Generální ředitelka FInanční správy Tatjana Richterová.
JAKUB POLÁČEK/ CNC / Profimedia,

Finanční správa nakonec Parlamentním listům za propagaci neplatila. Byla to jen pojistka, říká úřad

Finanční správa původně plánovala, že si od vydavatele kontroverzního portálu Parlamentní listy objedná PR služby. Se společností Our Media vloni uzavřela příslušnou smlouvu, tu však nakonec nevyužila a firmě tedy ani nemusela nic platit. Podle Generálního finančního ředitelství mediální strategii změnila pandemie koronaviru.

Když se smlouva, uzavřená na maximální hodnotu necelého půl milónu korun, loni na podzim objevila v registru smluv, vzbudila pozornost.

Reklama na „ruské žumpě“

Většinovým vlastníkem Our Media je totiž majitel sázkové společnosti Synot (a donedávna též senátor) Ivo Valenta, kterému patří několik médií v Česku i na Slovensku. Konrétně pod Our Media spadá i kontroverzní server Parlamentní listy.

Ten dlouhodobě čelí kritice mimo jiné i kvůli používání manipulativních titulků, označení „dezinformační“ se však brání. Soudně si například vynutil odstranění ze seznamu webů s pochybným obsahem na stránce konspiratori.sk.

 

 

Loni nicméně zatím nepravomocně prohrál spor s redakcí Forum24, která Parlamentní listy označila mimo jiné za „ruskou žumpu“. Podle soudu šlo tehdy o přípustnou kritiku.

„Pro Parlamentní listy je typicky značný záběr do politické a názorové šíře. Díky tomu, že poskytuje platformu pro celé názorové politické spektrum, a to včetně těch názorů, které jsou již typické pro tzv. antisystémové weby, tvoří pomyslný most mezi dvěma světy,“ komentoval už dříve charakter webu odborník na nová média a ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Josef Šlerka.

Spolumajitel Parlamentních listů Michal Voráček loni v rozhovoru pro HlídacíPes.org připustil, že Parlamentní listy mají v redakční práci co zlepšovat: „Vím, že tam jsou občas chyby. Ale chyby jsou ve všech médiích, tak se opraví,“ řekl s tím, že jde o nízkonákladovou redakci.

Oblíbené u ministerstev i krajů

Pro politiky či státní instituce jsou Parlamentní listy atraktivní platforma pro placenou reklamu, protože obvykle bez jakýchkoli úprav přebírají a zveřejňují to, co jim klienti pošlou.

Jak zmapoval server Investigace.cz, v minulých letech za PR texty na Parlamentních listech (které v řadě případů nebyly řádně označené jako reklama) utratily statisícové částky například ministerstvo průmyslu, školství či zdravotnictví, dále Pardubický, Ústecký či Moravskoslezský kraj, pražský magistrát či bývalý jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Loni se na Our Media kvůli propagaci obrátila i Finanční správa. Ve zmíněné smlouvě si u společnosti objednala následující služby: Podpora při tvorbě specifických tiskových podkladů, dotváření mediálních výstupů, krizový management při specifických, výjimečných a ojedinělých a situacích, krizová komunikace při specifických, výjimečných a ojedinělých a situacích, analýzy mediálního obrazu.

HlídacíPes.org zjišťoval, jaké mediální výstupy či analýzy byly na základě smlouvy provedeny a zhotoveny. „Na podkladě dané smlouvy nebyly Generálnímu finančnímu ředitelství poskytnuty žádné služby, tudíž obchodní společnosti Our Media nebyla zaplacena žádná finanční částka,“ potvrdilo Generální finanční ředitelství na základě žádosti HlídacíPes.org podle zákona o svobodném přístupu k informacím. „Předmětná smlouva byla uzavřena na dobu určitou, a to do 31. 10. 2020. Nový smluvní vztah nebyl uzavřen.“

Byla to jen pojistka

Úřad dodává, že smlouvu uzavíral v době, kdy odcházel tehdejší tiskový mluvčí, za něhož neměl náhradu, a řešila se celková mediální strategie včetně monitoringu tisku.

„Smlouva byla uzavřena pouze jako pojistka pro případy, kdy by nezbytné procesy nebyla organizace schopna zvládat s vlastním personálním zázemím, což se nakonec podařilo. Pozici tiskové mluvčí na základě výběrového řízení jsme obsadili v prosinci 2019, systém monitoringu zabezpečili,“ říká současná tisková mluvčí GFŘ Zuzana Mašátová.

Navíc podle ní původní smlouva s vydavatelem Parlamentních listů nezohledňovala „naprosto nepředvídatelnou a unikátní situaci související s koronavirovou pandemií“, které se podle mluvčí musela přizpůsobit i mediální strategie Generálního finančního ředitelství.

Neuskutečněné služby, které si úřad původně objednal u Our Media, pak už u jiné firmy neobjednával, dodává Mašátová.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

5 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    1) Most? Ten obvykle spojuje 2 brehy. PL spolecnost rozdeluji pri kazde prilezitosti. 2) Zajimalo by me, jak GFR prislo na PL. Jak by tahle „nizkonakladova“ redakce asi zajistila pozadovane sluzby? 3) Na duhou stranu by vypadalo divne, kdyby naprimo oslovili Mafru (Dnes/Lidovky). 4) Doufam, ze az skonci Babis, skonci v tehle funkci i p. Richterova (ikdyz pusobi vic „lidsky“ nez dzihadista Janecek), a podobne kauzy uz nebudou na poradu dne. Na co si urady plati tiskova oddeleni (rozumej PR lhare)?

    • Ivan napsal:

      GFR a další firmy na PL uveřejňují reklamu, protože je hodně lidí čte, nechť se vám to líbí nebo ne. A to dokonce přes celkem masivní dehonestaci listů. Nic jiného v tom nehledejte.

  2. Ivan napsal:

    Parlamentní listy jsou jedny z nejčtenějších, protože dávají možnost vyjádření téměř každému. Vše uveřejňují tak jak je řečeno, nic nezkreslují. Tím je pro čtenáře jasno, buď souhlasí s názorem nebo ne. Nikdo není moc zvědavý na komentované zprávy, přizpůsobené politickému názoru redaktora. Toho máme dost ve zprávách České televize. Kritika dalších, např. HP, je pouze závist. HP má občas dobrý článek, ale většinou je jednostranný a tím pádem neobjektivní. Neobjektivní již tím, že sám sebe vychvaluje jakou má kvalitní žurnalistiku – za 50,-Kč . Mimochodem zkoumal někdy někdo, kdo na stránkách HP uveřejňuje reklamu ? A pokud se týká Forum24, občas si také přečtu, ale je to stále dokola stejná bezbřehá kritika a nenávist. Nic jiného jsem tam zatím nezaznamenal.

    • buran z východu? napsal:

      zavadějící / urážlivý nadpisy článků v PL jsou dno novináře. snad nikdo takhle hnusně nepíše dezinformace jako PL. je to ostuda východních buranů žijících na západě. i ten rádoby loutkovodič prezidenta Nejedlý jezdí v Německém voze. proč asi? lada niva nevyhovuje? 😀

  3. jos napsal:

    Fascinuje mne, s jakou lehkostí přidělují autoři na tomto serveru konkurenčním platformám dehonestační adjektiva typu kontroverzní, manipulativní, dezinformační atd.Přitom ovšem hlavním zaměřením tohoto serveru je šíření rusofobie, sinofobie, zemanofobie, prostě s objektivitou se potkáváte velmi zřídka. Spíše tvrdě pracujete na rozdělování společnosti.

Přidávání komentářů není povoleno