Nerozumím tomu, že jste se nebránili, říká sovětský voják z roku 1968
Petra Erbanová šla ráno do práce do zubní laboratoře a sovětský voják jí bezdůvodně prostřelil koleno. Skaut Petr Maišaidr stavěl barikádu před rozhlasem, pak vzal čs. vlaku a namočil ji do krve zastřelených, aby na ni skauti slibovali věrnost republice. Sovětský voják Sergej Magid přijel do Prahy na tanku. Obyvatelé mu hrozili pěstí, čmárali na sovětská vozidla nacistické symboly. Dodnes si myslí, že se Češi měli bránit, pak by si jich Rusové vážili. Příběhy z 21. srpna 1968 dodnes mrazí, dojímají a burcují.
V noci na 21. srpna 1968 vtrhla do naší země vojska Varšavské smlouvy. Československo bylo přepadeno půl milionem vojáků ze SSSR, Maďarska, NDR, Polska a Bulharska.
Historici spočítali, že v přímém důsledku okupace vojsk Varšavské smlouvy zemřelo do konce roku 1968 přesně 137 Čechoslováků, přičemž zhruba osm desítek zahynulo v prvních dnech po 21. srpnu.
Byli zastřeleni nebo přejeti vojenskou technikou. Jednou z obětí mohla být i Petra Erbanová. Chtěla položit květinu, policisté na ní křičeli, ať vypadne.
HlídacíPes.org chystá další exkluzivní publikaci, po Babišovi a Zemanovi je na řadě
TOMIO OKAMURA – nekorunovaný král českých populistů. Podpořte nás!
Střelba v podloubí Liberce
Jedním z měst, kde sovětská okupace zanechala největší spoušť, byl severočeský Liberec. V centru města okupační vojáci vraždili bezbranné obyvatele. Zůstalo zde ležet devět zastřelených a desítky raněných a rozbořené domy.
Dvacetiletou zubní laborantku Petru Erbanovou nejdřív napadlo, že se jedná o nějaké běžné vojenské cvičení. Říkala si, jací jsou ti vojáci chudáci, že musejí tak brzy vstát. Hluk ale neustával. Co se děje se dozvěděla později z rozhlasu.
Do města pod Ještědem dorazili sovětští okupanti. Petra nedbala varování babičky a jako každý den časně ráno vyrazila do práce do centra Liberce: „U radnice postávala velká spousta lidí. Křičeli, nadávali, hrozili pěstmi. Několik lidí házelo z lešení na projíždějící tanky rajčata,“ vypráví Petra Erbanová.
Od radnice se s kamarádkou dostaly na Šaldovo náměstí. Dnešní Sokolskou ulicí se valily tanky a obrněné vozy. Dva vojáci z jednoho tanku zahájili střelbu.
„Prchali jsme do podloubí. Někdo tam začal hrozně křičet a válet se na zemi. Chtěla jsem odtud utéci, ale najednou jsem spadla. Vstala jsem a zase jsem spadla. Koukla jsem se na nohu a z ní čišela krev. Měla jsem roztržené lýtko, nemohla jsem se postavit. Noha byla jako kus hadru.“
Petru odvlekli do průchodu nejbližšího domu, a když střelba ustala, odnesli jí dva muži do liberecké nemocnice. V koleni jí uvízla kulka. Nohu v nemocnici operovali až po delší době, přednost dostaly těžší případy zranění.
Pamětnice dodnes s vděkem vzpomíná na lékaře a sestřičky, kteří s obrovským nasazením během pár hodin ošetřili desítky těžce raněných. Následky vážného úrazu pociťuje dodnes: „Chodit mohu, ale při delší námaze mám pocit, že šlapu do prázdna. Je to nepříjemné.“
Možná ještě bolestivější je ale její vzpomínka na první výročí srpnové okupace. Když chtěla v srpnu 1969 položit květinu k pomníčku jedné z obětí, dva neznámí muži jí kytku vyrvali a křičeli na ni, ať kouká zmizet, pokud nechce mít potíže. Pamětnici šokovalo, jak moc se za rok změnila atmosféra.
Další rok už žádné pomníčky neexistovaly.
Invaze vypadala jako sci-fi
Sergej Magid se narodil v roce 1947 v židovské rodině v Leningradě (dnes Petrohrad). Studoval angličtinu, miloval západní hudbu, obdivoval Beatles.
Na vojnu ho povolali ve dvaceti letech: „Bez přehánění, sloužili tam vojáci, kteří elektřinu viděli poprvé až v kasárnách,“ vypráví pro Paměť národa.
Před nástupem do letadla prošel politickým školením, kde mu velitelé oznámili, že Sovětský svaz musí zachránit bratrskou zemi před invazí imperialistů z Německa, kteří se v tancích valí od Plzně do Prahy.
Způsob, jak si tyto informace potvrdit neexistoval. „Věděl jsem, že lžou. Ale dokonce i já, který jsem nenáviděl komunisty, jsem si myslel: ,Panebože, německý tanky v Československu?! Kdo ví?‘ Dokážete si představit, co si mysleli ti méně vzdělaní kluci? A navíc, když nám říkali: ,Chceme zachraňovat. Nechceme dobývat. Nechceme okupovat. Jsme ušlechtilí rytíři.‘ V tom byla tragédie sovětských vojáků,“ vysvětluje Magid, který se s jednotkou přemístil do západního Běloruska, kde nastoupili do transportních letadel.
„Československé hranice jsme překročili ve vzduchu, ve tmě. Spousta z nás věřila, že letíme do severního Kazachstánu na manévry. Sjeli jsme na nějaké letiště. Pak jsme se dozvěděli, že je to Ruzyně. Byla tma. Viděli jsme jen světla tanků a světla náklaďáků, které vyjížděly. A baterky. Takže všechno bylo jako v nějaké americké sci-fi,“ vypráví.
První, co spatřil, když otevřel poklop tanku, byla cedule s nápisem Pozor vlak. Ráno se kolem tanků srocovali lidé, což prý vojáky děsilo. Měli strach, že je lidé vytáhnou ze strojů a rozsápou na kusy, přitom oni je přeci přijeli „zachraňovat“.
Vzpomíná si i na diskuze se studenty, a musel se už tenkrát smát: „Bylo to opravdu komický. Ti chudáci Češi a chudáci Rusi nevěděli, s kým mají tu čest. Nesli transparent s nápisem ,Ivan, idi domoj!‘ Jméno Ivan bylo tehdy u nás populární asi jako v Čechách Blažej. Nikdo to jméno neměl. Ivan byl hrdina nějaký ruský byliny. Všichni jsme se tomu smáli. Pak ti demonstranti šli k jedné skupině našich. Ta skupina pocházela někde od Uralu. Tak padesát procent z nich si myslelo, že jsou v Polsku. Studenti na ně začali mluvit. O čem? O existencialismu! Tam stál student a mluvil o Sartrovi, Heideggerovi, o odcizení. On byl pro ty ruský vojáky jako divoch. Mluvil rusky, ale nějakými nelidskými slovy,“ vypráví pro Paměť národa Magid.
Popisuje i další příklad v jeho očích nepochopitelného odboje proti okupantům: „Před kasárny byla ocelová brána. Každé ráno byla namalovaná pěticípá hvězda a uvnitř hákový kříž. Byl to odboj, ale hloupý odboj, protože sovětský vojáci tomu rozuměli, že to dělají fašisti.“
Sergej Magid i po letech tvrdě Čechoslováky kritizuje za to, že se nebránili. Podle něj Rusové se svou mentalitou to nedokáží pochopit: „Češi mi říkají, že jsou národ malý a slabý a tak dále. Jste neustále oběť někoho. Obec Hitlera, Stalina a pak Brežněva. Podívejte se na Finy, ty se ruské zrůdě ubránili. Jich byly tři miliony, vás patnáct milionů,“ říká publicista Magid, který se oženil s dívkou bývalého československého politického vězně a po roce 1990 se rodina přestěhovala do Prahy.
Krvavá vlajka od rozhlasu
Petr „Kim“ Maišaidr, narozený 1940, jako dítě do žádného oddílu nechodil. Skauty znal jen ze starých časopisů Junák. Do oddílu vstoupil až v dospělém věku, s přáteli založil na jaře roku 1968 ve Vysočanech 43. oddíl.
V červnu 1968 složil skautský slib a v srpnu vedl první oddílový tábor. To ráno, kdy do Prahy dorazily tanky okupantů, vyrazil Petr Maišaidr z Vysočan do centra Prahy: „Sbalil jsem nůž – rybičku, obvazy a kolem těla jsem si omotal vlajku, kterou jsme měli na skautském táboře,“ vypráví.
Dorazil k budově rozhlasu a pomáhal stavět barikádu z tramvaje. Tanky okupantů nakonec přehradu „rozšmelcovaly“, z náklaďáku vytekla nafta, někdo prosekal krumpáčem sud na tanku, a obrněný stroj začal hořet.
Petr Maišaidr pomáhal s odnášením raněných lidí k sanitkám. Dodnes má před očima dívku s ustřeleným kolenem. Z blízkého agitačního střediska sebral československou vlajku, tu přinesenou z domova ve vřavě u rozhlasu ztratil, a namočil jí do krve zabitých lidí ležících v průjezdu.
Už v tu chvíli věděl, že vlajka s krví obětí poslouží při skautských slibech: „Ve skautském slibu zní, že skaut je připraven bránit svoji vlast. Tato vlajka potřísněná krví by měla být trvalým symbolem. Skautský slib se skládá nad státní vlajkou, na základy skautingu a na Písmo svaté jakožto symbol duchovních hodnot. Takže právě proto jsem tu vlajku namočil a od té doby na ni skauti mého oddílu slibují,“ vypráví „Kim“ Maišaidr.
Po roce 1970, kdy byl Junák komunisty opět rozpuštěn, svolal rodiče třiceti dětí z oddílu a nabídl jim, že pokud chtějí, bude pokračovat ilegálně. Přihlásily se asi dvě třetiny.
Dál jezdili na tábory, udržovali skautské zvyklosti. Vlajku potřísněnou krví mohl znovu veřejně vytáhnout až po roce 1989. Ukázal jí 14. ledna 1990 při vzpomínkovém shromáždění k 21. výročí sebeupálení Jana Palacha na Václavském náměstí.
Příběhy zpracoval Mikuláš Kroupa
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Vašku, nepodepisuj to, radil Havlovi. František Lízna šel za vším vytrvale
Básníci ve vězení, básně mizely z čítanek. „Museli jsme číst Wolkera a Neumanna…“
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
110 komentářů
Ten sovětský voják by měl vědět , že nám komunisti s bolševiky vyvraždili a jinak zlikvidovali naše hrdiny a stal se z nás kolaborantský národ . Což se projevuje dodnes a místo hrdinů máme dnes zrůdy , které se znovu ukázaly při dopravě našich zabitých vojáků a komunisti nám zase za pomoci komunistických kabátníků v ČSSD vládnou.
Tak ruská okupace se vám nelíbí a americká okupace Afganistánu se statisíci mrtvými je v pořádku !!?? A nevládnou nám tu komunisti , ale kapitalisti !!
Jsem pamětník, chce se mě zvracet jak dnes hanobíte Rusko, naše zachránce a to nejen v r. 1945, ale díky i za srpen 1968, raději už pomlčím aby jste mě tolik nemuseli nenávidět.
Také jsem pamětník…Vy, dle Vašeho příspěvku jste spíše pacient… anebo zavilý komunista aparátčík.
Vážený pane Peku,
Vás názor na rok 1945 a Rusko, to s Vámi souhlasím.
I já jsem již pamětník, ale nechápu Váš názor na rok 1968.
To byla sprostá okupace ukázka toho co komunisti dovedou.
Potvrdili tím své vražděni českých a slovenských občanů od roku 1948.
Pane Peku,
také jsem pamětník, ale v názoru na „bratrskou pomoc“ v roce 1968 se s Vámi diametrálně rozcházím. Žádnou nenávist k vám necítím, pouze lítost nad tím, že přese vše, co komunistická hydra způsobila, jste nepochopil, oč běželo a jste schopen to i dnes obhajovat.
Mějte se fajn,
J. Hrzal
to že se vám chce zvracet je reflexem na vaše lhaní a nervozitu co jste to tu napsal. Mám dotaz vy jste měl úraz v olasti lebky a nebo už jste se takhle narodil………P.S. moje rodiče potažmo i mne osvobodili američané a jsem na to hrdý))))
vážená pane,já jsem taky pamětník a z Vašeho ubohého komnetáře je mi na blití.Zažila jsem když v srpnu 1968 do nás v Brně mířili z ruských tanků a rozhodně mne ani nenapadlo,že takhle nás ti ruští darebáci zachraňují.Při prvním výročí 21.8.1968 stříleli do studentů takoví ubožáci jako Vy a ještě si mysleli,že tady zachraňují ,,socialismus „.A nyní jste určitě zasloužilým členem KSČM,tleskáte soudruhu Grebeníčkovi,jehož otec mučil politické vězně v Uherském Hradišti a ještě jste na to hrdý.Fuuuuj!!!
Vrahy nelze hanobit.
To,že tehdejší SSSR od roku 1941—1945 má na osvobození Evropy největší podílo,to máte naprostou pravdu. Ale rok 1968,to byla normální okupace a pošlapání lidských práv. V tom s vámi nelze nic jiného než nesouhlasit. Škoda toho přešlapu tehdejší vládnoucí garnitury a to jak SSSR,tak zejména ze strany ČSSR když přišli s tkz. zvacím dopisem. Za to měli být potrestáni jako vlastizrádci a taky tak s nimi mělo být tak naloženo.
No tak zrovna nahodou nas osvobodili kdyz si jeli tu svoji soukromou velkou vlasteneckou valku. Jejich cilem nebylo osvobodil Ceskoslovensky lid od utlaku ale dojet si pro Adu, byvaleho velkeho kamose co jim Barbarosou vojel zadel kdyz se spolecne s Adou radovali z rozpuleni Polska a samozrejme ze si chteli ukousnout i svoje uzemni zisky pro svoji sferu vlivu na kterych se to pak muze vesele rudnout bolsevismem. Tak jak tak obycejny lid v Rusku vzdy trpel, valka byla pro mnohe temer vysvobozenim.
R 1968 je toho dukazem. Jen skoda ze jsme v 1989 minuli velkou prilezitost na revoluci, mohlo byt dnes o mnoho lip. Ta sametova byla pouze divadylko, kdyby u nas tenkrat v 1989 viseli lidi z kandelabru mohli jsme mit aspon funkcni kapitalismus a demokracii. Ted mame jen postkomunismus natreny kapitalistickyma barvama.. Zato mame sametovou revoluci… Hm vyborna a „prakticka“ vec, necio jako plysova demolicni koule…
Od r. 1968 vím, že Sověti ve válce neosvobozovali náš lid, ale naše území. I kdyby tady nikdo nežil, bojovali by stejně. Na vojně nás pak připravovali na okupaci záp. Evropy.
Zrádce, komunista a kolaborant neumí napsat správně ani vlastní jméno.
„Od Hitlera nás zachránili Rusové, kdo nás ale zachrání od Rusů……..“ pravil mi v r.45 jeden moudrý člověk…………..
Pozor! Provokatér.
Kapitalismus asi těžko může vládnout, když všechno kontroluje stát. To ale jen tak, jako připomínka pro lidi, kteří se ohánějí termíny aniž by znaly jejich vyznám.
Stát je kapitalistický , rozhoduje tedy hlavně v zájmu kapitalistů , tedy soukromých vlastníků výrobních prostředků , v zájmu jejich zisků !!
Stát je estébácký, když máme estébáka premiérem a ten rozhoduje v zájmu svých podniku proti každé konkurenci
Pane Bolku, tak hloupý jste od narození nebo je to důsledek socialistického školství ?
A ruská okupace Afghánistánu v 80. nebo Afriky v 60. Letech zase nic? Dokonce s milionovými ztrátami zejména v civilním sektoru?! Ubožáku.. Zkus být příště více objektivní, nebo se alespoň nehlaš k češství.. uděláš tím nám všem službu.. že tu ještě vůbec jsi, sbal kufr a táhni do Ruska – rád přispěji na cestu. 😀
A britská okupace Afghánistánu, Indie, Pákistánu v 19 století? Habsburkská okupace Česka v době pobělohorské? Okupace Slovenska Maďary v téže době? Okupace Balkánu Osmany?
A co teprve nájezdy Avarů a Čingischána. Nebo okupace poloviny Evropy římskými legiemi Xeene. Případně dobývání Sibiře a východní Asie ruským carem. A kdybyste usilovněji hledal, našel byste Xeene jistě i nějaké obvinění proti lovcům mamutů. Přeji vám hezký den.
nerozumím proč jste se nebránili! o to tady jde. celá ta diskuze zavádí někam jinam!
od dob Jana Žižky jsme se už nikdy nepostavili nepříteli na odpor tak jako finové a poláci. nikdo nás nebere vážně .nemáme národní hrdost, a ani uctu našich sousedů.všichni ví, že to vždy zaprodáme.
Máte to trošku zmatený komunisti nikam neodesli jen se schovali pod rouškou kapitalismu a dneska si z nás dělaj podél.
Bolku udělej si v bedně pořádek první kdo okupoval afganistán byli ti tvoji ruští bratkové,američani je jen vytlačili z pozic šikovně))))))
Proč se pořád zabýváte minulostí , to nevidíte, co se děje v současném světě ?? A Sověti byli v Afganistánu na pozvání legální afgánské vlády , což se rozhodně nedá říci o agresi USA v roce 2001 !!
Tu „legální“ vládu si pane Bolku nejprve v Afgánistánu vámi velebení sověti bez jakýchkoliv voleb sami dosadili. A když sověty dosazený vůdce Amín začal poněkud „zlobit“, nechali jej sověti prostě komandem KGB zavraždit a dosadili nového poslušnějšího vůdce Babraka Karmala. Viz: Operace KGB a studená válka, Mitrochinův archiv II od Christophera Andrewa a Vasilije Mitrochina. Ta kniha by měla být ještě k dostání.
Omyl i kdyz se zachovali rusaci zakerne byli tam legitimne pozvani a amici sice nechali vykrvacet rusaky ale nasledky valky uz neresili to ze americke tajne intervence nastartovali rozvoj teroristickych skupin a neklid v arabskych zemich i nekonecnou obcanskou valku….to bylo opravdu velmi sikovne nebudu ani zminovat 11 zari coz je primy dusledek americkych intervenci…mam pokracovat co nam dobreho zajistili mocenske hry techto velmoci …
Jmenujte jedinou nekomunistickou vládu
Kapitalismus je pořádek.Tady žádný kapitalismus nebyl a není.Až na vyjímky to je levicová pakáž která se tady roztahuje.
Tato republika byla hrdinů prostá!
Vážení čtenáři těchto stránek !
Přečetl jsem si různé názory jednotlivých autorů.Je třeba říct občanům pravdu a ne lhát ! Blíží se známé výročí Na to se dívám úplně jinak.Osvobození Československa vojsky VS.Byla tu jasná kontrarevoluce.Tu situaci nezvládl A. Dubček.Neměl dělat unáhlené reformy , které vyprovokovaly tuto situaci která zbytečně nastala.
Je třeba postavit kapitalismus mimo zákon a zrušit ho .Škodí nám všem!!! Co Americká okupace? To se Vám líbí ?
Milý pane,
za to,že nám vládnou znovu komunisté a exkomunisté,může vámi jistě milovaný pan Havel…proč nebyli řádně potrestání v roce 1990 a dále..hm??
Naši vojáci byli zabiti v zemi,kam je je nikdo nezval..kterou napadl USA .. a později si vyžádalo asistenci NATO…nejsme tam vítáni…jako britové rusové…a teď američané a NATO…mimochodem naši vojáci byli zabiti organizací ,která byla hojně podporována a vyzbrojována USA..jsou to totiž titéž hrdinní mudžáhidové…stejně jako BIn Ládin byl agen CIA..nepříjemné souvislosti..že?
A co tam po 17 letech pořád dělají okupační vojsk???
Jinak když mluvíte o zrůdách..jak pietně prožíváte smrt hasičů atd..kteří opravdu zachrańují lidské životy?
A závěrem… po tom co USA a NATO povraždilo tisíce avgánských civilstí…omylem…tak kdyby byl někdo z mé rodiny zabit… vezmu zbraň a jdu zabít pár okupantů
Co tím asi chtěl básník říci????Jene Jene máte vy to v hlavě pomatené……….nemá to hlavu ani patu a ještě si protiřečíte.je mi vás trochu líto že s tím musíte žít))))))))))))
Bin Lábin agent CIA, ještě jste mohl přihodit, že Američané nikdy nebyli na Měsíci a budovy obchodního centra si odpálili sami řízenou demolicí ( nebo jadernou zbraní, jak tvrdil další inteligent na Novinkách). 😀 Nechápete ani proč jsou Američané a jejich spojenci v Afgánistánu, nedochází Vám základní souvislosti. Kdybyste se raději méně zabýval konspiračními teoriemi a doplňoval si informace, tak by Vám to došlo a nemusel byste se ptát na diskuzích.
????????????? pán to má nějak pomotané, zdá se.
Článek jsem nečetl – stačil mi bohatě nadpis, abych věděl, že je to jen vymývárna mozků. Ale k vašemu komentáři – žijeme v režimu, který plive na naší vlastní historii, který hází špínu na naše národní hrdiny (Jan Hus, husitství, …) a podkopává naší národní hrdost (omlouvání se sud. landsmanšaftu), vyzdvihuje zločince a vrahy (Mašínové), ničí suverenitu našeho státu (církevní restituce, rozprodávání a tunelování našeho majetku, servilita vůči USA a Západu na úkor nás všech …) a vy tu něco mluvíte o tom, co udělali komunisti? Ti jsou už dávno ze hry – nám teď, bohužel, vládne trochu jiná sebranka, která se ničeho neštítí. A ti vaši slavní vojáci? To nejsou u mě žádní vojáci, ale prachsprostí žoldáci v nájmu US army, která vraždí nevinné!
Nějak mi tam chybí rok89 rozkraden i republiky a zaprodanost USA největšímu zločinci sveta
Máš to hochu trochu popletený,Jsi dost mladý a ještě ti něco chybí !
Bránit s cepy a kosami? Držení střelných zbraní fyzickými osobami, bylo zredukováno na sympatizanty komunistického režimu a ozbrojené složky byly napojeny na Varšavskou smlouvu, které veleli sovětští maršálové. Ti prakticky věděli o každé akci Československé armády. Navíc mezi vyššími veliteli, jichž většina prošla sovětskými vojenskými školami, byly rozdílné názory na Dubčekovu politiku.
Je zde jen pár komentářů. I to svědčí o naší lhostejnosti, povaze a tak stejně jako před rokem 1948 nám stačí sliby, závidíme malým pracovitým podnikatelům a farmářům, vzhlížíme k arogantním narcisům, ulhaným komunistům, neonacistům, oligarchům a mafiánům, to jsou ti správní „borci“, protože mají moc. Žvanit v hospodě u píva, volit bez informací a heslo „po nás ať přijde potopa“ – to je znak našeho měšťáckého a lidového národa. A to opakovaně. Hanba nám.
Děkuji.Konečně to tady někdo shrnul…
Petře, i já se připojuji k vašemu díku Jarmile. Trefné.
Ano Jarmilo, máte vpodstatě pravdu. Náš národ již není akční při obraně své svrchovanosti a lepší to zřejmě již nebude.
Jo, byly to debaty s těmi vojáky! Jejich na první pohled mongoloidní obličeje moc inteligence nenaznačovaly, ale sem tam nějaký i chápal, co vlastně říkáme! Nám několika v okolí tanku, na kterém jeden seděl tvrdil, že jsou v Západním Německu a jdou bojovat proti imperialistům….. nepřipustil ani na vteřinu, že stojí v Plzni na náměstí a my kolem něj jsme Češi ….
Kdyby nepřijeli , byla by republika o 20 let dřív zničená , rozkradená , zadlužená , s nezaměstnanými , s bezdomovci , s vysokou kriminalitou ,atd. ! Zajímavé , že 15.března jste o německé okupaci ani nemukli !!
Kdybys trochu přemýślel ,nevypadl by z tebe takový výblitek.
Proč je to výblitek? Má pravdu.
no ty jsi tydýt
Ubožáku, škoda slov…
Toto je pravda, souhlasím. Děkuji za 20 let života v klidu a míru.
Za to můžou děkovat pouze zaprodanci totality
No hlavně, že za bolševika naše země vzkvétala a nebyla ale vůbec zničená, rozkradená a všichni měli práci, že? 🙂 Už zase ty slzy po socialismu. Fuj „tajbl“.
Bez podílu cizího kapitálu, jen z domácích zdrojů a s omezenou zahraniční pomocí, při úplném vypořádání se se znárodněnými zahraničními majiteli po Únoru´48, při spuštěné Železné oponě a mezinárodní blokádě, bez vrácení celého zlatého pokladu a nesplacených válečných reparacích se československým dělníkům, zemědělcům, vědcům, inženýrům, zaměstnancům i intelektuálům podařilo při udržení slušné životní úrovně a životních jistot naprosté většiny občanů vybudovat: 4 atomové, 23 tepelných a 26 vodních elektráren, téměř 400 km dálnic, elektrifikovat železniční tratě, postavit hutní, strojírenské, chemické, potravinářské a jiné podniky a továrny, zmodernizovat zemědělská družstva a dosáhnou téměř 100% soběstačnosti v základních komoditách, provozovat flotilu námořních lodí, položit stovky a tisíce kilometrů energovodů, plynovodů a ropovodů, zavést zcela nové výroby niklu, hliníku a umělých hmot, postavit a provozovat jesle, školky, školy, odborná učiliště, polikliniky, nemocnice, kulturní a společenské domy, sportovní stadiony, rekreační střediska. Od základu bylo území republiky pokryto TV signálem, ne sice ideálně, ale přesto se udržovaly kulturní a historické památky, podporovaly se divadelní a umělecké soubory a soubory lidové tvořivosti. Vybudovala se podstatná část pražského metra s 38 stanicemi, obrovské prostředky se vynakládaly na industrializaci zaostalého Slovenska. Postavily se stovky obytných sídlišť s 200.000 panelových domů a 1.200.000 byty, což představuje 55% všech bytů a 30% veškerého bytového fondu. Dekrety na tyto byty se předávaly rodinám bezplatně. Ve zbrani byla udržována 200 tisícová armáda v mnoha desítkách vojenských útvarů, 16 výcvikových prostorech s 407 bojovými letadly, 101 vrtulníkem, 4.585 tanky, 4.900 obrněnými transportéry a BVP, 3.445 děly a raketomety a 77 zařízeními odpalovaní raket. Pro případ války a v rámci Civilní obrany byly vybudovány objekty, které by dnes bylo naprosto nemožné postavit. A ještě zbylo dost prostředků pro zahraniční pomoc rozvojovým zemím. Nízké platy byly vyváženy dotovanými cenami potravin, bydlení, hromadné dopravy, lékařské péče, kultury, umění, sportu a mnoha jiného. V roce 1989 měla SBČs k dispozici 105 tun měnového zlata v hodnotě 15 – 17 miliard Kčs, hotovost ve výši 85 mld. Kčs a žádné vnitřní dluhy. Státní dluh činil pouhých 24,2 mld. Kčs, v roce 1993 již 158,8 miliard a letos astronomických 1.412.900.000.000 Kč! Ani za tisíc let se nepodaří ho splatit. Ne vše se dařilo, ne všechno se dělalo správně, ne všeho bylo vždycky dost, také jsme nebyli se vším spokojeni a také jsme si zanadávali.
Pěkně jste to vystihl. Za mě máte palec nahoru. A trochu doplním: A teď když se například o mosty nikdo skoro 30 let nestaral tak začli padat…..V současné době na nic nejsou peníze . Jen se dotují nějaké cyklostezky které končí v poli atd.
Spadla Tome jedna lávka. Drtivá většina v současné době opravovaných starých mostů se opravuje proto, že jejich údržba byla hrubě zanedbávána i za socíku a do současné doby vydržely hlavně proto, že je naši kapitalističtí předci postavili tak důkladně. I ta zmíněná spadlá lávka v Troji za socíku postavená spadla proto, že její stavba byla tehdy prostě odfláknuta, stejně jako byla odfláknuta údržba ostatních mostů.
Pane Bolku.
Na konci osmdesátých let jsem měla nesmírné potížě se sháněním bytu. Nejen . že mi nikdo nedal nic zdarma , ale na družstvu mi řekli , že mohu bydlet za patnáct let. I moji rodiče se museli finančně podílet , když chtěli byt. Veronika Nováková
S vysokou kriminalitou? To vám nějak neštimuje. Jsme 6. nejbezpečnější zemí světa. Nejnižší nezaměstananost v EU. Bezdomovců je taky minimum. Dobře vás ve škole komouši vymydlili…
Ale ze cesi sami je pozvali o Tom se nikde nepise????????
Troubo, v osmašedesátém vůbec nešlo o přechod ke kapitalismu, ale o cosi, čemu se říkalo socialismus s lidskou tváří. Stále vláda jedné strany, jen chtěli trochu povolit ekonomicky, povolit malé soukromé podnikání a víc se otevřít Západu, který nám ujížděl mílovými kroky. problém byl v tom, že udatní tupí mocipáni typu Bilak atd. se začali bát o svá koryta, protože vůbec nepochopili, o co jde. Takže začali brečet u Brežněva, který měl jedinou touhu, a tou bylo trvalé status quo. Žádná změna, nic.
V srpnu 68 jsem pracovala ve voj.újezdu Dobrá Voda./učitelka/ Až sem dojela ruská posádka s několika děly.Vojáci tábořili v kukuřici a asi ji také jedli,protože žádné zásobování neměli.Soucitné ženy z osady Keply uvařily hrnec bramboračky a mě vyslaly, abych ji vojákům dovezla./Ještě jsem uměla rusky./Velitel mě i s polívkou vyhodil ,vojáky zahnal dál do kukuřice a chvíli jsme spolu diskutovali.Na toho člověka občas vzpomenu:byl totálně zfanatisovanej, tupej a nebezpečnej.Řekl mě, že v civilu byl šachtˇor na Dombase. Voráčková
Dost hloupý názor onoho někdejšího okupanta! Co propaganda sovětského vedení o kontrarevoluci, kterou by určitě posvětila právě obrana (se zbraní) naší vlasti, po které toužili nejen bolševici v Kremlu, ale také lidé kolem Jakeše.
Pane Vala, hlavního kapitalistu máme komunistického kapitalistu , který nám vládne díky ostudnému přepadení Uřadu vlády naši policii a díky svým miliardám i jako trestně stíhaný .. Američany mám tak na háku jako oni mne.
Pokud mě nešálí paměť, tak v Liberci na tehdejším „Míráku“ létaly cihly. A po nich kulky. Bylo mi tehdy 16. Nechci se ruských vojáků zastávat, ale ti vůbec netušili, která bije. Byli také objeti režimu.
Nevěděli tehdy a nevědí do teď, v tom je ta tragika…
Samozřejmě, že sovětský voják by si přál, abychom se bránili, protože ví, že by nás se svou přesilo stejně přemoli. Ale bylo by to vítězství v boji a ne tahle ostudná okupace.
Takže shrnuto: o uzání takového nestydatýho trotla těžko může někdo stat.
Joko okupanta ho měli vyhnat a on se tu ještě usadí s kolaborantkou… A bude nám tu kázat… To je stav…
Možná tak v „objetí“ režimu. Ale asi jste chtěl napsat obětí režimu, že??? 🙂 🙂 🙂
To bezesporu. Většina vůbec nevěděla kde je, proti čemu stojí. To nic nemění na tom, že pokud někoho zastřelíš, jsi vin ty, je jedno jestli jsi to „dostal rozkazem“.
Díky za vaše sdělení o skutečnosti a náznak objektivity. Pokud si někdo zaslouží
odsouzení, opravdu nejde o „Rusáky“- ty kluky na tancích ale jedná se o politické vůdce, kteří jednali určitým způsobem tak, aby udržovali východní blok a Varšavskou smlouvu. Doporučuji celé období 45-89 zkouknout v kontextu historických skutečností.
Tenkrát mi bylo 12 let. Pamatuju si, jak kolem našeho domu jeli tanky a mířili na Pražskou ulici. Nad hlavou lítali vrtulníky. Rádio vysílalo pořád dokola, že nás přepadli ruští okupanti, abychom zachovali klid a pořádek. Nikdo nevěděl co se děje a nikdo tomu nerozuměl.
Teď si myslím, že Brežněv poslal jako první várku vojáků negramotnou bandu zfanatizovaných opilců, kterým namluvili, že nás jdou zachránit. Ti způsobili tu paseku a zaseli do lidí strach. Když se potom v Moskvě domluvili se Svobodou a dalšími představiteli naší vlády, tyhle vojáky stáhnul a poslal jiné, kteří se tu usídlili i se svými rodinami na dlouhých 20 let. Teď jsou konečně pryč a já za to moc děkuji panu Kocábovi, že to tak rychle a precizně zvládnul.
V Praze ke škole ve Vladivostocké ulici postavili na hromadu škváry tank a otočili hlaveň na školu, tehdejší ředitelkou byla kdysi frontová vojačka která sem příšla v roce 1945 a už tu zůstala. Ta jim šla vysvětlit že to je škola a ne nějaký úřad. Oni prý tenkrát vůbec netušili která bije a pokud se nějaký obyčejný vojcl bavil s civilisty tak okamžitě zasahovali politruci a všechno bylo okamžitě jinak. A bránit se ? Naše armáda dostala rozkaz neopouštět kasárna, nedovedu si ani představit jak by to dopadlo, protože západ by se na nás opět stejně jako dříve jednoduše vykašlal.
Já to mám každej den furt mám zášť
Na sovetske okupaci Ceskoslovenska je zajimave, ze uz tehdy meli Rusove precizne propracovanou propagandu, kdyz dnes treba potkate vesnicke stariky z sovetskych republik kteri se invaze ucastnili, rada z nich se pri informaci, ze jste z CR radostne zasni a prohlasi, ze to byly jejich nejlepsi roky zivota, kdyz nas v 1968 prijeli zachranit, rada z nich dodnes opravdu veri, ze nas zachranili pred obcanskou valkou ci necim takovym…
Cesi se nikdy neumeli branit, nikdy neumeli bojovat. Vzdycky se jen boji, stoji a cumi. Boji se nahlas rict svuj nazor, boji se pomoct cloveku, ktereho napadnou Romove, boji se dokonce nerealnych hrozeb jako je migrace do Ceska. Cesi se jen porad neceho boji, ale v hospode a na internetu jsou hrdinove, v realite jsou bohuzel tragikomicti. Taky to nechapu, narod Husitu a Zizky je podelanej za kazdy situace az za usima, zadnej jinej takovej neznam. Vam treba nevadi, ze nikdy zadnej cizinec nerekne, ze Cechy obdivuje za jejich kuraz, statecnost a bojovnost? Na druhou stranu co chtit od naroda, ktery ma za sveho hrdinu saskoidni postavu jmenem Svejk.
Bohužel máte pravdu.
Když na jednu stranu píšete NIKDY a na druhou stranu připomínáte husity a Žižku, tak bych připomněl, že třeba zrovna v 15.století, tedy v pozdním středověku, byla prestiž českého válečnictví v okolních zemích dost vysoká. Tak jistě, z pohledu 20.století je to už dost vzdálená minulost, ale…
Jistě by to bylo na dlouhou diskusi, ale já bych řekl, že nám poněkud „ohnulo páteř“ těch několik století habsburské vlády. Možná by se dalo říct, že jsme se prostě „naučili být zadobře“ s Habsburky a pak jsme tedy prostě byli „zadobře i s Hitlerem, Stalinem a Brežněvem“ (jak to řekl výše citovaný S. Magid).
Ale s tím taky pak může souviset další věc (a když ještě připomínáte toho Švejka), a na kterou se při tomto kritickém pohledu možná trochu zapomíná… V letech 1914-1918, tzn. jen cca pouhou generaci před Mnichovem 1938 nebo cca 2 generace před srpnovou invazí 1968, kdy jsme se tedy zachovali jako nějaké „bábrdle“, zahynuly až statisíce Čechů (a vlastně a priori nikoliv profesionálních vojáků) v boji za monarchii habsbursko-lotrinské dynastie – a jak se ukázalo už na konci roku 1918, vlastně úplně zbytečně… Nemůžeme tedy taky tady hledat nějaký vliv na to, a relativně brzké, další…(???)
Můj děda Dr. Josef Kubín, mi vyprávěl, že jeho setkání s vojáky Varšavské smluvy v Praze – okupanty proběhlo následovně – viděl je (tanky) a podivoval se nad tím – nevěděl co se děje, pak k němu nějaký voják přišel a rusky ho požádal jestil neví, kam by si tady jeho podřízení mohli odskočit, že jsou po strašně dlouhé cestě a potřebují na záchod a byl rád, že mluví rusky – tedy, že mu rozumí, děda tou dobou pracoval na Ministerstvu Zahraničí jako diplomat.
Říkal, že chvíli přemýšlel a pak to šel dojednat do školy, aby si tam mohli odskočit. Já jsem se na něj za to mnohokrát zlobila a říkala jsem mu – Jak jsi jim mohl pomáhat, vždyť to byli okupanti? A on na to, ALE BYLI TO I LIDÉ (bavil se s tím ruským velitelem) přeci je lepší, když tu neměli zajištěné žádné zázemí, aby si odskočili třeba právě ve škole – tedy v nějaké veřejné budově než, aby tu (už nevím jaké číslo řekl) X mužů očůrávalo trávu, či veřejná prostranství, ten velitel mu prý za to byl velmi vděčný, že jim to zařídil.
Řekl, že to udělal protože ten Rus byl velmi slušný, přišel mu kultivovaný, pak se s ním bavil dá a ptal se ho co tu dělají, řekl mu prý, že jim bylo řečeno – tedy tímto jedině potvrzuji pravost výpovědi jedné z osob Vašeho článku, za který jsem Vám velmi vděčná, že je to bezpčnostní akce, že je tu prý nějaká revoluce a oni jí přijeli zlikvidovat – že prý se chceme trhnout od SSSR… ale, že jak sem přijíždějí, že prý i oni jsou z toho zmatení – Že tu prý žádná revoluce není, lidé normálně pracují a pohybují se po ulicích (asi čekal nějaké barikády) a vše je normální, takže také nevědí co tu dělají.
Dědy si nesmírně vážím, za to co v životě vždy dělal pro druhé a to vždy nezištně a na sebe nehleděl a i pro mě, a snažím se jít v jeho stopách a naplnit jeho odkaz, to je to jediné co dnes mohu udělat k uctění jeho památky, byl to pravý křesťan na sebe nedbal a pro druhé se mohl doslova rozdat a rozkrájet. Já Rusy ani jiné z východu nemusím, aby si snad někdo nemyslel, že jim chci dělat „reklamu“, ale na jeho odkazu chci všem ukázat jak byl lidský, že on v nich i přes to co mu i nám dělali a komunisti mu pak pěkně zatopili a škodili i mé mávě, kterou kvůli jeho nesouhlasu – pochopitelně s okupací, nevzali na VŠ, chudák se pro to strašně trápila, 6 x udělala příjímačky na medicínu a 6 x jí odmítli, vždy je udělala, ale z politických důvodů byla nevhodná a nežádoucí – kvůli němu, pak to zkusila na přírodovědu, až se děda dověděl, že jí nesmí vzít na žádnou VŠ… takový byl osud rodiny člověka, který jim zajistil základní potřebu…neviděl, zlo, ale LIDSKÉ BYTOSTI, a to je pravé křesťanství a jeho poselství.
To je hezký. Váš děda byl frajer!
Moje zkušenost.V roce 1969 k výročí napadení.Jsme s kamarádem vezli velkou kytici k pomníku.Když jsme projížděli Vodičkovou ulicí,tak tam stáli Policajti.Zastavovali nás.pomalu jsem popojížděl a než jsme zahnuli na Václavák,rána a my spadli s motorky.To mne soudruh pomohl k zemi pendrekem přes pravé rameno.Oba jsme spadli.Kytice se rozsypala,nebyla svázaná.Policajt nadával a začal šlapat po kytkách.Pár jsem jich stačil posbírat a dal Karlovy a řekl utíkej.Než jsem zvedl motorku,tak další rána.Než jsem zvedl motorku,tak jsem slyšel nadávky na moji osobu.Povedlo se mi na poněkolikátý motorku zvednout.Roztlačil jsem motorku a za rohem naložil Karla.Z kytek moc nezbylo,ale přeci jsme něco k pomníku dali.Tam byli v civilu další co nás nechtěli pustit uložit kytku.Ale až pomocí dalších lidí se to povedlo.Dodnes mám následky s ramenem.
ta vecna otazka,oko za oko,zub za zub a nebo radeji o nastaveni druhe tvare,kdyz te nekdo uderi. ten narod tam na vychode skodi svetu minimalne od roku 1917, a to dodnes. ja jim odpustit nemohu.
Mám úctu k padlim za 2.svetové války.
Ale rokem 1968 se Rusko a komunisti ukázali jak to myslí – byla to sprostá okupace a arogance komunistů.
Tatrvá do dneška.
A co jste kdy vybojoval vy!V roce 1938 byla mobilizace,všichni chtěli za cenu svého života,bránit svou zem,a pak dostali rozkaz,chlapi brečeli vzteky a ponížením.Naši vojáci nikdy nebyli zbabělí,jen tací jako vy je zbaběle pomlouváte.A Švejka si do huby neberte,tomu nesaháte ani po malíček u nohy,kotník je moc vysoko.
Víte Báro, že Hašek byl za svého pobytu v Rusku bolševickým politrukem a po návratu spíše komunistou než čím jiným? Prostě soudruh levičák jak z učebnice. At´žije švejkování!
Nováčku ty jsi tupej až jsi vzácnej,Hašek nikdy nebyl ruský voják tudíž ani politruk sloužil v čs.legiích jako písař,emisar a střelec ty nekulturní analfabete alespon dějiny svého národa bys měl znát než tu budeš mlýt otruby z tvé myslivny jinak si klikni na životopis J.H. a pochopíš že jsi mák)))
O jakém státu to někteří píšete? Vždy za to mohou konkrétní lidé!
Tragické na tom je dnes to, že mladí lidé už o tom nemají snad žádné pravdivé informace. Jak známo vše se časem zkresluje a upravuje. Spousta příspěvků zde je pravdivých. také jsem to prožil v Praze v mých 16 letech. I tenkrát nám bylo většině do breku a měli jsme vztek. Tragické na tom všem bylo, že za rok potom v 69 roce už naše armáda a Veřejná bezpečnost tloukli naše lidi na náměstích a u pomníků za to, že šli protestovat. Češi jsou tragédi. Skutečně máme asi v genofondu zakódováno jak přežít každý režim. Možná jen díky tomu jsme ještě zde. Je mi moc líto, že dnešní mládež ta doba většinou ani nezajímá. Mají své facebuky a mobily a další mnohem důležitější věci na práci.
Přirovnání k Finsku není moc na místě. Finové nikdy nebyli komunistickou zemí. Tak se logicky SSSR bránili. My jsme však v té době komunistickou zemí byli, byť zrovna v té době umírněnou. Armáda by tedy stěží dostala rozkaz, vždyť neproběhla ani žádná mobilizace. Faktem je, že pokud bychom se bránili, tak naše dvěstětisícová, na tehdejší poměry dobře vybavená armády, by měla šanci na úspěch. Hlavně by se přidali i civilisté a možná by ten režim padl už tehdy. Ale to se nemohlo stát, když byli ve vedení státu komunisté. To tomu soudruhovo asi nedošlo. A kdo se tedy měl bránit, civilisté s holýma rukama?! Finsko bránila odhodlaná a ozbrojená armáda….
Pokud nám má někdo něco vyčítat, tak snad jedině naši nečinnost při útoku Hitlera v roce 1939. Pokud bychom se tehdy bránili, měli jsme šanci možná ne vyhrát, ale aspoň Německo pozdržet, než by si ostatní uvědomili, co se děje a do války by vstoupili. Koneckonců, třeba Srbsko bylo ochotno nám v případě odporu přispěchat na pomoc. A pokud bychom prohráli, nemyslím si, že by se k nám chovali nacisti hůře, než jak se k nám chovali po kapitulaci…
Jenže ani toto nelze přičítat na vrub české zbabělosti. Když se vedení země rozhodlo kapitulovat, tak těžko jsme se mohli sami nějak koordinovaně a efektivně bránit. Nicméně, českoslovenští vojáci v pohraničí přesto bojovali, o tom je důkazů bezpočet. Ale bez zapojení hlavní armády a hlavně centrálního velení neměli vůbec žádnou šanci. Přesto bojovali, i když věděli, že zemřou. To myslím vypovídá spíš o statečnosti, než o zbabělosti….
V tom prvním máte naprostou pravdu, v tom druhém , v případě roku 1939 ne. V březnu 1939 už jsme se bránit nemohli, to už naše armáda prakticky neexistovala. Zálohy mobilizované v září 1938 už dávno zpátky v civilu výzbroj uložená ve skladech, většina nejvyššího vedení emigrovaná v Londýně, spousta aktivních důstojníků už mimo službu. A jestli snad píšete, „českoslovenští vojáci v pohraničí přesto bojovali, v tom bude nějaká mějlka, tenkrát už jsme měli hranice u Litoměřic, pár desítek kilometrů od Prahy. Na rovině, tam by naše armáda nepozdržela Němce ani kdyby se naši vojáci postavili do řady a drželi se za ruce :)))
Nicméně, samozřejmě naše nejvyšší vedení vůbec neuvažovalo že by dalo příkaz k obraně, psychická deprese druhé republiky v tom byla hrozná, všichni už jen čekali až si pro ně Němci příjdou..
Dovolil bych si poznamenat k tomuto rozhovoru… Tak za 1) v důsledku sovětské intervence do ČSSR v roce 1968 se cítilo být eventuální sovětskou intervencí ohroženo opět i Finsko (jako nekomunistická země v sovětské sféře vlivu), ale také Rumunsko, tj. také komunistický stát a dokonce také člen Varšavské smlouvy- a dokonce se i připravovalo na vojenskou obranu. Vysvětlení je naprosto jednoduché – prostě N. Ceausescu byl dost sebevědomý diktátor na to, aby dělal nějakého poskoka Brežněvovi. Takže nejen Finska, ale třeba právě i Rumunska, případně Titovy Jugoslávie se ta sovětská invaze do ČSSR dotýkala vlastně více než třeba zemí západně od „železné opony“, které byly členy NATO.
2) Vzhledem k tomu, že Ceausescu a Tito vyjádřili jisté sympatie ČSSR ještě před sovětskou invazí, tak se to právě také připomínalo se situací v roce 1938, kdy nás také zrovna s Rumunskem a s Jugoslávií pojila tzv. Malá dohoda (ale nemyslím si, že by šlo o nějaké spolehlivé spojence proti Hitlerovu Německu). Ale je pravda, že v době rozbití a okupace ČSR v březnu 1939 československá armáda na některých místech omezený odpor opravdu vedla (je známý konflikt s německou Wehrmacht v oblasti Frýdku-Místku a hlavně s Maďary na Podkarpatské Rusi). Tak zase jistě, že šlo jen o izolované akce, které nic nerozhodly…
V roce 1938 jsme neměli šanci.3 miliony němců,rvali nás poláci,maďaři,Mnichovem jsme byli v případě obrany považováni za agresory.Kdyby poláci nebyli co byli a spojila se jejich odvaha a naše technické vybavení mohlo to dopadnout jinak.To je to kdyby.Vroce 1968 jsme měli stařičkého prezidenta který se bál války,komunisty.Dubček musel vědět co se chystá.Mohli se připravit .Stáhnout armádu na západo německou hranici,burcovat mezinárodní společenství.Zase kdyby.
Hlavně:Finsko odolávalo sovětské armádě tak dlouho i pro to,že jeho válku podporovalo pomocí fašistické Německo.To jen pro upřesnění.
Ale během té tzv. zimní války, cca mezi listopadem 1939 a březnem 1940 (a v době platnosti paktu Molotov-Ribbentrop) se Německo drželo striktní neutrality. Finsku tehdy vyjadřovaly morální podporu Velká Británie a Francie (které už byly ve válečném stavu s Německem), třeba i Švédsko a další státy, ale ne Německo – i když jistě situaci monitorovalo a připomíná se, kterak právě průběh té války (kdy Rusové nakonec zlomili finské obranné linie, ale za cenu jakého nasazení a ztrát) ovlivnil Hitlera v jeho podceňování Rudé armády.
Ano, to že se pak, v roce 1941, Finové vrhli do tzv. pokračovací války proti SSSR po boku Německa, to už je jiná kapitola…
Jsme bezpáteřní národ, který umí jen kňučet, stěžovat si a hlavně švejkovat;-))
Tak tenhle rozhovor s tím Sergejem Magidem odvysílal Český rozhlas poprvé snad už v roce 2006, ne-li ještě dříve. Tady je to takové dost sestřihané.
Ale co je tady taky podstatné… Ta intervence v roce 1968 byla zásahem do nenásilného vnitřního procesu u nás, a SSSR právě tímhle naprosto postrádal argument, že by tady chtěl něco „krotit“, pacifikovat, jak mohl argumentovat např. v Maďarsku v roce 1956 (kde i potom, mimochodem, během ozbrojených střetů, jak možná známo, zahynuly nejen tisíce maďarských povstalců, ale i stovky sovětských vojáků) – a jak nakonec mohli argumentovat i Američané v případě svých vojenských intervencí jinde.
Ale to, že se nezvedl nějaký ozbrojený odpor potom, ať ze strany pravidelných ozbrojených sil nebo třeba ze strany nějakých narychlo zformovaných dobrovolnických oddílů, tak to už je samozřejmě jiná otázka. Tak okolnosti pro to prostě ani nevytvářely podmínky, to je jasné…
Ale je pravda, že tohle také mohlo nějak ovlivnit pohled zvenčí. Tady se třeba vyčítalo, že tu intervenci schválila i Kuba (která předtím, po karibské krizi, měla v rámci toho komunistického bloku lepší vztahy s námi než se SSSR). Ale jak prý řekl Fidel Castro Petru Pithartovi někdy snad v roce 2001, když se ti dva spolu setkali (souviselo to s tím Pilipem a Bubeníkem, zadrženými tehdy na Kubě), a hovořili mj. i o tomhle: „Ale my jsme počítali, že se budete bránit!“
Jistě, bylo to pro nás bylo možná spíše takové „znásilnění“, rozhodně ne žádná vojenská porážka – a tedy z hlediska naší prestiže to opravdu nemusí vypadat moc dobře. Ale je taky jasné, že jsou pro to vysvětlení…
Budil jsem 21.8-.1
í
Budil jsem 21.8.1968 Prahu bylo nás,ve dvou autech osm.Pak byla první protestní akce.V 5 hodin ráno se ze Střaroměstského náměstí vydal první protestní průvod Prahou.
Nikdo o toto svědectví nestojí,tak kde to žiji?
Nabízel jsem to televizím,nechcou znát pravdu?
Chtěli jsme se bránit.
Zbraně nikdo neměl,tak jsme šli bez zbraní na tanky.
Děkuji všem,co tu okrádají národ!
Míla Jaroš
Jsem rád i když překvapen, že se konečně objevilo v článku, že nás napadly armády Varšavské smlouvy a nikoli jen Sovětského svaz. Dnes se totiž píše jen o invazi vojsk SSSR a nějak se zapomnělo na to, že to byla i německá, maďarská, bulharská a polská armáda,. Zatímco Rusko je dnes náš nepřítel, ostatní jsou naši bratři ve zbrani? Pamatuji se, že nás na Šumavě obsadily tanky, které měly na jedné straně věže rudou hvězdu a na druhé straně polskou orlici. Byl jsem tehdy vojákem z povolání.
Co ti mladí nevědí? V r.1968 mně bylo 35 let a co by mladý kantor jsem působil na strojnické průmyslovce. 20.srpna 1968 jsme v nočních hodinách něco oslavovali- už nevím co v příjemném prostředí vinárničky. Tam jsme se dozvěděli o okupaci. Bylo to jak hození do ledové vody. V 70.roce probíhali prověrky a při těch jsem byl ze školy odejít- stačilo, že jsem vstoupil do Dubčekovy strany. 20- těch nejplodnějších let jsem prošel různými zaměstnáními, podotýkám, že dělnickými. Každý z mých bývalých známých, těch prověřených, se bál mě přijmout do zaměstnání jako technika. O nějakém navýšení mzdy se mi mohlo jen zdát. V r. 1990 jsem využil příležitosti a vrátil jsem se do školství. Paradoxní na tom je, že ti, kteří mne v 70. roce ze školství vyhodili, mně v 90. roce poslali omluvný dopis. Tak to je moje krátká připomínka r. 1968 a let následujících. Může se mi někdo divit, že jsem znechucen, jak slyším slovo „komunismus“?
To se hodně lehce řekne, měli jste se bránit. Ale o tom, jestli se budeme bránit nebo ne v roce 1938 rozhodl náš skvělý zbabělý prezident Beneš a v roce 1968 zbabělý Dubček a jeho suita. V obou případech bychom po určité kratší době prohráli ale každopádně sdílím názor, že jsme se v obou případech bránit měli..
A o tom, jak naši předci bránili čest Rakouska Uherska proti Francouzům, Angličanům, Američanům za 1sv to se nikde nedočtu. To jsou furt články 48,68 asi to byla jediné roky co se tady dělo něco zajímavého.
Jj, jenomže naši předkové zradili svého císaře Karla I. ,to se to pak blbě píše jak ti před nimi umírali a bojovali za Společenství národů. A taky za tuto chybu dodnes platíme. Když vidím tu naší po plyšákovou republiku, kam to vede, raději bych byla další spolkovou zemí Rakouska. Jenomže ti by si takovou ves do kožichu nenasadili :-))))))
Jen bych řekl, že jste se až tak moc netrefil, protože oni tu „čest Rakouska-Uherska“ bránili ani ne tolik proti Francouzům, Angličanům a Američanům – respektive, proti těm taky, ale ve svém celku jen okrajově ve srovnání s tím, jak ji bránili proti Srbům a hlavně Rusům a Italům… Ale tak souhlasil bych s vámi. To víte, že během těch více než 1000 let našich národních dějin (a to „národních“ bych zdůraznil, protože kdybychom to chtěli vzít třeba z hlediska teritoriálního, územního, mohli bychom jít časově ještě mnohem dál), tak že prostě za tu dlouhou dobu se toho tady událo zajímavého… Ale zase se mi nezdá, že by HlídacíPes.org byl médiem primárně nějak specializovaným na historii. Ano, jsou tady často články většinou z takových těch moderních dějin, událostí asi vnímaných jako nejbezprostředněji formujících naši současnost, které mají třeba i dosud své živé pamětníky, apod….
Ti, kteri se branili, byli postrileni. A nejen ti. K cemu jim jejich odvaha a hrdinstvi bylo? Pouze jejich rodiny prisly o blizke. Kdyby se branili vsichni, cely narod, cely narod by byl i zdecimovan. Oni byli vojaci, poslouchali rozkazy a munice meli dost. A v jinem clanku jsem o teto invazi cetla i to, ze mnoho z tech vojaku ani nevedelo, v jake zemi a proc v ni jsou. Cela tato akce a vubec vsechny akce komunistu byly, jsou a budou zcestne.
Typicky rusko-stalinistická úvaha od pana Sergeje Magida: pár set tisíc nebo milionů mrtvých lidí nehrají žádnou roli, hlavně že má nepřitel respekt či strach.
V dané době bylo každému jasné, že jít dobrovolně na jatka proti 500.000 cizím vojákům nemá žádný smysl.
Hlavně že se Magid sám přestěhoval natrvalo do „země slabochů…“
Byl jsem také učasnikem okupace .Jezdil jsem do Svitav a tam byl uzky vjezd do mesta a taky jsme stali proti tankum a jak jsme se pohnuli proti nim tak se dali do pohybu smerem knám tak jsme ratši ustoupili a nikomu se nic nestalo .Mel jsem kamarada na vojne a on rikal že tanky mneli vostry naboje a čekali na roskaz.Takže naše vojsko bylo připraveno se branit.Kdyby Pražaci tolik nevivadeli tak by se jim nic nestalo .
když šel Hiltler kapitulace, když šel rus kapitulace ….. je cas koukat dopředu
Není to asi jediná věc, kterou sovětští vojáci nepanimáli. Někteří ani neuměli rusky, meli šikmý voči a byli asi z Alma Aty.
Jsme ubohý, bezvýznamný národ o cca 10. mil.obyvatel (jeden New Yorku) . Jediné co nám jde je kecat, stěžovat si a být hrdý na svojí neschopnost. Vždy Čechy utáhli na vařené nudlí, ať to byl 1/4 Čech pan Másarik (jeho otec byl Slovák, matka napůl Čech, napůl Němka/nebo Rakušak to je fuk). Slováci v 1939 otočili a přidali se k fašistům a tomu předcházel Mnichov kde jasně nám všichni řekli co si o Čechách myslí a za co jim stojíme. To bylo,je a bude! Sami nejsme schopní ničeho, na to prostě nemáme. Tento stát je totálně v prd….i. Zradili jsme Karla I., nebili jsme schopní ubránit se Hitlerovi, 1968 to byla fraška, kdyby někdo chtěl pomoci, tak Američani měli pár kilometrů od našich hranic divize ale proč by to dělali ??? A slavná plyšová revoluce s tatíčkem Havlem, komedie. A my všichni blbouni jim to žereme, a žereme se mezi sebou.
Narodil jsem se osm let po osmašedesátém, ale moje máma byla z Liberce a zažila přátelskou výpomoc na vlastní kůži. Můj tatík vehementně odmítal vstoupit do strany a jako malé děti nás v podstatě politicky vychovával tím, že nám o soudruzích vykládal různé vtípky. Jeho odpor ke komunismu pramenil v rodinném zázemí, kdy mu soudruzi prakticky umučili dědu pro nezájem o vstup do místního kolchozu. A já ty lidi z rodiny, které rudá svoloč omezovala a týrala, beru jako „malé“ hrdiny.
Moc dobře si pamatuju, jak všichni soudruzi v okolí říkali, že nebudu moct študovat, protože jsme „politicky vadná“ famílie.
Žiju skromný život s né moc dobře placenou prací v malém provinčním městečku a ze své poctivé výplaty živím manželku, dvě děti a hypotéku. Ale jsem kurva rád, že je to ve svobodné zemi!
Přestaňte už vy bando bezkulčických přizdisráčů říkat o svém národu, že jsme poserové. Měli jsme, máme a budeme mít své malé i velké hrdiny. Kdo zvás, co tady žvástá o politice zkusil aspoň něco udělat pro nás pro všechny, třeba prací v zastupitelstvu obce? Kdo z vás udělal mimo žvástání v diskusích něco poctivého pro své okolí?
Připadá mi to, že většina z vás funguje podle hesla, podle sebe, soudím tebe!
Zalezte do děr, kam patříte a neotravujte život slušným lidem!
Palec nahoru.
Trochu si z totality pamatuju,jsem ročník 72,a jako to bylo u mnohých,i můj táta odmítal vstoupit do strany,která nás zradila. Ze šéfkuchaře byl rázem traktorista,z maminky-diplomované zdravotní sestry krmička krav. A já měl cestu narýsovanou…jit do pionýra,že to našim udělá plusový body,ale na dobrou školu,hochu,zapomeň. Ale přežili sme to,nějak sme si s tim hlavu nelámali. Tátu si párkrát půjčili přímo z traktoru,aby mu všípili něco z toho socialismu,ale neuhl a nepoddal se,a za to si mých rodičů vážím. To jsou ti malí hrdinové,jak bylo psáno. O to hůř snáším,jak se s pamětníky zachází teď,kdy jim naši mocipáni s humbukem pridaji 3 stovky na důchodu,ti,co si za komunismu udělali vysoký školy,agitovali pro komunisty a ted si hrajou na demokraty. Je mi z toho zle. Chybí nám tu Jára Cimrman,ten by si věděl rady,co s tím.