Petr Horník / Borgis / Profimedia,

České dráhy, inzertní dojná kráva holdingu Agrofert

Napsal/a Robert Břešťan 20. května 2020

Když HlídacíPes.org už před dvěma lety žádal podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím České dráhy, aby zveřejnily, jaké sumy vydávají na inzerci v celostátních denících, televizích i rádiích, narazil. Státní podnik odmítl informace poskytnout s tím, že se na něj působnost zákona nevztahuje.

České dráhy argumentovaly nálezem Ústavního soudu, podle nějž to, že je obchodní společnost vlastněná státem, automaticky neznamená, že jde o veřejnou instituci.

HlídacíPes.org neuspěl ani s odvoláním. Jak se nyní díky práci reportérů Českého rozhlasu ukazuje, státní podnik měl co tajit.

Národní dopravce utratil od roku 2015 celkem 112 272 840 Kč za reklamu, marketing a propagaci u mediální skupiny Mafra, tedy u vydavatelství spadajícího do holdingu Agrofert, respektive svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (hnutí ANO).

Babiš vydavatelství koupil v červnu 2013. Od ledna 2014 do května 2017 byl pak ministrem financí, od prosince 2017 je premiérem. V posledních sedmi letech řídí ministerstvo dopravy, pod jehož působnost spadají právě i České dráhy, politici za Babišovo hnutí ANO.

Největší vydavatelství o řád méně

Mafra inkasovala od státního podniku suverénně nejvíce ze všech mediálních hráčů na trhu. Pro srovnání: největší tuzemské vydavatelství CNC (ve vlastnictví Daniela Křetínského a Patrika Tkáče) za stejné období dostalo inzerci jen za sedmnáct milionů korun a nejsledovanější komerční televize Nova 47,7 milionu.

Český rozhlas získal utajovaný interní dokument, který dostalo na stůl představenstvo Českých drah a dozorčí rada podniku.

„Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat. Tady byl zájem o to, aby zrovna tento nakladatelský dům měl co nejvíc práce,“ cituje Český rozhlas bývalého ředitele Českých drah Miroslava Kupce, který společnosti vedl od září 2018 do června 2019.

Podle něj za vyšší příjmy pro Mafru lobboval přímo jeden z vrcholných manažerů vydavatelství, ředitel strategického rozvoje František Nachtigall.

Mafra svoji spolupráci vysvětluje tím, že je „největším multimediálním domem na českém trhu“, zároveň ale, jak informuje Český rozhlas, jednotlivé sumy za reklamu od drah zpochybňuje, aniž by uvedla jiná data.

Přečtěte si noviny

Podle interních materiálů zadaly České dráhy většinu reklamy přímo, bez výběrového řízení. Dráhy to vysvětlují tím, že Mafra prý umí nejlépe zacílit na potenciální zákazníky.

HlídacíPes.org popsal i to, že ačkoli České dráhy pro své cestující nakupují noviny od všech tuzemských vydavatelů, nejčastěji jsou v nabídce tituly, které patří do svěřenského fondu předsedy vlády Andreje Babiše. Tedy Mladá fronta Dnes a Lidové noviny.

Na dodávku novin, které České dráhy poskytují cestujícím zdarma, neexistuje žádná centrální soutěž. Není proto možné ani přesně ověřit, jaké tituly a v jakých objemech dráhy objednávají.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

15 komentářů

  1. martin napsal:

    zadnou inzerci od ceskych drah nemame, a to cislo taky nesedi …

  2. Bery napsal:

    V poho, však Bureš jim zase pošle pár miliard dotací, tak to funguje k všeobecné spokojenosti. A cestující ? Chuj s nima, však musí něco vydržet.

  3. Komentáře napsal:

    David Rath s krabičkami od bot před ANO (Babišem) vypadá jako miminko….

  4. Oskar (hanák zHané) napsal:

    Na Českých drahách Agrofert zbohatl rozdně méně, než na inflaci v ČR, která je způsobena zejména růstem cen potravin a je nejvyšší v EU (infalce v ČR = 3,3%, v EU = 0,7%). O tom by se měly psát články.
    112 272 840 Kč (22 454 400Kč/rok) z kapes 10,6 milionů obyvytel je směšná částka va srovnání s náklady, které občanům způsobuje inflace.
    Ovšem současně mě netěší, že vedení ČD z podlézavosti přispívá Babiš-Burešovi do kapsy, byť jde jen o těch 22,5 milionů ročně.

    • Oskar (hanák zHané) napsal:

      Oprava : …rozhodně …, místo … rozdně …

    • Voliči ANO napsal:

      Dokud zde budou voli(či) toužící po vůdci , který po nich nebude chtít , aby přemýšleli vlastní hlavou a dávali si věci do souvislostí , pak se bohužel nic nezmění . Více jak 40% voličů(ANO,KSČ,SPD) nechce nic jiného , nežli aby za ně rozhodoval někdo jiný a za slíbenou koblihu dají hlas komukoliv .
      Pro slovenského udavače , který nás prý přišel všechny spasit , úplně ideální situace .

      • Kuba napsal:

        Přesně jak říkáte.. Lidé neschopní spojit si souvislosti a navíc musejí mít max 14ti denní paměť..

  5. Petr Kaminsky napsal:

    Ridit stat jako firmu znamena okradat stat pro svou firmu? No, neni divu, kdyz tam ted rediteluje Babisuv lokaj Nebesky. Staci telefonat a je rozhodnuto, ze to bude Mafra. Pane Istvane, proc nekonate?

  6. Mirana napsal:

    Jde o to, jestli se bavime o cenikovych cenách, nebo o skutečnē sumě, kterou ČD zaplatili. Ono to číslo ve vysledku vůbec nemusí vypadat tak hrozive.

    • Ondřej Neumann napsal:

      Hrozivost je v tom procentním rozdílu mezi jednotlivými mediálními domy…

    • Pro Miranu napsal:

      Proboha, co to tu plácáte? Jaké ceníkové ceny? Ta zpráva uvádí kolik korun ČD vydalo na reklamu v Mafře. Takže ještě jednou a jinak – utratilo, zaplatilo…. Nechápete nebo zámerně manipulujete a nestoudně bráníte?

      • TommyK napsal:

        Už to začíná být trapné. Novináři se dostávají k tajným spisům, ruským diplomatům do kufříku. Zdá se že jsou výkonnější než rozvědka i StB dohromady

  7. Kuba napsal:

    Agrofert není ani tak firma jako spíš neziskovka.. Firmy si obvykle na sebe vydělají i bez dotaci.. Jen JZD má privilegia..

  8. Pavel Liška napsal:

    Tohle si všichni v pohodě obhájí. Podívejme se na to z pohledu ČD. Takže. Je tu relativně nová, ambiciózní konkurence v dopravě. Soukromí přepravci si budují brand a pověst, jako Ti modernější přepravci pro 21. století. Kdežto ČD jsou stále u mnoha lidí vnímány jako starý, „socialistický“ moloch. Takže, co s tím ?. musíme vylepšit svoji značku a pověst. Jinými slovy , zvednout hodnotu svého brandu tak, aby se s námi nestyděli jezdit i příslušníci střední třídy. To znamená, ta většina, která má slušně placenou práci. Zajímá se o veřejné dění – to znamená čte denní tisk v papírové podobě , atd. Takže to je naše cílová skupina . Pro tento cíl se opravdu nehodí inzerce v Blesku, Právu , Respektu apod. Nejčtenějšími tiskovinami této skupiny jsou opravdu celostátní deníky MF Dnes a Lidové noviny. Takže jako PR a marketingový manager ČD bych udělal to samé. Bez ohledu na to, komu tyto noviny patří. To , že patří do svěřeneckého fondu mého stranického šéfa, je už jen taková třešnička na dortu…. Takže to je takový příjemný bonus, že si u šéfa šplhnu a nenaštvu jej, že inzeruji ve velkém třeba v HN…. Ale jak říkám, podstata je v tom, že by ta inzerce skončila tam kde nyní, ať už tyto noviny vlastní Petr nebo Pavel. Možná, že jen v o málo menším rozsahu, ale to není jisté.

    Tohle je směšná bouře ve sklenici vody. opět naprosto kontraproduktivní Antibabiš. Tudy cesta nevede. Obávám se, že novináři zde jsou opět za užitečné idioty, kteří naskočí na každou antibabiš vlnu. 6e na to skáče naprosto neschopná opozice je už bohužel standard.

  9. Dušan napsal:

    Nepřekvapuje mě to. To je jeden z mnoha důvodu, proč Andrej Babiš vstoupil do politiky.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *