Reklama
Pohled na klášter od Pivovarského rybníku.
,

Tam, kde 40 let sídlila sledovačka StB, je opravený klášter. A znovu se o něj zajímají komunisti

Napsal/a Robert Břešťan 14. června 2018

Břevnovský klášter v Praze je nepřehlédnutelnou stavbou pro všechny, kdo z tunelu Blanka po Patočkově ulici vyjíždějí dále na západ. Ještě před čtvrtstoletím to byla ruina, která se těžko vzpamatovávala ze 40 let komunistické „péče“. Benediktini dali klášter dohromady a udělali z něj prosperující podnik.

V areálu kláštera každý rychle a snadno pochopí, co znamená úsloví „je na tom práce, jak na kostele“.

Svatý Václav by se divil

V osmdesátých letech byl sice klášter veřejnosti přístupný, ale místo s tísiciletou historií neslo čtyři desítky let „péče“ státu těžce (jak dokazují i fotografie níže).

V hospodářském dvoře sídlila už od roku 1950 StB, pod krycím názvem Montážní ústav zde byl odbor na sledování cizinců.

Jen o něco dále vzniklo komunistické sídliště přezdívané Na obušku, byty zde dostávali zaměstnanci komunistického ministerstva vnitra.

Ostatně dodnes je na voličské mapě Prahy tohle sídliště patrné – ve volbách zde vítězí opakovaně komunisté, dvakrát po sobě v tomto „ostrůvku“ na Praze 6 v prezidentské volbě suverénně zvítězil Miloš Zeman.

Ale zpět do areálu kláštera. Před rokem 1989 zde byl i Státní ústřední archiv spadající pod tehdejší Ministerstvo vnitra, v sýpce byl další státní podnik – Zemědělský nákup a zásobování. Zahradní pavilón Vojtěška (je zde pramen Brusnice a historické místo založení kláštera, kde se podle legendy setkali svatý Vojtěch a kníže Boleslav) byl v ruinách a zahrada, spravovaná podnikem Sady, lesy, zahradnictví, byla zdevastovaná.

Prohlédněte si fotogalerii „tehdy a nyní“

(autorkou fotografií z počátku 90. let je Kateřina Simerová, která je pořizovala v rámci své maturitní práce, fotografie ze současnosti jsou redakční a klášterní )

„Kromě vnitřku kostela a pár místností, které byly i za minulé éry vyčleněny pro farní úřad, jsem se zpočátku prakticky vůbec nikam nedostal. Až 11. dubna 1990 mi byl umožněn přístup do prostor, které spravovalo vnitro. Bylo to trochu symbolické, protože jen o dva dny později, 13. dubna je výročí akce K proti klášterům v roce 1950. Takže až po rovných 40 letech se dostal benediktin opět do svého kláštera,“ vzpomíná na začátky v Břevnově tehdejší čerstvě jmenovaný převor, dnes arciopat Prokop Siostrzonek.

S opravou kláštera se začalo postupnými kroky. „Po vystěhování estébáků jsme pronajali část sýpky a hospodářského dvora americké ambasádě na sklady, peníze z nájmu se pak investovaly do oprav. Takto se to postupně skládalo. Na opravu vnitřku kláštera, míst, kde teď bydlíme, nám přispěli naši spolubratři z německých klášterů,“ říká arciopat. Benediktini se do kláštera mohli nastěhovat až v roce 1994.

Na pivo do kláštera

Dnes je v areálu hotel, zavedená restaurace a nově i výčep, kde lze ochutnat veškerou produkci místního pivovaru. Vše – s výjimkou pivovaru, jemuž klášter své prostory jen pronajímá – nově provozuje sama Správa Břevnovského kláštera s.r.o.

S přijetím zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi se pojí totiž také postupná odluka církví od státu a snižování příspěvku státu na jejich činnost až na nulu. V roce 2016 státní příspěvek (především na platy duchovních) činil 1,37 miliardy.

Prokop Siostrzonek se netají tím, že proto pracuje na obnově samostatného hospodaření kláštera – jak břevnovského, tak broumovského, který je s ním spojený. Kromě toho benediktini začali na Žatecku na 28 hektarech pěstovat tradiční český chmel a o jejich produkci je již nyní prý velký zájem.

Siostrzonek sleduje ale i snahu komunistů, spolu s hnutím ANO i ČSSD, zdanit náhrady církvím. To už v roce 2013 měla v programu ČSSD, pro návrh ještě za minulé vlády hlasoval i Andrej Babiš, nyní si komunisté toto téma kladou jako jednu z podmínek pro podporu vznikající vlády ANO a sociálních demokratů.

Letos v únoru návrh na zdanění peněžitých náhrad v prvním čtení sněmovna schválila hlasy poslanců ANO, ČSSD a SPD. Církve už avizovaly, že pokud zákon projde, budou se bránit u Ústavního soudu.

„Principiálně je to narušení právní jistoty a stability v tomto státě. Na co se má občan spolehnout, když neplatí ani smlouva se státem? I když to zároveň považuji i za mediální hrátky a vějičku na voličstvo. Znalci a experti v oblasti práva nám říkají, že je to nezpochybnitelné, na druhé straně i z historie víme, že se v této společnosti dá zpochybnit ledacos,“ podotýká Siostrzonek.

Andrej Babiš prohlásil, že ocenění nevydaného majetku, na jehož základě stát církvím náhrady posílá, bylo nestandardní. „Dokonce jsou i poznatky, že se údajně vydává i majetek, který možná neměl být předmětem restitucí,“ řekl Babiš – bez jakýchkoli detailů o tom, o jaké a čí „poznatky“ by mělo jít.

Jak říká arciopat Břevnovského kláštera, z toho, jak se nyní komunisté s podporou ostatních stran derou po téměř třiceti letech znovu k moci, je mu smutno:

„Poté, co měli nejhorší volební výsledek, teď mají nejlepší pozici a vlastně si diktují. To určitě není v pořádku. My jsme ti, kdo sice mluví o odpuštění, ale odpuštění musí předcházet lítost. A tu jsem u mnohých komunistů nezaznamenal.“


Rozhovor s Prokopem Siostrzonkem přinese HlídacíPes.org v následujících dnech.

12 komentářů

  1. Nemec napsal:

    Komunisti nejenom mají zájem o klášter ale přímo se cpou do vlády protože zase mají co rozkradnout a zničit jako po roce 1948. Paradoxně jim k tomu pomáhá miliardář.

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      O tom, že by komunisté chtěli klášter znárodnit, vyvlastnit, zabavit, či aspoň koupit, není ve článku ani slovo. o čem to Němec mluvíte? Ba ani do vlády se necpou, To jen Babiš potřebuje vládnout, aby mohl hrabat víc, než hrabal dosud a jen je k tomu využívá, tak jako využil členství v KSČ a placeného „agentování“ v StB k získání svého stávajícího majetku. Lumpi nejsou komunisti, ti jsou jen lumpem využíváni.

  2. Miloš napsal:

    Až Babiš vrátí EU těch 50 mil. za Čapí hnízdo, budou též komunisti ječet, že to má být zdaněno?

  3. Petr Kaminsky napsal:

    Babis – 100% populista. Ten clovek nikdy neudela zadne opatreni, ktere je potreba, ale vzalo by mu „procenta“. Pred volbama se chytil „uloupeneho“ lithia. Ted je to „nestandardni“ nahrada za ukradeny majetek. Ale koho zajimaji cirkve ve state ateistu? Mozna by si lide, kteri podporuji komunisty (soucasne i byvale), meli uvedomit, ze to co se deje dnes jinym, se zitra muze stat jim. Asi se zacnu ucit nemecky.

  4. Jaroslav napsal:

    Mám tomu rozumět tak, že pokud jsem pojištěn proti krádeži, tak z plnění pojišťovnou budu muset zaplatit daň?

    • Laj napsal:

      Stále platí slogan z počátků parlamentaismu.
      „Ve dnech čase zasedání parlamentu je tvůj majetek v největším ohrožení“.

  5. monarchista napsal:

    Žijeme v převratné době, resp. v době převratu. Kam se to převrátí, není tak zcela v moci arogantních papalášů, stále ještě máme parlamentní demokracii a nesmíme si ji nechat oslabovat nebo dokonce vzít. Často slýchám, že jsme národ ateistů – vědí ti, co to říkají, co je to ateismus ? Lidí, které nezajímá existence tajemství , duchovních přesahů všedního života, kteří volí Zemany a Babiše a Okamůry a Bartoše a Filipy je v součtu samozřejmě hodně. I oni věří, jenže ne v Boha, ale v našeptávání výše uvedených pánů a jejich slouhů, sloužících sobě a Rusovi víc než nám občanům – jejich zaměstnavatelům. Oni musí být podřízeni nám, ne my jim. Nejsme zaměstnanci státu, řízeného jako firma. Stále je ještě naděje, aby „převrat“ dopadl opačně, než oni plánují. Vězme, že kostely a sbory jsou plné mladých lidí, rodin s dětmi a přibývá jich. Jsme jen prostě 1 : 1, zatím. Je tak na nás, přemýšlivých lidech, abychom se ještě zmnožili a časem převládli. I těm „ateistům“ časem dojde, že naše kultura, morálka pochází z křesťanských základů. Odpor k církvím, zejména k vracení jejich komunisty ukradeného majetku, je postaven na odporných silách závisti a nenávisti. Oni se domnívají, že nás již zmanipulovali. Naštěstí se mýlí.

  6. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Co se týká církevních restitucí jde o znerovnoprávnění skupin restituentů. Naší rodině a i rodině mé ženy počítali při restituci za pozemky (v intravilánu města) ceny platné v roce znárodnění, které byly směšně nízké (kolem 1 až 10 Kč za m2), církvi za pozemky – „Církevní komise Topolánkovy vlády přitom v roce 2007 dospěla k závěru, že průměrná cena metru čtverečního zemědělské půdy původního církevního majetku je 44,4 koruny a v případě lesů 27,7 koruny“, „… pokud by se postupovalo stejnou metodou, jakou stát oceňoval nároky restituentů z řad fyzických osob, tak by vláda došla k maximální ceně 11,8 koruny za čtvereční metr zemědělské půdy a v případě lesů 16,13 koruny za metr čtvereční“. Jde opravdu o krádež „za bílého dne“ s požehnáním parlamentu a hlasu poslance náhradníka, který za dva měsíce nastoupil do do vězení („… schválen pouhými 102 hlasy (s pomocí poslance ODS Romana Pekárka, v době hlasování nepravomocně odsouzeného na pět let do vězení“. U odvolacího soudu dostal za přijímání úplatku a zneužití pravomoci veřejného činitele pět let ve věznici s dozorem. )

  7. Petr Fořt napsal:

    Věrohodnost tohoto článku značně snižuje trapná záměna sv. Václava a sv. Vojtěcha.

    • Robert Břešťan napsal:

      Máte pravdu, je to hloupá chyba. I když nevím, jak to souvisí s pojmem věrohodnost. Nicméně děkuji, opravím.

      • Petr Fořt napsal:

        Pokud jste se pomýlil v jedné informaci, tak jste se mohl pomýlit i v dalších.

        • Radoslav Khun napsal:

          Je pravda, že jsou tu chyby často, kolikrát i gramatické. Přesto fakt, že komunisti jsou zbytečná pakáž, je snad dostatečně známou věcí, než aby mohl být zpochybněn na základě tak nevýznamného omylu, jako je záměna osob sv. Václav a Vojtěch.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Reklama
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies