Schůzka Zeman - Putin ve vysílání Russia Today
Printscreen: YouTube,

Kreml si hlídá novináře, kteří pro něj dělají propagandu. Podepisují mlčenlivost na 20 let

Napsal/a Vojtěch Berger 22. dubna 2019

Povinnou doložku o mlčenlivosti musí podepsat každý redaktor i spolupracovník zpravodajské televize Russia Today. Ta je placená ruským státem a v několika jazykových mutacích po celém světě šíří hlavně informace, které odpovídají politice Kremlu. Mlčet o tom, co ve firmě viděli, musejí zaměstnanci ještě dvacet let poté, co z televize odejdou.

O závazku mlčenlivosti v Russia Today (RT) informoval ruský portál Znak.com. Z citací zmíněného dokumentu je patrné, jak moc si Kreml dává záležet, aby informace z Russia Today neutíkaly. Mlčenlivost totiž doložka definuje do nejmenších detailů.

Netýká se jen redaktorů a moderátorů, ale i kameramanů a dalších zaměstnanců. Nesmí vynášet nejen novinářské informace, ale ani nic o organizační struktuře či hospodaření RT.

Disciplína jako v armádě

Za „vynášení“ se považuje nejen rozhovor pro jiné médium nebo příspěvek na blogu, ale také komentář na sociálních sítích nebo korespondence „s třetí stranou“. Podle Znak.com se zaměstnanci podpisu závazku mlčet nemohou vyhnout.

Pokud ho poruší, hrozí jim pokuta až pět milionů rublů (v přepočtu zhruba 1,75 milionu korun). Za pozornost stojí i poznámka v doložce, podle které zaměstnanci mají povinnost obrátit se na bezpečnostní službu televize RT, pokud zjistí, že se někdo zvenku takovou důvěrnou informaci pokusil získat.

O tom, že ruská propagandistická média fungují jako svého druhu vojenské organizace, se ví už dlouho. Připustila to i šéfredaktorka Russia Today Margarita Simoňanová, když před časem prohlásila, že Rusko „potřebuje RT zhruba ze stejného důvodu, jako potřebuje ministerstvo obrany“.

Simoňanová vede také agenturu Sputnik, která je rovněž placená přímo ruským státem a šíří kremelské vidění světa, například pokud jde o konflikty v Sýrii či na východní Ukrajině.

Kdo mluví se Sputnikem

Sputnik má i svou českou pobočku, která v březnu pozvala veřejnost na debatu do Ruského střediska vědy a kultury při ruské ambasádě v Praze. Jako šéfka české pobočky tam byla představena Sofija Ovanesovová.

Ta podle webu ruského střediska na akci „vyzvala české novináře ke spolupráci“ se Sputnikem a omluvila se „za některé chyby, kterých se redakce dopustila v minulosti“.


MAPA ČESKÉ JUSTICE od HlídacíPes.org

ZEMAN útočí na nezávislost soudů. Je justice připravená na podobné ataky?


Český Sputnik dříve rozšířil například fámu, že na protest proti vysvětlujícím tabulkám u pomníku maršála Koněva v Praze demonstrovalo přes 100 tisíc lidí – ve skutečnosti jich tam byla jen asi stovka.

Jindy Sputniku poskytl vyjádření také mluvčí prezidenta Zemana Jiří Ovčáček, objevily se tam i dojmy českých delegací z Ruskem okupovaného Krymu, kam zpravidla jezdí především zástupci KSČM a SPD. Za interview pro propagandistický portál čelila kritice končící ministryně průmyslu Marta Nováková.

Západ se rozpadá, vidí Rusové v televizi

Jak ruská média – především státem financované a státem kontrolované televize, které mají v Rusku největší dosah – pracují, ukázala i loňská analýza zpracovaná organizací BST (Black Sea Trust) ve spolupráci s Ukraine Crisis Media Center. Zjišťovala, jak kremelská média informují o Západu.

Část z nejsledovanějších televizních stanic v Rusku vlastní přímo vláda, další část státní společnost Gazprom a část podnikatel a Putinův přítel Jurij Kovalčuk.

Jak spočítali autoři analýzy, 22 procent negativních příspěvků z ruských médií vykresluje „hrůzy každodenního života“ v Evropě, tedy hlavně údajná bezpečnostní rizika.

Stejný podíl negativních zpráv upozorňuje na „hodnotový (morální) rozpad“ EU, další příspěvky pak informují o protestech v ulicích evropských měst, terorismu či uprchlické krizi.

Život v EU je ale často vykreslován jako nebezpečný jen na základě nevýznamných a lokálních kriminálních případů (třeba rodinná potyčka v provinčním italském městě) nebo dopravních komplikací kvůli sněhu (ovšem těch na vedlejších silnicích).

Srovnatelné nebo mnohem závažnější incidenty, které se stanou přímo v Rusku, naopak prokremelská média nezdůrazňují.

Jako příklad uvádějí autoři loňskou tragédii v Kemerovu. Když vyšla najevo bilance požáru, při kterém zemřelo přes 60 lidí, a kauzu ve velkém sledovala světová média, ta ruská provládní se věnovala narozeninám ministra zahraničí Sergeje Lavrova.

Občas se to nepovede…

Jakým způsobem dokáže Kreml svá média spolehlivě seřadit do jednotného šiku, ukázaly informace whistleblowerů zevnitř státních médií. Podle nich si šéfové prokremelských kanálů chodí pravidelně každý týden „pro noty“ na schůzky s poradcem Vladimira Putina Alexejem Gromovem, označovaným také za hlavního ideologa Kremlu.

O schůzkách informoval ruský investigativní portál Projekt. Setkání prý bývají většinou ve čtvrtek a šéfové médií tam dostanou instrukce či „dobře míněné rady“, jak o o které události informovat, či o které raději neinformovat vůbec.

Přesto se ne vždy Kremlu podaří udržet na uzdě všechny novináře. Zmiňovaná televize Russia Today, která své zaměstnance nutí podle Znak.com podepisovat doložku mlčenlivosti, mohla v roce 2014 jen přihlížet tomu, jak v živém vysílání podala výpověď jedna z moderátorek americké verze RT.

Liz Wahlová tehdy v éteru přečetla krátké prohlášení, kde se distancovala od způsobu, jakým RT „natírá na růžovo“ ruskou okupaci Krymu, a zmínila, že její prarodiče utekli do USA z Maďarska právě před sovětskou invazí. Následně oznámila, že po skončení vysílání v televizi skončí.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

10 komentářů

  1. Frank Zappa napsal:

    Inu, dneska musíte s nepřítelem vést skutečný informační boj na úrovni silovejch složek, protože ten se s váma patlat opravdu nebude, viz třeba pan Assange. Člověk, kterej upozornil na vraždění civilistů má co dělat, aby jeho samotnýho nepověsili za to, že prolomil jakejsi armádní password.

    • skeptik napsal:

      Assangemu pokud vím hrozí trest do pěti let vězení, ne věšení. Zkuste nám tu ale napsat Franku Zappo, jaký trest by asi tak hrozil vám, kdybyste nám tu zcela pravdivě vylíčil, jak to funguje u vás v Ústavu pro výzkum internetu.

      • Frank Zappa napsal:

        Assange není první, kdo měl nějaký výhrady a dostal pak pěkně za uši.
        Pointa je v tom, že v takovým případě, kdy se zhroutí právní systém západu, už nemůže pomoci nikdo jinej než nějaká organizovaná externí síla, nic pro amatéry. Pokud někdo upozorní na vraždění civilistů a další neplechy ze strany systému a sám je souzen že tímto spáchal zločin, tak tam asi není všechno v pořádku.

        • skeptik napsal:

          Vy jste ve svém příspěvku psal, jako by Assange měl být věšen a konkrétně na tento váš blábol, kterému jste se ve své reakci na příspěvek můj širokým obloukem vyhnul, jsem poukazoval. Tak že jste lhal a tento blábol jste si vycucal z palce. Assange nebude souzen za to, že upozornil na údajné vraždění civilistů, ale že se naboural do systému a kradl zprávy. To je trestné nejen v USA, ale snad ve všech zemích, včetně té naší. A v těch zprávách, které ukradl, byly zprávy o zabitých civilistech pouze maličkým zlomkem z oněch ukradených zpráv. Ukradl i zprávy mnohem důležitější. V takovém Rusku by se za takové činy nejspíše soudu ani nedočkal. Dost možná by byl nalezen mrtvý někde v autě v centru Moskvy a oficiální zpráva by hovořila o infarktu.

          • Frank Zappa napsal:

            No to je možný, že by byl nalezen mrtvej v Moskvě, což je ale stejná fantazie, jako když píšu o věšení Assange v USA. Každopádně nějaký vykonstruovaný obvinění proti němu padly. Holt těžkej život dobrodruha.

          • skeptik napsal:

            Že by Assange mohl být nalezen ve svém autě v centru Moskvy, bohužel žádnou fantazií není, Franku Zappo. Něco podobného už se stalo. Stalo se to bývalému generálovi FSB Olegu Jerovinkinovi, pozdějšímu hlavnímu zástupci ředitele Rosněftu Igora Šečina. Došlo k tomu po inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Viz kniha od autorů Michael Isikoff, David Corn, Russian roulette (Ruská ruleta). Doporučuji knihu k přečtení.

          • Frank Zappa napsal:

            Samozřejmě můžou jet nějaký zpravodajský hry, o kterejch my běžný smrtelníci nemáme ani ponětí… Ale snažit se to rozklíčovat do detailu, to je asi nemožný. Viz třeba Skripalovi. No pravděpodobně zaměstnanci RT nějaký utajovaný informace od státu dostávaj. Ono je to celkem běžný, že novináři mají svý zdroje v tajnejch službách, nebo pro ně přímo pracujou za postranní balíček peněz.

          • skeptik napsal:

            Smrt bývalého generála FSB Olega Jerovinkina žádnou zpravodajskou hrou nebyla Franku Zappo. O práci tajných služeb se jistě nedozvíme všechno, ale kdo se snaží a pídí a používá svůj rozum, může se dozvědět poměrně dost, aniž by se musel snažit rozklíčovávat věc do detailu, což většinou ani nelze. O pokusu otravy Sergeje Skripala píše například dost obsáhle a podrobně také i náš autor Karel Pacner ve své knize Hořké konce vyzvědačů. Vydalo ji nakladatelství Plus začátkem tohoto roku, tak že je velmi aktuální. Vřele doporučuji. Tak že hlavní věcí je, chtít vědět. Kdo nechce, ten samozřejmě neví.

    • scallop napsal:

      Assange vyzradil i jmena tech afghancu, kteri americanum pomahali. Tim dal jasne najevo: chci jejich krev.

      Ovsem informace unikle z ruske vlady se zverejneni na wikileaks bat nemusely, to by prece soudruh Assange bojujici proti vsemu zapadnimu neudelal.

  2. Frank Zappa napsal:

    Sid Vicious & Sex Pistols – Anarchy In The UK https://www.youtube.com/watch?v=aZHyPsbP_lI

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama