TV Prima, Jitka Obzinová

Odchod Obzinové: končí šéfredaktorka, která TV Prima otočila k dezinformacím

Napsal/a Robert Malecký 7. května 2019

PROFIL. Pokud v minulých dnech panovaly pochybnosti, jak chce americká společnost CNN skloubit spuštění společného projektu se zpravodajstvím televize Prima vedeným Jitkou Obzinovou, po dnešku tato možná komplikace padla. Šéfredaktorka, známá pro své autoritativní metody práce a skandály spojené s řekněme neotřelými zpravodajskými standardy, oznámila, že v televizi končí.

Za deset let v čele s Obzinovou udělalo zpravodajství TV Prima velký krok k rapidnímu zvýšení sledovanosti, ale také vstříc poptávce po „lidových“ zprávách se sklony k dezinformacím.

Motto: „Jsme tady všichni zaměstnaní, máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj. Jestliže ho akceptuji já, akceptuje ho vedoucí vydání, tak vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání. Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní.“
(Jitka Obzinová na poradě zpravodajství FTV Prima určuje, jak se postavit k uprchlické krizi, 7. září 2015)

I kdyby už Jitka Obzinová neudělala pro českou žurnalistiku nic jiného, tímto výrokem se navždy zapsala do historie novinařiny jako příklad té nejhrubší manipulace, která se z interní porady redakce Primy dostala na veřejnost.

Přitom je o čem psát a mluvit. Stopa Jitky Obzinové, nepochybně jedné z nejmocnějších žen tuzemských médií, má i svou respektovanou novinářskou rovinu.

V letech 1989–1992 působila v Československém rozhlase, slušné renomé si vydobyla jako válečná zpravodajka z konfliktu v Jugoslávii. I později v České televizi se jako redaktorka zahraniční redakce specializovala na Balkán a další krizové oblasti, moderovala také Události, komentáře. V roce 1996 odešla na Novu, kde moderovala politickou Sedmičku a ve dvojici s Martinem Severou Televizní noviny.

Nechybí ovšem i poloha bulvárnější, když média v době jejího působení na Nově probírala její střet s reportérkou Kateřinou Kašparovou.

A pak je tu zmíněný protiimigrační výstup, kdy vedení Primy v roce 2015 nařídilo redaktorům, aby tématiku uprchlíků prezentovali jako hrozbu, problém a krizi. Televize Prima to sice označila za spekulaci, HlídacíPes.org ale před třemi lety na jaře přinesl klíčový důkaz – nahrávku z porady, kde rozhodnutí padlo, i analýzu toho, jak se po předmětné poradě zpravodajství jasně posunulo.

Pozor, jde o zdraví!

Pod vedením Jitky Obzinové se ovšem stanice do dezinformačního trapasu zapletla už daleko dřív. Vlastně hned po jejím nástupu do čela zpravodajství.

Na konci září 2009 odvysílala televize v hlavní večerní zpravodajské relaci reportáž o nebezpečí zvaném chemtrails – tedy chemických stopách, které údajně mají negativní vliv na lidské zdraví.

„Už jste někdy slyšeli o chemtrails? Pokud ne, dávejte dobrý pozor, jde totiž o zdraví,“ uvedla reportáž moderátorka, shodou historických paradoxů nynější ceněná tvář ČT Světlana Witowská.

Reportáž vzbudila v odborných kruzích pozdvižení a řadu negativních reakcí. Podle všeho jde o jediný známý případ, kdy se tímto stylem na běžný fyzikální jev podívalo seriózní zpravodajské médium:

„Prý už se objevily i u nás.“ Záznam příspěvku o chemtrails na české obloze, TV Prima, 26. září 2009. Zdroj: Youtube

V roce 2014 televize čelila kvůli svému zpravodajství kritice od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Některé příspěvky odvysílané ve zprávách v rubrice Kam se jiní bojí utvrzovaly podle radních v lidech stereotypní předsudky vůči romské menšině. Televize nesouhlasila: reportáže prý pravdivě popisovaly skutečné situace.

Odpor není akceptován

Na jaře roku 2016 přinesl HlídacíPes.org zmíněnou reportáž, v níž popsal nátlak vedení stanice na redaktory a příkazy, jak mají referovat o uprchlické krizi. HlídacíPes.org hovořil s několika členy redakce FTV Prima, kteří se schůzky z počátku září 2015 účastnili.

„Atmosféra uvnitř redakce je velmi napjatá. Většina redaktorů si uvědomuje, že není moc kam jít, drží se tedy nastavené linie a akceptují podmínky práce. Odpor není akceptován,“ popisoval jeden ze zdrojů HlídacíPes.org.


NAHRÁVKA Z PORADY ZPRAVODAJSTVÍ FTV PRIMA 7.9. 2015


Co přesně se stalo? Vedení televize v čele s šéfredaktorkou zpravodajství Jitkou Obzinovou a zástupcem majitele Lubošem Jetmarem svolalo na pondělí 7. září 2015 mimořádnou poradu. V její první části promluvili k širší redakci, ve druhé části pak vyčlenili redaktory a editory, jichž se týká téma uprchlíků.

Základní sdělení z první části porady bylo jednoznačné: k uprchlické krizi je třeba zaujmout jasný postoj ve smyslu – představují hrozbu, obáváme se islamizace, uprchlíky tu nechceme. Součástí sdělení byla i informace, že redaktoři a reportéři se musí s postojem ztotožnit, kdo to nehodlá akceptovat, nemůže v redakci FTV Prima dále pracovat.

Na druhé poradě byly instrukce konkrétnější. Námitky některých redaktorů, že předem jasné vyznění reportáží odporuje novinářskému kodexu, byly odmítnuty s tím, že žádné vyvažování, objektivita a novinářský kodex se minimálně v několika následujících měsících řešit nebudou.

Postoj vedení stanice vycházel z textu historika Vlastimila Vondrušky s titulkem „Prohráli jsme a poneseme následky“, který vyšel na konci srpna 2015 na názorových stránkách Mladé fronty Dnes. Článek dostali okopírovaný všichni redaktoři, krajánkům je Jitka Obzinová zaslala e-mailem.

„Dala jsem vám přečíst článek, pod který bych se mohla podepsat. Četli ho všichni? Vědí všichni, o co jde? Myslím si, že je to postoj vedení této televize. Vidím to stejně a já chci, abychom se postavili k té uprchlické krizi tímto způsobem,“ řekla na poradě Obzinová.

Co v názorovém textu Vlastimila Vondrušky stálo? Autor popsal to, že „už minimálně tisíc let bojuje křesťanská Evropa s islámským Předním východem“ a že nyní válku prohráváme. „A to dokonce způsobem naprosto fatálním a poneseme za to následky. Islamisté totiž proti nám použili naše vlastní zbraně. (…) Tou strašnou zbraní jsou lidská práva.“

Divácký úspěch zaručen

Deset let pod vedením Jitky Obzinové znamenalo i experimentování s večerní zpravodajskou hodinou, které nakonec přineslo úspěch.

Koncem roku 2008 hlavní zpravodajskou relaci TV Prima sledovalo nad půl milionu lidí, letos v lednu stanice slavnostně oznámila, že prolomila milion. Podíl sledovanosti se nyní ve skupině 15+ drží stabilně kolem dvaceti procent.

Aktuální vysílací schéma zpravodajské hodiny tvoří pětačtyřicetiminutové sdružené Velké zprávy, následují divácké zprávy zvané Divošky a dvacetiminutový bulvární TOP Star.

Jitka Obzinová v úterý oznámila, že na stanici končí. „Po dlouhé úvaze jsem došla k rozhodnutí, že nyní nastal čas se opět věnovat více sama sobě a hledat naplnění i v jiných než pracovních věcech,“ uvedla v tiskové zprávě.

O tom, že šlo o rozhodnutí náhlé, svědčí fakt, že stanice teprve hledá jejího nástupce. Vedením zpravodajství byla dočasně pověřena šéfeditorka Eliška Čeřovská.

Nástupce Obzinové se podle generálního ředitele Marka Singera ujme i příprav „nového multiplatformního zpravodajského projektu“ CNN Prima News. Ten má odstartovat nejpozději do konce března 2020 a má se stát konkurencí zpravodajského kanálu ČT24.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

12 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    1) Nechapu, co je na tom jejim vyroku manipulativniho? Podle me je to jasne zastrasovani/vyhruzka. Pod pojmem manipulace si predstavuju uplne neco jineho. 2) Proc povazujete TV Prima (jeho zpravy) za seriozni zpravodajske medium? V porovnani s cim? S Parlamentnimi listy? 3) A proc se to vubec resi? Jakou ma TV Prima (a jeji zpravy) sledovanost? 4) Tak to je k popukani – inspirovat se „expertem“ (rozumej lharem) Vondruskou se uz dnes muze ohanet jedine hlupak.

  2. Tondach napsal:

    Světlanu bych do toho netahal, moderátor přečte, co mu jiný napsal….

  3. Jiří Dostal napsal:

    Pěšky jako za vozem. Vytváření iluze objektivizace zpravodajství a novinařiny vůbec likvidací všelijakých Obzinů a Obzinových je kráčením v jejich šlépějích, v zátopě reálného života a obrazů o něm je orientace a rozhodování na člověku samotném, přitom „Schein ist mehr als Sein“. Že je paní Obzinová chlanokrevný a nebezpečný člověk, je patrné od počátku jejího veřejného angažmá. No a co? 🙂

  4. Pavel Liška napsal:

    Opět zde vyvstává už i zde několikrát omílaná otázka svobody soukromých médií prosazovat svoje světonázorové postoje. Myslím, že to je jejich nezpochybnitelné právo. Koneckonců i pan Břešťan na tomto fóru kdysi prohlásil : Naše médium, naše pravidla. Tesat do kamene!
    Proto máme veřejnoprávní TV, aby působení soukromých mediálních institucí vyvažovala. Ovšem jaké a čí zájmy veřejnoprávní ČT u nás v běhu času hájí by bylo na týdenní seminář….

    • skeptik napsal:

      Řekl bych, že vám nejde ani tak o to, čí zájmy Česká televize hájí, ale že vám především vadí to, že nehájí zájmy vaše a vašich nadřízených, Pavle Liško.

      • Pavel Liška napsal:

        Tak nevím, jak by ČT mohla hájit moje zájmy. Ale vlastně máte pravdu, ČT mé zájmy skutečně momentálně příliš nehájí, ačkoliv by měla, nebo spíše musela … ono totiž mým zájmem – jako plátce veřejnoprávního média – je, aby veřejnoprávní televize poskytovala vyvážené, pravdivé a ověřené zprávy a také pořady určené pro minoritní a třeba i artové diváky, které z principu honby za sledovaností komerční televize uspokojit nemohou. Nebo s tímto názorem taky nesouhlasíte ?
        Pokud ano, tak si položte otázku, zda to vše současná ČT splňuje a pokuste se na ni pravdivě a upřímně odpovědět. Jak do toho třeba zapadají neustále opakované normalizační a reál-socialistické seriály typu Chalupáři, Bakaláři, silvestrovské estrády, neustálé vykrádání vlastního archivu apod.
        O hrůznostech typu Vyprávěj nebo Retrománie, kde se uhlazuje vnímání doby a života v reálném socialismu ani nemluvím.
        Ve zpravodajství zase jasné upřednostňování jednoho názorového proudu oproti konkrétní názorové a argumenty podložené diskuzi několika názorů apod. O efektivním hospodaření by se též dalo s úspěchem pochybovat. Schválně se podívejte na konci nějaké inscenace na titulky a spočítejte si , kolik lidí se podílí na jejich tvorbě.
        Ale když ono „z cizího krev neteče“, že …. A erární prostředky nejsou moje a „Zdroje jsou .. „. Atd. , atd. ….

        • skeptik napsal:

          Vás Pavle Liško programy České televize jako plátce poplatků veřejnoprávní televizi trápit nemusí. Vaše poplatky jistě České televizi nejdou. Pokud vaše poplatky nějaké televizi jdou, tak je to Russia today a přidružené kanály.

    • Michal Rusek napsal:

      Podle vymazání jména BAKALA z prezidentovy věty, je to snad jasné. ►Ovšem jaké a čí zájmy veřejnoprávní ČT u nás v běhu času hájí by bylo na týdenní seminář….◄ Viz zde: https://youtu.be/U5wDfzPM9CU

  5. joska napsal:

    Má hlídací pes vyčenicháno v čem nám bude CCN News na Primě nápomocen?

  6. magdy napsal:

    Bezpochyby je špatně, pokud je nátlak poskytovat jakékoli informace/zprávy jednostranně, ale copak není pravda, že migrace a islamizace Evropy je špatně a hrozba? A vlastně ten nátlak vůbec nechápu, jelikož i při vyváženém zpravodajství by muselo rsp. přinejmenším mělo zaznít, že migrace je hrozba, neboť např. v rámci ní se do Evropy může dostat a logicky taky dostává x členu IS a islamizace Evropy prostě špatně je, takže ten nátlak byl vlastně úplně zbytečný.

  7. Oskar (hanák z hané) napsal:

    Váš příspěvek sice HP.org zveřejnl, ale zdejší novináře těžko o tom, že islamizace je špatně, přesvědčíte.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Reklama