Reklama
Scéna ze hry Naše násilí a vaše násilí
Printscreen: YouTube,

Horko v Huse na provázku. Brno uvidí kontroverzní hru – je za ní víc než touha šokovat?

Napsal/a Kristián Chalupa 23. května 2018

KOMENTÁŘ. V Brně je opět po nějaké době rušno. V sobotu bude v rámci festivalu Divadelní svět Brno 2018 v divadle Husa na provázku uvedena hra Naše násilí, vaše násilí, která vzbuzuje značné emoce. Spoluautorem představení je chorvatský režisér Oliver Frljić. Na den premiéry se chystají před budovou divadla protesty.

K inscenaci se nedávno vyjádřil na svém blogu i uznávaný český režisér Jiří Svoboda, který vyslovil hluboký souhlas s odsuzujícím názorem kardinála Dominika Duky a českých a moravských biskupů.

„Uvedení hry Naše násilí, vaše násilí, v níž Kristus znásilňuje muslimskou ženu, představuje kapitulaci tvůrců, kteří se považují za umělce, na humanistické ideály Evropy snahou šokovat až na krev a získat tím punc umělecké výjimečnosti,“ píše na svém blogu režisér Svoboda.

Dodává, že není věřící, ale pro něj jako pro umělce a pedagoga lze prý tak odpuzující hledání cesty k popularitě vyložit pouze kulturní zaostalostí a nevzdělaností.

Skutečný umělec je levicový?

Režisér Frljić v rozhovoru před časem prohlásil, že „skutečný umělec musí být levicový“. Zajímavá myšlenka. O levicové orientaci režiséra Jiřího Svobody (polistopadový předseda KSČM) nemůže být pochyb. Přesto Svoboda vyzývá všechny věřící i nevěřící lidi dobré vůle, aby veřejně projevili svůj názor na inscenaci, která si nárokuje podporu z našich daní.

Svoboda to přesně vystihl, když napsal, že se jedná o odpuzující hledání cesty k popularitě. Tvůrci podobných her se totiž skutečně snaží za každou cenu pouze šokovat a zajistit si tak „nehynoucí“ slávu na uměleckém nebi.

Je to klasický způsob, jak na sebe upoutat pozornost svou „výjimečností“ a přitom se ve skrytu duše divákům, kteří jim naletěli, vysmívat.

Vedení divadla Husa na provázku, které bude hru Naše násilí, vaše násilí v rámci festivalu uvádět, se nachází v obtížné situaci. Nechce být obviňováno z cenzurování umění a zároveň si určitě uvědomuje nízkou uměleckou úroveň zmíněného titulu.

Jen šok, nebo něco víc?

Když odhlédneme od autorova úmyslu šokovat diváky nechutnými scénami, je jeho záměr poněkud nejasný.

Chtěl-li zaútočit na podstatu křesťanství, částečně se mu to podařilo, ale ani muslimští věřící nemohou být podobnými výjevy nadšeni. Kristus je skutečná postava, která existovala podstatně dříve, než se objevil prorok Mohamed. Takže i z historického a časového hlediska jde o fabulaci krajně pochybnou a hlavně účelovou.

Ať už byl počáteční impulz pro napsání něčeho tak nízkého jakýkoli, zajistil autorovi reklamu a vyvolal zájem médií podle hesla: je třeba se za každou cenu zviditelnit.

Také mně samozřejmě velmi vadí cenzura, s níž jsem se snažil za komunistického režimu svými omezenými možnostmi bojovat. Stejně tak mi ale vadí narcismus nějakého sebestředného „umělce“.

Zakladatel individuální psychologie, rakouský psychiatr a psycholog Alfred Adler pracoval ve své nauce s termínem „komplex méněcennosti“. A to je zřejmě případ Olivera Frljiće, který bohužel ze svého vážného osobnostního nedostatku dovede sbírat body a lacinými excesy ohlupovat značnou část milovníků divadla.

 

10 komentářů

  1. Jan Horal napsal:

    Frljić trpí herostratovským komplexem…

  2. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Frljič je zřejmě mentálně retardované individuum s hypertrofií pocitu osobní výjimečnosti a měl by se léčit. vyléčitelné to sice není, ale kompezovat by se to snad dalo, aspoň trochu.

  3. Marek Senický napsal:

    Skvělé, jak za bolševika. Mávání mávátkem. Ani Chalupa a ani diskutující vidle to neviděli a nejspíš neuvidí, ale pindají a pindají a pindají… A nadávají (sami na svou nízkost, aniž by to věděli, vitepane hanáku z Hané…). Nejprve uvidět, potom hodnotit. A ne naopak, ne naopak, pindátka… to platí i o Pacem in Terris vol. 2 Dukovi.

  4. Admirál napsal:

    Oni dnes ti „básníci, textaři, dramatici, režiséři jsou povětšině, jak to tak sleduji, kuřáci trávy.
    Zkouří se po trávě a v tom rauši jim přijde, že jsou velcí básnici či dramatici. To by ještě nebylo tak zlé, ale ono jim to v hlavě zůstane i když se z toho vyspí.

    Nemusím vidět každou kravinu. V klidu si nechám ujít. Za týden po tom neštěkne ani pes (ani ten hlídací)

  5. Jan Beran napsal:

    Nejak vsem unika, ze Jezis mohl tezko znasilnit muslimku. Prorok Mohamed zformuloval islamskou ideogii ponekud pozdeji. To uz byl Jezis davno na pravde bozi.

    • ČERT napsal:

      Tak konkrétně o tom se pan Chalupa v článku také zmiňuje… Přičemž bych si ho dovolil i lehce poupravit, když doslova píše, že „z historického a časového hlediska jde o fabulaci krajně pochybnou“… Z historického a časového hlediska jde vyloženě o nesmysl.

  6. petrph napsal:

    jenomže – získat pochybnou slávu cestou šokování diváků, na tom je postavené celé současné performanční umění.
    Až se divím že si s tím režisér Oliver Frljić dal takovou práci, že o tom zdlouhavě napsal a v divadle nastudoval divadelní hru.
    Kdyby si tu brutální scénu najatí herci zahráli rovnou někde v reálu na ulici mezi lidmi , měl by mediální sukcess zaručený hned :)))

  7. petph napsal:

    Bohužel, je to mnohem horší, jak se lze dočístt v článcích na internetových serverech, třeba „Extremističtí Slušní lidé zastavili Ježíše, který chtěl znásilnit muslimku. „Nechutná kampaň, obludnost,“ reagují politici“
    a „Senátorka Wagnerová podala trestní oznámení kvůli přerušení hry se znásilňujícím Ježíšem“
    (snadno vygooglovat)
    tak naši demokratičtí politici stojí právě na straně těchto „svobomyslných umělců“, dle názorů těchto politiků musí být právě tyto sprosté a urážlivé výlevy chráněny státem – a kdo by proti tomu chtěl brojit, na toho pošlou ze své moci policajty a soudy..
    Takže si zvykejte čecháčkové, lepší už to nebude.. Jak vidno, naši politici velice rychle pochopili co vlastně myslela Merkelová tím „Wir schaffen das“ a co pro to mají sami udělat :)))

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies