Glosa: A proč ne Ringo Čech? (osobní pohled „nevzdělanýho idiota“)
František Ringo Čech dostal od prezidenta Medaili Za zásluhy. Patří k těm, nad jejichž oceněním se zvedla největší vlna nevole. Je to šašek, klaun. Navíc prezidentův přítel. Namaloval Zvířátka obdivují píču. Napsal Šubyduby, Amerika. Dokonce premiér Bohuslav Sobotka prý zvažoval, že kvůli němu (a dvěma dalším) poruší tradici „nevměšování se“ a medaili odmítne spolupodepsat. Směšné. A pokud je pravda, co psal Blesk, že za tím byly „nedostatečné umělecké kvality“, je to i hrubá nevědomost.
Když se v roce 1984 v televizní Hitšarádě objevila píseň Pražákům, těm je tu hej, byla z toho senzace. Důvodů bylo několik a pro jejich pochopení mladšími (a vlastně i staršími) ročníky je třeba vysvětlit pár okolností.
Předně – co byla Hitšaráda. Zjednodušeně řečeno jeden z mála pořadů, u kterých se dalo nezemřít nudou. Něco, co dnes známe jako klipovou hitparádu, proloženou tu a tam vtipnými skeči dvojice Uhlíř-Šíp.
Pražský výběr v ČST
„Celetná, Týnská, na Příkopech, ploužím se městem po výkopech.“ Píseň, kterou v úloze venkovana bloudícího Prahou zpíval F. R. Čech a hrála skupina Elektrovox, Hitšarádu vyhrála. Opakovaně. Byl to hit.
Ve skutečnosti šlo o hit Pražského výběru, který ji zařadil na svou desku Straka v hrsti. Ta tou dobou už rok odpočívala ve stoupě a v plánech bolševika bylo, aby tam taky zůstala – na věčné časy. Pražský výběr byl vybrán jako exemplum tažení proti nové vlně – zásah po jejich koncertu v Hradci Králové v lednu 1983 dokonce předcházel propagandistickému článku Nová vlna se starým obsahem v týdeníku Tribuna.
Podívejte se: Hit Pražákům, těm je tu hej v Hitšarádě ČST (1984)
Pražský výběr byl na indexu. Po administrativním zásahu komunistické moci nesměl veřejně vystupovat. Proto taková senzace, když jejich hit, přezpívaný Ringo Čechem (je i autorem textu) vyhrávala Zelenkova znormalizovaná televize. Aby bylo úplně jasno: žádná skupina Elektrovox samozřejmě neexistovala. Byl to Pražský výběr, hráli Pavlíček, Kocáb, Čok a Hrubeš.
Facka totalitní moci
Byla to facka moci, podobná tomu, když Rudé právo přetisklo inzerát blahopřející Ferdinandu Vaňkovi k narozeninám. Jen asi tak bambiliónkrát odvážnější. Podepsáni pod tím byli dva lidé – Karel Svoboda, v jehož studiu nahrávka vznikla a který název Elektrovox občas používal pro své studiové projekty, a František Ringo Čech.
„Chtěl jsem, aby hoši měli nějaké autorské honoráře,“ řekl k tomu Ringo před časem časopisu Instinkt. Byla to praxe v disidentských kruzích poměrně častá. Někdo, kdo měl přístup do médií, vydavatelství a podobně, zaštítil svým jménem díla těch, kterým komunistická moc pošlapala kariéru. Neměli jsme jejich tvorbu znát, měli být zadupáni do země. Příklady jsou známé – třeba normalizační režisér Evžen Sokolovský „vyvažoval“ svou práci na opusech typu Muž na radnici krytím a natáčením her Ludvíka Kundery. Zakázaný dramatik Milan Uhde dodával hry do brněnského Divadla Husa na provázku, kde je svým jménem zaštiťoval režisér Zdeněk Pospíšil. Třeba slavnou Baladu pro banditu.
Miloš to vybral vyváženě
Autorovi těchto řádek není známo, co se v roce 1984 poslouchalo ve Slavkově u Brna, kde vyrůstal tehdy třináctiletý Bohuslav Sobotka. Ani jak dnešního politika ovlivnilo zjevení v podobě F. R. Čecha s „debilkou“ na hlavě, prolétajícího se v klipu Československé televize s kozou na vodítku pražskými ulicemi.
Sám za sebe ale může říct, že šlo o mimořádné setkání. Hudba Pražského výběru z nevydané Straky v hrsti kolovala po Praze v tisících kopií – pásek totiž unikl ze studia a šířil se z pohledu totalitní moci jako mor. Je ale třeba zmínit i Ringovu spolupráci s Jiřím Schelingerem – spolupráci plnou braku, jistě, ale taky vynikajícího hard-rocku, který tady tahle parta ve své době dělala asi nejlíp.
Ringo Čech se s kritikami příliš nemaže. „Já myslím, že to Miloš vybral dobře a vyváženě. Když mu vyčítají, že vybírá přátele, tak mi řekněte, kdo z lidí by nedal přednost příteli při stejné kvalitě?“ řekl třeba rádiu Impuls. V rozhovoru pro časopis Týden zase řekl, že hlasy kritizující jeho ocenění jsou „pohledem nevzdělaného idiota“. „Musíte, kluci, napsat, že já jsem až do dneška napsal 1300 písniček. To – myslím, že mimo Gotta – neudělal nikdo. Napsal jsem jedenáct knih. Tři celovečerní filmy. Měl jsem devět televizních show. A mám divadlo, které má 40 let vyprodáno, napsal jsem šest divadelních her,“ řekl.
Je to všechno na jednu medaili málo? Už se v téhle zemi daly za míň. A to se netýká jen Miloše Zemana.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
14 komentářů
HlídacíPes už nás zase zkouší, zdali dáváme pozor – 🙂
Je možné, že MZ přihlédl k vážné nemoci FRČ, což se dá lidsky pochopit. Ale to je asi tak všechno.
„Umělecké kvality“ jsou dokládány interpretací jedné písně, která navíc není ani moc jeho. Ani pokud by text napsal skutečně jen on sám. Všechno, co se jako mladý naučil v Semaforu, za dlouhá léta naprosto prohospodařil, a to, co předváděl v televizi už ve svobodné době, je obrazem nejpokleslejšího kýče. Pozoruhodná na něm snad je jenom neskutečná servilita vůči pánům Klausovi a Zemanovi, kterou příspěvek jaksi nebere v úvahu.
Perlička nakonec: „Musíte, kluci, napsat, že já jsem až do dneška napsal 1300 písniček. To – myslím, že mimo Gotta – neudělal nikdo.“ Která z nich stála za něco? A Gott (i jemu přeji zdraví) psal nějaké písničky?
Vždy ve střehu. Berte to jako názorový text, s nímž samozřejmě můžete nesouhlasit.
Zajisté – 🙂
Nicméně opravdu chovám podezření, že Váš kolega Malecký provokuje a zastává se těch, kdo toho nejsou hodni, jenom proto, aby nás přinutil řádně argumentovat.
Nebo to myslí upřímně? – 🙂
Bohužel tedy máte pravdu v tom že ve svobodné době prohospodařilo své kvality většina našich umělců a upadla do nejpokleslejšího kýče. Výhoda FRČ byla v tom že zůstal stejný,před i po sametu, v podstatě bavičem (řekněme i šaškem,ono i to dá dřinu). Zatímco většina těch ostatních umělců šla skutečně pro prachy s kvalitou dolů..
Roberta Maleckého čtu rád – proto jsem zkonzumoval i tenhle text. S názorem, že „…Už se v téhle zemi (medaile) daly za míň…“ lze těžko nesouhlasit :). Díky za prima čtení.
Pánové, pes nepes pozorně nečtete furt. Nešlo vůbec o interpretaci písně, která rozhodně nebyla jeho s vyjímkou výborného textu. Šlo o tu odvahu, píseň bolševikem zakázané kapely protlačit pod krycím názvem do celostátní televize. Tento čin F.R.Čecha jednou provždy pasoval na /takového malého/ Nicholase Wintona české kultury. Do dnes si pamatuji jak jsem zíral na tem klip s otevřenou pusou, než mi došlo o co asi jde. Bylo mi osmnáct. Dodnes je „Straka v hrsti“ od Pražského Výběru pro mne to nejlepší z české scény, co kdy bylo vydáno, takže z mého /zaujatého/ pohledu medaili si zasloužil jenom za toto, nicméně již od Václava Havla :D…
Jasně,tady se dostáváme k tomu problému že známí,kladní a naprosto čistí hrdinové z dob bolševika už po těch 25 letech rozdávání státních vyznamenání došli. Takže,několik variant-jako v tomto případě ocenovat i menší odvahu „něco svobodného“ za bolševika dělat. Nebo tedy ocenit i ty dosud neznámé hrdiny-jistě by se i v archivech něco našlo.Jenže jestli si jich národ nevšiml za čtvrt století, tak tahat je teď na Hrad „jenom do počtu“ (popřípadě-až na ně dojde řada) taky není zrovna ideál.
No a pak varianta „tři“-asi se to nebude někomu líbit.Ale vzhledem k tomu že ta vyznamenání se vydávají každý rok, tak pouze za mimořádné skutky za minulý rok. Že takových lidí moc nebude? No tak nebude,tak si to přiznejme „nothing for heroes“,heslo dnešní doby ..
Ještě je tu skupina osobností, které by si vyznamenání bezesporu zasloužily a kterým by ho Klaus nebo Zeman i rádi dali, jenže oni, resp. jejich potomci, si je právě od jmenovaných pánů nechtějí převzít. Nelze se divit, lze jen čekat, jak dopadnou příští volby.
Tento pán FRČ léta vytváří radost mnoha normálním lidem svými dílky – jeho Dívčí válka je kouzelná a hrají jí s radostí i amatérská divadla – proč tolik zloby a závisti, i když se vším nesouhlasím, tak díky za ocenění i pro takový žánr. Škoda, že nebyla oceněna činnost organizace ŽIVOT 90, která úspěšně funguje a pomáhá potřebným od roku 199O, a to nejen v socální, ale i kulturní oblasti.
Pokud byl Váš komentář určen (zčásti) mně, podotýkám, že označení „nejpokleslejší kýč“ není projevem žádné „zloby a závisti“ ani neznamená, že bych a priori nepatřil mezi „normální lidi“. Je to prostě moje hodnocení, nepochybně subjektivní, stejně jako Vaše.
Stejně je tomu i s tou „servilitou“ laureáta.
Státní vyznamenání se propůjčují nebo udělují výlučně jednotlivcům (i nežijícím), ale organizace je dostat nikdy nemůže.
Ringo je vlastně takové zosobnění bájného Cimrmana. Ono je to asi fuk, v české politice neuškodí víc než jiní, ztratí se mezi podobnými šašky kteří se jen na rozdíl od něj berou vážně.
Milý a vážený autore,
dovolte staršímu pamětníkovi pro vyváženost dodat k jinak pečlivému portrétu klauna všech režimů jeden pozapomínaný detail. Klaunův podpis pod Antichartou v roce 1977 lze považovat za „facku totalitnímu režimu“ jen s úsměvem.:=)
Kulturníci, ale ani přírodníci a vědníci, by žádné medaile od hlav státu dostávat neměli. Ty jsou určeny jen těm, kteří nasadili svůj život a nebo prolili svoji krev pro stát a nebo jiného. Převzít metál z výše uvedených důvodů je neslušné. FRČ byl vždy neslušný. Převzít to z rukou takového dacana, jako je pussydent, je chucpe.
Nevím, jaký podíl má pan Čech na záhadné smrti zpěváka Schelingera. Ale díky jeho sprostému chování si o jeho morálních kvalitách iluzi nedělám. Navíc dostal metál od člověka stejné úrovně což bylo očekávatelné. Já jsem pro něj idiot, on pro mně hňup s metálem. Tak to ve světe chodí KLUCI.