Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Ilustrační foto: Profimedia
,

Ondřej Neumann: Vypnutý rozvědčík s láskou ke Kremlu

IN MEDIAS RES. Ruský vojenský vpád na Ukrajinu – mimo jiné – přepisuje dosavadní evropské mediální zvyklosti i praktiky.  Evropská unie realizovala bezprecedentní opatření proti šíření ruských dezinformací na svém území. Státní ruská média Russia Today (RT) a Sputnik a jejich pobočky přišly o možnost šířit lži určené k ospravedlnění invaze na Ukrajinu a rozsévat v EU neshody.

K blokování celkem 22 proruských dezinformačních webů, včetně Sputniku, vyzvalo už v sobotu 26. února české operátory armádní Národní centrum kybernetických operací (NCKO). Ještě předtím, v pátek, správce české národní domény CZ.NIC znepřístupnil celkem osm serverů.

Jedním z osmi vypnutých webů je i projekt „soukromé zpravodajské agentury“ Exanpro. V minulosti jsem styl jeho práce popsal v souvislosti s analýzou proruských dezinformací okolo vyšetřování výbuchu ve Vrběticích. Myslím, že je vhodná doba si připomenout, jak a kdo proruské dezinformace vytváří a šíří.

Zjištění zhrzelého rozvědčíka

Za projektem Exanpro stojí (podle vlastních slov) bývalý člen české vojenské rozvědky Jiří Wagner. Na rozdíl od „tradičních“ webů Exanpro nenabízí „články“, nýbrž „reálné zpravodajské výstupy“.

V posledním měsíci před vypnutím oblažila „zpravodajská agentura“ Exanpro tuzemskou veřejnost podle svého facebookového profilu i následujícími „analýzami“, jejichž závěry až dojemně souzní s narativy kremelské oficiální propagandy:

14.2.: Pokud někdo bude bombardovat Ukrajinu, pak to nebudou Rusové. Američané o ruské invazi mluví, jako by všechno plánovali oni sami. Každopádně plánují útok ukrajinských sil na Donbas

24.2.: Po bezvýsledných jednáních se Západem ruská vláda vyhodnotila vojenskou operaci na Ukrajině jako přijatelnější riziko než vyčkávání na budoucí a pro Rusko negativní vývoj ve východní Evropě pod taktovkou USA

Explukovník Vojenského zpravodajství Wagner se prohlašuje za „hlavní odpovědnou osobu“ projektu a na webu tvrdí, že jako odborní konzultanti s ním spolupracují „bývalí a současní příslušníci bezpečnostních a zpravodajských agentur s převážným původem ze zahraničních zemí“.

Faktem je, že zpravodajskou agenturu Exanpro v obchodním rejstříku nenaleznete a v kontaktních informacích na webu je uvedeno pouze IČ živnostenského oprávnění Jiřího Wagnera. Publikované „zpravodajské výstupy“ nejsou podepsané, nýbrž označené jako „zpravodajský produkt číslo XY“ a z bývalých i současných rozvědčíků se ke spolupráci veřejně nepřihlásil nikdo.

HlídacíPes.org o Exanpro informoval v prosinci 2017 (k tomu se ještě vrátíme) a Wagnerovy motivace zkoumal v roce 2019 v diplomové práci „Motivace české alternativní a desinformační mediální scény k revizionistické aktivitě“ Jakub Mercl. Samotný Wagner označení dezinformátor odmítá a na svém webu naopak opakovaně „dezinformace“ vyvracel.

Za dezinformaci přitom v minulosti považoval například tvrzení, že agenta Skripala a jeho dceru v Británii otrávili ruští agenti, kteří měli být i u výbuchů ve Vrběticích, a naopak naznačoval, že otrava jde za agenty britských tajných služeb. A že zmiňovaná dvojice z GRU byli řídící důstojníci údajného přeběhlíka Skripala, kteří se obávali o jeho bezpečnost.

Zločinný BISák Koudelka ve službách CIA

Stejně aktivně se poté Wagner zakousl i do boje s „dezinformacemi“ okolo kauzy Vrbětice. Na toto téma během pár dní na Exanpro vyšlo hned pět „zpravodajských produktů“. První 19. dubna, tedy dva dny poté, co večer 17. dubna 2021 tehdejší premiér Andrej Babiš a tehdejší ministr vnitra a zahraničí a místopředseda vlády Jan Hamáček oznámili, že na výbuších se podle přesvědčení českých špionů a policistů podíleli dva agenti ruské GRU.

Nese název „Muniční sklad ve Vrběticích cílem operace ruské GRU? Když se vytváří zpravodajská fabulace, musí se to umět, ale BIS se tohle nikdy nenaučí aneb Proč se vláda tak trestuhodně podřizuje a proč je BIS umožněno trvale klamat a poškozovat národní bezpečnost?“.

Ve zmiňovaném „zpravodajském produktu“ si Exanpro hraje se slovy, míchá události dávno proběhlé se spekulacemi, výroky TV moderátorky s dřívějšími informacemi týdeníku Respekt i otázkami Václava Moravce. A naznačuje, že „ví něco víc“ (nicméně teď ještě nepoví). To vše za jediným účelem – vytvořit ve čtenáři dojem, že GRU a její agenti ve Vrběticích rozhodně nic do vzduchu nevyhodili a celé si to na příkaz CIA vymyslel neschopný až zločinný šéf BIS Michal Koudelka.

„Zpravodajský produkt“ převyprávěly Parlamentní listy pod titulkem: „Nic nemáte a zde je důkaz. Explukovník rozstřelil BIS Vrbětice“ i slovenské Hlavnésprávy.sk – „Česká spravodajská agentúra EXANPRO vyvracia oficiálnu verziu o výbuchoch: Táto spravodajská fabulácia súvisí s nástupom Joea Bidena na post prezidenta USA a s protiruskou kampaňou. Česká vláda sa podriaďuje západným mocnostiam“.

Převyprávěním se dosah „produktu“ zmnohonásobil na území bývalého Československa a začal i žít svým vlastním životem na sociálních sítích. S tím, že nejde o výtvor jednoho emeritního plukovníka s nenávistí k Evropské unii, NATO a Spojeným státům, nýbrž o „analýzu nezávislé zpravodajské agentury“. Což ji samozřejmě v očích souvislostí neznalých čtenářů činí důvěryhodnější.

Revizionista a zastánce odchodu z NATO a EU

Další čtyři „zpravodajské produkty“ na téma Vrbětice pak nesou názvy:

  • Všudybylové z GRU, upovídaný Bellingcat a závislý Respekt aneb Co zanedbala BIS a proč se opomíjí úloha a svědectví cizinecké policie
  • BIS vytváří falešné stopy o pohybu důstojníků GRU na území ČR, a ještě k tomu nekvalifikovaně. Názorným příkladem je ostravský hotel Corrado. Vyšetřuje vůbec někdo tuto kauzu?!
  • BIS v kauze „Vrbětice“ hanebně selhala aneb Jak by situaci řešila skutečná kontrazpravodajská služba
  • Čeští rádoby investigativní novináři se jen zaslepeně honí za senzací, čímž ztrácejí smysl rozpoznat, co se za informacemi skrývá, a také to, že mohou být využíváni jen jako hlásná trouba

Parlamentní listy se k Wagnerovým závěrům v kauze Vrbětice vrátily v rozhovoru s explukovníkem těsně před ruským vpádem na Ukrajinu letos 21. února. Povídání uvodily symptomatickým avízem: „Plukovník ve výslužbě a bývalý člen Vojenského zpravodajství Jiří Wagner se rozhodl po třech letech znovu promluvit s novináři, a proto souhlasil s rozhovorem. Domnívá se, že je opět vhodné něco říci vzhledem k událostem, které nás obklopují.“

Rozhovor opatřil server titulkem „Vlastizrada BIS. Jsou na to důkazy. Plukovník naléhavě vystoupil k Vrběticím“ a Wagner v něm mimo jiné tvrdí, že v kauze Vrbětice „důkazy proti Rusku nejsou a nebudou. Ale jsou důkazy proti BIS, Národní centrále proti organizovanému zločinu a vládě“ a bagatelizuje skartaci tajného dokumentu v kanceláři Miloše Zemana.

Cílem mého textu není polemizovat se „zpravodajskými produkty“ Jiřího Wagnera, či je vyvracet. Ani je jakkoliv šířit. Proto ostatně nedávám aktivní prokliky na zmiňované výstupy či rozhovor. Chci jen po letech od původního článku na HlídacíPes.org upozornit na aktivitu i metody zhrzeného exzpravodajce.

Exzpravodajce, kterého s oblibou přebírají dezinformační platformy jako Svobodný vysílač, ale i na svoji „nestrannost“ stále častěji důraz kladoucí Parlamentní listy. Exzpravodajce, který nemá problém ve svém svatém boji spolupracovat s prokomunistickými Vojáky proti válce a hájit radikálně populistickou pravicovou Dělnickou stranu, jak si všiml Mercl.

Ten na základě analýzy produkce Exanpro i obsáhlého rozhovoru s Wagnerem došel ve své diplomové práci již v roce 2019 k závěru, že „se jedná o revizionistu, který chce změnit status quo, a to minimálně vystoupením České republiky z NATO a EU. Zároveň je zde patrné, že kromě těchto institucí nemá kladný vztah ani k českým zpravodajským službám a mainstreamovým médiím a všechny tyto aktéry dlouhodobě kritizuje, a to často i za použití manipulací a lží. Je zde přitom jasně vyvrácena jeho argumentace, že agentura EXANPRO stojí na nestrannosti a profesionalitě, neboť řada jeho argumentů není podpořena validními důkazy a jde o domněnky s emocionálním nábojem, které jsou prakticky nekritické vůči Rusku. Právě Rusko je ve Wagnerových argumentech často bráněno, přičemž narativy, k nimž se Wagner uchyluje, prakticky doslovně kopírují obvyklé narativy ruské a proruské propagandy, které byly naznačeny výše v této práci.“

Novodobý politický vězeň?

„Nemám rád název alternativní web. Dělil bych je na ty hlavní a na ty ostatní. My jsme odborný web i soukromá zpravodajská agentura,“ vysvětloval Wagner v již zmiňovaném článku HlídacíPes.org publikovaném v prosinci 2017.

Na otevřený dotaz, zda on sám a jeho projekt nezískává finanční či jinou podporu kupříkladu z Ruska, odpovídal záporně. „Rusové mne neplatí. Všude se ale mluví o tom, jak Rusko ovlivňovalo volby v USA, ale jak víte, že naopak USA neovlivňují volby v Rusku? Jen se o tom nemluví,“ namítal.

Na „vypnutí“ svého webu Wagner reagoval obsáhlým prohlášením, podle kterého se bude bránit dostupnými právními prostředky včetně žalob na ušlé zisky, a mimo jiné napsal: „Nechci se nyní domýšlet, že proti mně ještě něco přijde – že by například po tomto prvním způsobu mého ‚umlčení‘ bylo proti mně vykonstruováno další obvinění. Patřil bych zřejmě mezi ‚politické vězně‘ v novodobé éře“.

Aby bylo jasno jsem zastáncem stopky pro propagandistické nástroje Kremlu, státní média Russia Today a Sputnik. Nejsem naopak zastáncem živelného vypnutí osmi zmiňovaných tuzemských webů provozovaných vesměs českými „užitečnými idioty“. Protože podobné postupy by mohly být v budoucnu zneužity i proti projektům, které na rozdíl od Exanpro a dalších ve zlém úmyslu nešíří proruské bludy.


Kratší verze článku vyšla v tištěném týdeníku Forum.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

9 komentářů

  1. wenkovan napsal:

    Děkuji, pane Neumanne, že jste dodržel slib a dodal článek. Obsahem jsem poněkud zklamán, protože se zabýváte jedním z tisíců a tisíců webů, které nabízejí obsah od naprostých šíleností po takové, které se snaží o maximální objektivitu.
    Můj pohled je: názor (jakýkoliv) není dezinformace (Bože, jak jsem už na tento výraz alergický!). Vypnutí JAKÉHOKOLIV webu je stejné jako zabavení a pálení knih a může být s odřenýma ušima použito při prokazatelném páchání trestného činu prostřednictvím dotyčného webu.
    Ano, na konci článku jste odsoudil „živelné“ vypnutí některých tuzemských webů, jen bych rozporoval to „živelné“, bylo to přiznaně na nátlak vlády a je jen otázkou svědomí činovníků CZ.NIC, jak rychle si nadělali do kalhot.
    Na rozdíl od Vás (a nejen Vás) nejsem zastáncem stopky pro propagandistické nástroje Kremlu, státní média Russia Today a Sputnik. První obětí ve válce je pravda, ve válce sice ještě nejsme, ale oběti už máme, nejen ty lidské.
    Disclaimer pro poskoky „Rudé smrti z Olomouce“ – invazi Ruska do Ukrajiny neschvaluji. Zároveň nevěřím propagandě ani jedné strany a zejména nevěřím ničemu, co vyblije naše vláda a její sdělovadla. Pokud někdo po minulých letech vládě věří byť jen slovo, měl by odevzdat občanku a nastoupit do příslušného ústavu, není mu pomoci.

    • Toky napsal:

      Teroristi, Stalinisti, obdivovatelé Hitlera, Putina, Talibán, Islámský stát….nemají ve veřejném prostoru co dělat!!

      • wenkovan napsal:

        Správně, nejlépe je bez soudu vaporizovat nebo alespoň „odsunout“ z veřejného prostoru; když se bojuje za demokracii, létají třísky.
        To všechno už tu mnohokrát bylo, např.: „Jak rozeznáme kacíře od pravověrných? Zabijte je všechny, Bůh si je přebere“.

    • LBK napsal:

      Lež není názor. Lež je vždy lež.

    • Petr Novák napsal:

      A čemu tedy věříte, když ne oficiálním (vládním) ani alternativním médiím (tedy ani jedné straně)? Úplně všechno na „vlastní oči“ vidět nemůžete…

    • Josef II napsal:

      Amerika za II.sv zavřela nedemokraticky všechny Japonce do táborů.Myslím,že udělali dobře byli ve válce.My jsme dnes ve válce s Ruskem,přinejmenším v propagandě,proto je třeba naše kolaboranty eliminovat.Zakázat prozatím spolek proruských kolaborantů KSČM.Největší svinstvo u nás dělají bývalí bolševici,kteří se stále nemohou smířit s tím,že je nikdo soudný nebere vážně.tito soudruzi by měli odevzdat občanku a nastoupit do muzea jako fosilíe.

  2. Martin Pangrác napsal:

    Pane Neumanne, děkuji za poslední odstavec vašeho článku, který z mého pohledu patřil rozhodně dopředu a rozvést. Trochu to udělal ve svém komentáři “venkovan”.
    Myslím, že málokomu rozumnému budou vypnuté weby chybět. Ale způsob, jakým byly vypnuty, by měl být pro zastánce demokracie naprosto nepřijatelný.
    Jako kdybychom žili ve městě, kde máme pár sousedů, škodolibých podivínů, které moc nemusíme a jednoho dne k nim vtrhne bez zatykače policie, zapečetí jim dům a tyhle nepříjemné sousedy odveze neznámo kam. A vedení města zveřejní, že tito sousedi byli odvezeni na základě četných žádostí občanů a doporučení bezpečnostní komise města. Hodně lidí si řekne, “dobře udělali, byl to fakt nesnesitelný soused”. A koho takhle odveze policie příště?

  3. petrph napsal:

    To se právě obávám, že případ Wágner ukazuje že s dezinformacema vůbec bojovat neumíme.
    To že bývalí důstojníci od tajných služeb sepisují a publikují své memoáry a v nich kritizují co se dá, je i na Západě poměrně běžně, a těžko se proti tomu legitimně právně bojuje.
    Zatímco případ Vrbětice ukazuje totální prohru, BIS odhalila (asi po 5 letech) teroristický útok ruských složek a informovala o tom vládu? Jenomže a proboha, útok takové intenzity už se rovná vojenskému napadení. Čili správně už měla vláda požádat o aktivaci článku 5 Smlouvy o NATO, a v zájmu naš´í obrany protiútok na Rusko. Podobně jako to udělali Američané po útoku na Twins proti Afghanistánu.

    Zatímco, a snad si mnozí vzpomenou, na dosti znuděné tváře západních politiků, když jim tenkrát ještě Hamáček vysvětloval naše napadení a požadoval nějakou větší podporu. To byl prostě náš problém s Ruskem , a do toho se zaplíst nechtěli —

  4. Josef Mašek napsal:

    NESMÍME SE NECHAT ZMÁST DÚKAZY
    Sigmund Freud

Přidávání komentářů není povoleno
ReklamaMediální Gramotnost