Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Facebook: Viktor Orbán
Facebook: Viktor Orbán, zdroj

Orbánovu propagandu živí i česká média. Maďarský provládní web je překládá a sdílí dál

Viktor Orbán se při šíření svého pohledu na svět už dávno neobrací pouze na Maďary. Jeho vláda se snaží posilovat svůj mediální vliv napříč Evropou. Některá provládní média v Maďarsku k tomu využívají i přebírání zahraničních textů, včetně těch z České republiky. Zpráva z českého webu se tak v anglickém překladu snadno dostane mezi Orbánovy fanoušky kdekoli na světě.

„Švédská slepota podporuje gangy“, zní jeden z anglických titulků na webu Remix News. Stránka je kompletně v angličtině a tváří se jako normální zpravodajský server s převahou středoevropských témat. Po rozkliknutí článku se vlevo objeví jako zdroj český server Novinky.cz.

Skutečně, stačí titulek zadat do Googlu a vyhledávač už si s identifikací původního textu poradí: „Švédská zaslepenost přiživuje gangy“ je název článku, který 27. listopadu vyšel v Česku a o tři dny později se v anglickém překladu objevil na zmíněném webu Remix.

Ten sám sebe popisuje jako „zprávy a komentáře ze střední Evropy, visegrádských zemí, Česka, Maďarska, Polska a Slovenska“ s tím, že celý tento region „vytváří směr Evropy do budoucna“.

Když se hodí i Novinky.cz

Při bližším pohledu je zjevné, že si editoři webu ze zmíněných zemí vybírají většinou takové události, které odpovídají narativům šířeným právě vládou Viktora Orbána.

Dva příklady za všechny z posledních dnů: text převzatý z maďarského provládního deníku Magyar Nemzet o tom, že popularita Viktora Orbána „zůstává rok a půl před volbami vysoká“ či otázka „souhlasíte s premiérem?“ u facebookového příspěvku komentujícího Orbánův výrok, že „Sorosova síť je největší hrozba a chce z Evropy udělat kontinent migrantů“.

 

 

Orbánova vláda dlouhodobě tlačí směrem k maďarské i světové veřejnosti několik hlavních témat. Kromě George Sorose, kterému se snaží „přišít“ tahání za nitky téměř v jakémkoli myslitelném globálním problému, je to především migrace, nespravedlivý Brusel, křesťanské hodnoty, či boj proti „genderové ideologii“.

Do takového vzorce zapadá i zmíněný článek z Novinky.cz, který má sám do kvalitní žurnalistiky daleko. Popis situace kolem migrantů a zločineckých klanů ve Švédsku přebírá z britského bulvárního listu Daily Mail, některá data pak z německého Frankfurter Rundschau. Přiznané švédské zdroje v textu nenajdeme, zato je článek opatřen zmíněným emotivním titulkem o „zaslepenosti Švédů“ i komentativní pointou na závěr.

Kromě tohoto textu však web Remix za dva roky své existence převzal i texty řady dalších českých webů, namátkou z Aktuálně.cz, Deník.cz či Echo24.cz. Image plnohodnotného zpravodajství ze střední Evropy však poněkud nabourává například fakt, že samostatnou rubriku tu sice mají Česko, Polsko a Maďarsko, ale Slovensko nikoli. A třeba v článku o slovenském expremiérovi Pellegrinim si Remix vypomáhá textem převzatým z českého iDnesu.

Jen Soros čtenost nezachrání

Za pozornost stojí také některé štítky, jimiž redakce (podle údajů na webu je jen trojčlenná) jednotlivé texty opatřuje. I z nich je patrné zaměření stránky proorbánovským směrem – některé články jsou v kategorii „polsko-maďarské přátelství“, svůj vlastní štítek má i George Soros.

Přehnaně zdůrazňované téma migrace zase ilustruje převzatý (a také do angličtiny přeložený) listopadový článek z Novinky.cz o dvou migrantech z Afriky, které policie našla na dálničním odpočívadle v Česku.

Web Remix je částečně placen nadací Batthyány Lajos Alapítvány blízkou Orbánově vládě, jež také nadaci finančně podporuje, jak píše ve své analýze o zákulisí Remixu maďarský investigativní projekt Átlátszó. Podle něj v pozadí portálu stojí různí poradci z prostředí americké Republikánské strany.

Není to jediný Orbánův mediální projekt na Západě. Známý je i pokus o zpravodajskou „agenturu“ V4NA. Její texty jsou k dispozici rovněž v angličtině a například 1. prosince informovala o tom, že „komunikační tým Joe Bidena se skládá ze Sorosových agentů“.

Jak Átlátszó upozorňuje, Remix i V4NA zatím trpí malým zájmem čtenářů. Na druhou stranu, zmíněný text o švédských zločineckých klanech za jediný den od publikace na facebookovém profilu Remixu nasbíral téměř sto lajků a 22 sdílení.

Už předloni, když se schylovalo ke kampani před volbami do Evropského parlamentu, maďarská vláda poslala do západní Evropy facebookové inzeráty, ve kterých video podbarvené dramatickou hudbou ukazovalo Evropu jako cíl masové migrace, kde kvůli migrantům roste kriminalita a umírají nevinní lidé při teroristických útocích. Videa maďarské vlády se objevila i v Česku.

Kromě toho se Viktor Orbán a s ním spříznění podnikatelé snaží posílit svůj vliv mediálními nákupy – například na Balkáně, ve Slovinsku či v Severní Makedonii.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

5 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    Je vubec jeste mozna zmena rezimu v Madarsku? K obcanum se dostava jen pro-Orbanovsla propaganda. A nikdo se nema tak zle, aby protestoval. U nas je to podobne – kralovstvi za koblihu.

  2. Vždy pravdivý a objektivní Berger napsal:

    P. Bergerovi už ani Novinky nejsou dost korektní. P. Berger prostě má islám pouze za veskrze tolerantní a mírumilovné náboženství (asi v životě neslyšel o Mosulu atd, atd.) a prostě jakýkoliv jiný názor je špatný. A do Malmo emigrovali pouze IT specialisté a sociální pracovnice. A mimochodem – odkud mají Novinky informace přebírat, když „mainstream“ raději zachovává bobříka mlčení , aby nemusel lhát a nenaštval podobné Bergery??

  3. Pavel Liška napsal:

    A ty články byly pravdivé, že ano? To nezpochybňuje ani pan Berger. Takže to už taky vadí? Jasně, že si ten server vybírá co se mu hodí. Má určité zaměření pro svoji cílovou skupinu. A otevřeně podporuje Orbána. No a ?! Je to soukromé médium a má na to legitimní právo. Na rozdíl od třeba veřejnoprávní televize…. Mnohem větším problémem jsou pro mne zřejmě poškozená autorská práva apod. Je to takové pirátství…. Ale to by se například našim progresivním pirátům v čele s Ivanem Bartošem zase mohlo líbit….

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Orbán, neOrbán, pravda vadí nejvíce, obtížně se vyrací, zvláště když je doložena reálnými skutky migrantů ve Švédsku.
      A tak se nasadí masivně náznaky typu: „… patrné zaměření stránky proorbánovským směrem – některé články jsou v kategorii „polsko-maďarské přátelství“, „Popis situace kolem migrantů a zločineckých klanů ve Švédsku přebírá z britského bulvárního listu Daily Mail, některá data pak z německého Frankfurter Rundschau.“, „Přehnaně zdůrazňované téma migrace zase ilustruje převzatý (a také do angličtiny přeložený) listopadový článek z Novinky.cz o dvou migrantech z Afriky, které policie našla na dálničním odpočívadle v Česku.“, „A třeba v článku o slovenském expremiérovi Pellegrinim si Remix vypomáhá textem převzatým z českého iDnesu.“.
      Tyto náznaky netřeba dokládat fakty, prostě to nejsou tvrzení. Ta by totiž byla stejně nedokazatelná, jako že třeba Frankfurter Runchau, Novin.cz, iDnes jsou zavržrníhodným bulvárem, jak je velmi vzdáleně v článku, pochopitelně jenom, naznačováno.

      • Pavel napsal:

        Tak, tak, spiknutí agentů německé tajné služby proti konzervativnímu maďarskému europoslanci, orbánově kolegovi a bojovníku proti migraci a morálnímu západnímu rozkladu , kterého tihle zrádci a zaprodanci vlákali na homosexuální gangbang párty, podstrčili mu drogy a ještě ho přinutil nerespektovat epidemiologická opatření, už bylo ve státních maďarských médiích taky odhaleno.

Přidávání komentářů není povoleno