neodpadne.
Ale přesto, že mě tyto situace štvaly a mnohdy jsem pocítil touhu dotyčnému tak trošku ublížit, nikdy jsem se k tomu nesnížil. Spolupracoval jsem často i s PČR a mnoho z těch chlapců bylo naprosto profesionálních a dělali svou práci čistě, poctivě a bez jakékoli zbytečné agrese. Ale několikrát jsem je musel krotit, aby dotyčnému neublížili. Prostě i mezi nimi jsou lidé, co si rádi bouchnou, když mají příležitost.
A to je důvod, proč jsem při takových událostech trošku skeptický. Víte, ona ta technika zaklekávání je možná „čistá“ v tělocvičně, ale v terénu, kdy se mnohdy z mé zkušenosti agresivita intoxikovaných osob po tomto zákroku výrazně zvýšila (i oni se dusí a v tu chvíli začne každý člověk doslova bojovat o život), je často spíš kontraproduktivní. Klečet někomu, kdo se zmítá, na hranici hrudníku a krku, je v praxi takřka nemožné bez toho, abyste mu každou chvíli nepřiškrtili kyslík. Navíc používat jí, když tam mám další dva kolegy, je prostě zbytečné.
Naopak klečet člověku na nohou a na spodní části trupu (ve dvou lidech a při současném znehybnění rukou) se v praxi často osvědčilo mnohem lépe a jde o řádově bezpečnější praktiku.
To je to, co jsem chtěl mým komentářem říct.
Viděl jsem podobný raptus na vojně. Nešlo o předávkování povzbuzujícími prostředky, ale o to, že dotyčný byl závislý na Diazepamu a lupal desetimiligramové tablety jak lentilky. A když mu došly, dostal se do stavu hyperexcitace a rauše. Seděli na něm dva doktoři, saniťák a dvě zdravotní sestry, a teprve potom mu mohla třetí sestra aplikovat injekční Diazepam. A to ten stav byl s vysokou pravděpodobností mírnější než u toho narkomana v Teplicích.