Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Youtubový stream Xaver Live Lubomíra Veselého
Printscreen: YouTube,

„Je to jen zábava,“ tvrdí youtuber Veselý a za peníze koncesionářů podkopává veřejnoprávní média

ANALÝZA. Lubomír Veselý je pravděpodobně jediným moderátorem v českém éteru, jemuž peníze od koncesionářů pomáhají posilovat jeho komerční marketingovou značku a zároveň škodit veřejnoprávním médiím. Díky stabilním příjmům z moderování v ČRo a fixní odměně z Rady ČT se Veselý může věnovat méně ziskovým projektům, v nichž veřejnoprávní média opakovaně kritizuje – internetové televizi XTV a svému youtubovému streamu.

Na Českém rozhlase má Veselý pořad Xaver a host, který Český rozhlas předloni podpořil reklamní kampaní v hodnotě několika milionů (přesnější vyčíslení zde), a na YouTube plní kanál Xaver live s pravidelnými interview či vlastními monology na různá témata. Navíc je hlavní tváří internetové televize XTV. Právě tuto televizi prostřednictvím svých streamů propaguje a vybírá na ni peníze.

O svém streamu Veselý tvrdí, že jde o jeho soukromou aktivitu a „zábavu“, jak řekl pořadu Newsroom ČT 24 poté, co se na YouTube opřel do kolegyně z Českého rozhlasu Veroniky Sedláčkové. Prohlásil o ní, že je „zatížená genderovým, korektním, debilním stylem, aby se zavděčila svým pokrokovým šéfům“. Generální ředitel rozhlasu René Zavoral v reakci na Veselého výrok řekl, že moderátor neporušil Kodex ČRo.

Jindy Veselý na streamu otevřeně obhajoval myšlenku dobrovolných koncesionářských poplatků. Tento model však za finančně neudržitelný označila jak Česká televize (kde Veselý působí jako radní), tak Český rozhlas, který mu vyplácí honoráře za moderování.

Čí je to kanál?

I když Veselý navzdory svému staršímu slibu, že zveřejní výši své odměny v rozhlase, nic takového neudělal, je zřejmé, že mu z obou veřejnoprávních médií plyne podstatná část příjmů.

Kromě téměř každodenní moderace pořadu Xaver a host v pracovní dny jde o fixní odměnu člena Rady ČT (zhruba 35 tisíc korun). Zároveň má však Veselý na YouTube volný prostor například pro urážení novinářů (Sedláčková nebyla první případ, už dříve se Veselý na streamu nevybíravě opřel do novinářek Seznam Zprávy, Forum 24 či Newsroom ČT) nebo pro obhajobu záměrů, které by veřejnoprávním médiím škodily.

 

 

Jinými slovy, díky pevnému příjmu od koncesionářů je jistější i existence Veselého komerčních projektů, především televize XTV, kde jsou výpady zejména proti České televizi z úst moderátorů slyšet často (Například v tomto videu, kde Veselý jízlivě komentuje odměny pro generálního ředitele ČT Dvořáka a jeho management). Nejde však jen o Veselého, donedávna například v XTV jako druhá hlavní moderátorka působila i Jana Bobošíková, která se kritikou ČT nijak netají.

Veřejnoprávní média samozřejmě nejsou bez chyb a nekritizovatelná, nicméně to, že jeden z jejich prominentních kritiků žije zároveň z koncesionářských peněz, je ojedinělé.

Pro zvýšení fanouškovské základny i pro získání finančních prostředků pro XTV Veselý pravidelně využívá i svůj stream, tedy ten, o kterém po kauze v rozhlase tvrdil, že „si na něm může říkat, co chce“, protože je „jeho“. Následující příklady ukazují, proč se naopak XTV a Veselého stream oddělit nedají.

Ti, co dostali Xavera do Rady

Především se některé streamy z kanálu „Xaver live“ objevují mezi pořady internetové televize XTV, jejíž je Veselý hlavní tváří. Samotný stream se také vysílá ze stejné budovy, kde působí i XTV, a technicky ho odbavuje Lukáš Vajda, který je rovněž jedním ze spolupracovníků XTV. Lze to snadno odvodit z toho, jak Veselý během streamů komunikuje s režií.

V prosinci Vajda na XTV moderoval rozhovor se zástupkyní hnutí Trikolóra Natálií Vachatovou a za XTV komunikoval i při shánění některých hostů do pořadů zmíněné televize. Za zmínku stojí i fakt, že právě Lukáš Vajda předloni patřil mezi iniciátory petice, která podporovala kandidaturu Lubomíra Veselého na post radního České televize. Do ní byl nakonec Veselý zvolen v květnu 2020, s podporou hnutí Trikolóra a jako nominant spolku Centrum pro občanské svobody Václava Klause mladšího.

Připomeňme, že XTV během prvního roku existence Trikolóry dávala hnutí Klause mladšího nadprůměrný prostor, jak už HlídacíPes.org popsal dříve. Hned při představení nové strany byl hostem XTV její lídr Václav Klaus, a moderátor Veselý mu při rozhovoru řekl, že „má jistý jeden hlas“.

Káva od Trikolóry

Následující příklad dobře ilustruje nejen propojení streamu Xaver live s XTV, ale i jejich blízkost k Trikolóře.

V prosinci 2019 na svém streamu Veselý odvysílal soutěž o kávovar. Spočívala v tom, že si soutěžící měli tipnout, kolik kávových zrn leží během přenosu rozsypaných na moderátorově stole. Podmínkou účasti v soutěži bylo ale zaslání alespoň stokorunového daru přes YouTube ve prospěch streamu Xaver Live anebo převodem částky na transparentní účet XTV.

Dodavatelem kávovaru i kávy byla značka Grand Café z Jihlavy podnikatele Jana Tesaře, místopředsedy hnutí Trikolóra. Tesařova firma XTV podporuje dlouhodobě a má za to ve Veselého streamech reklamní zmínky.

Kvůli zmíněné soutěži o kávovar byl před rokem Tesař z Trikolóry také hostem na Veselého streamu. Moderátor při něm nadhodil, že někdy udělají i rozhovor na XTV, s tím, že ale kvůli jejich marketingovému partnerství nechce Veselý vést tento rozhovor sám: „Já vás podhodím Bobošíkové,“ řekl s odkazem na tehdejší druhou moderátorku XTV (Jana Bobošíková mezitím XTV opustila, pozn. red.).

O čtyři měsíce později dostal Jan Tesař z Trikolóry skutečně zhruba půlhodinový prostor na webu XTV a odpovídal na otázky Jany Bobošíkové.

Tak trochu jedna parta

V jiném videu, které se týkalo stejné soutěže, pak Veselý propojení svého streamu s XTV sám potvrdil:

„My jsme si s kolegy říkali, že bysme chtěli vtáhnout do hry nebo se odměnit někomu z těch lidí, kteří podpořili, podporují donejtama (donate, příspěvek zasílaný diváky YouTube, pozn. red.) tento stream anebo na náš transparentní účet XTV. Protože z jistého úhlu pohledu je to jedna parta, vlastně využíváme techniku XTV a tak,“ řekl Veselý, když na streamu soutěž představoval.

Stejná budova, stejní spolupracovníci a stejná technika však stále nejsou všechna pojítka mezi Veselého kanálem a XTV. Do youtubových streamů, o kterých Veselý tvrdí, že „jsou jeho“, občas pronikají i reklamy na firmy spolumajitele XTV Stanislava Hlaváčka. Ten vlastní 40 procent akcií ve společnosti Power Mind, která XTV ovládá. Vyplývá to z opisu ze seznamu akcionářů, který XTV poskytla v roce 2019 týdeníku Euro, a HlídacíPes.org jej má také k dispozici.

V jednom ze samostatných videí na youtubovém kanále Xaver live lákal Veselý na antigenní testování na covid právě do areálu XTV poblíž Hlavního nádraží v Praze, a to konkrétně u firmy Urogyn Medico, která v budově také sídlí a v níž má většinový podíl také Stanislav Hlaváček.

Neoddělitelnost XTV a streamu Xaver live potvrdila i akce „XTV pomáhá“ z loňského března. Uprostřed jarní vlny pandemie se Veselý na streamu objevil s mnoha balíčky jednorázových roušek a zjevně s odkazem na Hlaváčka oznámil, že „náš kamarád, kolega, dobrej chlap, Standa, podnikatel, jeden ze spolumajitelů XTV, nám věnoval pět tisíc roušek“. Ty následně Veselý s kolegy rozeslal do různých sociálních zařízení.

Vítěz rouškového byznysu

Za pozornost stojí, že Hlaváčkovy firmy loni s rouškami obchodovaly v násobně větších objemech, a to i se státem. Například společnost Avax na jaře dodala více než 300 tisíc roušek České poště, jak už loni koncem května pro HlídacíPes.org potvrdil mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Smlouvy na objednávky roušek pro Českou poštu mají podle registru smluv hodnotu necelých pět milionů korun bez DPH. Kromě toho Avax dodával roušky i pro kraj Vysočina či do nemocnice v Písku nebo do některých škol.

Ještě mnohem úspěšnější byla v rouškovém byznysu další Hlaváčkova firma Texface. Ta jen od září do konce roku 2020 podle údajů serveru Hlídač státu uzavřela smlouvy o dodávkách roušek se státními institucemi či příspěvkovými organizacemi za zhruba 43 milionů korun včetně DPH. Největší objednávka (rámcová smlouva v hodnotě 35 milionů korun bez daně) byla od Ministerstva práce a sociálních věcí.

Navzdory tomuto silnému byznysovému pozadí se XTV dál prezentuje jako téměř „garážový“ projekt, který se postupně zvedá i díky drobným darům od přispěvatelů (výjimkou byl stotisícový dar, který na účet XTV dorazil loni v listopadu). K jejich získávání slouží i stream Lubomíra Veselého, který tak není jeho soukromou platformou, ale naopak přímou odnoží XTV.

Útoky na novinářky nebo popichování veřejnoprávních médií proto nejsou jen Veselého osobním názorem na sociální síti, jak sám tvrdí. Jde spíše o součást promyšleného fundraisingu pro komerční projekt, v němž sám působí. To všechno pojištěno pohodlným polštářem z koncesionářských peněz.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

10 komentářů

  1. Radim napsal:

    Buďme rádi že vůbec Xaver je. Děláte mu akorát dobrou reklamu.

  2. Taras napsal:

    Zajímavé, jak někdy novinářům ze země sluníček a jásavých pozdravů do nebíčka Václavu Havlovi vadí kapitalismus, který jmenovaný tak usilovně pomáhal nastolit. Když jim sype Bakala, je to v pořádku. Když jiný buržoa nasype XTV, je to spiknutí a útok na nezávislost veřejnoprávních médií. Když Sedláčková léta moderuje na větší hromadu, jako čert, je to v pořádku, když se snaží naskočit do vlaku genderismu a korektnosti, protože si myslí, že to zase ponese, je to nekritizovatelné, opět útok atd. Tak si už jednou vyberte!

    • Ladič napsal:

      Ono by to chtělo napřed chápat význam psaného textu. Peníze může samozřejmě sypat kdokoliv, ale tady se pouze prokázalo propojení a to, že Xaver lže, když tvrdí, že streemy jsou jeho vlastní. Veselý je stejně prolhaný jako ti, ke kterým vzhlíží. Btw. Kvůli bytům podala komise pro vyšetřování OKD podnět na podání žaloby na Bakalu. Ministerstvo financí pod vedením protikorupčního ANO ji podat ODMÍTLO! Vivat estébák Bureš! Vivat prolhaný lihovar Zeman!

    • Tondach napsal:

      Jo, Bakala! Na toho se nesmí zapomenout plivnout, že ano! Když to dělá premiér, tak to je prostě IN!

  3. Admirál napsal:

    Před 20 lety zvítězila na Kavčích horách pravda a láska.

    Veselý & do toho lotr drze šťárá.

    Mělo by se mu to zatrhnout. Pragováci už to podepsali.

  4. František Benáček napsal:

    Xaver je prostě nejlepší, ať se na xtv každý podívá sám a už nic jiného nebude chtít sledovat zároveň poznáte kdo tady lže pan Veselí NE!

    • Ladič napsal:

      Ty jeho hňácaniny se poslouchat nedají. Nedávají vůbec smysl. Slyšel jsem jeho úvahu o kávě, jak nesnáší lidí, kteří si v kavárně objednají dobrou kávu. Že jsou hloupí, protože špatnou kávu by si přece neobjednali 😄😄. Ubohý Xaver neví, že se prodávají i špatné kávy. Kaváren je jak máku, ale těch opravdu dobrých moc ne. Nedá se to poslouchat, opravdu ne.

  5. Mikulil napsal:

    A proč by trikolora nemohla být zvaná na xtv, když jiní jsou totálně neschopni hnusni křováci z kavčích hor, kteří nadržují pirátům,topce,stan a lidovcům???!!! Topka má stejná procenta v průzkumech jako trikolora a v televizi jsou věčne.tohle je zase článek se kterým si Xaver vytře pozadí.

  6. Vladimír napsal:

    Vetkněte si tyto denunciační výkřiky vydávané za publicistiku za klobouk. Je SMUTNÉ, že tristní úroveň veřejnoprávních médií kritizují pouze ojedinělí redaktoři placení koncesionářskými poplatky. Člověk by očekával, že kritická sebereflexe bude nedílnou součástí jejich práce a že se nebudou chovat, jako bratrstvo nedotknutelných nadobčanů.

Přidávání komentářů není povoleno