Alexandra Mynářová - Pozvánka na Pražský hrad
Printscreen: YouTube,

Utajení prezidentští youtubeři. Hrad se nehlásí ani k videím uváděným manželkou kancléře Mynáře

Kancelář prezidenta republiky dál mlží kolem výroby desítek videí, která publikuje na svých oficiálních internetových profilech. Jak upozornil HlídacíPes.org, Hrad tvrdí, že videa o kauzách kancléře Mynáře ani neobjednal, ani nezaplatil. Údajně je jen sdílí, „protože vyvracejí mediální dezinformace“. Prezidentská kancelář se ale nehlásí ani k výrobě videí uváděných Mynářovou ženou. Oficiálně tak „neví“, koho pouští s kamerou do běžně nepřístupných prostor Hradu či Lánské obory.

„Mně nyní nezbývá nic jiného než natočit tohle video, abych ukázal lidem pravdu,“ říká do kamery v závěru patnáctiminutového videa ředitel Lesní správy Lány Miloš Balák.

Jak Balák, tak kancléř prezidenta Vratislav Mynář ve videu komentují kauzy spojené s Lánskou oborou, jako je podezření z manipulace státních zakázek či nevykázané těžby kamene.

Průvodní komentář videa se také snaží znedůvěryhodnit práci novinářů Ondřeje Kundry a Lukáše Valáška, kteří se případům věnují.

Na adresu Valáška zazní ve videu i věta, že „jeho lži… nejsou sice lidově řečeno ‚na zavření‘, ale doporučuje nám (státní zástupce, pozn. red.) žalovat ho v civilním sporu“. Při tom se na obrazovce objevuje zmíněné zdůvodnění státního zástupce adresované prezidentovu advokátovi Marku Nespalovi. Podstatné je slovo „nám“.

Ukazuje totiž, že průvodní komentář videa mluví jménem prezidentské kanceláře, jejíž je Lesní správa Lány příspěvkovou organizací. Navzdory tomu Hrad tvrdí, že se vznikem tohoto ani dalších videí publikovaných na jeho internetových profilech nemá nic společného. Ačkoli šéf Lesní správy Lány sám říká, že zmiňované video „natočil“.

Kromě „Lánské detektivky“ tímto způsobem Hrad v květnu zveřejnil i video, kde kancléř Mynář reagoval na kauzu „čínského dopisu“ (podle Deníku N to byl právě Mynář, kdo si u čínského velvyslanectví objednal výhrůžný dopis pro tehdejšího šéfa Senátu Jaroslava Kuberu kvůli jeho chystané cestě na Tchaj-wan, pozn. red.) či dříve video o lánské vodní nádrži Klíčava v délce 30 minut a video „Pravda o Mynářově penzionu“.

Jak ale nyní zjistil HlídacíPes.org, Hrad se nehlásí ani k odlehčeným videopohledům do hradního zákulisí moderovaným Mynářovou manželkou Alexandrou.

Na doplňující dotaz k odpovědi podle zákona o svobodném přístupu k informacím Kancelář prezidenta republiky napsala, že stejně jako v případě Mynářových videí ani v případě spotů moderovaných jeho ženou „vytvoření videí neobjednala, neuzavřela na ně žádný smluvní vztah a neplatila je“.

Začněme tedy u těch hradních videí, kde se nějaký autor dohledat dá. Je jich výrazná menšina.

Rozhovory Made in XTV

Za necelé dva roky zveřejnil Hrad na svém YouTube profilu 63 videí. Loni na podzim Kancelář prezidenta republiky uzavřela smlouvu o natáčení rozhovorů s internetovou televizí XTV.

„Ze smlouvy mezi Správou Pražského hradu a společností XTV s.r.o. vzešlo pět audiovizuálních děl, která byla uveřejněna na sociálních sítích Kanceláře prezidenta republiky a rovněž jejích webových stránkách,“ říká Vít Novák z tiskového odboru KPR.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


K začátku června šlo o tyto rozhovory: s šéfem hradního protokolu Vladimírem Krulišem, s ředitelem zahraničního odboru Rudolfem Jindrákem, s ředitelkou Muzea TGM Magdalenou Elznicovou Mikeskovou, s hlavním kurátorem sbírek Pražského hradu Jaroslavem Sojkou a s ředitelkou Fondu ohrožených dětí Klokánek Hankou Kupkovou.

Rozhovory pořízené na základě smlouvy s XTV, kde působí i moderátor Českého rozhlasu a čerstvě zvolený Radní ČT Lubomír „Xaver“ Veselý, mají společný formát: otázky pokládá manželka hradního kancléře Alexandra Mynářová. Podle smlouvy má každé video mít délku zhruba 20 minut a Hrad za něj XTV zaplatí necelých 24 tisíc korun včetně DPH.

Zbývají však desítky dalších videí, k jejichž výrobě se Hrad vůbec nehlásí. „Kancelář prezidenta republiky nemá a nemůže mít ani údaj o tom, kdo videa natáčí, ani faktury, natož údaj o tom, jaké jsou náklady na natočení předmětných videí,“ odpověděl Hrad v červnu na dotazy HlídacíPes.org zaslané podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Totéž prý navíc platí o videích, která moderuje – podle Hradu zdarma a ve volném čase – manželka prezidentova kancléře Vratislava Mynáře. Jde o krátké pohledy do hradního zákulisí, například o práci hradních floristek, o přípravě slavnostní tabule či o historických výročích spojených s Hradem.

Zmiňovaná společnost XTV však má k Hradu blízko i jinak. Hradní mluvčí Vít Novák se s moderátorem XTV Lubomírem Veselým zná řadu let, jak média popsala loni v létě, kdy na Hrad nastupoval. XTV také dříve získala zakázku od městské části Praha 10 v době, kdy tam působil jako mluvčí právě Novák.

„Dobré kontakty“ z minulosti

Existuje navíc ještě jiné spojení mezi Veselým, Novákem a další firmou, která dříve pracovala jak pro XTV, tak pro radnici Prahy 10 během Novákova působení.

Studio F13 je společnost původem z Karlových Varů. Mezi realizovanými projekty, kterými se firma na svém webu představuje, je i vytvoření korporátní identity právě pro XTV. Připomeňme, že internetová televize, jejíž hlavní tváří je zmiňovaný moderátor „Xaver“ Veselý, začala fungovat v roce 2017.

V letech 2017 až 2018 Studio F13 uzavřelo celkem pět smluv s městskou částí Praha 10, v celkové hodnotě 318 tisíc korun, jak vyplývá z výsledků hledání v databázi Hlídač státu. Vesměs šlo o smlouvy na zajištění různých propagačních materiálů, letáků a informačních brožur, a také o objednávku jednoho rozhlasového spotu.

Majitel firmy Jakub Mikulášek zároveň figuruje jako kontaktní osoba ve firmě Six Fresh spoluvlastněné Veselým. Six Fresh má v předmětu podnikání podle obchodního rejstříku uvedeno „pořizování zvukových nahrávek“. Firma je také vydavatelem několika Veselého audioknih.

HlídacíPes.org Jakuba Mikuláška oslovil s dotazem, zda jeho firma Studio F13 měla či má smluvní vztah s Kanceláří prezidenta republiky. Při prvním telefonátu řekl, že si nemůže vzpomenout, protože právě jede v autě, a požádal o zaslání dotazů. Na ně však ani přes urgence nereagoval. Při druhém hovoru už se k tématu odmítl vyjadřovat úplně, stejně jako ke svým případným vazbám na hradního mluvčího Nováka či na „Xavera“ Veselého.

Za pozornost v souvislosti s otázkou, kdo natáčí videa pro Hrad, stojí i odpověď Kanceláře prezidenta republiky na loňský dotaz podle zákona 106, zveřejněná na stránkách Hradu. Směřoval na okolnosti zakázky na natáčení rozhovorů, kterou nakonec vyhrála právě XTV.

„Výběrové řízení bylo jednokolové. K předložení závazných nabídek byli osloveni ti dodavatelé, se kterými již Správa Pražského hradu či Kancelář prezidenta republiky v minulosti spolupracovala, přičemž s nimi zároveň měla dobré zkušenosti – co se kvality plnění předmětu zakázek týká,“ píše v odpovědi Kancelář prezidenta republiky.

Do výběrového řízení byly tehdy podle KPR vybrány firmy 3G Production, XTV, a Studio Holly.

Sdílet, nebo zveřejnit?

Hrad tvrdí, že videa, kde kancléř Mynář reaguje na novinářské texty rozkrývající jeho vlastní kauzy, sdílí proto, aby reagoval „na dezinformace dehonestující povahy, šířené některými médii“.

Vysvětlení je to problematické z více důvodů. Nejde jen o to, že prezidentská kancelář sdílí na oficiálních profilech videa (včetně informací), jejichž původ podle vlastních slov nezná. Zarážející je i fakt, že zmíněná videa často vznikají ve vnitřních prostorách Pražského hradu či Lánské obory, kam se běžně nepodívají ani novináři, natož pak „Hradu neznámý“ autor videa.

Když Hrad tvrdí, že obsah videí pouze „přebírá“, nabízí se logicky otázka od koho. Ve skutečnosti totiž nejde o sdílení cizích příspěvků na sociálních sítích či webu Hradu, ale o nahrávání originálních videí na hradní Facebook či YouTube. Jinde než na webu, YouTube či Facebooku Kanceláře prezidenta republiky tatáž videa online dostupná nejsou.

Hrad přesto tvrdí, že s výrobou videí nemá nic společného. Mluvčí Hradu Jiří Ovčáček ani Vít Novák na doplňující dotazy HlídacíPes.org o autorství videí neodpověděli.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

3 komentáře

  1. Tondach napsal:

    Prezident Zeman tu zavedl nejen na Hradě ukrutný lhaní a celé ANO se toho chytlo ve sněmovně!
    Je to v pytli ….

  2. Tomáš napsal:

    Celý Hrad se chová, jak za bývalého režimu a možná ještě hůř. Nemluví pravdu, chovají se jako by to bylo jejich s.r.o.čko, ale asi je to v pořádku, když to dělají pro dolních deset milionů lidí!?!?!?!!!! Je to ostuda, to všichni, kdo nepatříme do dolních 10 mil. víme. Snad bude lépe…….

  3. petrph napsal:

    Jako v řadě podobných případů děkuji redakci HP především za upozornění na tento informačním zdroj, když si chce člověk poslechnout argumenty druhé strany k řadě publikovaných kauz. :))
    Když si třeba uvědomíme, že v článku zmíněný novinář Ondřej Kundra má na svědomí nedávnou „aféru s rycínem“, tak se takový „alternativní zdroj informací a argumentů určitě hodí:)
    No a k vlastnímu tématu článků, tak Hrad si ta videa skutečně nemohl ani objednat, ani zaplatit, protože potom by ta faktura byla viditelná v Registru smluv. Spíše se dá předpokládat, že to udělali jeho vlastní lidé – nikoliv tedy zadarmo, ale v rámci svých ( a dobře) placených pracovních závazků. Mimochodem, asi poněkud amatérsky, ta videa mají na youtubu sotva kolem 500 folloverů. To na „těžký úder „demokracii nevypadá.

Přidávání komentářů není povoleno