Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Lubomír Veselý a Tomio Okamura. Foto: Tomio Okamura
, zdroj

Okamurova SPD se mediálně školila u Xavera. Zkušenosti si pak testovala ve vysílání XTV

Soukromý videoportál XTV má dlouhodobě blízko k české „vlastenecké scéně“, jakkoli se sám definuje jako nestranný a otevřený všem názorovým proudům. Těží z toho i hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomia Okamury. Nadstandardní vztahy se neprojevují jen v počtu pozvaných tváří SPD do vysílání; Okamurovo hnutí si loni u XTV platilo i mediální školení svých politiků a kandidátů.

Loni v říjnu zaplatila SPD firmě XTV víc než 136 tisíc korun. Vyplývá to ze zprávy Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.

„Šlo o mediální školení kandidátů SPD,“ potvrdila na dotaz HlídacíPes.org mluvčí hnutí Barbora Šťastná. Původně s dodatkem, že to bylo „před volbami do Poslanecké sněmovny“. Na doplňující dotaz, proč si před krajskými volbami hnutí objednávalo školení kandidátů do voleb sněmovních, které se měly konat až za další rok, dodala: „Měli jsme jich několik. V tomto případě tedy šlo o školení politiků SPD. Volně na to navazovalo i školení kandidátů.“

„S panem Okamurou se domluvíme“

Mediálně nejzkušenější tváří XTV je její hlavní moderátor Lubomír Veselý. Ten působí také v Radě České televize a do letošního léta byl i moderátorem pořadu Xaver a host ve veřejnoprávním Českém rozhlase.

„Nemám sebemenší povinnost vám na cokoli odpovídat, už mě přestaňte obtěžovat,“ napsal Veselý na dotaz HlídacíPes.org, zda se na školení politiků a kandidátů SPD v době svého působení ve veřejnoprávních médiích sám podílel. Na zaslané dotazy neodpověděl ani jednatel XTV Jakub Černý.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


Sám moderátor Veselý má ale s Tomiem Okamurou dobré vztahy. Například když byl letos na jaře Okamura hostem na Veselého YouTube kanálu, Veselý končil jejich rozhovor následující pozvánkou k dalšímu rozhovoru: „Pan Okamura určitě průběžně v XTV, to se tam potom domluvíme. A před volbama teda berete, jo?“ ujišťoval se moderátor, že šéf SPD znovu dorazí. „No jasně, ale i dřív klidně,“ odvětil Okamura.

Jak velký prostor SPD na portálu XTV dostává, ukázaly i poslední týdny před letošními sněmovními volbami. Od poloviny srpna bylo hosty XTV v různých pořadech několik výrazných tváří SPD.

Kromě Tomia Okamury přišel dvakrát i tehdejší lídr pražské kandidátky Josef Nerušil, dále vlivný pražský člen SPD Jan Čížek, v té době rovněž kandidát do sněmovny, nebo poslanec Radek Koten. I on byl hostem dvakrát, jednou v pořadu o bezpečnosti, podruhé v sérii předvolebních debat. V nich se za SPD objevili ještě poslanci Jaroslav Foldyna a Jan Hrnčíř.

HlídacíPes.org oslovil Josefa Nerušila a Jana Čížka s dotazem, zda se zmíněných mediálních školení od XTV zúčastnili a co bylo jejich obsahem. Odpověděl jen Josef Nerušil: „O tom, že by to mělo být na objednávku či za úplatu, nic nevím,“ okomentoval své dva výstupy ve vysílání.

Velkorysá co do poskytnutého prostoru byla XTV k hnutí Tomia Okamury už před loňskými krajskými volbami. Od poloviny srpna do konce září byli tehdy hostem pořadu Horká linka hned čtyři zástupci SPD – Tomio Okamura, Jan Hrnčíř, Radek Koten a Jaroslav Foldyna, který čerstvě k Okamurovcům přestoupil z ČSSD. „Svůj“ rozhovor dostal i tehdejší kandidát za SPD do Senátu Milan Urban a poslankyně SPD Karla Maříková.

Nebylo to však jediné „vlastenecké“ hnutí, které dostalo na XTV v té době výrazný prostor, vedle SPD se ve videích objevovala i Trikolóra, a to mnohem častěji, než by odpovídalo jejím tehdejším nízkým preferencím.

Spolupráce nebo reklama?

Platbu za „mediální školení“, tentokrát ve výši přes 148 tisíc korun, lze vyčíst i z letošního transparentního účtu SPD pro financování voleb do Poslanecké sněmovny. Zda byla letos dodavatelem opět XTV, už mluvčí hnutí Barbora Šťastná nekomentovala.

To, že si politická strana objedná mediální školení u společnosti působící v médiích, není samo o sobě nijak zarážející. Komerční spolupráci XTV a SPD je však třeba zasadit do širšího kontexu.

Na jedné straně dává XTV dlouhodobě zmíněný velký prostor kandidátům a politikům Okamurova hnutí, navíc v rozhovorech, které vesměs nejsou vedené konfrontačně – moderátor Lubomír Veselý se ostatně sám hlásí k tomu, že „nechá lidi mluvit“.

Na straně druhé XTV v minulosti nebyla transparentní v označování placeného obsahu na svém webu. Například rozhovory se zástupci městské části Praha 10 (za každý z nich si XTV účtovala zhruba 17 tisíc korun včetně DPH) z roku 2018 jako reklama označené nejsou. Doprovodný text k nim obsahuje jen poznámku „Toto video vzniklo ve spolupráci s MČ Praha 10“.

Úplně bez označení je pak rozhovor s místostarostou městské části Praha 5 Lukášem Heroldem o muzeu skla v pražské Portheimce také z roku 2018. Právě propagaci tohoto muzea si přitom Praha 5 u XTV objednala. Faktura na zhruba 12 tisíc korun je součástí klikacího rozpočtu na webu Prahy 5. Co všechno měla XTV za tuto sumu vyrobit, popisuje mluvčí městské části Stanislav Brunclík:

„Vytvoření a uveřejnění rozhovoru (21 minut) s kurátorem nebo jiným pověřeným pracovníkem na téma muzeum skla na Praze 5, realizace speciální kampaně na facebooku pro výše uvedený rozhovor, vytvoření reklamního spotu (10-15 sekund), realizace spotové kampaně – součást videí uveřejněných na XTV – cca 400 000 zobrazení, natočení a uveřejnění pořadu Praha na XTV s pověřeným pracovníkem (odborníkem) z Prahy 5.“

Veselý: Dám ruku do ohně

Přitom když se loni na placené rozhovory v XTV ptali novináři, Lubomír Veselý takovou praxi odmítl: „Představa, že přijde někdo sem na rozhovor a my mu řekneme dobře, my s vámi uděláme rozhovor, ale dejte nám 15 tisíc, vylučuju, ruku dávám do ohně, v této chvíli, na špalek, kam chcete, za všechny kolegy z XTV,“ řekl v jednom ze svých videí.

Jak ale ukazují zmíněné příklady z Prahy 5 a Prahy 10, XTV s výrobou placených rozhovorů tvářících se jako redakční obsah dříve neměla problém. Na přímý dotaz, zda je v současnosti možné objednat si u XTV za úplatu rozhovor, který bude v XTV také odvysílán, případně jaká je cena takových rozhovorů, jednatel společnosti Jakub Černý nereagoval.

Stále tak není jasné, zda PR videa vyrobená pro pražské městské části zůstala jediným neoznačeným placeným obsahem na webu a sociálních sítích XTV, či zda se pod hlavičku redakčního obsahu „vešla“ i další videa, včetně rozhovorů s aktivními politiky nebo kandidáty. Třeba i těmi z SPD.

Líbil se vám tento text?
Podpořte nás převodem pomocí QR kódu

Naskenujte QR kód prostřednictvím Vaší mobilní bankovní aplikace a zadejte částku dle libosti.

Děkujeme za podporu!
QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

5 komentářů

  1. Marta Hábová napsal:

    Slizký moderátor Veselý vede každý rozhovor v souhlasném tónu, ale své politické preference neskrýval a vzhledem k výsledku voleb je určitě pootočí směrem k vládním stranám. Být vždy při tom je připravený. Novinář otevřený ke každému názoru OK, ale takhle plastický je hnus. Tohle není novinařina.

    • antonín moravec napsal:

      Paní Hábová, pozor, ať Vám to moc neklouže.
      Tonda M oravec

  2. Bery napsal:

    Teflonový Xaver si bude s Pitomiem určitě velmi dobře rozumět, taková koncentrace blbosti se hned tak nevidí.

  3. A. S. Pergill napsal:

    Komu víc závidíte? Veselému nebo Okamurovi?

  4. petrph napsal:

    No vždyť ano, a jak je taky uvedeno asi v půlce článku „–To, že si politická strana objedná mediální školení u společnosti působící v médiích, není samo o sobě nijak zarážející. “
    Skutečně, toto zcela legitimní, a dělají to zcela legitimně všechny strany, Čili až do toho místa byl ten článek zcela zbytečný.

    Ovšem zajímavé je pak zmíněné „.. zasazení do širšího kontexu.“
    Protože jak čtu dále, kritizují se tam čachry XTV s radnicemi v Praze, a tam o tom rozhodují zcela jiné strany. Jinak řečeno, a v tomto je na tom špatně celá naše politická scéna , takže nálepkovat některé jako extrémní je vlastně zbytečné.

Přidávání komentářů není povoleno
ReklamaBělorusko