Vojtěch Sedláček: Slovo platí a život je dar. Tři osobní zastavení s Janem Sokolem
Život se skládá z mnoha detailů. Někdejší chartista, po roce 1989 starosta, náměstek ministra vnitra či vedoucí Úřadu vlády a také sociální podnikatel Vojtěch Sedláček vzpomíná na zesnulého filozofa a pedagoga Jana Sokola právě prostřednictvím několika osobních postřehů a zastavení.
Zastavení první
Na podzim 1974 se narodila Anička. S dvěma dětmi nám začalo být v jedné místnosti těsno. Z vedlejší prádelny udělat obyvatelnou místnost nebylo jen tak. Z jara jsem začal vyvážet dlaždice, kolečka drtě a popela nebrala konce. To byl teprve začátek. Kdy se pak dostanu k zakládání nové podlahy? V pondělky jsem se pravidelně nemohl hýbat. Honza říká, že se přijede podívat. Vzal s sebou nejstaršího syna Ivana. Přijeli v pracovním. Sobotu co sobotu jsme pak byli na práci tři a šlo to kvapem. Brzy mi ale došly peníze. Nebylo za co koupit další stavební materiál. Zkraje týdne jsem to opatrně navlékl na ohleduplnost: „Příští sobotu nejezděte,“ povídám, „pár týdnů si s Ivanem oražte.“ Den na to se za mnou Honza stavil, že mu něco zbývá, takže kdyby se mi náhodou hodily, tady jsou dva tisíce. A že to mám brát jako příspěvek na společné dílo. V sobotu přijedou do Roztok jako obvykle. Dva tisíce, to bylo tehdy víc než měsíční výplata. Novou podlahu jsme měli do léta položenou.
Zastavení druhé
V březnu 1977 přicházíme na břevnovský hřbitov. Z vedlejšího stadionu ryk plochodrážních motorek, nad námi řev kroužící helikoptéry. Sotva se slyšíme. Je zde více pánů v baloňácích; na pohřbu profesora Jana Patočky jsou zjevně služebně. Někteří filmují příchozí, jiní postávají jenom tak. Míjíme dva z nich. Honza se k nim vrací, teď vidím, že oba kouří. Jste na hřbitově, zde nekuřte, říká jim rozhodným hlasem. Dívají se na sebe. O půlkrok ustupují. Jejich spolubojovníci dělají, že se jich napomenutí netýká. Cigarety ale típají současně. Ostatní před Honzou pomalu couvají.
Zastavení třetí
V roce 1987 mi Honza nabídl, abych přešel do VÚMSu (tedy Výzkumného ústavu matematických strojů) a pracoval s ním na jádru operačního systému. Byl jsem štěstím bez sebe. Obdivoval jsem jeho soustavnost a schopnost vidět jasně, kde má každý hřebík hlavičku a naopak kde se kladivo nehodí. Termín nástupu se blížil, radost mne pomalu opouštěla. Co když začneme na sebe v pracovních věcech narážet? V malé kanceláři budeme sedět dva. Práce od každého vyžadovala soustředěnost a samozřejmé spolehnutí na ostatní. Malá chyba dokázala zastavit celý systém. Druhého takového přítele nenajdu. Musím být opatrný. Hned první úloha ale vyžadovala jít na věc zhurta. Honzova konstrukce byla do detailu promyšlená. Snažil jsem se jeho výklad pobrat a udržet balanc. Přišla řada na mně. A nyní to křísne. Ale co to? Ten systémový guru, co sedí naproti, poslouchá, občas se ptá. Na pilu netlačí a já koukám jako vrána jak drží balanc teďka on. A tak to chodilo po celou dobu, ani jednou jsme se nepohádali. S kým jiným by se daly břichatkou tak snadno řezat dubové špalky?
Několik vlastností Jana Sokola, které jsem v té síle u jiného nenašel.
Slovo platí
Každý se na něj vždycky mohl spolehnout, mluvil i psal přímo, nikdy ledabyle.
Rozhovor není jen tak
Při rozhovoru byl cele přítomný, nikdy povolený, nikdy soudce, nikdy o sobě. Člověk se pak sám v sobě přestával ztrácet a mohl se znovu nalézt.
K čemu vědomosti
Svými soustavnými znalostmi, ani schopnostmi jazykovými (a že jich uměl a jak) nikdy nemával. Používal je dovedně k lapidárnímu, trefnému pojmenování problémů, k osvobozujícímu odkrývání skutečnosti.
Život je dar
Svým životním postojem sděloval: život je trvalý, dokonce nezasloužený dar. Člověka to jednoduše zavazuje, aby byl trvale pozorný a jednal poctivě.
Takový byl.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.
Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 KčPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz
Recommended (5901)
Čtěte též
Ve stínu Ježkovy smrti. Milovaní komici v Americe
Svět chceme pro lidi, ne pro roboty. Počítejme s blahem i s katastrofou
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
7 komentářů
Někdy si říkám, jestli bychom na tom dnes nebyli lépe, kdyby tenkrát vyhrál volby a stal se prezidentem. Myslím, že ano. Byl to velmi slušný a chytrý člověk. Možná bychom díky tomu měli i dnes na hradě PANA prezidenta a ne to, co nás bohužel postihlo 🙁
Hezký den všem.
Byl to patrně skvělý člověk, nicméně byl, jako křesťanským intelektuál, zastáncem stejně zrůdné ideologie, jako je ta, proti níž bojoval, a která na světě zanechala daleko vyšší počty mrtvých (zejména pokud ty mrtvé přepočteme na počet lidí na světě v příslušné době).
Být zastáncem ideologie či být věřícím je rozdíl. Komunistická ideologie se jak vidno z vaší reakce dobře postarala, aby to lidé nechápali.
Vy nechápete, že jde především o to věření jako takové, o to jak člověk – jedinec myslí. Příkladem mohou být třeba tak zvané módní vlny (jednou nohavice úzké, podruhé široké, jednou sukně dlouhé, jindy krátké). Ale to Vy zřejmě ve svém protikomunistickém zaujetí nemůžete, z principu věci, pochopit. Jaký jiný rozdíl z pohledu věření je v tom, jestli v Bohy (bohy) věřím, nebo jestli věřím, že žádný Bůh (bozi) není? Ani jedno nemohu dokázat. Ale tomu ti, kteří místo myšlení, jsou „přesvědčeni“ nemohou pochopit.
Je mi líto, není tam rozdíl prakticky žádný. Obojí je víra (protože to není založeno na nějakých racionálních a ověřitelných faktech) a obojí stojí a padá s existencí organizace, která tuto víru lidem násilím vnucuje. Tento pád u křesťanství nastal v roce 1918, u komunismu v roce 1989.
Opravený text: Být zastáncem čehokoliv se od sebe liší jen tím předmětem. Tedy ještě jinak, být zastáncem jakékoliv ideologie, či náboženství, se navzájem odlišuje jen obsahem té ideologie nebo náboženství (a ta náboženství většinou jen počtem bohů, kteří jsou věřícím k věření předkládáni).
I Hitler byl zástancem ideologie „sociálního nacionalismu“ a kam to dopracoval? Jan Hus byl také katolík a protože kritizoval cirkev za pokrytectví, církev jej upálila a nejen jeho! I USA pomocí lží napadly Irák a povraždily tam milion lidí a dodnes tam umírají, protože tam USA nenastolili ani jejich lživou demokracii. A dnes se vyčítá Rusům, že si vzali zpět Krym, historicky ruským územím který by už dnes byl okupován vojenskou základnou USA, tak jako Kosovo!