Printscreen: YouTube,

Ondřej Neumann: Petr Kellner v Nově? Proč by to nebyla dobrá zpráva

Napsal/a Ondřej Neumann 29. července 2019

IN MEDIAS RES. Volala mi redaktorka Aktuálne.sk, co prý si myslím o tom, že Petr Kellner kupuje televizi Nova a sesterskou Markízu na Slovensku. Když už jsem si to pro ni v hlavě sesumíroval, tak se svěřím se svými vývody s dovolením i zde. Oproti vyprávění pro slovenský web jsem své argumenty trochu rozvedl.

Na začátku je potřeba jasně říci: Nemáme ověřenou informaci, že by Petr Kellner už televizi skutečně koupil. V byznysových kruzích se tato zpráva ozývá ze všech stran, ale my ji potvrzenou nemáme. To nám ovšem nemusí bránit v tom, popřemýšlet nad tím, co by takový nákup znamenal.

Kdo by vlastně nakupoval

Otázkou je, zda by si ji koupil sám, nebo v nějaké skupině. V dnešní době a u tak velkého obchodu už se nedá s určitostí říci, zda to koupil jeden člověk, nebo se sdružily peníze z více zdrojů.

Obecně by byl nákup samozřejmě velký problém. Zlom nastal, když do českých médií vstoupil Andrej Babiš. Nekupoval je kvůli podnikání, trh šel tehdy rychle dolů a výhledy byly neradostné. Pořizoval si je kvůli své politické kariéře, kterou chtěl tímto nefér krokem podpořit. Ta souvislost je jasná.

 

 

Stejně jako s tím zcela jasně souvisí následující dění – všichni další „velcí kluci“ začali v ten moment též bažit po médiích. A někteří se ani netajili tím, že chtějí mít v ruce „atomový kufřík“.

To, co oligarchové vnesli do médií, je fakt, že je nekupovali proto, aby zbohatli na mediálním byznysu, ale aby podpořili – či ochránili – své další podnikání a sami sebe. To se bohužel projevuje na obsahu a míře svobody, kterou redakce mají.

Na druhé straně tato akce vyvolala protireakci a v ČR vedla ke vzniku nových médií – vesměs založených špičkovými novináři a mediálními manažery, kteří se tomu snaží čelit.

„Velcí kluci“ a média

Jestli oligarcha (oligarchové) budou vlastnit Novu, získají zbraň hromadného ničení několikanásobně silnější než dosavadní oligarchizovaná média.

Otázkou je, co bude následovat dále. Zatím jsme nikde po vstupu tuzemských miliardářů do fungujícího mediálního domu nebyli svědky toho, že by vedení redakcí bylo obsazeno špičkovými novináři s nezpochybnitelným kreditem, že by se tito obklopili investigativci a analytiky a vrhli se do díla. Vesměs tomu bylo přesně naopak a mnoho případů služebnosti redakcí zájmům majitele již bylo popsáno.

To, že Novu bude vlastnit oligarcha (oligarchové), vůbec není dobrá zpráva. Vícekrát již (nejen) redakce HlídacíPes.org zdokumentovala, že oligarchové rádi a často zasahují do zpravodajství. V případě Primy na majitelovo přání tehdejší šéfka zpravodajství a publicistiky na poradě jasně přikázala, jak se bude točit a vysílat o uprchlické krizi. A komu se to nelíbí, tak že může jít. To je zcela pomýlené chápání vlastnictví médií a „nezávislého zpravodajství“.

Petr Kellner již jednou Novu vlastnil. Tehdy z ní vytlačil arbitráží oslabeného Vladimíra Železného. Pak ji prodal zpět se slušným ziskem americkému investorovi, kterého předtím od investice „odstřihl“ Železný.

Teď má Kellner významnou investici v telekomunikacích (O2, CETIN), propojení s televizí dává smysl. Potud o penězích.

Petr Kellner v politice

Otázkou je, co se stane se zpravodajstvím. Petr Kellner nejnověji deklaroval, že jeho „PPF nemůže a nechce, ač je z toho někdy podezírána, vstupovat do politiky“.

Co víme: Petr Kellner „vozí“ Miloše Zemana v případě potřeby nejen z Číny (fakticky), ale i do ní (obrazně). Byl to právě on, kdo nejvíce profitoval na náhlém pročínském vzplanutí českého prezidenta.

Zároveň Petr Kellner dlouhodobě desítkami milionů korun podporuje poprezidentský život Václava Klause, za jehož vlády se dostal k životnímu byznysu – České pojišťovně. Teď Václav Klaus jr. zakládá nový politický subjekt, v čemž ho mohutně podporuje jeho otec. A jako sůl bude potřebovat „nakloněná“ média.

Nova, ale třeba i Prima jsou soukromá média a mají nějakého vlastníka. To je pochopitelné. Ale jako protiváha musí v ČR fungovat silná a sebevědomá veřejnoprávní média. Na ta je ale už teď vyvíjen silný tlak. A po nástupu Petra Kellnera do Novy by bezpochyby ještě vzrostl. Už třeba jen kvůli podílu na reklamním koláči. A to vše v situaci, kdy v nejdůležitějším křesle na Kavčích horách sedí exmanažer Kellnerovy skupiny PPF…

Možná slyším trávu růst. Ale bohužel se velmi obávám toho, že ona skutečně roste.


Text vznikl ve spolupráci HlídacíPes.org s týdeníkem Marketing&Média. Více o médiích a marketingu najdete v aktuálním vydání M&M, které vychází každé pondělí.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

12 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    Na Nove nemaji investigativu, tak bych se moc nebal. Nebo je nejaky jiny duvod? Kellner to bere jako stroj na penize. Stejne tak koupil O2.

    • Petr Pavel napsal:

      No tady je právě obava, že jako stroj na peníze to mít nebude a sleduje tím alternativní cíle. Pro udržení podpory svého Čínského Home Creditu bude muset tamnímu politbyru něco nabídnout (Zeman je coby aktivum již amortizovaný). Umět hýbat veřejným míněním v ČR a zároveň mít zájem na tom, aby nebyly v Číně problémy s úřady, to je poněkud děsivá kombinace.

      Mimochodem O2 v tomto ohledu také není špatné strategické aktivum (těch informací co z něj lze vytěžit…).

  2. Petr Turecek napsal:

    Priklad „manipulovaneho“ informovani o migracni krizi ze strany Primy neni uplne cisty. V okamziku kdy vsechna media unisono hlasaji jednu doktrinu o ubohych uprchlicich, ktere je nutne za kazdou cenu vozit do Evropy je protinazor potrebny jako sul. A je rozhodne lepsi, kdyz lide ten protinazor budou hledat na seriozni Prime, nez treba na Sputniku nebo Aeronetu.
    Druhou vytku k clanku bych mel k „potrebe silneho verejnopravniho media“. Je to v prvni rade prave CT, ktera razi promigracni agitku a zaroven az fanaticky protitrumpovskou „zurnalistiku“. CT tak u mnoha lidi svym ideologicky vyhranenym a ani zdaleka nestrannym „kazanim“ pozbyla novinarske duveryhodnosti.

    • Tondach napsal:

      A která media unisono hlasaji jednu doktrinu o ubohych uprchlicich, ktere je nutne za kazdou cenu vozit do Evropy? Nikde jsem takové nesmysly neslyšel ani neviděl….

    • Michaela napsal:

      Téměř všechna nejčtenější média jedou stejnou notu, anti Zeman a anti Babiš. Cpou nám do hlavy různé lži a dezinformace. Takže, jestli Kellner koupí Novu, tak já říkám každá změna dobrá, Horší už to nebude a může to být akorát lepší. Já znám jen pár internetových serverů, které jsou objektivní a bez dezinformací, ale bohužel ty nejsou nejčtenější.

      • Tondach napsal:

        O Babišovi a Zemanovi není NIC dezinformací …. například porušování Ústavy těmi dvěma je krutá realita! A je v pořádku, že o tom média píšou! A že vy si myslíte, že vaše oblíbené servery jsou objektivní a bez dezinformací je jenom váš pocit…. realita není to, co chcete slyšet, ale to, co se děje!

  3. Pavel Liška napsal:

    Takže prosím, kdo tedy podle Vás může vlastnit vlivné médium? A kdo to podsvětí? Nějaký Úřad podobný ÚOHS? A bude i schvalovat zpravodajství? Nebo bude založen nějaký „Úřad pro uvádění zpráv z TV Nova na pravou míru“?? A co na to svoboda slova? Pláče a jde o dům dál…. Proboha, čeho všeho se ještě máme obávat….

    • Tondach napsal:

      RRTV neboli Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ….

      • Pavel Liška napsal:

        Ano, ta má spoustu kompetencí. Viz :
        https://www.rrtv.cz/cz/static/o-rade/poslani-rady/index.htm

        O tom, kdo médium vlastní, ale nerozhoduje. A mimochodem, proč mají být TV kontrolovány nějakou Radou a tištěné médium ne ? A internetová média ? Kde je rozdíl ? Tuším, že jen v omezených a přidělovaných kmitočtech na základě licence. Chápu, ale nesouhlasím. Jednak je to dnes anachronismus a hlavně se v principu jedná o omezení svobody projevu.

        • Tondach napsal:

          Ta Rada samozřejmě nerozhoduje o tom, kdo médium vlastní, ale rozhoduje o tom, kdo může vysílat … protože nemohou vysílat všichni a kmitočty jsou „majetkem“ státu, tak si tento zřídil RRTV! Počet tištěných médií a internetových serverů není ničím fyzicky omezen, televizní a rozhlasové vysílání ano ……

  4. Vlasta Knoflíčková napsal:

    Je to více jak jasné, za jakým účelem to Kellner případné další oligarchove chtějí koupit ,politicky ovládnout stát,copak není známo,že ten kdo ovládá média ovládá stát.Takže se úspěšně blížíme k Rusku a Číné.Zdejší vývoj je jasný.

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Poučte nás, kdo ovládá média v Rusku a v Číně,a kdo v USA, ve Francii, Německu, Rakousku, atd.? Není to právě naopak, že ten, kdo ovládá stát ovládá zpravidla i media, ale „vládnucí lid to není …“.

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama