screenshot Regionální televize Ústecka,

Povinná autorizace reportáží ústeckými politiky je nezákonná, potvrdila vysílací rada

Napsal/a Robert Malecký 11. června 2018

Pokud si komunální politici z veřejných peněz platí propagaci v regionálních televizích, a dokonce si nechávají reportáže posílat k autorizaci, porušují zákon. V případě Regionální televize Ústecka, na který upozornil HlídacíPes.org, to konstatovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Televizi dala 30 dní na nápravu – v praxi by to mělo znamenat vypovězení nebo úpravu smlouvy mezi televizí a ústeckým magistrátem, která problematické pasáže obsahuje.

Politici z vládnoucí ústecké koalice vedené primátorkou Věrou Nechybovou a hnutím UFO nejspíš před volbami přijdou o mocný nástroj, jak si z veřejných peněz platit kampaň.

Vysílání ústecké Regionální televize totiž skrytě propaguje právě politiky, kteří městu vládnou: vedle primátorky hlavně náměstky Jiřího Madara nebo Pavla Dufka (oba UFO). Jak na základě analýzy vysílání upozornil HlídacíPes.org, televize neoznačuje jako inzerci reportáže, na které má s městem uzavřenu smlouvu, a pobírá za to desetitisícové částky.

Město si podle smlouvy o propagaci objednalo na letošní rok 45 reportáží, po pěti každý měsíc od ledna do září – tedy do komunálních voleb.

Loni za celý rok televize podle předchozí smlouvy dodala reportáží 36. A zatímco vloni město Regionální televizi platilo měsíčně pět tisíc korun, letos se měsíční sazba zvýšila už na deset tisíc. Za svou propagaci tak letos Ústí nad Labem zaplatí 90 tisíc korun.

„Na vlastní triko“

Vysílací rada si vyžádala odvysílané reportáže k posouzení, zda neporušují zákon. A dospěla k závěru, že ano.

Konkrétně se zaměřila na dvě období, analyzovala program Regionální televize Ústecka ze dnů 19. – 21. března a 26. – 28. března 2018.

Rada televizi upozornila, že je povinna provozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní
účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah vysílání. „Porušení se
provozovatel dopustil tím, že do vysílání programu regionální televize Ústecko zařazuje
zpravodajské reportáže, nad nimiž nemá redakční kontrolu, jelikož jejich autorizaci pro
vysílání vykonává subjekt, který si jejich odvysílání na základě smluvního ujednání platí
se záměrem vlastní propagace,“ uvádí se ve stanovisku vysílací rady z 5. června.

Lhůta k nápravě byla stanovena na třicet dní. V praxi to může znamenat jediné: televize a město buď smlouvu vypoví, nebo v ní aspoň upraví nejproblematičtější pasáže. To by především znamenalo, že skončí nezákonná praxe, kdy si politici prostřednictvím kanceláře primátorky Věry Nechybové sami diktují témata „zpravodajských“ reportáží, určují, kdo v nich vystoupí, a na závěr ještě hotové dílo zkontrolují.

Jen vyvolení

Taková praxe v Ústí nad Labem trvá minimálně od roku 2015, kdy město smlouvu se společností Provizi, která televizi provozuje, uzavřelo.

Ukázka ze smlouvy mezi městem a společností Provizi v části, kde se mluví o povinné autorizaci.

V reportážích se objevují výhradně politici, kteří patří k vládnoucí koalici hnutí Ústeckého fóra občanů (UFO) a komunistů. Tedy sestava, která kopíruje obsazení městské rady, kde má UFO čtyři křesla a komunisté jedno.

HlídacíPes.org prošel odvysílané reportáže za únor a březen s tímto výsledkem: v deseti reportážích, v nichž se nějaký politik objevil, vystoupila třikrát primátorka Věra Nechybová (UFO), třikrát náměstek Jiří Madar (UFO), třikrát náměstek Pavel Dufek (UFO), jednou radní Lukáš Konečný (UFO) a jednou zastupitel Pavel Vodseďálek (KSČM). Jiní politici do reportáží neměli přístup.

Z 37 ústeckých zastupitelů se ve sledovaném období v regionální televizi, která je placena z veřejných peněz, objevilo pět jmen. Až na jednu výjimku komunisty Vodseďálka šlo vždy o členy UFO, kteří jsou členy městské rady.


Podpořte nezávislou žurnalistiku.

Jako odměnu za dar ve výši 499 korun obdržíte exkluzivní 100stránkovou publikaci Babiš. Vůdce pro 21. století.

Čtěte též

Reklama

2 komentáře

  1. Pat Cash napsal:

    Nojono, Ústí… to je takový bermudský trojúhelník ČR – co je tam možné, jinde neprojde. Jak Němci nadávají na Sasíky, tak z druhé strany je to hodně podobné.

  2. Jan Mach napsal:

    Po přečtení článku je jasné, že nejde o povinnou autorizaci, ale o propagační reportáže na podporu místních politiků za veřejné peníze. Vidím v tom zásadní rozdíl – autorizace reportáže je s tendenčním vyzněním reportáží velké části reportérů jediná možnost, jak zabránit špinění jména nepohodlných osob.

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies