Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Výletní plavba Nadace Agrofert pro samoživitelky s dětmi, duben 2022. Vpravo Monika Babišová a Andrej Babiš. Foto: Andrej Babiš
,

Babišova charita v jeho vlastních médiích. Nadaci Agrofert nejčastěji propaguje holdingový tisk

To, že Andrej Babiš využívá svá média pro vylepšování vlastního image, HlídacíPes.org popsal už dříve na příkladu volnočasových magazínů vydavatelství Mafra. Šéfovi hnutí ANO ale pomáhá i jeho mediální „vlajková loď“, tedy deník Mladá fronta Dnes a jeho přílohy či web. Propaguje hlavně nadaci Babišova holdingu Agrofert, která podporuje rodiče-samoživitele. Právě kvůli samoživitelkám letos Babiš ostře útočil i na vládu Petra Fialy.

Zprávu, že Nadace Agrofert navýšila pro letošek rozpočet mimořádně až na 150 milionů korun, si mohli přečíst zaměstnanci Babišova holdingu v letním čísle Magazínu Agrofert. Do běžných zpravodajských médií by podobné „reklamní sdělení“ nemělo asi šanci proniknout, kdyby ovšem část z nich nepatřila právě Agrofertu.

O tom, že nadace navýšila své prostředky, tak v dubnu informoval i deník MF Dnes a jeho webový portál iDnes z vydavatelství Mafra spadajícího právě pod Agrofert. Stejný text přinesl i server Lidovky.cz, rovněž ze stáje Mafry.

Ten, který se stará

Ve stejné době, tedy letos v dubnu, přitom Andrej Babiš tváří v tvář uprchlické vlně z Ukrajiny kabinetu Petra Fialy předhazoval, že se „nestará o české občany, například samoživitelky“.

„Máme milion zdravotně postižených, já všechny příjmy dávám samoživitelkám, mluvím s nimi, vím, jaký mají život, kolik z nich čekalo na byt a musely měnit ubytovny i třikrát. Nebyly byty. Teď najednou jsou. Tak fajn. Ale potom měřme stejně Ukrajincům i českým občanům,“ řekl Babiš v rozhovoru pro Novinky.cz. Jeho vlastní časopisy a noviny naopak utvrzovaly své čtenáře v tom, že „Babiš se naopak stará“.

Časopis Pestrý svět. Foto: HlídacíPes.org

Podpora samoživitelek a samoživitelů je jedním z pilířů činnosti Nadace Agrofert, vedle podpory dobrovolných i profesionálních hasičů nebo podpory hospicové péče. Šéfem správní rady nadace je Andrej Babiš, členkou správní rady pak jeho žena Monika.

Textů, které zmiňují a propagují Nadaci Agrofert, se v titulech vydavatelství Mafra objevuje nápadně mnoho, jak dokládají údaje mediálního monitoringu Newton Media. HlídacíPes.org spočítal tyto výstupy za období posledních dvou let, od srpna 2020.

Server iDnes.cz za poslední dva roky zmínil Nadaci Agrofert 35krát, Mladá fronta Dnes 15krát, její speciální přílohy 18krát, týdeník 5plus2 devětkrát a server lidovky.cz pětkrát.

V součtu je to suverénně nejvíc ze všech velkých médií: například u Hospodářských novin přineslo vyhledávání osm výsledků, u Prima CNN a Seznam Zprávy deset. Počty textů v konkrétních médiích mohou zkreslovat například regionální duplicity, základní přehled o proporcích zmínek o Nadaci Agrofert si z nich však udělat lze.

Téma pro MF Dnes a spol.

Problematické nejsou oslavné texty ani tak kvůli tomu, že si soukromý majitel do obsahu svých médií protlačí i „svou“ charitu, objektivně ulehčující život řadě lidí v těžké situaci, ale proto, že tyto texty následně může využívat jako aktivní politik ve svůj vlastní prospěch – a proti svým politickým oponentům.

Pravidelnou respondentkou v textech vydavatelství Mafra, které přibližují složitou situaci samoživitelek a samoživitelů, je šéfka Nadace Agrofert Zuzana Tornikidis.

Samostatný rozhovor s ní přinesl letos v červenci i lifestylový časopis Žena a život, rovněž patřící do vydavatelství Mafra. V rozhovoru nechyběly dotazy typu „Jak tedy přesně Nadace Agrofert pomáhá?“ nebo „Máte odhad, kolika lidem vaše nadace pomohla?“.

Foto: HlídacíPes.org

Když zúžíme vyhledávání výstupů o Nadaci Agrofert právě jen na zhruba třicet lifestylových časopisů, které Babišova Mafra koupila od vydavatelství Bauer Media v roce 2018, vynikne propagace Nadace Agrofert v Babišových tiskovinách ještě víc.

Rytmus života v červnovém textu „Vesna plná bezva her“ popisuje, jak dobrovolníci z firem koncernu Agrofert i s nadací pomohli zorganizovat v léčebně v Krkonoších Pohádkový den se zvířátky. Článek mimochodem vyšel v rubrice „Váš příběh“.

Foto: HlídacíPes.org

Nezištná Monika Babišová

Hned několik volnočasových titulů Mafry pak po začátku války na Ukrajině spojilo pomoc Nadace Agrofert s tváří manželky expremiéra (a majitele Mafry) Monikou Babišovou.

„Monika své kroky koordinuje s nadací Agrofert. ‚Dělám, co můžu. Organizuji sbírky, v nadaci pomáháme, jak jen můžeme‘,“ uvedla s tím, že její manžel, expremiér Andrej Babiš (67), dal k dispozici ukrajinským uprchlíkům čtyřicet až padesát míst k ubytování v Čapím hnízdě!“ stálo třeba v titulku fotky březnového článku „Slavní se modlí za Ukrajinu“ v magazínu Čas pro hvězdy.

„S rukama v klíně nesedí ani manželka bývalého premiéra Monika Babišová, jež spojila své síly s nadací Agrofert. ‚Jako nadace máme fond pro maminky samoživitelky, ten jsme otevřeli i pro maminky ukrajinské národnosti, které jsou na útěku před válečným konfliktem‘,“ citoval ve stejné době manželku expremiéra další z Babišových časopisů Rytmus života pod titulkem „Kdo nezištně pomáhá?“

Sám Andrej Babiš se, jak bylo zmíněno výše, vzápětí pustil do Fialova kabinetu s tím, že samoživitelkám na rozdíl od něj nepomáhá, protože se vláda údajně stará jen o ukrajinské uprchlíky.

Časopisy Mafry, které například loni před volbami Andreje Babiše popisovaly jako „tátu od rodiny, který má rád svíčkovou“, tak opakovaně pomáhají zlepšovat jeho vlastní image.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

1 komentář

  1. petrph napsal:

    Tak ona otázka zní, a proč by to jako nemohl dělat, když si ta média koupil? Tohle je to zásadní nechopeni nezávislosti médií. Pokud by všechna média měla být nezávislá, tak se prostě nemůžou prodávat každému kdo si je chce koupit

    Jasně, jsou tu nezávislá, média, (a díky za ně), která si to financování od začátku zajistila sama a nepotřebují žádného majitele. Ale většina médií, ani těch velkých TV takhle financovaná asi být nemůže, někdo si je za své velké investované peníze vybudoval, a pak je třeba za nějakou tržní cenu prodává někomu jinému. A ten samozřejmě má právo mluvit do toho o čem mají psát. To není o tom lhát, ale o výběru témat.
    Protože, aby snad všechna média psala jen o tom samém, tedy třeba všechna jenom chválila vládu a kritizovala opozici, tak to se vracíme v historii hezky dávno..

Přidávání komentářů není povoleno