Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Foto: Profimedia
,

Armáda trollů v čínských službách. Loni hasila průšvih s pandemií, teď očerňuje západní média

Čínská kampaň proti britské veřejnoprávní televizi BBC pokračuje. Peking při ní využívá sílu západních sociálních sítí, kterými loni šířil vlastní příběh o pandemii covidu. Stejnými účty na Facebooku i jinde se teď šíří nepravdivé informace, které mají poškodit britskou stanici. Pekingu vadí reportáže BBC o situaci v provincii Sin-ťiang, včetně interview se znásilněnými a mučenými ženami drženými v převýchovných táborech.

Čínská ambasáda v Londýně zaslala 11. března BBC dopis, ve kterém kritizuje její zpravodajství o Číně a stanici vyzývá, aby „upustila od zaujatosti“. Kromě reportáží o Sin-ťiangu je to pravděpodobně i pomsta za to, že britský úřad pro dohled nad komunikačním trhem (Ofcom) v únoru tohoto roku zrušil čínské stanici CGTN licenci na vysílání ve Velké Británii.

Mezinárodní federace novinářů (IFJ) a její pobočka ve Velké Británii či Národní unie novinářů (NUJ) poukazují na fakt, že jde o pokračující cílené útoky čínských orgánů na BBC, a vyzývají Peking k respektování svobody tisku.

Jako koordinované úsilí zdiskreditovat britské veřejnoprávní vysílání vidí kroky čínské vlády i nedávná zpráva australského institutu ASPI. Ta se zaměřila na to, jakým způsobem celá kampaň probíhá a co jsou hlavní narativy, jejichž prostřednictvím se čínský propagandistický systém snaží BBC zkompromitovat.

Připravená síť trollů

Čínský propagandistický aparát postupuje již dříve vyzkoušeným a osvědčeným způsobem. Ten nabyl na agresivitě a sofistikovanosti při mezinárodní kampani, ve které se Čína snažila zbavit zodpovědnosti za rozšíření pandemie covidu.

Institut ASPI prozkoumal 500 účtů na sociálních sítích, které na počátku roku masivně publikovaly pročínsky laděné příspěvky o pandemii a šířily konspirační teorie o původu koronaviru v americké laboratoři Fort Detrick. Došel k závěru, že 110 z nich s rozpoutáním kauzy kolem BBC přesunulo svoji pozornost tímto směrem a v nezměněné podobě přejímalo zprávy z čínských oficiálních účtů šířících dezinformace a propagandu proti BBC.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


Zároveň jsou metody propagandy stále sofistikovanější. Jak napsal pro Bloomberg John Lee, vedoucí výzkumné skupiny v Hudson Institutu: „Propekingští bloggeři se začínají mnohem více podobat Rusům, kteří velmi zkušeně šíří lživé zprávy a posty na sociálních sítích. Jejich práce (Číňanů, pozn. red.) teď vypadá velmi autenticky a pravdivě.“

„Bývala to skupina bloggerů se sídlem někde v Číně, kteří se zapojovali do konverzací na sociálních sítích probíhajících po celém světě. Nyní jsou to evidentně lidé, kteří těmto komunikacím dobře rozumí a velmi efektivně je využívají,“ dodává Lee.

Západní kanály pro čínskou propagandu

Podle zprávy institutu ASPI si „Komunistická strana Číny jasně uvědomuje jedinečnou sílu využití sociáních platforem“. Soustředí se však poněkud paradoxně z velké části na sítě a servery, které jsou v samotné Číně zakázány, jako jsou např. YouTube či Twitter, což ukazuje na její úsilí ovlivňovat mezinárodní mínění. Především Facebook se pak stal silnou zbraní čínského propagandistického aparátu, jak zmiňuje například autor článku Press Gazette:

„Navzdory tomu, že je Facebook v Číně blokován, státní média jako např. CGTN, China Daily, China Xinhua News, People’s Daily a CCTV se s pomocí asi tisícovky placených reklam na této síti (měřeno od roku 2018) dostala mezi prvních pět z šesti nejoblíbenějších zpravodajských facebookových stránek na světě.“

Obsah příspěvků od sebe často jednotlivé účty beze změny přebíraly. Tweet China Daily například o den později postovala čínská ambasáda ve Francii. Zpráva obsahovala i video, které mělo dokazovat úpravu obsahu zpráv o Sin-ťiangu ve střižně BBC. Dle projektu Press Gazette zaplatil státní deník China Daily Facebooku 400 dolarů za to, že sociální síť dostala tento lživý příspěvek k více než milionu uživatelů.

Čínská komunistická strana při své diskreditační kampani využívá hned několik narativů. Jedním z nich je velmi silně propagovaná linka, že stanici BBC údajně nevěří ani Britové. To dokládá studií k úplně jiné problematice – o koncesionářských poplatcích.

Ukazuje to třeba příspěvek čínského diplomata v Libanonu Cchao Iho postavený na zprávě bulvárního deníku Express (Daily and Sunday Express), ve kterém se píše, že 56% z 1 700 dotázaných Britů je proti těmto poplatkům, 47 % z nich pak uvedlo, že BBC není v posledních letech ve zpravodajství nestranná.

To má podle Cchao Iho dokazovat, že „nejen Číňané jsou znechuceni falešnými zprávami a vymyšlenými příběhy“, jaké údajně publikuje BBC.

Čínské zdroje si také vypůjčily hanlivou jazykovou hříčku, která vznikla ve Velké Británii: BBC – Biased Broadcasting Corporation (předpojatá vysílací společnost). Zkratka se stala na čínských sítích virální.

V Česku to obstará Sputnik

Čínské účty na sociálních sítích také obviňují BBC z propojení s tajnými britskými a americkými agenty a organizacemi. Svou roli zde sehrálo i zapojení cizince, editora a zakladatele portálu The Grayzone Maxe Blumenthala, který na ruském státním televizním kanálu RT popřel genocidu Ujgurů.

Zprávy BBC o situaci v Sin-ťiangu jsou podle něj napsané nepřátelským jazykem jako za studené války, tedy jazykem tajných služeb. Blumenthal argumentuje také tím, že nejsou důkazy takto masivních represí proti Ujgurům.

Popírá i zvěrstva páchaná prezidentem Bašárem Asadem v Sýrii. Čínská a ruská státní média (CGTN, T-house a 21SilkRd) jeho tvrzení masivně tweetovala a šířila. Blumenthalovy dezinpretace cituje také v češtině dezinformační platforma Sputnik ČR. 

Zmiňovaná zpráva ASPI v závěru shrnuje základní strategie, které čínská komunistická strana využívá nejen ve zmíněném případě BBC:

„Propagandistický aparát KS Číny stále více využívá již existující narativy i obsahy, které získává z čínských i západních sociálních sítí a okrajových webů. Strana si je vědoma toho, že tyto narativy jsou už dostatečně známy, rezonují (ve společnosti), a zaujmou tak publikum. To je pak přístupnější taktikám odvedení pozornosti a ‚spinové propagandy‘ (která se snaží nežádoucí téma zastínit jiným tématem, které se pro tento účel objeví).“

Tímto způsobem se Čína nesnaží kontrolovat citlivá témata jen na domácí půdě, kde je to z jejího pohledu „klíčové pro její politickou moc a legitimitu“. Prostřednictvím přítomnosti na západních sociálních sítích si také buduje pozici, ze které může ovlivňovat mezinárodní diskurz, a posilovat tak své zahraničněpolitické zájmy.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

14 komentářů

  1. josef napsal:

    Za ty roky zpět co tady čtu příspěvky od „Sinopsis“ si vůbec nepamatuji, že by jeden jediný článek k „Číně“ byl alespoň neutrální, tam,co se vše děje, je vše úplně špatně… Nevím kdo Sinopsis financuje, ale za mě bych jim nedal ani korunu…

    • Pavel napsal:

      Jinými slovy, josef místo faktů dává přednost oslavným ódám. A když neví kudy kam a jak reagovat na uvedená fakta, tak nakydá vlastní špínu.

  2. Jan napsal:

    „Čínská kampaň proti britské veřejnoprávní televizi BBC pokračuje“. Stačilo by změnit jména a článek by se mohl jmenovat „Kampaň Sinopsis v češtině proti Číně pokračuje“.

    • Pavel napsal:

      A proč ses ani nepokusil tu „kampaň“ Sinopsisu usvědčit ze lži?

      • Jan napsal:

        Ty si myslíš, že Sinopsis lže? O tom nic nevím, takže proč bych tu kampaň z něčeho usvědčoval? V čem by ten ten Sinopsis měl jako lhát?

        • Pavel napsal:

          Jsem rád, že jsi uznal, že Sinopsis o bestialitách a zločinech čínského komunistického režimu píše fakta.

          • josef napsal:

            …ale měl by tedy Sinopsis napsat i o únosu chlapců Ujgurských z Afghanistánu, kde si užívali v poklidu nově nabyté americké demokracie a kam se potom poděli ? To tedy my (tj.česká veřejnost) zatím nevíme a mělo by nás tedy zajímat (tedy zase českou veřejnost) jestli kooperují třeba s Člověkem v tísni v Saúdské Arábii…

          • Pavel napsal:

            O nevinných Ujgurech, kteří díky nátlaku komunistických zločinců z pevninské číny nemohli nikde najít azyl, se napsalo dost a dost, josef. Viz třeba zde: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/rozhovor-rushan-abbasova-ujgurove-v-guantanamo.A150306_165139_zahranicni_vez

          • josef napsal:

            No to je zjištění, oni (ti Ujguři) byli na převýchovném táboře „Guantanámo“ víc jak 10 let a pak je USA „nabízí“ do světa. To si je mohli už nechat doma a dát jim občanství. To dozajista se o jejich zastupování (tj. Ujgurů zabáslých tam) muselo přetrhnout spousty amerických právníků, když vlastně neměli být vůbec chyceni jako nepřátelé USA na druhé straně zemekoule… A bylo by dobré vědět kolik to stálo americké daňové doplatníky … ?

          • Pavel napsal:

            Jinými slovy, josef neumí číst, případně předstírá, že za útěk Ujgurů do Afghánistánu před čínskou bestialitou a následný čínský brutální nátlak na země, které se Ujgurů chtěli ujmout, vlastně číňani nemůžou.

          • josef napsal:

            oni je naši spojenci z USA „omylem“ zajali a pak je „omylem“ přes 10 let dále zadržovali , aby je následně „nabízeli“ do světa jako převychované a bezúhonné s tím, že mají záliby v americkém fotbale, baseballu, basketbalu, hockeyi, apod… No prostě chyba je nevzít..

          • Pavel napsal:

            Jistě, kam se USA hrabou na čínu, ty basketbale. Čína určitě Ujgury terorizovala do té míry, že byli nuceni uprchnout do Afghánistánu jen a pouze a čistě ze své dobré vůle. Stejně tak se své dobré vůle brutálním tlakem na třetí země bránila jejich přesídlení. Nebo, že by ti vrozený analfabetismus, josefe, zabránil si přečíst odkazovaný rozhovor, kde se o tom píše.

  3. martin napsal:

    muze nekdo logicky vysvetlit, proc v madarsku pote, co tam zacali ve velkym ockovat proti cinskemu viru ruskym sputnikem a chinskym sinopharmem, se pocet nakazenych zectyrnasobil, a pocet mrtvych skoro ztrojnasobil?

    • Pavel Vebr napsal:

      Mozna to bude tim ze ruskou vakcinu vyrabi stejny spolek ktery dal svetu novicok a jine dobroty..

Přidávání komentářů není povoleno