PATRIK UHLÍŘ / MFDNES + LN / Profimedia,

Neoznačená inzerce Trikolóry v Deníku. Vedete proti nám kampaň, odmítá dotazy Klausovo hnutí

Už podruhé za několik měsíců se v regionálních Denících vydavatelství Vltava Labe Media objevila neoznačená inzerce hnutí Trikolóra. Stejně jako v prvním případě, na který upozornil HlídacíPes.org, i tentokrát Deník uznal, že špatně označil komerční text. Samotná strana Václava Klause mladšího odmítla věc komentovat. „Vedete negativní kampaň proti našemu hnutí,“ vzkázala mluvčí Trikolóry.

„Trikolóra již po půlroce své existence na politické scéně dosáhla dle aktuálního výzkumu preferencí agentury Kantar CZ pro Českou televizi 6,5% a překročila tím hranici 5%, nutnou pro vstup do parlamentu,“ stojí v příloze Extra Pelhřimovského deníku, která vyšla letos 18. ledna.

Text, který se tvářil jako běžný redakční článek, a který má shodný styl písma jako ostatní materiály Deníku (viz printscreen níže), nebyl označen jako reklamní sdělení ani viditelně oddělen od zbytku stránky.

Čtenáře dále informoval o tom, že Trikolóra už má svou místní organizaci také v Pelhřimově, že už tato buňka stihla oslovit několik desítek příznivců a že má za sebou první zasedání. Součástí textu byly i kontaktní údaje a krátké shrnutí programu hnutí.

Chyba, kterou napravíme

Neoznačený komerční text o Trikolóře v Pelhřimovském deníku

Že šlo skutečně o reklamu, vyplývá z odpovědi ředitele redakcí Deníku Romana Galla.

„Je to chyba při umisťování inzerátu na stránku. Měl být oddělen linkou s nápisem Inzerce,“ odepsal Gallo na dotaz HlídacíPes.org s tím, že šlo o porušení interních pravidel Deníku a že celou situaci „probrali s pracovníkem, který chybu udělal“.

Prakticky stejně Deník reagoval i loni na podzim, kdy v několika severočeských mutacích novin vyšly texty, u nichž rovněž nebylo pro čtenáře patrné, že jde o inzerci hnutí Trikolóra, a ne o redakční text.

Šlo jednak o rozhovor s lídrem Trikolóry Václavem Klausem mladším v Chomutovském deníku, který se tvářil jako běžné interview, byť otázky na politika byly nápadně vstřícné. Pro ilustraci: „Mezi největší problémy kraje patří nezaměstnanost a sociální problémy. Má na ně hnutí recept?“ Nebo: „Někteří vnímají vaše hnutí jako populistické. Co na toto tvrzení říkáte?“

Teprve na konci rozhovoru byl ve verzi pro web rozhovor označen malým písmem jako komerční sdělení, v tištěné verzi ale označení chybělo, respektive bylo – pro běžného čtenáře nerozluštitelně – skryto ve zkratce „autora“ (ks).

(Jak oba články vypadaly z pohledu běžného čtenáře, ukazují printscreeny níže, pozn. red.).

„Je to chyba konkrétního jednotlivce v jedné ze sedmi desítek regionálních redakci. Přijali jsme okamžitá opatření, aby se podobná situace znovu neopakovala,“ komentoval tehdy pochybení Deníku Roman Gallo.

Trikolóra: Je to kampaň

HlídacíPes.org zajímalo, kdo byl v rámci hnutí Trikolóra zadavatelem nedávné inzerce v Pelhřimovském deníku. Oblastním koordinátorem hnutí v Pelhřimově je Jiří Beneš, ten ale na dotazy neodpověděl.

Na svém facebookovém profilu nicméně sdílel fotku zmíněného textu, kterou okomentoval slovy: „Jsem rád, že některý tisk se „necukal“ při téhle zprávě“.

Vyjadřovat se k inzerátu nechtěl ani místopředseda Trikolóry, jihlavský podnikatel Jan Tesař, který odkázal na krajského předsedu strany Ivo Strejčka. Ten ovšem doporučil kontaktovat již osloveného pelhřimovského zástupce.

Redakce se proto obrátila na mluvčí Trikolóry Ivanu Kerlesovou. Ta nakonec odepsala, že informaci sice zjistila, ale že na dotaz nebude reagovat:

„Protože se nechci zapojovat do vámi vedené negativní kampaně proti našemu hnutí. „Hlídat“, kdo a kde si zadal inzerci a za jakých podmínek, nebo kdo a kde nechal zveřejnit článek bez inzerce, mi připadá pod úroveň novinářské profese,“ odpověděla mluvčí.

Na pivo s Klausem

Kdo platil za všechny texty v Denících vstřícné k Trikolóře, nevysvětlilo hnutí uspokojivě ani vloni. V první řadě šlo o zmiňovaný neoznačený PR rozhovor s Václavem Klausem.

To, že by ho platila krajská pobočka Trikolóry, odmítl koordinátor hnutí na Ústecku Jiří Suremka. „V Deníku jsme platili za inzerci o plánu cest po kraji. Za toto ne,“ odepsal.

Parametry politické reklamy měla i pozvánka na setkání s oběma poslanci Trikolóry, Václavem Klausem mladším a Zuzanou Majerovou Zahradníkovou, která vyšla v Ústeckém deníku 9. října na titulní straně, v rubrice Tip Deníku (viz printscreen). Text lákal na to, že „Ústečané mají jedinečnou možnost hovořit s politiky“ a obsahoval i čas a místo debaty s oběma politiky v jedné z ústeckých restaurací.

Pozvánka nebyla ani v tomto případě nijak odlišená od zbytku titulní strany a podepsána byla zkratkou „jan“, pro běžného čtenáře by tedy taková politická reklama byla jen stěží identifikovatelná.

„Pokud vím, tak Trikolóra dosud v tisku žádnou inzerci neobjednávala, pouze se spoléháme na to, co média zveřejní v rámci našich tiskových zpráv,“ napsala tehdy mluvčí hnutí Ivana Kerlesová.

Přátelské zpravodajství

Právě v regionálních Denících se loni na podzim objevily i zpravodajské články o turné Klause mladšího a jeho stranické dvojky Majerové Zahradníkové po českých krajích.

Reportáž o návštěvě obou poslanců v kraji vyšla v tištěném Kolínském deníku i na jeho webové verzi.

„Václav Klaus mladší oblečený v zářivé zimní bundě, za kterou se záhy omluvil, si s každým na náměstí podal ruku a poté nastínil tři pilíře svého hnutí nazvané Braňme normální svět, Bohatství vzniká z práce a Žijeme v České republice, povětšinou názory s nimiž všichni přítomní asi neměli problém souhlasit,“ shrnul atmosféru v Kolíně redaktor.

Na webu Deníku se objevily i fotogalerie z návštěvy Klausova týmu v Karlovarském kraji či na Mostecku a Lounsku.

Ředitel redakcí Deníků Roman Gallo v tom nevidí problém. Podoba lokálního zpravodajství je podle něj zcela na regionálních redakcích.

„Informování ale musí splňovat Etický kodex VLM a také Vydavatelskou doktrínu, která upravuje naše hodnoty a způsoby jejich naplňování. Detailní pravidla pro pokrývání předvolebních akcí uplatňujeme na období „žhavé“ volební kampaně,“ vysvětlil Gallo.

Klaus mladší loni konci listopadu vyhlásil v rámci turné zimní přestávku, k cestám po regionech se chce vrátit na jaře.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

7 komentářů

  1. Tondach napsal:

    Je to kampááááň, je to spiknutíííí! Kde už já to slyšel?
    Kdypak junior přijde s tím, že je za tím Kalousek?

  2. Dušan napsal:

    Oligarchové PENTA – Vltava Labe Média – regionální Deník, potřebuje protlačit svého koně. Taková nekampaň schovaná za předvolební kampaň. Úplně stejnou vedl i Miloš Zeman, před 2. prezidentskou volbou. V jeho předvolebním „transparentním“ účetnictví nedohledatelne! A rétorika mladého Klause? Tak ta jde ve stínu učitele-premiéra Andreje Babiše. JE TO KAMPAŇ!!! Ano, v tom má pravdu. JE TO JEHO KAMPAŇ a jeho hnutí Trikolory. Podstatná je otázka, kdo tu nekampaň-kampaň platí? Penta, PPF, J&T, KCCG, Rusové nebo Číňani? Snad to do voleb, potencionálním voličům Trikolory dojde?

    • ondrej napsal:

      jojo je to tak a presne to k mlademu KLausovi sedi..je to podobnej charakter jako MLha Zeman..obavam se, ze se do PS dostane, nebude to vesele

    • Ahoj napsal:

      To jsou ale moudra možná ses měl podívat když tady vládlo ODS to tady byli ti praví oligarchove, ale to už raději zapomínate

      • Tondach napsal:

        Ve vládě oligarchové neseděli, natož aby dělali premiéra!

  3. Dušan napsal:

    Pokud mladého „pankáče“ Klause do parlamentu dotlačí naivní voliči, tak na 99% bude koalice Ano už je dobře a Trikolóra to jistí. Křoví jim bude dělat opět hvězdné duo KSČM a SPD. Uvidíme? Nejdříve musí získat mladé voliče, kteří odmítají Babiše, SPD a Komouše. Ale tím, že to zkouší přes punk, tak nevím, nevím…

  4. petrph napsal:

    Už se v těch podezřeních nějako ztrácím. Protože, na začátku se na tuty píše že to BYLA komerční reklama – tedy rozumějme že si její otištění někdo přímo objednal a zaplatil.
    Ovšem, jak pokračuje článek, tak se náhle zjištuje, že se vůbec neví zda, kdo a jak ty články vlastně v těch novinách objednal , či zda to vůbec byly placené reklamy. Až v závěru píše o tom že měly „parametry politické reklamy „, což už může znamenat něco naprosto jiného.
    Ale pokud se nedá rozlišit ani to, těžko se dá v tomto i v řadě jiných případů (ve státní i veřejné správě) skrze média cokoliv řešit, leč pouze vyslovovat mlhavá podezření ..

Přidávání komentářů není povoleno