Lavrov, Rusko
Ministr zahraničí Ruské federace Sergej Lavrov. Ruská vláda financuje Sputnik a Russia Today miliardami rublů.

Kremelský web Sputnik: v Česku touží po lepší spolupráci, v Litvě mu vyhostili šéfredaktora

Napsal/a Robert Břešťan 30. května 2019

Šéfredaktor litevské mutace kremelského propagandistického média Sputnik Marat Kasem se v úterý dočkal nemilého překvapení. Když přistál na letišti ve Vilniusu, byl zatčen. Následně byl vyhoštěn s pětiletým zákazem vstupu do země. 

Litevské úřady šéfredaktora Sputniku označily za bezpečnostní hrozbu. Ruské ministerstvo zahraničí reagovalo obratem. Podle něj pobaltské země opakovaně a koordinovaně ztěžují práci ruským médiím.

Někdejší Hlas Ruska, přejmenovaný právě na Sputnik, je síť rozhlasových stanic a webů působících ve třiceti různých jazycích, včetně češtiny.

V poslední době autoři a vedení jednotlivých mutací Sputniku vycházejí alespoň trochu z anonymity. Podobně jako byl „na služební cestě“ do Litvy šéf litevské mutace, do Prahy na konci března přiletěla údajná šéfredaktorka české verze Sputniku Sofie Alexandrovna Ovanesová.

Mluvte s námi

Sídlí v Moskvě, stejně jako většina redakce, a do Prahy dorazila mimořádně a jen na skok. V Ruském středisku vědy a kultury uspořádala tiskovou konferenci, prý proto, aby ukázala, že „Sputnik nemá tajemství, nejsou to agenti KGB ani FSB a nesnaží se zničit český politický systém, ani zbourat českou demokracii“.

Její tiskovou konferenci detailně popsala Ingrid Romancová na webu Evropský rozhled.

Upozornila též na to, že Ovanesová je „šéfredaktorkou bez digitální minulosti“, tedy že pod jejím jménem není na internetu dohledatelná žádná zmínka o jejím dřívějším působení v jakémkoliv jiném médiu či v samotném Sputniku.

Pro českou redakci pracuje prý v Moskvě deset lidí na plný úvazek, ale přímo v České republice mají jen jednoho korespondenta.

 

 

Ovanesová si postěžovala, že v České republice se Sputniku „nepracuje lehce, redakce má potíže shánět komentáře, lidé s námi nemluví“. Proto také vyzvala české novináře ke spolupráci.

Pokud jde o mluvčí, jejichž prostřednictvím Sputnik popisuje dění v České republice, HlídacíPes.org je už dříve analyzoval. Jednoznačně nejčastějšími hosty byli tehdy poslanci a poslankyně KSČM, oblíbeným respondentem byl i bývalý poradce českého exprezidenta Václava Klause Petr Hájek.

Nechyběl antisemita Adam B. Bartoš, zakladatel strany Svobodných Petr Mach, poslanec Tomio Okamura, předseda Strany práv občanů (SPO) Jan Veleba, či „známý český sociolog“ Petr Hampl.

S tím, jak se proměňuje politická scéna, se mírně obměnili i konkrétní mluvčí. Typologie ale zůstává stejná: Radim Fiala (SPD), Tomio Okamura (SPD), Sputnik mimochodem reportoval přímo z volebního štábu SPD při vyhlašování výsledků eurovoleb.

Mezi citovanými mluvčími jsou pravidelně Václav Klaus mladší i starší, Zdeněk Ondráček (KSČM), Vojtěch Filip (KSČM), Kateřina Konečná (KSČM), „expertní hlasy“ dodávají Jaroslav Bašta, Jan Schneider, Petr Hampl, Jiří Ovčáček či Adam B. Bartoš.

Propaganda mezi bulvárem a zdravím

Obsah české verze Sputniku se také před necelým rokem proměnil. Zřetelně cílí na masového čtenáře: výrazně přibylo textů, zejména domácích bulvárních témat, fotografií celebrit, zejména českých modelek a hereček (s klikacími titulky typu „Nad těmito vysportovanými křivkami budete slintat“), sport, zdraví, životní styl.

Nová strategie pravděpodobně funguje. Český Sputnik má na sociální síti Facebook 35 tisíc „přátel“, v roce 2018 se prý počet čtenářů zvýšil meziročně o 20 %, denně údajně web navštíví padesát tisíc unikátních čtenářů.

Podstatou, lépe ukrytou mezi „neškodné“ zábavné či bulvární texty, však i nadále zůstává prokremelská propaganda a prosazování ruského pohledu na svět.

Jak upozorňuje expert na ruskou propagandu Jakub Kalenský, analytik think-tanku Atlantic Council, Sputnik stále šíří a podporuje lži typu, že let MH17 sestřelila Ukrajina, že Stalinova genocida Ukrajinců známá jako hladomor je jen západní hoax, že Evropská unie dováží do Moldavska drogy nebo že papež František označil diktátora Vladimira Putina za jediného muže, který může zachránit křesťanství.

Český Sputnik dříve rozšířil například fámu, že na protest proti vysvětlujícím tabulkám u pomníku maršála Koněva v Praze demonstrovalo přes 100 tisíc lidí – ve skutečnosti jich tam byla jen asi stovka.

Pravidelně pak Sputnik cituje dojmy českých delegací z Ruskem okupovaného Krymu, kam zpravidla jezdí především zástupci KSČM a SPD.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

1 komentář

  1. Petr Kaminsky napsal:

    1) Nevim, kdo tohle (Sputnik) muze pravidelne sledovat. Snad jedine ctenar PL, AE etc. 2) Uz jen tim vyberem, na koho se zameruji, je to jasny spin. Snaha vyvolat dojem, ze „extrem“ je vlastne mainstream. 3) Dost to pripomina normalizacni zpravodajstvi v televizi. USA byly liceny jako zeme, kde jsou budto milionari nebo zebraci a v kazde rodine maji raketu dlouheho doletu s jadernou hlavici.

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama