Facebook: alles roger?, zdroj

Konspirátoři bez hranic. V Česku úspěšně podniká, v Rakousku tepe Sorose i Brusel

Napsal/a Vojtěch Berger 23. ledna 2019

Draci na střeše, pomalované letadlo a v pozadí velká modrá zeměkoule. Návštěvníky Česka vítá v místech někdejšího hraničního přechodu Hatě nesourodá směs staveb, obchodů a atrakcí Excalibur City. Jeho rakouský zakladatel má v Česku renomé úspěšného obchodníka. V Rakousku se ale pustil do vydávání časopisu, který šíří konspirační teorie a má blízko k vládním populistům.

Rakušan Ronald Seunig založil obchodní centrum v tehdejší bezcelní zóně mezi Rakouskem a Českem před 25 lety. Česká média ho zpravidla popisují jako úspěšného byznysmena.

„Jedna z nejpozoruhodnějších rakouských osobností – úspěšný podnikatel, zakladatel a majitel nákupního ráje Excalibur City a miliardář bohužel jen v šilincích, jak sám sebe s úsměvem označuje,“ popsal Seuniga třeba server iDnes.cz, když se předloni v Seunigově areálu v Hatích pompézní oslavou otevíralo nové muzeum jukeboxů.

Doma v Rakousku se ale Seunig do médií dostává hlavně kvůli své blízkosti ke straně Svobodných, která je od předloňska součástí rakouské vlády. Svobodní mají také blízko ke krajní pravici, jak opakovaně upozorňuje i HlídacíPes.org.

Místo pro vládní inzeráty

Ronaldem Seunigem vydávaný měsíčník „alles roger?“ začal vycházet v roce 2015 a se Svobodnými má nadstandardní vztahy.

„Není to klasický časopis krajní pravice. Je to někde na pomezí lifestylového magazínu, hollywoodských hvězd, zdravé výživy a konspiračních teorií. Jsou tam ale i politické články, ze kterých „čouhá“ právě strana Svobodných,“ popisuje měsíčník Bernhard Weidinger, který zkoumá krajní pravici v Dokumentačním archivu rakouského odboje ve Vídni.

Šéf strany Svobodných H.C. Strache (vlevo) a Ronald Seunig (foto: Repro „alles roger?“)

Jeho slova potvrzuje nejen obsah časopisu a některá exkluzivní interview se špičkami Svobodných, ale třeba i inzeráty, které si strana v časopise zadala.

Jak vyplynulo z loňské parlamentní interpelace (2. část zde) rakouské poslankyně Sabine Schatzové, v „alles roger?“ inzerovala loni v květnu dvě rakouská ministerstva – Ministerstvo veřejné služby a sportu a Ministerstvo vnitra, obě vedená právě nominanty strany Svobodných.

Za zveřejnění obou inzerátů v časopise Ronalda Seuniga zaplatila vláda z veřejných prostředků přes 10 a půl tisíce eur, tedy zhruba 270 tisíc korun.

Ministerstvo sportu vede rakouský vicekancléř a šéf strany Svobodných H.C. Strache. Ministerstvu vnitra zase šéfuje Herbert Kickl. Ten v roce v roce 2016, ještě coby opoziční politik, vystoupil na krajně pravicové konferenci Obránci Evropy v Linci, kde mezi účastníky byl i šéfredaktor Seunigova časopisu „alles roger?“ Roland Hofbauer.

„Tu akci tehdy monitorovala tajná služba, kterou má teď Kickl jako ministr pod sebou,“ popisuje prorůstání krajně pravicových kruhů do státní správy v Rakousku politolog Weidinger.

Proti Bruselu, Sorosovi i očkování

Svůj inzerát měla v časopise i populistická frakce v europarlamentu Evropa národů a svobody, ke které se vedle strany Svobodných a třeba francouzského Národního sdružení Marine Le Penové hlásí i česká Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury. Společně usilují o úspěch v květnových eurovolbách a o změnu směřování Evropské unie.

S těmito euroskeptickými a protimigračními stranami souzní časopis i názorově, včetně konspiračních teorií.

Za poslední tři roky dostali na jeho stránkách prostor například odpůrci povinného očkování či propagátoři teorie obviňující George Sorose z organizování masové migrace. Časopis psal i o „lžích o 11. září 2001“ nebo „nadvládě elit nad světem“ v narážce na rodinu Rotschildových.

 

 

Loňské říjnové číslo mělo třeba na titulní straně fotografii zesnulého politika a zakladatele novodobé – populistické – tváře strany Svobodných Jörga Haidera. K desátému výročí jeho úmrtí přinesl časopis kromě jiného i exkluzivní rozhovor s Haiderovou bývalou ženou.

V minulosti se ale objevila podezření, že si časopis „exkluzivitu“ některých svých rozhovorů vymyslel, jako třeba v případě údajného rozhovoru s hercem Kevinem Spaceym.

Prodělečné konspirace

Sám vydavatel Ronald Seunig loni v rozhovoru pro svůj časopis na otázku, co mu ve světovém dění dělá největší starosti, odpověděl, že „globální hráči jako George Soros“. Zmínil také světovou nadvládu korporací, chybný vývoj Evropské unie a další narativy, které se opakují i v rétorice evropských populistických stran.

Nepřehlédnutelný reklamní prostor má v časopise také zmiňovaný Seunigův nákupní a zábavní park Excalibur City. Jeho inzeráty se při listování stránkami opakují.

Časopis „alles roger?“ se prezentuje jako měsíčník s nejvyšším nákladem v Rakousku, v trafikách je k mání jen za dvě a půl eura a roční předplatné stojí pouhých 17 eur.

V prvních dvou letech se údajný náklad 200 tisíc kusů šířil převážně zdarma. Předloni oznámil vydavatel také vstup do klasické distribuce na stáncích. Loni v červenci Seunig připustil, že časopis stále není výdělečný.

Zda a v jaké výši ale Ronald Seunig dotuje vydávání rakouského konspiračního magazínu z příjmů ze svého českého podnikání, není jasné. Ani čeští zástupci Seunigovy firmy Excalibur Media, která časopis vydává, ani samotný Ronald Seunig na dotazy HlídacíPes.org přes několikatýdenní urgence neodpověděli.

Tiráž „alles roger?“ V redakci je jako sloupkař i známý extrémní sportovec Felix Baumgartner nebo někdejší spolupracovník Jörga Haidera Peter Westenthaler. (foto: Repro „alles roger?“)

Hitler uměl stavět dálnice

Úzké kontakty časopisu s vládní stranou nejsou přitom problematické jen kvůli novinářské nezávislosti, ale i kvůli zmiňovaným pojítkům Svobodných s krajní pravicí.

V posledních letech ve straně například výrazně vzrostl vliv buršáckých spolků, z nichž řada má ke krajní pravici prokazatelně blízko (O třídenním setkání rakouských a německých buršáků v Praze nedávno HlídacíPes.org exkluzivně informoval).

Mauthausenský výbor, který se v Rakousku stará o památku obětí holokaustu a bojuje proti pravicovému extremismu, našel v obsahu článků „alles roger?“„antisemitské tendence“.

Sám majitel a vydavatel časopisu Ronald Seunig se v Rakousku zapsal krajně pravicovým přešlapem už před lety. V roce 2003 v rozhovoru pro časopis Trend hájil historickou roli Adolfa Hitlera a tvrdil například, že to „nebyl Hitler, kdo rozpoutal válku“, nebo že k Hitlerovým zásluhám patří třeba jeho politika zaměstnanosti či stavba dálnic.

Na svém webu se pak Seunig snažil celé interview popsat jako chybu reportéra, který se prý objednal na rozhovor o Seunigově sbírce jukeboxů, modelů a dalších předmětů, pak ale zahlédnul mezi tisíci sbírkových předmětů jeden obrázek Hitlera a napsal o tom celý článek. Od té doby Seunig „nevěří žádnému novináři“.

Podobných médií, která jsou blízká straně Svobodných, vzniklo v posledních letech v Rakousku víc. Patří mezi ně zejména web unzensuriert.at, časopis Zur Zeit nebo magazín Wochenblick.

Na protibruselské vlně

Podnikání Ronalda Seuniga kdysi využívalo bezcelní zónu na česko-rakouské hranici. Dnes těží naopak z toho, že díky členství v EU už žádné fyzické hranice mezi oběma státy neexistují. Jeho zákazníky jsou Rakušané i Češi.

Paradoxně časopis, který spadá do Seunigova portfolia, propaguje právě stranu Svobodných, která ještě nedávno nahlas koketovala s myšlenkou referenda o odchodu Rakouska z EU.

To se sice tváří v tvář táhlým jednáním o brexitu změnilo, také kvůli tomu, že Svobodní se mezitím stali vládní stranou a vystupují umírněněji. Rakousku ale v prosinci skončilo půlroční předsednictví EU a tím i jeden z důvodů, aby se Svobodní jako menší koaliční partner drželi v evropských otázkách zpátky.

Kritika EU má u voličů Svobodných i dalších populistických stran v Evropě řadu fanoušků. A média blízká Svobodným tuto poptávku mohou obsloužit.

„Vystoupit z EU by bylo nadmíru rozumné“, tvrdil například titulek rozhovoru s jednou s propagátorek tzv. „öxitu“ – rakouské varianty brexitu který „alles roger?“ uveřejnil loni v létě.

Na podobné vlně se Svobodní povezou i v kampani v nadcházejících volbách do Evropského parlamentu. A spolu s nimi i jejich čeští spojenci a kritici migrace a Bruselu, v čele s Tomiem Okamurou.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

9 komentářů

  1. Jan Mach napsal:

    Vážení pánové, popř též dámy, za takto tendenční články byste ještě požadovali čtenářské dotace?? Např. „Úzké kontakty časopisu s vládní stranou nejsou přitom problematické jen kvůli novinářské nezávislosti, ale i kvůli zmiňovaným pojítkům Svobodných s krajní pravicí.“
    Asi nevíte, že v současnosti neexistuje novinářská nezávislost, ani v Rakousku, ani v Česku, ani ve vašem případě.

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Ale oni – HP.org to vědí, ale raději o tom moc nemluví.

  2. Pavel Liška napsal:

    Tak schválně,… jakpak by investigativci z HP rozmázli fakt, že třeba v Respektu inzeruje TOP 09 … ?
    A Sodoma Gomora … , představte si, že třeba v MfD inzeruje i ANO !

    • Robert Břešťan napsal:

      Nechápu souvislost.

    • Vojtěch Berger napsal:

      Dobrý den, zkusím to vzít vážně a chvilku předpokládat, že se nechcete jenom hádat – takže: že politické strany inzerují v seriózních médiích (ano, ještě stále do nich počítám MF DNES, i poté, jak se v posledních pár letech chová ve vztahu k majiteli), je běžná věc. Co naopak běžné není, je inzerce placená z čistě STÁTNÍCH PROSTŘEDKŮ (tedy z ministerstev) zadáváná do obskurních konspiračních plátků. A už vůbec není běžné, aby se vládní strana spolehla na celou flotilu dezinformačních webů při své komunikaci s voliči, jako to udělali Svobodní v Rakousku.

      • Pavel Liska napsal:

        Víte, mě vadí tohle využívání sebemenších příležitostí k tomu si kopnout do politických protivníků, kteří jsou dneska tzv. “ na tapetě“. Chápu, že tohle je snad i poslání tohoto portálu ( hlídací pes má hlídat a štěkat ). Ale někdy je to prostě už směsné jak to přeháníte a štěkáte jedním směrem. Kdyby u nás v ČR šlo taky o částky v řádech tisíců EUR…. Co bychom za to dali.
        Matně si vzpomínám na jakýsi časopis ministerstva tuším zdravotnictví u nás, který měl sloužit jako pračka stranických peněz . Myslím, že za tím byl tenkrát Ivan David nebo David Rath z ČSSD, ale zase, jistý si nejsem a nechci je obvinit neoprávněně, takže to berte jako nepodloženou doměnku, možná to byl někdo jiný a jiná strana. Navíc nepíšete, co to bylo za inzerci. Třeba hledali úředníky na ministerstvo mezi svými příznivci. To by pak dokonce bylo logické, že inzerují ve spřízněných médiích. Nebo to by taky vadilo ?

        • Vojtěch Berger napsal:

          Vy jste si z celého textu a z celého problému vybral jen jeden odstavec, „inzeráty“ (strany Svobodných v konspiračních médiích). Ten problém je ale mnohem širší, jak se ostatně v tomhle i všech souvisejících textech snažíme popsat – je to prorůstání krajní pravice (ano, to jsou lidé, kteří nadávají na židy, muslimy, politické protivníky typu sociální demokraté a zelení, vyhrožují jim smrtí apod) do nejvyšší politiky v Rakousku, Německu, a přes různá přímá i nepřímá propojení i do Česka.

          Obsah konkrétních inzerátů Svobodných uvidíte po rozkliknutí odkazu v příslušném odstavci, o kterém se bavíme

          • Pavel Liska napsal:

            Ten podnikatel byl příznivcem Svobodných již před x lety. Stejně tak ten časopis existuje už delší dobu. Takže bych řekl, že naopak nejvyšší politická reprezentace prorostla dolů do těch zmíněných struktur. Jak píši, celý článek mi připomíná to hledání hole na bití psa. ( Kdo chce psa bití …. ). To stejné platí o důsledném nálepkování v textu. S tím mám prostě stále problém. Osobně jsem euroskeptik, nesouhlasím s principem sdílené suverenity. Obhajuji existenci států na národním principu. Proto jsem pro referendum o setrvání v současné EU. Nejsem antisemita, podporuji Izrael a jeho obyvatele. Nejsem rasista, s Romy nemám problémy. Každý jsme nějaký, berně to tak. Pokud mi nikdo nic nedělá, nic nikomu nedělám také. Nevyhrožuji nikomu s jiným názorem. Naopak jej respektuji a nezakazuji jej hlásat. Jsem pro absolutní svobodu slova, i pro popírače holokaustu. Ale jsem pro tvrdý postih toho, kdo ve jménu zvrhlé teorie provede násilný čin. Za to budu i bojovat. Obhajuji striktní právo suverénních států na vlastní azylovou, zahraniční a bezpečnostní politiku. Ano, možná jsem naivní a svět se vyvíjí nutně jiným směrem, ale řekněte, jsem krajně pravicový ? Spousta stran uvedených v textu s některými mými názory souzní, ale to třeba kolikrát i komunisté. Tak nebudu nakonec snad komunista ? Nebo jsem jen zkrátka divný ?

  3. Pavel Lašák napsal:

    Největším politickým zločinem byla a je naivita!

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama