Facebook Jiřího Ovčáčka,

Miliardy pro ruskou propagandu. Kreml opět navyšuje rozpočet Sputniku a Russia Today

Napsal/a Robert Břešťan 10. srpna 2016

Ruská vláda plánuje napumpovat do svých stanic vysílajících do zahraničí další miliardy rublů. Letos do rozpočtů stanic Russia Today a Sputnik přidá nových zhruba 8,5 miliardy rublů (cca 3,2 miliardy korun).

Rozpočet na provoz agentury a rádia Sputnik (dříve Hlas Ruska) i televizní stanice Russia Today, především na vysílání v angličtině, přitom Kreml výrazně navyšoval už vloni. Sputnik díky finanční injekci například otevře plnohodnotnou pobočku ve skotském Edinburghu, napsaly britské Timesy.

Hledáme charismatické moderátory

Už vloni v létě kremelský Sputnik v Edinburghu otevřel kancelář a začal poptávat rozhlasové techniky a IT experty. Letos na konci července již Sputnik zveřejnil i inzerát s poptávkou po moderátorech svého rozhlasového vysílání. „Hledáme charismatickou osobnost pro naši novou rozhlasovou stanici, která brzy začne vysílat z Edinburghu.“

Celkové výdaje Kremlem řízených informačních toků mířících z Ruska do zahraničí (televize RT, on-line a rádio Sputnik) představují podle oficiálního ruského státního rozpočtu 255 miliónů liber, napsaly Sunday Times. Oproti roku 2015 šlo o nárůst o 104 miliónů liber. O podobnou sumu se má podpora „hlasu Ruska“ navýšit i nyní.


ČTĚTE TÉŽ:  Agent Kremlu? To rozhodně nejsem, říká autor rekordní stížnosti na Českou televizi


Sputnik provozuje zpravodajské weby a rozhlasové vysílání ve třiceti různých jazycích. „Agentura Sputnik vyplňuje unikátní mezeru dodavatele alternativního zpravodajského obsahu a rozhlasu v jedné osobě. Kompletně se orientuje na zahraniční posluchače,“ stojí na webových stránkách Sputniknews.

Sputnik se řadí mezi přední proruské propagandistické weby i v Česku. Přes satelitní či kabelové vysílání je i v tuzemsku běžně dostupné televizní vysílání Russia Today. To má podle odhadů celosvětový zásah až 600 miliónů diváků.

Na informace této stanice se například spoléhal i český prezident Miloš Zeman, když jej v Mongolsku zastihly zprávy o pokusu o puč v Turecku.

V posledních letech se editoriální politika ruské televize výrazně proměnila. Od zjevné propagace ruských zájmů se posunula od zpráv spojených s Ruskem k vykreslování a zdůrazňování negativních zpráv o Spojených státech a západní Evropě.

Jednou ze „specialit“ RT je i podpora konspiračních teorií spojených s 11. zářím 2001 či se skrytými příčinami války v Sýrii.

Mluvčí pro český Sputnik

Americký think-tank Centrum pro evropské politické analýzy před časem rozebral obsah webu Sputnik za poslední rok a pojmenoval metody ruské propagandy platné (nejen) pro střední Evropu:

„Ruská dezinformační kampaň ve střední a východní Evropě prochází napříč hranicemi i jazykovou bariérou a do značné míry staví na protestně zaměřených politicích z obou stran extremistického spektra,“ konstatuje autor analýzy Ben Nimmo. „Cílem je diskreditovat západní vlády, politiky i instituce jako je Evropská unie a NATO a spolu s tím šířit a potvrzovat názory Kremlu,“ doplňuje Nimmo.

Českými stránkami Sputniku a tím, prostřednictvím jakých mluvčích vykládá dění v Česku, se vloni v srpnu zabýval i HlídacíPes.org. Jednoznačně nejčastějšími hosty jsou poslanci a poslankyně KSČM. Oblíbeným respondentem prokremelského a Kremlem placeného média je i bývalý poradce českého exprezidenta Václava Klause, nyní šéfredaktor portálu Protiproud Petr Hájek.

Svůj výklad světa nabízí Sputniku i předseda marginální politické strany Národní demokracie Adam B. Bartoš, známý mimo jiné svými xenofobními výpady či sestavováním seznamu židů a pravdosláskařů.

40 komentářů

  1. eva napsal:

    v pořádku, ještě čísla o tomtéž pro americkou stranu- abych mohla srovnávat..

    • Robert Břešťan napsal:

      Máte pocit, že se tu z nějakého americkou vládou financovaného webu v češtině šíří propaganda? Z jakého? Jaká televize je přímo řízená z „Bílého domu“?

      • Bohumil Šourek napsal:

        Ale, p. Břečťane, přece ze zdrojů nás občanů, každý měsíc nemalá částka pro všechny ty přikyvovače, břečťany a propagátory amerických zájmů, vedle oněch nemalých částek poskytovaných z „nevládních“ zdrojů amerických a eurounijních tzv. neziskovek a obdobných obskurních pramenů.
        Naproti tomu RT i Sputnik jsou přiznaně financovány legální ruskou vládou a podle toho také místo obskurních blábolů používají ověřené zdroje. Proč se nezabýváte jejich zdroji, proč se vám nedaří důvěryhodně je vyvracet?

        • Emerich napsal:

          Z vaší logiky se mi zcvrknul šourek. Z čeho to asi platí ruská vláda ? Z Putinových soukromých kont ? Kdo nejde s námi Rusáky, je americký přikyvovač, že ! Připomíná mi to heslo československých svazáků: Kdo nečůrá s námi, čůrá proti nám ! (sloveso lze libovolně zaměnit).

        • PP napsal:

          Američani pokud vím otevřeně podporují některé protikorupční projekty, a to bez toho, aby diktovali, čemu se ty projekty mají věnovat. Rusko oproti tomu zvolilo cestu „pláště a dýky“ a sází na skrytou propagandu. Nyní už ne tak skrytou. Ta pracuje naprosto jinak a synchronizovaně vypouští dezinformace zabalené do jednoho balíčku s trochou pravdy a trochou zábavy. Klasická zpravodajská hra. Pokud těm jejich webům věříte, tak je samozřejmě veškerá snaha vás přesvědčit marná. Taky mám bohužel známého, který je hltá. Načež mně přesvedčuje, že Obama je gauner, že Američani nepřistáli na Měsíci, a že Rusko je vlastně fajn. Ach jo. Zatím jsem si nevšiml, že by se Rusové na těch webech omluvili ČR za okupaci.

      • Miklín František napsal:

        Naopak naše media, především ČT jsou 100% nestranná a vyvážená.

      • Bohumil Šourek napsal:

        Děkuji. Tušil jsem to.

      • Oskar, hanák z Hané napsal:

        Opravený text : Tak to tedy mám, a co se týká té televize, tak jde o kanál ČT24.

      • eva napsal:

        nemám ten pocit u žádné z  těchto stran…. proto je tato otázka….

  2. bubo napsal:

    No a co? Američané snad nic nedělají? Navíc „naše“ média papouškují jen to, co vyhovuje dnešní elitě.

    • Silvestr napsal:

      Buďte konkrétní. Pokud máte informace, jak vláda USA platí místní média, nezdráhejte se je napsat.
      Žádné no a co, lži jsou špatně takové i makové. Sem s tím.

  3. Nováček napsal:

    Vláda USA nemusí tady, v ČR, financovat nějaký web v češtině, který by šířil propagandu, mám na mysli tu protiruskou; to stihnou weby placené z českých, většinou vládních, finančních zdrojů. A co se týká televize přímo řízené z “Bílého domu”? Často tento dojem vzniká u ČT, placené ovšem také téměř všemi českými občany. Takže, vláda USA je z obliga.

    • Josef napsal:

      Máte pravdu. Vláda USA tady v České republice skutečně nemusí financovat nějaký protiruský Web. Starší generaci Čechů zcela stačí vzpomínky na ostudný 21. srpen 1968, na následnou více jak dvacetiletou ruskou okupaci a na zacházení s Československem jako se svojí gubernií.

      • Nováček napsal:

        Moji rodiče byli zavřeni za předchozí, německé okupaci, takže tu dobu si pamatuji více. 21.srpen 1968 byl ostudou komunistů, ne Rusů jako takových. V SSSR bylo 293 047 571 obyvatel (1991) a z toho bylo cca 2 000 000 členů VKS

        • Josef napsal:

          Nováčku, podle stylu psaní jste podstatně mladší, než abyste si mohl německou okupaci pamatovat. Vaše počty členů komunistické strany v SSSR jsou značně podhodnocené. Němci se jak od okupace, tak od německé politiky vedoucí k rozpoutání druhé světové války ostře distancují a v Německu je dnes na rozdíl od Ruska tolik pacifistů, až to jejich spojence v NATO mírně řečeno štve. Rusové se k okupaci Československa hrdě hlásí a nějaký pocit provinění byste Nováčku od Rusů očekával marně. Naopak. Vše nasvědčuje tomu, že kdyby to jen trošku šlo, rádi by si tu okupaci zopakovali.

          • Nováček napsal:

            Josefe, podle stylu psaní možná, podle křestního listu jsem, bohužel, ročník 1933. Ano, necítím se až tak stár, moje babička zemřela v 96 létech věku, matka v 91 a otec, sice nevlastní, v 97 létech.
            Co se týká členů VKS, VKS(b) měla v roce 1924 (13. sjezd, 748 delegátů)735.881 členů a dalších asi 250.000 členů nově vstoupilo po Leninově smrti (zdroj – Dějiny Všesvazové komunistické strany (bolševiků), Hlava IX, Strana bolševiků v období přechodu k pokojné obnově národního hospodářství,
            (Léta 1921 – 1925), Schváleno ÚV VKS(b), 1938). Údaj cca 2 000 000 členů (0,6825% obyvatel) tedy nebude nijak přehnaný ( šlo o přísně výběrovou mocenskou organizaci). Ale i kdyby jich bylo 10 x více, bylo by to jen 6,825% obyvatel SSSR

          • Nováček napsal:

            Dodávám“ ad a: že Rusů bylo v SSSR 50,78 % (1991), t.j. 148 809 600 z celkového počtu obyvatel; ad b(: je dobré se občas podívat do příslušné literatury, než něco začnu tvrdit.

          • Josef napsal:

            Nováčku, upnul jste se pouze a výhradně na počet komunistů v SSSR, který jsem odbyl jednou větou a není pro mě až tolik důležitý. Stejně jako pro mě nejsou důležité vaše stranické zdroje informací, s jejichž pravdivostí nemám vůbec ani trochu dobré zkušenosti. Toho ostatního a důležitějšího v mém příspěvku jste si vůbec nevšiml a vyhnul jste se tomu velkým obloukem. Pokud vím, tak pouze v Československu těch komunistů bylo více jak milión. Nevěřím tedy, že by jich bylo v SSSR pouze 2 000 000. A i ti, kteří v KSSS tehdy nebyli nemají s okupací Československa žádný problém a nevidí v ní nic špatného a nenormálního. A to je ten malér. Mám s Rusy více jak třicetileté osobní zkušenosti.

  4. teufel3424 napsal:

    A nebylo by lepší napsat Edinburgh, jak to píšou Skotáci. Ruská transkripce se mi nelíbí

    • Robert Břešťan napsal:

      Máte pravdu, bylo.

      • eva napsal:

        ,Vy to vidíte jako propagandu, pro mmě jsou to zprávy- jediné z  druhé strany. Nesoudím, jaké…

        • Silvestr napsal:

          Nesoudit zprávy je vždy chyba.

        • PP napsal:

          To pak ovšem v dnešní informační a dezinformační době dopadnete dost bídně. Informace a slova a jsou a vždycky byly zbraní. A Rusové je přinejmenším od doby Felixe Džeržinského umí používat. Je to takový informační zombie virus.

  5. Petys napsal:

    RT je propaganda s tak nepokrytou snahou pošpinit vše americké a evropské, že srovnávat to jak činí zdejší přispěvatelé s CNN nebo BBC může jen duševně méněcenný jedinec nebo někdo, kdo nerozumí vůbec anglicky.
    Jediné co je na RT pozitivní je to, že celý rozpočet blížící se miliardě dolarů zůstává opět na Západě na platy amerických, anglických a evropských zaměstnanců, protože Rusové absolutně nejsou schopni to sami zvládnout. To je také rozdíl oproti CNN či BBC. A ještě je pozitivní, že ji sleduje asi 1% Zápaďáků, což je až krutě veselé, když si uvědomíme, jak žijí Rusové kteří to vše musí financovat. Holt, za blbost se platí.

    • eva napsal:

      PŘESNĚ TOHLE ŘÍKÁM O ČT.

      -JENOM MĚNÍM STRANY..

      • Petys napsal:

        ČT nedělá z Putina zločince což by vzhledem k ruskému carskému samoděržaví bylo jistě snazší a příhodnější než když Russia Today naprosto cynicky špiní Evropu a Ameriku ve stylu že západní vlády jsou záměrně zločinné, protože těžbou ropy z břidlic vědomě a záměrně tráví vlastní obyvatelstvo (fracking zaručil Americe soběstačnost v ropě a to Rusům strašně vadí) apod. Je to tak průhledně účelově a nesmyslně lživé a blbé, že soudný člověk to prostě úplně vypouští. Proto má RT sledovanost kolem 1% na Západě.
        V opačném gardu to takhle jednostranně zaujatě ani ČT, ani CNN či BBC dokonce ani žádné komerční americké či evropské stanice tohle nedělají a ani nemůžou – ztratili by soudné diváky a dívalo by se na ně právě jen to 1% které má RT na Západě.

  6. Němec napsal:

    Měl jsem kamaráda, kovaného komunistu. V jisté době jel do Ruska na mistrovství v hokeji. Po příjezdu nazpět do ČR mi řekl, že to co viděl byla hrůza. Potom už komunistou nebyl. Dnes je zase zážitek být s ruskými turisty na hotelu u moře. No a Ruskou propagandu na fotbale ve Francii jsme viděli všichni. Ruskou propagandu chápu. Nechápu ale pana Foldynu z ČSSD, občana České republiky a jeho propagandu Ruska. Doufám , že to dělá zadarmo.

    • Josef napsal:

      Pokud byste přestal doufat, že to pan Foldyna dělá zadarmo a neměl byste pak problém pana Foldynu pochopit. Odměna za panem Foldynou poskytnuté služby nemusí být vždy pouze finanční.

  7. Josef napsal:

    Ruská propaganda, stejně tak jako kdysi propaganda komunistická nebo nacistická, velmi dovedně využívá faktu, že všude je možné najít nějakou špínu, všude je možné najít nějaké smetí. Rusové dobře vědí, že země, kde by nějakou špínu a nějaké to smetí nebylo možné najít, na světě prostě neexistuje. Ruská propaganda ovšem také velmi dovedně dokáže zamlčovat a zakrývat fakt, že co se Ruska týče, nelze už bohužel o nějaké špíně nebo o nějakém smetí hovořit. Rusko totiž je už bohužel jeden velký chlív. V minulosti jsem měl nejednou možnost spatřit ten chlív na vlastní oči. A jaké obrovské finanční prostředky Rusko na propagandu věnuje je mimo jiné vidět i na této diskuzní stránce. A nejen na této.

  8. bubo napsal:

    O světové propagandě většina veřejnosti mnoho neví. Rusko ji nikdy nemělo tak propracovanou jako Západ či USA. I zde byly USA dávno daleko vepředu. Především díky rozvoji ropných rafinérií , zbrojního průmyslu , železnici ve válkách před a po roce 1861-1865. A pak především díky ziskům v 1.světové.
    Ač třeba v USA byl např. tisk od shora dolů v rukou plutokracie (boháčů) neznamenalo to nic jiného než vliv soukromého majitele. Rockefellerů, J.P.Morgana či jiných.
    Noviny (v celém světě) existují a existovaly, aby sloužily hospodářské a politické moci, nežli pravdě a vznešeným ideálům. To napsal ve své knize America´s 60 families v roce 1940 ekonom a novinář F.Lundberg.
    Jinak řečeno, magnáti ovládali veřejnost i politiky. US politika po 2.světové válce byla opět zaměřena na původního úhlavního nepřítele – SSSR. Z  vysílání rozhlasové stanice RFE se stala mocná zbraň politické války. Ze stovek milionů dolarů z Marshalova plánu pro CIA, dost zbylo i na její 50 letou propagandu. Všem bylo třeba náležitě vysvětlovat jejich politiku – amerikanizaci světa.
    Dnes se většina mladých dívá na Rusko pohledem okupace v roce 68 a na USA jako na svět demokracie a svobody. Svobody ano v otázce podnikání a zaměstnání jinak sotva. V 68 roce si SSSR pochopitelně nechtěl nechat rozbít svůj tábor a Varšavskou smlouvu. Podobně USA třeba v roce 1898 anektovaly Havaj, Portoriko, po 2. světové Okinawu, osvobodily Grenadu, pomohly Pinochetovi v Čile. Mocnosti vždy měly a mají své zájmy.

    • Josef napsal:

      Tu snůšku hovadin jste bubo nabral v archivu Rudého Práva nebo v archivu FSB? Škoda, že omlouvání nebo schvalování ruské okupace Československa není stejně trestné, jako omlouvání nebo schvalování holokaustu. Mělo by být.

  9. bubo napsal:

    Josefe, jseš naivní a asi čteš jen Bakalův Reflex či prolhané BAbišovy LN nebo MFD. Zkus protiproud, ale pozor, ať to s tebou nesekne

    • Josef napsal:

      Na rozdíl od tebe bobo nepotřebuji k utvoření svého názoru ani Reflex, ani Protiproud. Spoléhám se především na své vzpomínky, zkušenosti, na své oči, uši a mozek. Mohu tě ujistit, že mě se ruská propaganda absolutně nechytá právě proto, že s ní mám z minulosti přebohaté zkušenosti. Můžeš to vyřídit do centrály.

    • Emerich napsal:

      Protiproud se bohužel pro vás nachází na seznamu dezinformačních webů. Další najdete na :
      http://www.evropskehodnoty.cz/fungovani-ceskych-dezinformacnich-webu/weby_list/

Přidávání komentářů není povoleno
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies