printscreen FTV Prima,

Psí týden: Jak to bylo s kauzou Prima

Napsal/a Ondřej Neumann 4. června 2016

Přetížený web, první publikace článků přes facebook, nadávky, zpochybňování integrity redaktorů, ale i rekordní mediální ohlas – tuzemský i zahraniční – našich zjištění. Končící týden byl pro HlídacíPes.org v mnoha ohledech výjimečný. Šéfredaktor Robert Břešťan díky několikaměsíčnímu úsilí totiž dokázal, že vedení televize Prima nadiktovalo redaktorům, jak mají vysílat o uprchlících. 

  • Vše odstartoval hned v pondělí článek Vedení televize Prima nařídilo redaktorům: uprchlíky zobrazovat jako hrozbu a riziko. Začíná slovy: „HlídacíPes.org má k dispozici svědectví z několika zdrojů, podle nichž vedení televize Prima na poradě s redakcí 7. září 2015 přišlo s jasnými instrukcemi o tom, jak se má televize ve svém zpravodajství stavět k uprchlické krizi.“ Svědectví jsme doplnili podrobnou analýzou vysílání před a po zmiňované poradě; ta jasně ukázala změnu ve vyznění odvysílaných příspěvků. HlídacíPes.org před publikováním třikrát neúspěšně žádal TV Prima o vyjádření ke zjištěným faktům. Zveřejněné informace o manipulaci zpravodajství zaujaly čtenáře (zájem přetížil kapacity našeho serveru a článek jsme v doslovném znění dali k dispozici na síť facebook) i další média. Prima na jejich četné dotazy reagovala tím, že „spekulace nebude komentovat“.
  • prima printscreen

    HlídacíPes.org proto v úterý zveřejnil klíčový důkaz – nahrávku z porady, kde rozhodnutí padlo. „Jsme tady všichni zaměstnaní, máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj. Jestliže ho akceptuji já, akceptuje ho vedoucí vydání, tak vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání,“ říká na záznamu z porady ze 7. září loňského roku mimo jiné šéfredaktorka zpravodajství FTV Prima Jitka Obzinová. „Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní,“ dodává. Web HlídacíPes.org opět nevydržel nápor čtenářů, situaci jsme znovu řešili vydáním celého textu včetně odkazu na nahrávku na facebooku.

  • Až v úterý večer televize Prima poprvé uceleně zareagovala na informace o tom, že vedení stanice požadovalo, aby redaktoři zpracovávali zpravodajské příspěvky o uprchlících v souladu se shora určeným názorem. Názor na zjištění HlídacíPes.org poprvé projevila i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (již v minulosti vysílání Primy o uprchlících podrobila na základě vlastní analýzy kritice), ozval se i švédský spoluvlastník Primy. Všechny reakce jsme publikovali: Prima má jasno, švédský spoluvlastník zatím ne a čeští radní si počkají do podzimu.
  • Vedení televize Prima se při rozhodnutí o tom, jak má zpravodajství vysílat o uprchlících, zaštiťovala novinovým komentářem historika Vlastimila Vondrušky. Text s titulkem „Prohráli jsme a poneseme následky“ vyšel na konci srpna 2015 na názorových stránkách Mladé fronty Dnes. Článek dostali okopírovaný všichni redaktoři, krajánkům je Jitka Obzinová zaslala e-mailem. Článek, který určil postoj TV Prima k uprchlíkům: „Nejstrašnější zbraní proti nám jsou lidská práva“.
  • V té době již kauza dávno překročila hranice České republiky, kde o ní referovala většina klíčových médií. Psaly o ní slovenské deníky, Roberta Břešťana vyzpovídal polský rozhlas, s vlastním svědectvím z vnitřku televize Prima přišlo rádio Svobodná Evropa, zájem projevil též The Economist a americký mediální web  iMediaEthics.
  • aftonbladed

    Obrázek: Autor: printscreen Aftonbladed

    Kauza zaujala logicky švédská média. Po největším švédském deníku Dagens Nyheter se případem manipulace zpravodajství ve vysílání televize Prima zabýval i další list – Aftonbladet. Připomněl, že česká televizní stanice je z poloviny vlastněná švédskou mediální skupinou MTG. Popisuje i to, že MTG i její mateřská společnost Stenbeck´s už v minulosti čelily kritice za své mediální podnikání v zemích, kde je omezena svoboda slova – významné investice měla například v Íránu a v Rusku. Aftonbladed cituje vyjádření MTG, podle nějž má společnost nadále důvěru v TV Prima, i když případ hodlá dále prověřit. Švédský deník však na závěr konstatuje, že MTG projevuje jen malý zájem o fakt, že v TV Prima proběhla „aktivní sabotáž svobodné žurnalistiky“. „Není možná jiná akce než odchod managementu TV Prima,“ konstatuje švédský deník. Švédský veřejnoprávní rozhlas o Primě připravil na sobotu příspěvek v pořadu o médiích „Medierna“.

  • Televize Prima po počátečním mlčení zahájila sebeobhajobu, a to i ve vlastním vysílání. Proti způsobu její argumentace se ovšem ozvala Česká televize i šéf Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Podle předsedy Ivana Krejčího televize Prima interpretovala analýzu RRTV z 15. 12. 2015 ve svůj prospěch: „Konstatovali jsme, že nedošlo k porušení zákona, ne že vysílání bylo objektivní a vyvážené. Právě tam jsme identifikovali ty tendence, které se nám zdály, že jsou problematické. Myslím si, že ta zpráva nevyznívá jako obhajoba Primy.“ Podle Ivana Krejčího by televize Prima a její majitelé měli věc vyřešit tak, aby se za to nemuseli stydět. „Z mého osobního pohledu je to úplně nepřijatelné,“ řekl Krejčí. Na otázku moderátorky, zda by vedení mělo odstoupit, odpověděl: „Já si to myslím“.

 

  • Další témata, o kterých jsme na HlídacíPes.org v končícím týdnu informovali, telegraficky:

vizualizace_nastupiste_VRT_Usti_Pechancova_2014

Budoucnost vlaků v Česku? Z Prahy do Ústí za 30 minut, do Drážďan za hodinu. Česká a saská vláda se na konci dubna domluvily, že kolem roku 2030 spojí Prahu a Drážďany vysokorychlostní železnice. Evropská síť, na nichž vlaky dosahují standardně rychlosti 250 km/h, zatím čítá 7400 kilometrů a Česku se dosud vyhýbala….

Glosa Roberta Maleckého: Povídka o policajtovi aneb jednotná prokurátorsko-novinářská fronta za plukovníka Šlachtu.

Komentář Roberta Břešťana: Hledá se Antizeman, Kiska z druhé strany řeky Moravy.

Projekt Alter Eko: Vícerychlostní Evropa by přiblížila naše platy německým. Ale…

6 komentářů

  1. Marcela napsal:

    No asi takhle – to máme za to,že česká Tv Prima (nejen) jsou jen z poloviny česká.Hledejme za vším bohužel zase jen a jen peníze,kdyby se Prima nezaprodala švédskému majiteli mohli si všechno řídit ale i schvalovat čeští majitelé a nemuseli by čekat co na to druhá ne – česká polovička.

  2. Karel napsal:

    Všichni by měli informovat pravdivě,hlavně vysvětlovat příčiny
    migrace,nezaujatě.Stejně si všichni seženou potřebné informace a ti,kteří podléhají současnému stylu práce EU se sami zesměšní.

    • Rostislav Morava napsal:

      Naprostý souhlas. Jenomže pravdivě v médiích nikdo neinformuje. 1) Pravdu totiž člověk přesně znát nemůže, jen Bůh. 2) Všichni mají nějaké šéfy, majitele, čtenářskou skupinu, či se bojí politiků. Proto píšou tak jak se to po nich chce. Haška taky vyhodili ze Světa zvířat i když psal vtipně. Podstatnější pro nás navíc není vysvětlovat příčiny ale důsledky migrace pro Evropu. Je to dokonce jednodušší. Život na Blízkém Východě neznáme. Život tady ano.

  3. Karel Buben napsal:

    HlidaciPes z kauzy kolem Primy vytěžil maximum. Jestliže nahrávku měl už x měsíců a to pravděpodobně ano, hezky kauzu protahoval, aby se zviditelnil. A vlastně nakonec nic závadného nedokázal, jen proti-progresivistického.

    ČT se vůči Primě ohradila nesmyslným způsobem, kdy jako argument uvedla jen okrajově související průzkum, na názor o pravdivosti svého zpravodajství týkající se imigrace se neptala.

    Ono je to u té „jejich“ agentury takhle normální, nejspíš všechny jejich průzkumy jsou takhle zmanipulované. Níže uvádím konkrétní příklad relevantní otázky z jejich průzkumu „měnící se životní podmínky 2016“, kde účelově jsou uvedeny dvě spíše nezajímavé odpovědi a naprosto chybí nejběžnější „obavy o bezpečnost a islamizaci“ nebo oddělení imigrace přirozené a uměle podporované masové skrývané za falešnou „pomoc uprchlíkům“. Výsledkem je naprosto nicneříkající informace, kterou ale může ČT použít pro ni typicky lživě třeba v duchu „občané ČR imigraci považují za přínosnou“ či „občané ČR se u imigrace obávají nejvíce dopadů na sociální systém“.

    14) který výrok lepe vystihuje Váš názor na přistěhovalce?
    a) přistěhovalci tvoří hodnotný přínos národní ekonomice v ČR
    b) přistěhovalci zatěžují nás systém sociální péče
    c) ani jedno

  4. Rony napsal:

    Je zcela jasné, že nesmysl s ovlivňováním redaktorū TV Prima „vyčichl“ doztracena. Ukazovat, že migrace milionů muslimů nejasného původu, avšak se zcela viditelným zadáním protlačit násilým do západní Evropy svoji víru, je pro Evropany nebezpečím, by naopak měly všechny televize, bez ohledu na majitele.
    Včera jsem na německé TV z Drážďan na You Tube zhlédl velmi zajímavý rozbor, ukazující zásadní podíl námořních lodí plujících pod americko vlajkou, které u afrických břehū zachraňují imigranty a převáží je na Sicílii. Radaktorka se zdůraznila, že zde již nejde o humanitu a zachraňování topįcích se ubožáků, ale řízenou invazi afričanů a arabů do Německa. Doporučuji všem ke shlédnutí, pokud to již strážci vyváženosti zpráv nevymazali.

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies