wikimedia, zdroj

Oběť Kremlu, nebo opilec? Smrt Putinova poradce možná nebyla náhoda, ukazují lékařské zprávy

Napsal/a Tereza Engelová 20. března 2019

Čtyři roky poté, co v hotelovém pokoji ve Washingtonu našli mrtvého Putinova exministra pro tisk Michaila Lesina, se kolem jeho úmrtí objevila řada nových otazníků. Lesin, kromě jiného zakladatel kremelské televizní stanice Russia Today, měl zlomenou kost v hrdle, tzv. jazylku. Z lékařských zpráv souvisejících s jeho smrtí to zjistili reportéři Rádia Svobodná Evropa.

Podle oficiální úmrtní zprávy způsobily smrt nárazy a pády způsobené nadměrnou konzumací alkoholu. Server BuzzFeed ale před rokem citoval zdroje obeznámené s tajnou zprávou FBI, podle níž měl být Lesin ubit k smrti lidmi najatými oligarchou blízkým Kremlu.

Nová zjištění rádia Svobodná Evropa rovněž zpochybňují jasnou teorii o náhodném úmrtí.

Zranění oběšených

Michail Lesin utrpěl kompletní frakturu jazylky těsně před nebo v době smrti, píše ve zprávě získané reportéry Svobodné Evropy policejní lékař. Ačkoliv to nedokazuje, že by byl Lesin zavražděn, nově zveřejněné materiály poskytují veřejnosti zatím nejpodrobnější informace o smrti bývalého Putinova významného poradce.

Svobodná Evropa se snažila lékařskou zprávu o Lesinově smrti na 149 stranách získat dva roky. Ve prospěch novinářů a svobodného přístupu k informacím nakonec rozhodl minulý měsíc soud ve Washingtonu. Ze zprávy se novináři dozvěděli několik nových informací.

Kromě zmíněné zlomené jazylky například to, že rok po Lesinově smrti se případu ujala FBI. I když policejní lékař zcela nevyloučil možnost, že ke zlomení jazylky mohlo dojít při pitvě, dodal, že většinou k takovému zranění dochází při škrcení nebo oběšení.

Zároveň zmínil, že v dubnu 2016 obdržel telefonát od neznámého člověka, který se vyptával na Lesinovu kosterní analýzu a jestli mohl skutečně zemřít na následky pádu.

Oběť, nebo opilec?

Oficiální závěrečná policejní zpráva vydaná v říjnu 2016 popsala Lesinovu smrt jako následek poranění hlavy, krku a trupu způsobených pády v důsledku akutní alkoholové intoxikace. Zpráva neuvádí, jak ke zraněním došlo nebo mohlo dojít.

I když Lesinův syn Anton, který žije ve Spojených státech, vyšetřovatelům potvrdil, že jeho otec se při pobytech mimo domov často těžce opíjel a ve značně podroušeném stavu ho viděli i zaměstnanci hotelu Four Seasons, kde pobýval krátce před smrtí, někteří Lesinovi přátelé vyjadřovali ke zprávě patologů nedůvěru.


MAPA ČESKÉ JUSTICE od HlídacíPes.org

ZEMAN útočí na nezávislost soudů. Je justice připravená na podobné ataky?


Jeden z Lesinových známých, který měl přístup do pokoje hotelu Dupont Circle, kde mrtvolu našli, sdělil reportérům rádia Svobodná Evropa, že bylo fyzicky nemožné, aby si Lesin smrt způsobil sám. Všude po pokoji se válely lahve alkoholu a štůčky dolarových bankovek.

Teorii o nepřirozené smrti někdejšího vlivného Putinova poradce také vloni přiživil americký server BuzzFeed. Citoval čtyři nezávislé zdroje, které měly být údajně obeznámeny s tajnou zprávou vypracovanou k Lesinově smrti bývalým britským agentem Christopherem Steelem.

Zdroje BuzFeed tvrdily, že Lesina ubili k smrti lidé najatí oligarchou napojeným na ruského prezidenta Vladimira Putina. Podle nich nebylo cílem Lesina zabít, ale jen vystrašit.

Motivem vraždy měl být podle BuzzFeedu konflikt mezi zmiňovaným oligarchou a Lesinem, bývalými obchodními partnery. Steel svou zprávu předal také FBI.

Chtěl postavit „ruskou CNN“

Lesin si za léta působení ve vrcholných pozicích ruské politiky vydělal nemalé jmění. Jako šéf reklamní agentury stál v roce 1996 za úspěšnou kampaní, která pomohla ke znovuzvolení prezidentu Borisi Jelcinovi. Ten Lesina jmenoval ministrem pro tisk.

Pozici si udržel i během prvního období prezidentství Vladimira Putina, kdy si postupným umlčováním opozičních médií vysloužil přezdívku Buldozer.

V roce 2005 založil televizi Russia Today, která se měla podle jeho vizí stát mezinárodní konkurencí pro CNN a BBC. Stanice dotovaná Kremlem se později přejmenovala na RT a vysílá v pěti jazycích v různých zemích světa.

Lesinův skvělý mediální tah potěšil Vladimíra Putina natolik, že ho zařadil mezi své blízké poradce. Z neznámých důvodů ale jeho hvězda začala pohasínat a mezi roky 2012-14 se stáhnul z veřejných funkcí.

V roce 2014, rok před smrtí, přitáhl Lesin pozpornost amerického Senátu kvůli obvinění jednoho ze zákonodárců, že Lesin může být zapojen do praní špinavých peněz.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

1 komentář

  1. bolek.vala napsal:

    Linie našich médií je celkem jasná. Zakládá se na heslu USA mají vždy pravdu, BBC má vždy pravdu a Reuters mají pravdu na 99,9 %. Další nepřekročitelná dogmata – Putin nemá nikdy pravdu, Srbové jsou špatní a všichni okolo jsou dobří, Porošenko je náš spojenec a Asad je diktátor a vrah. V poslední době je ještě doplňuje podpora vyhlášení samozvance Gauido za prezidenta. Tohle všechno musí takzvaní novináři splňovat, aby je pustili na obrazovku a do medií . Stačí náznak objektivity a mají po kariéře.

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama