Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Ilustrační foto: Profimedia
,

Rusové zablokovali portál s českou doménou. Kvůli zprávě Senátu o genocidě na Ukrajině

Vinegret.cz je ruskojazyčný zpravodajský web určený primárně rusky mluvící komunitě žijící v České republice. Číst ho ale mohli také Rusové žijící v Rusku. Jenže od pátku je web pro na ruském území zablokovaný; v reakci na to, že zveřejnil usnesení českého Senátu odsuzující ruskou invazi na Ukrajině. Na blokačním seznamu ruských úřadů se ocitl společně s několika dalšími zahraničními webovými stránkami, včetně webu britské vlády nebo Evropské unie.

Reakce ruských úřadů přišla s odstupem několika měsíců. Dne 11. května vydal rusky píšící webový portál Vinegret.cz článek, který informoval o usnesení českého Senátu k válce na Ukrajině. Senátoři v prohlášení odsoudili ruskou agresivní válku proti Ukrajině, kterou Kreml porušil mezinárodní konvence.

„Český Senát přijal začátkem května usnesení, ve kterém odsuzuje akce ruské armády na Ukrajině jako akt genocidy na ukrajinském národu. Zprávu o tom vydal senátor Fišer, my jsme prohlášení přetiskli, protože nám to připadalo jako důležitá informace,“ řekl pro HlídacíPes.org šéfredaktor webu Vinegret.cz Juri Mirzoev.

Podle rozsudku je šíření takových informací „nezákonné a uvádí v omyl neurčitý okruh lidí ohledně probíhající speciální vojenské operace“.

Rusko na článek zprvu nereagovalo, 11. srpna ale přišel na do Vinegret.cz email od ruského Roskomnadzoru (ruská federální agentura odpovědná za sledování, kontrolu a cenzuru ruských masmédií – pozn.red.), v němž úřad požadoval, aby Vinegret.cz tento konkrétní článek ze svých stránek smazal. S varováním, že pokud tak do jednoho dne neučiní, bude server v Rusku zablokován.

„Stejný email poslali také našemu poskytovateli hostingu, americké firmě Digital Ocean. My jsme jej kontaktovali s tím, že článek smazat nechceme a oni nás ujistili, že také nic odstraňovat nebudou,“ popisuje Mirzoev, jak se k výhružce ruských úřadů postavil. Článek tedy na stránkách Vinegret.cz zůstal.

„V emailu se Roskomnadzor odkazoval na rozhodnutí soudu, který podle něj ustanovil, že informace v článku o českém Senátu jsou údajně záměrně nepravdivé a porušují ruské zákony. Soud proto nařídil, aby se záležitostí Roskomnadzor zabýval a přidal Vinegret.cz na seznam stránek, které jsou v Rusku blokovány,“ vysvětluje postup ruských úřadů Juri Mirzoev.

Článek Vinegret.cz citoval květnové prohlášení českých senátorů k válce na Ukrajině.

Soud v nepřítomnosti

O tom, že proběhl na ruském území soud ohledně budoucnosti jejich webového portálu, neměl šéfredaktor tušení. Na internetu se mu ale podařilo dohledat rozsudek, v němž okresní soud města Vladimir rozhodl, že společně s dalšími dvěma ruskojazyčnými servery se sídlem ve Švýcarsku a v Německu a ruskou verzí webových stránek vlády Velké Británie a Evropské unie, škodí reputaci ruské armády a proto je má Roskomnadzor „oprávnění nechat zablokovat“.

Žalobcem byla Vojenská prokuratura ruské armády, jednotka 56680. „Je to celé podivné. Ten útvar, který je žalobcem, patří k raketovým vojskům strategického určení, což jsou v podstatě jaderné zbraně. Co to námi má společného?“ diví se šéfredaktor rusky píšícího serveru.

I HlídacíPes.org si rozsudek dohledal na internetu. Rozhodnutí o zablokování serveru s českou doménou vysvětluje následovně: „Na základě provedeného monitoringu zmíněných webových stránek bylo zjištěno, že obsahují společensky významné informace politického charakteru, které neodpovídají skutečnosti a obsahují nepravdivé informace o speciální vojenské operaci vedené ozbrojenými silami Ruské federace na území Ukrajiny.“

Podle rozsudku je šíření takových informací „nezákonné a uvádí v omyl neurčitý okruh lidí ohledně probíhající speciální vojenské operace“.

„Zcela odporují oficiálním informačním zdrojům, jakož i oficiálním prohlášením osob oprávněných Ruskou federací. Zaměřuje se na formace na ruském internetu – publikum, které má zkreslené vnímání aktuálního dění a vytváří protestní nálady,“ píše v rozsudku soudkyně podepsaná jako A.M. Ryžová.

Informace zveřejněné na stránkách Vinegret.cz nebo na stránkách Evropské unie či britské vlády jsou podle ní o to nebezpečnější, že jsou veřejně přístupné. Soud se je proto rozhodl zařadit na seznam tzv. zakázaných adres, tedy stránek a domén, které podle něj obsahují

Screenshot už zablokovaného přístupu na Vinegret.cz z ruského internetu.

informace, jejichž distribuce je v Ruské federaci zakázána.

„Webové stránky, které jsou zařazeny na tento seznam může Roskomnadzor zablokovat. Zatím se to ale stalo jen nám, webové stránky britské vlády i Evropské unie zatím podle našich zjištění stále fungují,“ řekl HlídacíPes.org krátce po zablokování serveru Vinegret.cz jeho šéfredaktor Juri Mirzoev.

HlídacíPes.org se snažil získat i reakci od britské vlády a Evropské unie. Do vydání tohoto článku se vyjádřili jen Britové, prostřednictvím své ambasády v Praze – s tím, že „tuto záležitost v tuto chvíli nemohou komentovat“.

Podle Mirzoeva je ale velmi pravděpodobné, že zástupci všech webů zmíněných v rozsudku, obdrželi stejný email jako on a k soudu, který proběhl už 11. července nebyli též přizváni. Ostatně, jak je patrné z rozsudku, nedostavil se k němu ani zástupce Roskomnadzoru.

Dezinformátor na druhou

„Ty soudy jsou z ruské strany jen taková formalita. Dělají to pořád. Pořád někoho blokují. V Rusku už není jediný opoziční novinář, všechna místní opoziční média jsou zablokovaná, tak se teď zřejmě soustředí na zahraniční webové portály dosud dostupné na ruském internetu,“ domnívá se Juri Mirzoev.

Vinegret.cz podle něj už v březnu odpojila ruská webová služba Yandex News. Když vznesl dotaz, proč se tak stalo, odpověď nepřišla žádná.

„My jsme po začátku války vyvěsili na naší hlavní stránku banner, který odkazuje na článek naplněný informacemi, jak můžou ruskojazyční cizinci pomoct Ukrajině nebo ukrajinským uprchlíkům v Česku. Je možné, že i to mohl být důvod, ale jistě to nevím,“ říká Mirzoev.

Paradoxní je, že za „dezinformátora“ je označen Vinegret.cz už podruhé. Ale úplně z odlišných důvodů. Zatímco Rusko server blokuje, protože podle něj šíří protiruskou propagandu, v Česku Vinegret.cz zařadila v roce 2015 na seznam prokremelských webů novinářka Sabina Slonková. Došlo k tomu omylem, kvůli kontextové reklamě, ale navzdory opakovaným protestům se Mirzoevovi nepovedlo dosáhnout toho, aby Vinegret.cz novinářka ze svého seznamu stáhla. K seznamu pouze připojila poznámku, že od data, kdy jí v záležitosti kontaktoval HlídacíPes.org, už informace o Vinegretu.cz neplatí.

 

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

10 komentářů

  1. wenkovan napsal:

    Co může člověk čekat od takové diktatury asijského střihu! Ještě, že tady na západě něco takového nepřipadá v úvahu.

    • Jirka napsal:

      To u nás jsme žádné dezinformační weby nezakázali?

      • Pavel napsal:

        Hlavně v rusácku nezakázali žádné DEZinformační weby.

  2. Pavel napsal:

    Jistě nepřipadá. Na západě se blokují kanály placené režimem, který se západem vede válku. Na východě vše co nejde pod nos puťkovi. Popírání widláků, na tom nic nezmění.

  3. petrph napsal:

    To je takové hezké srovnání. Takže v Rusku, na základě podané žaloby rozhodl o zablokování webu soud.

    Kdežto v ČR vláda vydala pouhé politické „doporučení“ a právní subjekt NIC.CZ to zablokování, jen na základě onoho politického doporučení provedl sám.

    Jistě že se vůbec nedá srovnávat se situaci s Ruskem, kde Putin má (asi ** ) pod kontrolou i soudy. Jenže výsledkem je spíše zjištění, že česká vláda není schopna si za svá rozhodnutí ani převzít vlastní zodpovědnost.

    **Ohledně těch soudů v Rusku, ono je nutné si uvědomit, že obecně a všude mají soudy soudit jen a dle platných zákonů v té zemi. A jen taková pravomoc jim ústavně přísluší.

    Tudíž, jestli si Putin a jeho duma odhlasoval nějaké zákony, tak soudy je tam respektovat a soudit podle nich musí,

  4. Eva Hulvertová napsal:

    A my snad děláme něco jiného?

    • Sámo napsal:

      Ale my jsme nikoho nenapadli a žádnou cizí zem neokupujeme jako Rusové. Cokoliv by se Rusku stalo- ať už nějaká přírodní katastrofa nebo nějaká jaderná nehoda- kdo s čím zachází, tím také schází- všechno by bylo málo za veškeré neštěstí, které způsobili Ukrajině naprosto bezdůvodně- jenom proto, že Putin nechtěl aby Ukrajina byla samostatná nebo členem EU či NATO.

    • Jirka napsal:

      Česko cenzuruje propagaci agresora. Rusko cenzuruje propagaci napadaného.
      V jistém smyslu tedy jde o obdobnou věc, tzn. obě strany „cenzurují“.
      Ale rozdíl (a to podstatný) tam je. A ten rozdíl určitě vidíte i vy!

    • Moutain napsal:

      Bohuzel nedélame. Na tom je vidět, že se Rusové na takovou situaci pripravovali dlouhodobě a vytvořili nástroje, které tomu dávají punc legality. A to se u nás neděje.

      • petrph napsal:

        Tak jestli bych si dovolil částečně souhlasit, ano bohužel neděláme, nebo přesněji to děláme tím špatným směrem.
        Jasně že by Ukrajina potřebovala mnohem větší pomoc, a to zejména ve vojenské oblasti. Jenomže, to právě Západ nedělá, ani my – svoje armády tam nepošleme. Jasně – že by v tom bylo ohromné riziko globální války, jenže i s tím Putin kalkuloval, Západ ne. Jakékoliv sankce proti Rusku jsou neúčinné, i to si Putin spočítal předem dobře. Dokonce včetně toho plynu, co Západ od Ruska prý nechce – ale i to si Putin spočítal, že tím Evropa včetně náš působí mnohem větší škody sobě, než Rusku. V čemž mu tedy vydatně pomohla na Západě zbujelá Zelená politika, která si sama zrušila vlastní konvenční zdroje energie..

        Teď se nabízí otázka co máme jako teď dělat, blokovat si vlastní nezávislé weby, aby se o těch vlastních chybách Západu lidé ani nemohli bavit?

Přidávání komentářů není povoleno