Jaroslav Flegr v ruské státní televizi (vesti.ru)
,

Češi ve vysílání ruské propagandy. Parazitolog Flegr a lékař Balík jako Putinovi užiteční idioti

Vědec Jaroslav Flegr a lékař Martin Balík poskytli rozhovor ruské státní televizi. Té, která například oslavovala invazi do Československa v roce 1968. Oba Češi se objevili v pořadu Vesti neděli (Zprávy týdne), jehož moderátorem je ústřední Putinův propagandista Dmitrij Kiseljov. Výsledkem byla další ruská reportáž posilující příběh o tom, jak je Západ v rozkladu, zatímco Putin už koronavirus zkrotil.

Připomeňme si nejprve, v jakých kulisách se výpovědi obou Čechů v ruské televizi objevily: Dmitrij Kiseljov je současně zástupcem ředitele televize a rovněž stojí v čele státní tiskové agentury Rusko dnes, pod kterou spadá i u nás známý dezinformační web Sputnik. Kiseljov také od roku 2014 figuruje na sankčním seznamu Evropské unie.

Postavu Dmitrije Kiseljova komentoval pro server Info.cz odborník na Rusko z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Karel Svoboda: „V kiseljovovské verzi světa je Rusko jedinou rozumnou, silnou a vzkvétající zemí, která je obkličována agresivním Západem. V jednom ze svých pořadů vysvětloval, jak je Rusko schopno přeměnit USA v hromadu popela v případě jaderného útoku ze strany USA. Celý program byl v březnu 2014, tedy v období kolem ruské anexe Krymu, postavený na verzi, že se Obama (slabý, jak jinak) bojí tolik Putina a jeho síly, že mu volá každý den.“

Dlužno dodat, že zmíněným pořadem byly právě Vesti neděli, v nichž se nedávno objevili i Flegr s Balíkem.

Ještěže máme Putina

Samotnou reportáž, ve které se oba Češi objevují, připravovala zahraniční „korespondentka“ Darja Grigorovová. Ta s Flegrem i Balíkem vedla rozhovor. Pracovní náplň Grigorovové je jednoduchá – předat běžným Rusům následující vzkaz: „To je hrozné, co se děje na tom Západě. Ještěže máme Putina, který nás před tím zachrání.“

Korespondentka ruské státní televize Darja Grigorovová na demonstraci v Praze (vesti.ru)

Grigorovová je typickým prototypem mezi Putinovými „novináři“. Zatímco skrze státní televizi běžným Rusům hlásá o hrůze, apokalypse a „Západu nad propastí“, na svém Instagramu sdílí fotky, jak na onom „Západě nad propastí“ vyloženě trpí například popíjením šampaňského na francouzské pláži či při projížďce lodí na jezeře ve Skotsku. A ani v Česku ruská „korespondentka“ nezahálela.

V mezičase, kdy z Česka připravovala reportáž s názvem „Evropa na lopatkách“, v níž mluví o bezvýchodné situaci v ČR s tím, že Češi již hledají spásu v Rusku, si i přes všechny ty prezentované hrůzy zajela na výlet na Karlštejn.

Grigorovová posléze zavítala i do Německa a připravila reportáž „Evropská unie v blokádě“. V ní „novinářka“ rovněž prezentuje domnělou apokalypsu a Rusům u obrazovek sděluje, že němečtí epidemiologové navrhují učit se na základě zkušeností z Ruska. Naposledy pak hlásá apokalypsu ze Španělska. V její reportáži údajní španělští pacienti nepřekvapivě oznámí, že chtějí, aby do Španělska byla přivezena ruská vakcína.

Chmurný Flegr

Jaroslav Flegr a Martin Balík se objevili v reportáži opatřené titulkem „Zasáhlo Evropu“. Tu Kiseljov uvádí slovy, že „statistiky nakažených v Evropě letí nahoru po trajektorii vzlétající rakety“. Nálada je podle Kiseljova blízká panice a situace je strašná.

Grigorovová svou reportáž začíná na Karlově mostě s tím, že je pustý a chybí jak turisté, tak Pražané. Poté s odkazem na premiéra Babiše zmiňuje, že země nevydrží druhý lockdown a dodává, že jsou zavřené restaurace a obchody, mnoho z nich navždy. Následuje i informace o pokutě za nenošení roušek (podle Grigorovové je pokuta do výše 500 eur) a záběr z dálky na ženu podávající z auta strážníkům městské policie tisícikorunu.

To Grigorovová komentuje slovy „někteří se zkouší vykoupit na místě“, aniž by podle všeho znala, za co skutečně pokuta byla uložena.

 

 

Ruský divák si její slova pravděpodobně přeloží tak, že žena z auta strážníky podplácí a oni úplatek přijímají. Objevují se i záběry z prázdného metra s dovětkem, že světlo na konci tunelu není zatím vidět. Grigorovová zmiňuje, že situace v Česku není jen nejhorší v Evropě, ale že o daném víkendu byl zaznamenán rekord více než 15 000 nových případů nakažených za den.

Poté již přichází rozhovor se samotným Jaroslavem Flegrem, který Grigorovová uvádí s tím, že profesor dává chmurnou předpověď. Podle překladu vyrobeného televizí Flegr říká: „Divil bych se, kdyby na konci listopadu u nás nebylo 2 000 úmrtí za den. Je tu exponenciální růst. I přes to, že nyní přijímáme některá opatření, množství nakažených se bude zvyšovat po dobu třiceti dní. Dnes jsou u nás stovky mrtvých, v listopadu to budou 2 000 za den.“

Jaroslav Flegr v ruské státní televizi (vesti.ru)

Záběr přechází na odběrové místo na Václavském náměstí. Podle Grigorovové je na místě vyhrazeném pro čekání fronta lidí bez ohledu na cenu testování. Frontu ale „korespondentka“ neukazuje a dodává, že nemocnice se již potýkají s kolosální zátěží.

Studentka se distancuje

V reportáži vystupuje i rusky hovořící dívka, představená jako studentka lékařské fakulty Univerzity Karlovy a v titulku uvedená jako Maria Kolontaj. „Je moc těžké sledovat, jak to naši budoucí kolegové nezvládají,“ říká v reportáži na konto zdravotníků v rozhovoru před poliklinikou na Praze 13.

Maria Kolontaj (skutečné jméno zní Mariya Kalantay) v ruské státní televizi (vesti.ru)

Jak říká Grigorovová, Maria je budoucí lékařkou záchranné služby, studuje ve čtvrtém ročníku a zapojila se jako dobrovolník už na jaře. Pod uvedeným jménem se studentku dohledat nepodařilo, studijní informační systém Univerzity Karlovy nenalezl žádná data.

Existenci studentky nechtěl komentovat ani tiskový mluvčí Univerzity Karlovy (UK) Václav Hájek s odkazem na ochranu osobních údajů. „S ohledem na Obecné nařízení o ochraně osobních údajů UK bohužel nemůže poskytovat informace o fyzických osobách (uchazečích, studentech, absolventech, zaměstnancích či osobách v jiném vztahu k UK) třetím stranám bez předchozího souhlasu dotčeného subjektu údajů,“ odpověděl mluvčí.

AKTUALIZOVÁNO: Po vydání tohoto textu se redakci studentka ozvala s tím, že její jméno bylo zkomoleno. Jmenuje se Mariya Kalantay, skutečně studuje 4. ročník 2. LF UK, a jak dokazuje i její internetová stopa, už na jaře pomáhala proti covidu v českých nemocnicích.

Od vyznění reportáže se striktně distancuje. To, jak s její výpovědí ruská televize naložila a v jakém kontextu ji uvedla, je ale pro práci ruské propagandy typické.

Připomeňme, že to není první problém s identitou respondentů (či s kontextem jejich výroků) z Česka v pořadu Vesti neděli. V kauze okolo sochy maršála Koněva titulovala ruská televize opozičního zastupitele SPD Roberta Vašíčka jako „starostu Prahy 11“.

Problém s identitou i s překladem

Dalším příkladem je zaměstnanec ochranky v pražském obchodním centru Ladislav Kašuka. Ten byl ruskými státními „médii“ prezentován jako známý český novinář a expert. Dodejme, že Kašuka byl za své služby Rusy placen. Ostražitost ve vztahu k těm, kdo v reportážích vystupují, je proto na místě.

Ruská státní média využívají smyšlené respondenty i v jiných zemích. Připomenout můžeme jistou Marii Tsypko, která již pro ruskou propagandu sehrála mnoho rolí pod různými jmény. Nebo také Natalii Weiss žijící v Německu. Ta pod jménem Viktoria Schmidt v roli obyčejné Němky poskytovala za úplatu ruským „novinářům“ rozhovory, v nichž jednoduše opakovala to, co dostala zadáno.

Vraťme se ale k reportáži o situaci kolem koronaviru v České republice. Na scénu přichází i lékař Martin Balík, který svůj příspěvek v češtině začíná slovy: „Já to neumím odhadnout…“ Ruský překlad nicméně zní: „Bude ještě nárůst…“ Překlad Balíka pokračuje slovy, že bude více pacientů, kteří budou potřebovat kyslík.

Martin Balík v ruské státní televizi (vesti.ru)

Záběry se pak přesunují do Letňan do improvizované nemocnice postavené armádou. „Očekává se, že první pacienti se zde objeví už příští týden,“ oznamuje Grigorovová.

Pro dokreslení neutěšené situace samozřejmě nesmí chybět násilnosti ze Staroměstského náměstí. Ostatně různé demonstrace a násilnosti ruská státní propaganda ráda roztleskává, aby pak ukázala domácím divákům, jaké hrůzy se v Evropě dějí.

Násilnosti na Staroměstském náměstí (vesti.ru)

Pokračuje Flegr. Podle překladu: „Bohužel vláda ztratila veškerou důvěru, a proto jsou veškerá opatření kritizována.“

S přesností překladů má ruská státní televize obecně velký problém, v některých případech jsou vysloveně vyfabulované, jak dokázal například francouzský Canal+. Ten vyhledal respondenty z některých příspěvků a ptal se jich, zda překlad skutečně odpovídá tomu, co pronesli pro ruskou televizi. „Nepřesné“ překlady Francouzů se nepřekvapivě objevily právě v tomto pořadu Vesti neděli Dmitrije Kiseljova.

Ti, kteří vypadli z okna

Ale zpět do Česka: Grigorovová následně připomíná výměny ministrů zdravotnictví a ke slovu se dostává poslanec KSČM Jiří Dolejš: „Bylo by rozumné zpřísnit opatření na konci léta, ale teď je zbytečné se k tomu vracet. Nyní musíme uhasit požár, který vznikl. Teď je řeč o disciplíně občanů a také o tom, jestli opatření nebudou ještě tvrdší.“ Na závěr reportáže Grigorovová zmiňuje zhoršující se situaci v okolních zemích a chybět nesmí ani záběry pouličních nepokojů.

Po děsivém „svědectví“ z Prahy následuje reportáž věnovaná ruskému jadernému ledoborci Arktika, která nese název „Nejsilnější na světě“. Dalším bodem programu jsou pak ruské úspěchy v oblasti zemědělství. Vše tedy dle schématu, jaký známe z období před rokem 1989: Na Západě bída a nezaměstnanost, na Východě budovatelské úspěchy a šťastní družstevníci žnoucí pole. První reportáž celého pořadu je pak klasicky věnována chvále Putina.

Moderátor Vesti neděli Dmitrij Kiseljov v pořadu naopak tvrdí, že v Rusku je pandemie pod kontrolou. Z Moskvy také přicházejí okázalá prohlášení o tom, jak již Rusko má tři účinné vakcíny a efektivní a všem dostupný lék na Covid Avifavir.

Na internetu však koluje dostatek důkazů o tom, že situace v Rusku je úplně jiná. Na videích níže jsou například záběry z nemocnice v ruském městě Tomsk (573 000 obyvatel) s pacienty různě polehávajícími na nemocničních chodbách.

Nebo záběry ze sklepa nemocnice v ruském Barnaulu (633 000 obyvatel), který je podle videa plný mrtvol.

Tyto záběry natočené běžnými Rusy se ale do pořadu Vesti neděli Dmitrije Kiseljova dostanou jen stěží, stejně jako osudy lékařů, kteří na nedostatky v ruském zdravotnictví během pandemie upozornili.

Byli to například Alexandr Šulepov (lékař, Voroněž), který po kritice poměrů v ruském zdravotnictví záhadně vypadl z okna, Jelena Nepomňjaščaja (vedoucí lékařka, Krasnojarsk), která rovněž po stížnostech na nedostatek ochranných pomůcek záhadně vypadla z okna, nebo Natalija Lebeděvová (vedoucí záchranné služby, Hvězdné městečko u Moskvy) – i ona po kritice, že údajně z nedbalosti šířila koronavirus, záhadně vypadla z okna.

Ačkoliv zmíněná reportáž z Česka nepatří k největším „skvostům“ ruské státní propagandy, Jaroslav Flegr a Martin Balík v roli tzv. užitečných idiotů posloužili propagandě agresivního autoritářského režimu, který vojensky napadá další země, Česko vidí jako nepřítele a vede proti němu informační válku.

Oba Češi také, byť zřejmě nevědomky, pomohli ruským propagandistům v utužování domácího publika v loajalitě k Putinovu režimu, jehož „mediálním odborem“ jsou právě Kiseljov a Grigorovová.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

38 komentářů

  1. Dr. B napsal:

    Nic nového pod sluncem, v tomhle byli Rusáci vždycky mistři. Ale není od věci to občas připomenout, i když fanoušci ruského impéria to budou samozřejmě považovat za fake news.
    Tak to už na tom našem světě chodí, jedni fandí Rusku, druzí Americe a třetí Číňanům. Jen nechápu, že jen málokdo si uvědomí, že přes všechen bordel, co se v EU odehrává, jsme na tom pořád ze všech velmocenských celků nejlépe. A to jak v oblasti ekonomické, tak i co se demokracie týká.
    Myslíte si, že se to jednoho dne změní? A že místo toho věčného utíkání pod ochranná křídla cizích velmocí se jednou začneme snažit o zlepšení té naší Evropy, místo toho věčného nadávání na ní? Protože přesto, že ekonomicky i demokraticky máme jednoznačně navrch, vojensky jsme na chvostu a pokud budeme stále podkopávat tyto naše výhody, jednou z nás bude otloukánek těch nenažraných impérií.

    • Smutné jak jsme hloupí napsal:

      Evropané zpohodlněli a dostanou po držce. Speciálně střední Evropa je plná mentálně poškozených jedinců. Opakovaně volí PiS, ANO, Zemana, nebo Orbána.
      Jestli nás bývalé EHS rychle nekopne do zadele, tak je strhneme sebou.

    • Fake news napsal:

      Především nechápu, proč se to zde rozmazává. Toto jsou zprávy určené pro Rusy. Jejich věc, čemu chtějí věřit. Nebýt všemožných samozvaných hlídacích psů, nikdo by o této reportáži nevěděl. Putin a spol. by si je měl platit. Jestli už se tak neděje…

      • jiri napsal:

        Nechápeš, proč se rozmazávají zkreslené a falešné zprávy o naší zemi? Po tom, co jsme si tu zažili 40 let nejodpornější sovětské propagandy a kdy i dnes ty lži šijou nejen do svých lidí, ale znovu i sem na 40 kanálech pro svoji zdejší zrádnou pátou kolonu?

  2. A. S. Pergill napsal:

    Řada špičkových vědců se vyznačuje tím, že jsou poněkud sociálně defektní. I Albert Einstein se, přes svoji nezpochybnitelnou genialitu, silně angažoval v pugwashském hnutí, které nebylo nic jiného než pobočka KGB. Druhou věcí je, že ani Flegr ani Balík neměli patrně žádnou možnost ovlivnit, jak budou jejich výstupy sestříhány a do jakého kontextu budou zasazeny (měli to předpokládat, ale v tom je ta jejich sociální defektivita). Tihle lidé jsou prostě zvyklí jednat s čestnými lidmi s IQ 120+, s jakými se setkávají ve vědě, a ne s hlupáky nebo podvodníky. A, bohužel, si ani moc neuvědomují či nepřipouštějí, že i takoví lidé existují. Z tohoto soudku je ostatně i Flégrův výrok, že s dětmi by se mělo zacházet jako s infekčním odpadem, kterému zcela jistě správně (= tak, jak to bylo myšleno) porozumí mikrobiolog (nebo jiný odborník, který takový odpad vytváří), ale zcela jistě ne běžný občan.

    • odpověď A.S. Pergill napsal:

      On to nebyl ani tak komentář, jako odpověď na otázku redaktora o tom, jak se mají zachovat učitelé, když zjistí, že mají ve třídě nakažené dítě s coronavirem. A odpověď byla, že by bylo vhodné se chovat tak, jako by to byl infekční odpad. A vzápětí dodal upřesnění, jak postupovat. Byla to nadsázka, kterou někdo v televizi okamžitě setříhal a dal na web. A pak už si to žilo vlastním životem. Tolik pro upřesnění.

    • dÍky napsal:

      KRÁSNĚ NAPSANÉ.
      DÍKY. MARC.BUR

    • Michal napsal:

      U sudruha Flegra si doporucji projit z ceho se sklada jeho chleb vezdejsi (22 cerpani dotaci).

  3. Václav Čech napsal:

    Smutné, ale nikterak překvapivé počínání ruské propagandy. Škoda, že se stále někteří Češi snižují za úplatu k podpoře těchto machinací.

    • Admirál napsal:

      Dejte nějaký příklad. Těch Čechů za úplatu.

      • Václav Čech napsal:

        admirále vy jste ten článek nečetl ?! A koneckonců není to první článek, kde jsou zmiňováni Češi, kteří slouží ruské propagandě. Je třeba aby si uvědomili, že v rámci propagandy jsou Rusové schopni i překroutit co bylo řečeno. Vždyť i sám prezident Zeman a i jeho předchůdce Klaus slouží ruské propagandě, a vy si myslíte, že to dělají jen pro jejich „krásné oči“ ?!

        • Admirál napsal:

          „Rusové jsou schopni i překroutit, co bylo řečeno“ A ČT není? Renomované západní sdělovadla nejsou? Jaký je rozdíl?

          Žádný.

          Klaus a Zeman slouží ruské propagandě? Že nevyjí s hlídacími psy? Už jen to, že se odchylují od ostře protiruské rétoriky, je služba ruské propagandě?

          Nevím, pro jaké oči to dělají, ale jejich postoj mi v žádném případě nevadí.

    • Mila napsal:

      a neužívají náhodou podobné metody při informování o Rusku naše média rovněž?

      kdy jste četli v posledních letech něco hezkého o Rusku?

      • skeptik napsal:

        A co jako hjezkého by se mělo o Rusku psát? Vy Milo víte o něčem v Rusku tak hezkém, že by se o tom mělo neustále psát? Možná by se někde i něco našlo, já ale v Rusku několikrát byl a musím konstatovat, že přes všechno, co se nám u nás může nelíbit, tak toho hezkého je u nás mnohem více, než v Rusku. Mělo by se snad podle vás psát například o skvělých, výkonných a pracovitých ruských úřednících? Slyšel jsem řadu stížností na úředníky naše, ale proti těm úředníkům ruským, jsou ti úředníci naši ještě zlatí. Mělo by se snad psát o trávnících v parcích poházených lahvemi a plechovkami od piva a lahvemi od vodky? Mělo by se snad psát o všudypřítomné korupci a dalších šlendriánech?

  4. Mašinka napsal:

    Udivuje mne, že se v ruské televizi zatim neukázal apoštol pravice Václav Klaus.
    Jeho přerod v Putinovu prdelku mne sice překvapil, nicméně je logický. Doma
    není nikdo prorokem a tak to zkouší jinde. A navíc by tam nemusel mít roušku 🙂

  5. Petr Kaminsky napsal:

    Tak tohle je ukazka, jak to bude vypadat po ovladnuti CT – propaganda a lzi. Jsem zvedavy, odkud prijde ten „vysadek“ konformnich novinaru. Z Mafry? Z Halo novin? Nahled muze predstavovat CRo. Tam uz pomalu smeruji k life-stylu. Alex Mynarova nam brzy predvede, co se od novinaru ocekava mezi soucasnymi papalasi.

    • Admirál napsal:

      „jak to bude vypadat po ovladnuti CT“

      Jak bude vypadat ČT, až se tam vrátí normální poměry?

      Z ČT09 bude informační nástroj a ne nástroj jednostranné propagandy.

    • pablo41 napsal:

      Už aby obnovila vysílání Svobodná Evropa a Hlas Ameriky.

    • No a ? napsal:

      Zatímco teď díky ČT víme, jak to vidí Pekarová, Kalousek a Feri a někdy se dokonce podaří i vzbudit knížete

      • PM napsal:

        A to je podle vás špatně, nebo dobře? Nepochopil jsem významový smysl Vašeho příspěvku.

      • skeptik napsal:

        Zdá se, že díky ČT víme také jak to vidí Filip, Dolejš, Okamura nebo Schillerová vám vůbec nedochází a neberete to na vědomí.

  6. Pavel Liška napsal:

    Tak hlavně, že toho Flégra chtěl Zaorálek vehementně do KoroNERVu nebo nějaké podobné odborné komise… Tendenční a propagandistické vysílání. Nicméně, to že jsme „Worst in Covid“ je pravda…. A že je kolem toho nejen u nás, ale na celém Západě obrovský humbuk a přestřelená opatření likvidující ekonomiku a svobodu, tak to je pravda taky.

    • A. S. Pergill napsal:

      Nejde jen o to. Jde i o skutečnost, že mnohá z „anticorina“ opatření jsou jednoznačně nesmyslná či dokonce kontraproduktivní. Např. omezování prodejní doby (v důsledku toho se jim lidé začali v obchodech koncentrovat, takže je poslali do front před obchody, kde si virus předají tím tuplem), ale i mnoho dalšího.

  7. Admirál napsal:

    Hrozná událost. Rozhovor ruskému sdělovadlu.

    Ostrakizuje se. Jaký je další plán?

    Bude se za to střílet?

  8. petrph napsal:

    To je hrozné, taková ostuda. Na to je třeba s největší tvrdostí reagovat. Navrhuji poslat reportážní TV tým do Karlových Varů, aby tam zdokumentovala situaci a zeptala se na názory místních ruských občanů…(a ta situace je tam opravdu špatná , město skoro v rozpadu).
    A hned je nutné v té reportáži zdůraznit, že to se naštěstí ve zbytku ČR – a hlavně v Praze neděje a že nás přece pan premiér Babiš ochrání., což jistě řada našich oslovených provládních politiků dosvědčí

  9. No a ? napsal:

    Ruské státní TV se nesmí poskytnout rozhovor ? Pak teda nevím, kde je nesvoboda. Flegr, stejně jako spratek Novotný jsou důstojnými pokračovateli odkazu Josefa Švejka

    • PM napsal:

      Jednostranně zaměřený a vysoce inteligentní člověk jakým je RNDr. Jaroslav Flegr, CSc bohužel dostal lekci, kterou sice mohl předpokládat, bohužel se nezdařilo, snad si ji pro příště zapamatuje.

  10. A co má být? napsal:

    Novinář z Ruska chce udělat reportáž o situaci v ČR. Vybere si nějaké lidi podle svéhi uvážení a udělá s nimi rozhovor. Co je na tom proboha špatného? To jako chcete obnovit úřad pro tisk a informace (cenzura za bolševika), kam by musel ten si ten ruský novinář musel přijít pro povolení, jestli to může použít? Nebo chcete lidi zastrašit a přimět je k autocenzuře, aby by ruské TV odmítli dát rozhovor, protože by se báli následků ze strany „strážců dobra“?

    Máme jedny z nejhorších čísel co se pandemie týče (nakažení / mrtví) na milion obyvatel na světě. Není divu, že zahraniční TV zajímalo co se tu stalo. Flégl je odborník a zároveň mediálně známý kritik vlády. Jeho názor má váhu. Nedivím se novinářům, že so ho vybrali.

    Kdyby to takle mizerně zvládli v Rusku, na ČT 24 by jela jedna reportáž za druhou o tom jak zlý Putin decimuje Ruský národ.

  11. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Je typické, že diskutující, zmanipulovaní propagandou, stejnou jaká je uplatńována už desetiletí v USA, si nepovšimli té manipaltivní lži hned v pod nadpisem článku, cituji: „Vědec Jaroslav Flegr a lékař Martin Balík poskytli rozhovor ruské státní televizi. Té, která například oslavovala invazi do Československa v roce 1968“. Je věcně vyloučené, že ruská státní televize je ta stejná, jako ta, která v roce 1968 1968 oslavovala invazi vojsk SSSR, Polska, Německé demokratické republiky, Maďarska a Bulharska do Československa. Už jen proto, že žádná ruská státní televize neexistovala, existovala jen sovětská státní televize, jednotlivé státy SSSR. Pro mladší diskutéry a nejspíše i pro autora vyasvětlivka: SSSR je zkratka Svazu sovětských socialistických republik, z nichž jediná – USSR (Ukrajinská sovětská socialistická republika, měla jistou mezinárodní samostatnost vedle SSSR, byla zastoupena samostatně v OSN, pouze v OSN. Také těch 52 let zcela vylučuje, že by pracovníci ve zmíněné TV byli ti samí, co tehdy tu invazi pěti států do Československa oslavovali.
    Článek je čítankovým příkladem účelové novinařiny, nikoliv nezávislé novinařiny. Nikdo se nemůže divit, když takové články vyvolají u lidí vycvičených ve „čtení mezi řádky“ minulým režimem, nesouhlasnou reakci a spíše působí opačně, než by si autor přál. Navíc, tak primitivní propagandu neprovozovalo ani RP, to by šéfredaktor přišel o prémie.
    Jak už tady napsali jiní, autor prakticky vyzývá orgány činné v trestním řízení k zahájení šetření ve věci Flégr – Balík.

  12. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Ještě poznámka: dnes jsem ze zvědavosti celé dopoledne sledoval přenos jednání poslanců z parlamentu ČR a při čtení článku jsem s překvapením zjistil, že mnozí poslanci z opozice Grigorjevovou téměř citovali, což samozřejmě je jeji věc, ale kuriozní je to, že ty téměř citáty vydávají za vlastní myšlenky (na př. předseda Bartoš, nebo poslankyně Richterová ze stejné parta(y)je).

  13. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Je typické, že diskutující, zmanipulovaní propagandou, stejnou jaká je uplatňována už desetiletí v USA, si nepovšimli té manipulativní lži hned v pod nadpisem článku, cituji: „Vědec Jaroslav Flegr a lékař Martin Balík poskytli rozhovor ruské státní televizi. Té, která například oslavovala invazi do Československa v roce 1968“. Je věcně vyloučené, že ruská státní televize je ta stejná, jako ta, která v roce 1968 1968 oslavovala invazi vojsk SSSR, Polska, Německé demokratické republiky, Maďarska a Bulharska do Československa. Už jen proto, že žádná ruská státní televize neexistovala, existovala jen sovětská státní televize, jednotlivé státy SSSR. Pro mladší diskutéry a nejspíše i pro autora vysvětlivka: SSSR je zkratka Svazu sovětských socialistických republik, z nichž jediná – USSR (Ukrajinská sovětská socialistická republika, měla jistou mezinárodní samostatnost vedle SSSR, byla zastoupena samostatně v OSN, pouze v OSN. Také těch 52 let zcela vylučuje, že by pracovníci ve zmíněné TV byli ti samí, co tehdy tu invazi pěti států do Československa oslavovali.
    Článek je čítankovým příkladem účelové novinařiny, nikoliv nezávislé novinařiny. Nikdo se nemůže divit, když takové články vyvolají u lidí vycvičených ve „čtení mezi řádky“ minulým režimem, nesouhlasnou reakci a spíše působí opačně, než by si autor přál. Navíc, tak primitivní propagandu neprovozovalo ani RP, to by šéfredaktor přišel o prémie.
    Jak už tady napsali jiní, autor prakticky vyzývá orgány činné v trestním řízení k zahájení šetření ve věci Flégr – Balík.
    Netušili jsem, že cenzor tento komentář nepustí, když v něm vyjadřuji jen svůj názor, na který mám podle Listiny základních práv a svobod (je součástí Ústavy ČR), nezadatelné právo.
    Tvrzení, že ruská televize v roce 1968 neexistovala, je doložitelné, ale i logické. Celostátní televizí na tom území tehdy, v srpnu roku 1968, byla Televize SSSR, kanál Ústřední program Sovětské televize.

    • ČERT napsal:

      Ne, že bych se vezl na nějaké záměrné propagandě… A ani bych momentálně neřešil otázku „Západu v rozkladu“, resp. eventuálním,
      možném směřování k nějakým opravdu pořádným malérům, i bez ohledu na koronavirus, a za rozhodujícího přispění jistě spíše jiných vnějších faktorů než zrovna Ruska…
      Nicméně, mám pocit, že tady je to míněno tak, že ta ruská státní televize oslavovala invazi do Československa v roce 1968 retrospektivně, prostě jako již historickou událost.
      Jinak, když připomínáte tu Ukrajinskou SSR a její členství v OSN, stejnou výsadu měla od roku 1945 i Běloruská sovětská socialistická republika…

  14. Flégr, Balík napsal:

    Je možnost někde si ta videa prohlédnout? Nikde jsem je totiž nenašel…

  15. Obhajoba pánů Flégra a Balíka napsal:

    Dovolím si zastat se pana Flégra a potažmo i pana Balíka. Jsou to nezpochybnitelní odborníci svého oboru, včetně přesahu do oborů příbuzných a souvisejících. To, že jejich vyjádření zneužila rusácká propaganda je samozřejmě hnusné, ale nedělá to z nich žádné idioty. Užitečné, či neužitečné. Jak pan Flégr, tak pan Balík jen odpovídali na dotazy. To, že si neprověřili, komu odpovídají a nakolik mohou být jejich upřímné odpovědi zneužity z nich opravdu idioty nedělá. Opravdu bych chtěla vidět všechny ty, kteří je odsuzují, jak by se tvářili a co by blekotali, kdyby byli osloveni některým z rusáckých propagandistických mediálních uskupení. Tak to chodí, haj hou 🙂 🙂 🙂

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *