Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Foto: Profimedia
,

Blokovat kremelská média má smysl. V Pobaltí sledovanost ruské propagandy výrazně klesla

Evropská unie kvůli ruské invazi na Ukrajinu schválila zákaz některých ruských státních médií. Na území všech členských států nesmí vysílat televize RT ani fungovat portál Sputnik. Některé dezinformační weby zablokovalo sdružení CZ.NIC také v Česku. Zdaleka nejvíce zkušeností s blokací prokremelských médií však mají dlouhodobě v Pobaltí. Estonsko v reakci na události posledních dnů zakázalo jak ruské, tak běloruské kanály.

V pobaltských státech žije výrazná ruská menšina. Rusky ale hovoří i velká část většinové populace a řada Estonců nebo Litevců doteď sledovala ruské kanály, ať už kvůli zpravodajství nebo lépe zpracované seriálové tvorbě. To však s útokem Ruska na Ukrajinu skončí.

V Estonsku v reakci na ruskou invazi nařídil úřad pro ochranu spotřebitele telekomunikačním společnostem, aby zastavily vysílání několika ruských a běloruských televizních kanálů v zemi. Konkrétně se jedná o kanály RTR Planeta, NTV Mir, NTV Mir Baltic, Belarus 24, Rossija 24 a TV Centre International.

Úřad své rozhodnutí zdůvodnil „přenosem zakázaných informací těmito kanály“ jako je podněcování k válce a šíření dezinformací. Největší estonští zprostředkovatelé vysílání Telia a Elisa k tomu ještě dobrovolně k 22. dubnu ukončí spolupráci s estonskou firmou Nord Print OÜ, která vlastní licenci k vysílání 26 ruských kanálů v Estonsku. Mezi ně patří i čtyři značně populární kanály PBK Estonia či REN TV Estonia, které vysílaly zejména reprízy úspěšných ruských show a pořadů.

V ruštině bude divákům v Estonsku nadále dostupný kanál estonské veřejnoprávní televize ETV+, kterou v roce 2015 založila estonská vláda právě z důvodu, že ruská média šířila protizápadní propagandu a dezinformace. Fungovat ale nepřestává ani ruský státní kanál RTR, protože k jeho vysílání vlastní licenci firma, které se zákaz zatím nedotknul.

Desítky protizápadních „hejtů“ denně

S regulací zpravodajských kanálů, které vysílaly prokremelskou propagandu, přišli v Pobaltí jako první Litevci. Už v září 2013 zakázala litevská Rada pro televizní a rozhlasové vysílání (LRTK) na tři měsíce část programu Prvního baltského kanálu, který patřil mezi nejsledovanější v Litvě.

„Penalizovali jsme první ruský kanál před devíti lety kvůli šíření nenávisti. Od té doby bylo takových případů blokace vysílání více. Několikaměsíční stopku dostaly například RTR Planeta nebo NTV Mir Litva,“ popsal pro HlídacíPes.org bývalý předseda LRTK Mantas Martišius.

Podle něj si litevská vláda včas uvědomila, že ruská média napojená na Kreml se snaží prostřednictvím zpravodajství podkopat důvěru diváků v demokracii a západní hodnoty obecně. Litevští mediální analytici LRTK například zjistili, že tři hlavní ruské kanály v Litvě vysílaly denně 41 negativních zpráv o západních zemích.

I když až do současné války na Ukrajině musel přerušení jakéhokoliv vysílání na území EU schvalovat soud a Evropská komise, Litevcům i tak stálo za to soudní řízení platit a veřejnost upozorňovat na fakt, že ruská média mají zcela jinou agendu než objektivně informovat.

„Mezi oblíbené narativy podsouvané divákům patřilo například to, že Litva bude do dvaceti let bez obyvatel, že spolu s Polskem vedeme proti Rusku hybridní válku, že Litvu okupují vojska NATO nebo, že Litevci financují teroristy v Bělorusku,“ popisuje zpravodajství ruských kanálů Mantas Martišius.

Zákazy, i když byly třeba jen několikaměsíční, měly podle Litevců smysl, podobně jako dodatek mediálního zákona, který před několika lety nařídil, že všechny ruské filmy a seriály se musí dabovat do litevštiny:

„Podle statistik činil ještě v roce 2019 podíl ruských pořadů ve vysílání litevských televizních stanic 50%. Nejednalo se pouze o zpravodajství, ale i dramatickou tvorbu, nicméně vytvářely v divácích pocit sovětské nostalgie. Díky dabování spadla sledovanost těchto kanálů na patnáct, dvacet procent,“ řekl HlídacíPes.org litevský poslanec Laurynas Kasčiunas.

Podle ředitele Strategického komunikačního centra při NATO v Lotyšsku Jānise Sārtse šlo ruským státním médiím dlouhodobě o to, aby podkopávala suverenitu pobaltských států, ale i států bývalé Varšavské smlouvy:

„Kreml si nemůže dovolit ukázat úspěšné státy, které vzešly ze Sovětského svazu, a přitom nejsou autoritářské nebo závislé na jednom vůdci. Nemůže si dovolit ukázat, že demokracie, demokratická správa v postsovětském prostoru přinesla prosperitu, spokojenou společnost a tak dále. Potřebuje nás prezentovat jako padlé státy,“ shrnuje Sārts.

Americké zbraně proti „ruským genům“

Útočnost zpravodajství ruských státních médií se s invazí na Ukrajinu ještě znásobila. Prokremelské kanály opakují tvrzení typu, že útok na Ukrajinu je ve skutečnosti vítanou pomocí utlačované ruské menšině nebo má zabránit tomu, aby Ukrajina použila proti Rusku jaderné zbraně.

Sociální sítě pak ruští trollové plní ještě absurdnějšími verzemi obhajoby ruského napadení Ukrajiny. Podle litevského zpravodajského portálu 15min je teď nejnovějším „hitem“ vysvětlení, že ve skutečnosti nejde o útok na Ukrajinu, ale na tajné americké laboratoře, které na jejím území vyrábějí smrtelné nemoci jako například covid-19.

Ruští dezinformátoři v souvislosti s ukrajinskou válkou oprášili i starší konspirační teorii, že se Američané snaží vytvořit speciální biologickou zbraň, která by se dotkla pouze speciálního „ruského genu“. Podle této smyšlené teorie tak teď ruští vojáci na Ukrajině bojují proti nasazení amerických biologických zbraní určených k vyhlazení Rusů.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

12 komentářů

  1. Pavlos napsal:

    Jestli by nebylo lepší partyzánskou dns akci nazývat pravým jménem ať nemaj ukřivdění tolik munice v podobě poukazování na potlačování „jiných názorů“. Je to zoufale vzteklý pokus ukázat rusům že se je pokusíme znemožnit na všech frontách, takže vzkaz pro ně. Nikoliv vzkaz pro naše aby jim jako nemohli konzumovat to co se tam píše. Když se to nebude trapně schovávat za národní bezpečnost, veřejnost to přijme s menším odporem. Na to bysme ale museli mít koule, a nejlíp mimo ruských státních médií radši nikoho soukromýho doopravdy neblokovat. Těma kravinama se odkopou přece sami…

    • Pavel napsal:

      Za prvé hysteričtí důchodci s komunistickou minulostí jsou „ukřivdění“ už 30 let a tu samou dobou kydají z prstu vycucanou špínu, na tento stát, EU, NATO a západ obecně. Na tomto stavu se nic nezmění, leda by Fiala požádal o připojení ČR k obnovenému sajůzu. To by mu možná odkývali. Případně musí zaúřadovat příroda. Za druhé, rusácká (čínská) propaganda byla a je „kravina“ celou dobu co jí nás kreml zaplavuje. Odkopala se za ty roky v očích těchto individuí? Nikoliv. Za třetí, jen jednodušším jedinci se mohou domnívat, že v rusácku se šířením propagandy zabývá kdokoli jiný než ti, kdo jsou pod kontrolou kremlu a mají z toho z rusáckého eráru zisk.

  2. martin napsal:

    podle jedne teorie je nam znamy vesmir jen software v pocitaci vyspele civilizace.
    zadam spravce pocitace, aby ze softwaru vymazal putina, jinak jste dohrali

  3. Ondrej napsal:

    jednoznacne spravny krok, pozde ale prece…je to podobne jako kdyby ve Velke Britanii mohl v dobe valky vychazet nacisticky propagandisticky platek Voelkische Beobachter…bohuzel tuhle hybridni valku jsme zatim prohravali na plne care a agresor Putler toho patricne zneuzival a pestoval si tady pocetnou patou kolonu..takze pozde, ale prece!

    • wenkovan napsal:

      Nedržte se při zemi, kolego. v  USA během II. WW zavřeli do koncentráků všechny Američany japonského původu, bez ohledu na nějakou ústavu a práva, bez ohledu na jejich smýšlení a chování. Tak co Vy na to, nebojte se to požadovat! Vláda už zavedením nouzového stavu vykročila stejným směrem, půjde to samo.

      • Pavlos napsal:

        Myslíš si že ve státě který je ve válce musí platit pravidla stejně volná jako v době míru? Myslíš si že Japonci by se k Amíkům na svym ostrově chovali jinak? Škoda že si na nějakej stát v boji nemůžeš zahrát, aby ti do toho mohly kecat taky takovýhle osvícení chytrolíni

      • Toky napsal:

        Je válka !!

      • Pavel napsal:

        A tu „ústavu“ sis vycucal odkud. Odsun japonců do vnitrozemí řešil nejvyšší soud USA a shledal toto řešení legálním a v zájmu bezpečnosti. Omezení kremelem placených nácrusáckých hlásných trub znamená akorát to, že trolové, pokud chtějí od puťky dostávat mzdu, budou muset sebrat odvahu a místo anonymního vypisování jít vykládat vylhanou kremelskou propagandu na náměstí.

  4. petrph napsal:

    Tedy a že je mi trůdno se zeptat, jestli to není problém v něčem jiným.
    Že třeba na Ukrajinu Rusko zaměřilo tohle propagandistický vysilání dlouhou řadu let, ale když tam teď vojensky zaútočili, tak je tam kupodivu nikdo nevítal, a celá zem se statečně a hrdinně brání a bojuje.

    Zatímco na na Západě se teď hrdinně “ vypínají ruské a proruské stanice, ale současně se říká „my Ukrajině vojensky na pomoc nepříjdeme, ani jí nezajistíme bezletovou zónu, protože co kdyby pak chtělo Rusko bojovat s náma, toho se bojíme“.
    Sice by to mohli trochu napravit dobrovolníci, ale těch se přihlásilo z celýho Západu pár tisíc (na to že jen EU má 500 milionu lidí, je to zoufalý číslo).
    A že teď dokonce naše vláda, pro případ že Ukrajina padne, posílá na Slovensko, na ochranu východní hranice NATO, celých 400 mužů. Jářku, asi jim ta vypadly jedna až dvě nuly…

  5. Toky napsal:

    Je spousta užitečných idotů kteří budou tvrdit, že Zeman je slušný, že Putin je člověk….Zablokovat!!

  6. PZ napsal:

    Od té doby co nejde pravý prostor, který byl často ostře protiruský, co nejde novarepublika, kde psali o zrůdnostech EU i odkazem na webové stránky Bruselu, kde se dalo hlasovat a vyjadřovat, tak čtu přímo ruské weby. Aeronet už funguje jinde, pro mne dost ujetý, na židovská spiknutí nevěřím, ale věci kolem COVIDu předpovídal s 3 měsíčním předstihem.
    Takže závěrem, každá totalita má jinou podobu, i ta Fialova, Rakušanova, Vondrova. Zcela symbolicky na výročí Vítězného února

  7. Toky napsal:

    Není žádný důvod nechávat prostor státním teroristům, náckům a grázlům.

Přidávání komentářů není povoleno