Armin Wolf a Harald Vilimsky během interview v ORF
Printscreen: YouTube,

Boj o veřejnoprávní média. Rakouská vládní strana hrozí zahraničním zpravodajům i elitnímu moderátorovi

Napsal/a Vojtěch Berger 30. dubna 2019

To, že politici v živém vysílání zaútočí na moderátora veřejnoprávní televize, známe i z Česka. Třeba šéf SPD Tomio Okamura neudržel nervy na uzdě v Českém rozhlase nebo v České televizi. V Rakousku jsou ale dál. Vládní strana Svobodných blízká extremistům tam otevřeně hrozí výpovědí klíčové tváři televize ORF.

Jako z Der Stürmer: Migranti podle strany Svobodných

„Tohle nemůže zůstat bez následků,“ pohrozil minulý týden moderátorovi relace Zeit im Bild 2 (rakouská obdoba nočních Událostí komentářů na ČT, pozn. red.) lídr kandidátky do eurovoleb za Svobodné Harald Vilimsky.

Naštvalo ho, že moderátor Armin Wolf při rozhovoru v živém vysílání promítl na obrazovku ve studiu karikaturu z někdejšího nacistického časopisu Der Stürmer. Až příliš totiž připomínala rasistický obrázek, který sama strana Svobodných šíří na internetu.

Buďte korektní, nebo vás zrušíme

Šlo o karikaturu z dílny mládežnické organizace Svobodných s nápisem „Tradice poráží migraci“. Na obrázku byl mladý rakouský pár v kroji obklopený temnými postavami v kapucích v pozadí, které se k Rakušanům přikrádají.

Postavy kolem měly nápadně velké nosy a prezentace migrantů na obrázku celkově připomínala styl, jakým kdysi nacisté dehonestovali Židy.

Rakouští Svobodní mají s veřejnoprávní televizí a rozhlasem ORF dlouhodobě problém. Vadí jim kritické otázky a údajná levicová orientace veřejnoprávních médií.


OBCHODNÍCI SE STRACHEM

Nová publikace HlídacíPes.org mapující český i evropský POPULISMUS.

Více informací ZDE.


Z vedení Svobodných proto opakovaně zaznívají hlasy vyzývající k zestátnění veřejnoprávních médií. Šéf kontrolní mediální rady ORF („Stiftungsrat“, pozn. red.) Norbert Steger za Svobodné už loni pohrozil, že „zruší třetinu zahraničních zpravodajů, pokud se nebudou chovat korektně“.

Teď Steger moderátorovi Wolfovi doporučil, aby si vzal „volno“. A Harald Vilimsky, který byl aktérem zmiňovaného interview, se kromě výhrůžky, že věc „nezůstane bez následků“ nechal slyšet, že by moderátora „posadil za dveře“.

Veřejnoprávní – i jiná – média v Rakousku dlouhodobě upozorňují na to, jak blízko mají Svobodní ke krajní pravici, k extremistickým buršáckým spolkům nebo k hnutí identitářů.

Funkcionáři Svobodných na lokální i celostátní úrovni opakovaně útočí na menšiny – zejména přistěhovalce a konkrétně muslimy.

Naposledy vzbudil mezinárodní kritiku případ z hornorakouského Braunau – mimochodem rodiště Adolfa Hitlera, kde místostarosta za Svobodné zveřejnil básničku, která srovnávala lidi s krysami a byla prošpikovaná narážkami proti migrantům.

Historie extremistických přešlapů Svobodných je víc než bohatá, jen od jejich nástupu do vlády na konci roku 2017 takových verbálních úletů mají na svědomí desítky.

Ten, který usadil Putina

Naopak 52letý moderátor Armin Wolf není žádný nezkušený provokatér. Svým novinářským rozhledem i úspěchy výrazně přesahuje hranice Rakouska.

Vloni sklidil mezinárodní uznání za skoro hodinové, ostrým stylem vedené interview s ruským prezidentem Vladimirem Putinem.

Magazín Politico také Wolfa loni zařadil mezi 28 osobností, které mají klíčový vliv „na utváření světa, ve kterém žijeme“. Rakouský moderátor skončil na 11. příčce.

Straně Svobodných Wolf vadí i proto, že je velmi aktivní na sociálních sítích a komentuje tam aktuální politické dění.

Spor se Svobodnými ale nevede Wolf poprvé. Už loni na jaře zažaloval rakouského vicepremiéra za Svobodné Heinze-Christiana Stracheho, který o něm i o celé televizi ORF na Facebooku napsal, že vyrábějí „ze lží zprávy“.

K moderátorově žalobě se záhy připojila celá televize, vicepremiér rychle vycouval, omluvil se a Wolfovi vyplatil i bez soudu odškodné. Moderátor pak oznámil, že peníze věnuje organizaci, která zkoumá pravicový extremismus v Rakousku.

Kvůli čerstvým útokům se Wolfa zastal i Mezinárodní tiskový institut (IPI), jehož pobočka nedávno vznikla také v České republice. IPI vyzval rakouské politiky, aby zastrašování kritických novinářů odsoudili.

„Veřejnoprávní média jako ORF slouží zájmům veřejnosti, ne zájmům politických stran či politiků,“ napsal institut v prohlášení na Wolfovu podporu.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

3 komentáře

  1. Petr Kaminsky napsal:

    Svet se asi nenavratne meni. Politici utoci na kriticka media. Tzn. debata se presunula od debaty nad problemy k osobnim utokum. Navic si takovi politici vybrali media, se kterymi komunikuji a se kterymi ne. Normalne by zafungovalo to, kdyby novinari byli solidarni – pokud s nekym politik odmitne komunikovat, nebudou s nim komunikovat zadni novinari. Bohuzel v teto dobe existuji tzv. alternativni media, ktera se vydavaji za novinare a plati je buhvi kdo. A navic dnes politici maji i jine kanaly, kterymi mohou sirit svou propagandu.

    • Jan František napsal:

      Ano máte pravdu – např. Česká televize vybírá s kým bude komunikovat a s kým ne. Do debat zvou jen politiky (komentátory, politology a jiné propagandisty) z jednoho (toho správného) názorového spektra. Na ty nesprávné se může útočit, nálepkovat je , dehonestovat, či dokonce kriminalizovat. Pluralita se v těch správných médiích dávno nenosí. Když má někdo odlišný názor, je ihned nejlépe Putinův agent apod. Rakouští svobodní dostali v tomto tendenčním článku mnoho dehonestujících nálepek, které nejsou podloženy. Nemají ten jediný správný názor zastávaný např. propagandistickým Hlídacím Psem.

  2. petrph napsal:

    Mimochodem, dost dobře nechápu pointu.
    Čtu „..Naštvalo ho, že moderátor Armin Wolf při rozhovoru v živém vysílání promítl na obrazovku ve studiu karikaturu z někdejšího nacistického časopisu Der Stürmer. “
    Ptám se – a doufám, že mi to někdo vysvětlí, odkdy mají veřejnoprávní média právo ve svém vysílání promítat záběry z nacistických časopisů? Přece propagace nacismu (a doufám že i v Rakousku) je zakázána…

    Pravda, proti tomu je už úplně „maličkost“ otázka zda je úlohou a to akurát veřejnoprávních médií provokovat politiky.. Ta přece mají – jak se tady pořád alibisticky opakuje, jenom informovat, a nebo né??

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama