Twitter: Jiří Ovčáček,

Faktura pro Parlamentní listy. Proč nás mají zajímat cesty „hradních“ novinářů s prezidentem

Napsal/a Vojtěch Berger 12. prosince 2019

KOMENTÁŘ. Zástupce šéfredaktora serveru Parlamentní listy Radim Panenka se na webu XTV podivil nad zájmem, který je věnován jeho zahraničním cestám s prezidentem Zemanem. Odpověď je jednoduchá – cesty hlavy státu se hradí z veřejných peněz. Ale na rozdíl třeba od veřejnoprávních médií není u Parlamentních listů při těchto cestách vidět v podstatě žádný výraznější novinářský výkon.

Radim Panenka je dlouhodobě prezidentovým novinářem číslo jedna. Podepsán je pod několika knihami rozhovorů s Milošem Zemanem a jak sám připouští, na cesty s hlavou státu jezdí už od Zemanova prvního zvolení prezidentem v roce 2013.

V rozhovoru na XTV s Janou Bobošíkovou se Panenka vrátil k dotazu, který mu v listopadu 2018 a posléze znovu před několika dny (tedy pro pořádek: dvakrát v rozmezí roku) zaslal HlídacíPes.org: Kdo platil jeho ubytování během návštěvy Miloše Zemana na Slovensku?

Okolnosti loňské cesty na summit prezidentů zemí Visegrádské čtyřky ve Vysokých Tatrách jsme podrobně popsali ZDE, včetně emotivních odpovědí hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka („Odpovídám na dotazy novinářů, nikoliv bolševických kádrováků“ či „Hnusí se mi odpovídat Vám byť jediné slovo“ ). K této cestě se ještě vrátíme.

Otázka, která dráždí Hrad

Nejprve ale krátce k polovině letošního listopadu, kdy byl Miloš Zeman na dva dny v Bratislavě, aby tam otevřel Český dům. Novinářský doprovod v rámci delegace tvořili dva lidé, Radim Panenka a Luboš Procházka z Frekvence 1, který příležitostně moderuje rozhovory s Milošem Zemanem vysílané z Lán.

Zatímco ostatní čeští novináři byli odkázáni jen na projevy Miloše Zemana a prezidentky Zuzany Čaputové uvnitř domu, Procházka s Panenkou mohli v Bratislavě jako jediní pořídit se Zemanem rozhovory (ZDE a ZDE). Rozhovor Parlamentních listů se přitom z velké části vůbec netýkal Slovenska, ale české domácí politiky.

Oba Hradu blízcí novináři také nocovali ve stejném hotelu jako delegace, což – přiznejme – není nic mimořádného. Naopak, je to běžná praxe na některých cestách s ústavními činiteli (stejně jako to, že novináři přespí v levnějším hotelu a prezident či premiér v dražším). Otázka, kdo novinářům ve společném hotelu s delegací platil nocleh, ale jak Hrad, tak Parlamentní listy viditelně dráždí.

„To už si snad děláte srandu, ne? Musíte se hodně nudit. Vše proběhlo standardně jako vždy a stejně jako v případě jiných médií,“ odepsal Radim Panenka s tím, že si ubytování platil sám, respektive že ho platily Parlamentní listy. Prezidentův mluvčí Ovčáček odmítl cokoli komentovat.

Kdo je tu vlastně novinář

Problém je v tom, že Parlamentní listy (a v případě poslední cesty na Slovensko i Frekvence 1) se chovají na cestách s prezidentem jinak než standardní média. HlídacíPes.org to popsal už ve zmiňovaném loňském textu o prezidentově cestě do Tater.

Exkluzivní přístup k prezidentu Zemanovi tehdy během třídenní akce Parlamentní listy ve svém zpravodajství nijak nevyužily.

Na serveru byly summitu věnovány tři texty (ZDE, ZDE a ZDE), vesměs šlo ale o převzaté nebo redakčně upravené agenturní zprávy ČTK, která měla v Tatrách svého vlastního zpravodaje.

Kromě toho loni Parlamentní listy otiskly bez dalšího komentáře plné znění projevu Miloše Zemana na společné tiskové konferenci s ostatními prezidenty V4 na závěr summitu.

Vlastní materiál přidal server až den po skončení visegrádského summitu, kdy na Parlamentních listech vyšel rozhovor s prezidentem Zemanem. Je pod ním podepsaný právě Radim Panenka a některé otázky se týkaly i summitu V4.

Shrnuto – zpravodajství kolem prezidentovy návštěvy loni odpracovala na Slovensku trojice veřejnoprávních korespondentů ČTK, ČRo a ČT, kteří vyrobili řadu zpráv a živých vstupů. Parlamentní listy naopak většinou pouze převzaly zpravodajství četky.

Letos to nebylo jiné, hlavním výstupem Parlamentních listů z dvoudenní listopadové cesty do Bratislavy byl jeden rozhovor se Zemanem, s otázkami, které ale místo Slovenska často směřovaly na Česko – například na demonstrace proti Andreji Babišovi.

Platíme to všichni

Vracíme se tedy k otázce z úvodu – proč by nás měly zajímat zahraniční cesty „hradních“ novinářů s prezidentem, kteří je ale nevyužívají k novinařině, či chcete-li ke zpravodajství? Pomineme-li minimální informační přínos, zbývá otázka nákladů.

Za hotel novináři v delegaci podle Radima Panenky platili sami. Faktura za ubytování v bratislavském vládním hotelu Bôrik, kterou HlídacíPes.org získal na základě zákona 106, to nevylučuje. Vyplývá z ní jen jedna společná platba za všechny ubytované členy delegace. Zda jsou v součtu zahrnuti i vyvolení novináři, z toho vyčíst nejde.

A dále jsou tu náklady na cestu samotnou – přepravu vládním leteckým speciálem a dopravu po místě návštěvy v prezidentské koloně. Konkrétně v Bratislavě v listopadu během dvoudenní návštěvy vyšel jen pronájem vozů českou stranu na víc než 60 tisíc korun (viz faktura).

Z další faktury vyžádané znovu podle zákona 106 vyplývá, že česká ambasáda vozy objednávala u firmy, která se specializuje na pronájem luxusních automobilů Mercedes třídy S a Mercedes V.

Tyhle náklady už si ale „hradní“ novináři sami neplatí. Platíme je my všichni.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

5 komentářů

  1. Petr Kaminsky napsal:

    Porad mi neni jasne, proc se v souvislosti s PL hovori o novinarich. Vzdyt tam publikuji dezinformace, lzi a manipulace. Kdyby drzeli nejakou konstantni linii, tak by se dalo rict, ze je to propagandisticky platek. Ale takhle?

  2. Ach jo... napsal:

    A to měli novináři vlastní Mercedes S nebo proč to tak píšete? Že je přihodili k ostatním do jednoho Viana mě fakt netrápí…

  3. lectro napsal:

    Ovšem občas tam píší i pravdu, kterou se jinde nedovite. Tím nechci PL hájit, ale z deseti článku je tak třeba jeden, který stojí za přečtení. A kupodivu dají občas i prostor lidem z druhého názorového spektra (viz např. Pavel Novotný, to se vždy pobavím 🙂
    Ale jinak vesměs žumpa…

    • vala napsal:

      Co je na tomhle žumpa ? ParlamentníListy.cz

      Volby, které daly většině Britů naději. Padla „rudá hradba“, Boris píše historii. Lékař Rogozov přináší dojmy řadových britských voličů
      Bůh zachránil Británii, zní nad prvními výsledky voleb. A fotka protažených obličejů redakce ČT
      Vadim Petrov to schytal od Michaely Marksové: Totální lži na sociálních sítích, všude fake news. Je třeba být na stráži
      „Kecá! Naprosto kecá! Je vidět, že nemá ani základní informace!“ Zeman u Soukupa vypráskal Mináře za to, co prohlašoval na celý Václavák
      Říkali mu „Atomový dědek“. Oslavenec Miroslav Grégr vzpomíná na faleš Pitharta, privatizaci Škodovky, Temelín i Havlův tlak kvůli Kosovu

  4. Honza napsal:

    A „veřejnoprávní media“ snad neplatime?

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama