facebookový profil Andreje Babiše,

Nezávislost České televize je ohrožena, napsali zahraniční novináři poslancům. Ti zvolili nové radní

Napsal/a Robert Břešťan 11. března 2020

AKTUALIZOVÁNO Před dnešní volbou šestice radních České televize a dvou radních Českého rozhlasu dorazil všem tuzemským poslancům dopis od respektovaných mezinárodních novinářských organizací. Ty v něm vyjádřily obavu zejména o nezávislost veřejnoprávní televize. Poslanci pak během odpoledne zvolili část nových radních České televize i rozhlasu.

Žádáme vás, abyste zvolili z 18 kandidátů nezávisle na jakémkoli politickém zásahu nebo pokusech o ovlivnění. Složení Rady musí být vyvážené a nestranné. Lobbistické pokusy ve prospěch nebo proti konkrétním kandidátům nesmí toto důležité rozhodnutí ovlivnit,“ píší zahraniční novinářské organizace mimo jiné ve svém textu.

Takové snahy považujeme za nebezpečné pro udržení mezinárodních standardů a nezávislosti veřejnoprávního vysílání a svobodu projevu v České republice,“ píše se dále.

Během odpoledne poslanci v neveřejném hlasování vybrali část nových radních. Do Rady České televize zvolili hned napoprvé bývalého ředitele zpravodajství ČT Romana Bradáče (97 hlasů), šéfa dozorčí rady Českých drah Pavla Kysilku (88 hlasů) a bývalého hokejistu a poté i poslance Jiřího Šlégra (89 hlasů).

Do druhého kola – volit se bude zřejmě na dubnové schůzi sněmovny (mandáty současných radních vyprší 26. března 2020) – postupila ekonomka Hana Lipovská (83 hlasů), šachista a bývalý novinář Pavel Matocha (77 hlasů), moderátor Luboš Xaver Veselý (57 hlasů), novinář a někdejší šéf vydavatelství Michal Klíma (57 hlasů), filmař Zdeněk Holý (53 hlasů) a protidrogový expert Ivan Douda (49 hlasů). Z nich poslanci musí vybrat ještě tři.

Do Rady ČRo byl zvolen galerista Marek Pokorný (135 hlasů). Do druhého kola postoupili stávající předsedkyně Rady ČRo Hana Dohnálková (77 hlasů) a historik Jaroslav Šebek (25 hlasů).

Vhodní a ne(v)hodní

Dopis zahraničních novinářských organizací byl do značné míry reakcí na seznam „vhodných a nevhodných“ kandidátů do rady, který vybraným kolegům poslancům a poslankyním rozeslal poslanec ANO Stanislav Berkovec.

V něm kandidáty kádruje zejména podle toho, jaký vztah mají k vládnoucí straně, k akci Milion chvilek pro demokracii a pode toho, jaký postoj by měli jako radní k řediteli ČT Petru Dvořákovi. Na informaci, kterou přinesl server Info.cz, se v textu přímo odkazuje.

Podepsáni jsou zástupci Evropského centra pro svobodu tisku a médií (ECPMF) a Evropské federace novinářů (EFJ).

Své prohlášení zveřejnil už včera i Mezinárodní tiskový institut (IPI), jehož pobočka vloni vznikla nově i v České republice.

Vyjadřujeme vážné obavy z toho, jak se vládnoucí politická strana pokouší politizovat volbu mediálních rad v České republice,“ píše se v textu.

Podle vedoucího IPI pro evropské záležitosti Olivera Money-Kyrla jsou čeští poslanci místo toho, aby volili v zájmu kvality veřejnoprávního média, instruování k tomu, aby drželi přísně stranickou linii:

Uniklý e-mail jen ukazuje pohrdání ANO Českou televizní a veřejnoprávní žurnalistikou. Tato média mají přitom sloužit lidem, veřejnosti, ne úzkým politickým zájmům jedné strany,“ dodal Oliver Money-Kyrl.

Předsedou české IPI je Michal Klíma, jeden z kandidátů do Rady ČT, jehož zvolení Berkovcův spis označil za nežádoucí.

Přímý dopad na nezávislost

Už vloni na podzim mise několika zahraničních novinářských organizací vyslaná do Česka konstatovala, že nezávislost českých veřejnoprávních médií je v ohrožení. Mimo jiné proto, že parlament a vláda na ně „až příliš snadno mohou vytvářet tlak skrze propojení schvalování výročních zpráv a obsazení mediálních rad“.

V misi byli tehdy zástupci Evropské vysílací unie, Severské asociace vydavatelů a Evropského centra pro svobodu tisku a médií a Evropské federace novinářů.

„Můj celkový dojem je, že situace médií v Česku je velmi křehká a mohla by se vyvinout v maďarský nebo polský scénář, stejně tak ale může skončit pozitivně. Stále je to možné, ale je potřeba se tomu opravdu věnovat a udělat v mediální sféře pořádek,“ komentoval výsledek série setkání s českými novináři i mediálními manažery dánský novinář a prezident Evropské federace novinářů Mogens Blicher Bjerregård.

Nyní novinářské organizace poslancům vzkazují, že jejich rozhodnutí „bude mít přímý dopad na zachování nezávislosti veřejnoprávní televize v České republice, která je již pod tlakem“.

Nezávislá a nestranná média jsou důležitým pilířem demokracie a významným zdrojem důvěryhodných informací. Proto my, níže podepsané organizace, vás vyzýváme, abyste k dnešní volbě přistoupili s velkou vážností, zodpovědně a s cílem zachovat svobodu a nezávislost veřejnoprávní televize,“ konstatuje otevřený dopis adresovaný dvěma stům českých poslanců a poslankyň.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

21 komentářů

  1. s22 napsal:

    Tak asi takto má vypadat demokratický způsob, jak se mohou ovlivňovat volby. Bravo všem, kteří jsou s to rozpoznat (nikoli si pouze myslí), kdy jde o věc správnou či nikoli. (Ironie podle vlastního uvážení)

  2. Petr Kaminsky napsal:

    1) Ha ha ha! Tak ted muzou truhlici z ANO zase vykrikovat, ze na ne nekdo delal natlak a natruc proto zvolili nejvetsi smejd. 2) ANO nikdy neslo o nestranna a nezavisla media. Z celeho dopisu si vyberou „udelat poradek v medialni sfere“. Cilem Babise a jeho soudruhu je ovladnuti statu. Takze hlavni je – klid na praci. 3) Az se Babisovi podari protlacit sve lidi do rady CT, prosadi si sveho reditele (nejlepe nekoho z AgroFertu s potrebnymi „manazerskymi“ schopnostmi), zacnou cistky. Sbohem, Noro! Sbohem, Marku! Neverite? Tak se podivejte, co dela Zavoral v CRo. Babis tak ziska televizi a nebude ho to stat ani korunu. Narozdil treba od Kellnera, ktery za Novu musel vyplaznout nejake ty miliardy.

    • vala napsal:

      On to snad nátlak není , co je zahraničním tedy západním novinářům do toho ? To by byl řev , kdyby to udělali ruští novináři !

  3. Dvořák napsal:

    Nezávislá media jsou jen iluze v době,kdy si je kupují miliardáři(z dobročinnosti jistě ne).V ČT bije do očí,když je u nich tzv.jejich člověk a nebo někdo s jiným názorem-skákání do řeči,arogance ze strany reportérů přímo čiší!Proč ČT začerňuje údaje ve smlouvách,když je příjemcem veřejných peněz?

    • Tondach napsal:

      Není příjemcem veřejných peněz! Koncesionářské poplatky nejsou veřejné peníze!
      A i to ostatní je, slušně řečeno, blábol!

  4. Dušan napsal:

    Když jsem se dostal do situace, že lhaly a já jsem žaloval na ochranu osobnosti a nedomohl jsem se nikdy práva a pravdy, no tak jsem koupil to médium proto, aby psali pravdu. (Andrej Babiš o akvizici médií v reportáži Reportérů ČT)

  5. Vitek napsal:

    Mně stačí,když se podívám na Moravce,nebo Jílkovou a je mi jasné,jak to s tou „veřejnoprávní“ službou je……

    • Svatopluk Otava napsal:

      Tak příkrý bych třeba v případě paní Jílkové nebyl. Pravda, zastává „korektní“ názorovou platformu, ale zrovna pořad Máte slovo je jediným nepředtáčeným živým pořadem, kde má každý (kdo se tam ovšem dostane a když mu paní Jílková slovo udělí) občan možnost říci si své. Najde-li kuráž se se zdatnými rétory sezvanými dosti účelově osobně utkat. Ale přece jen – vlastně jde o bílou vránu v českotelevizní publicistice.

  6. Weber napsal:

    Je potřeba si udělat jasno, o co v případě tzv. veřejnoprávních médií jde. Dle mého názoru jde o to, aby ona média sdělovaly to, co si přeje současná „vrchnost“ a různí přitakávači a parazité navěšení na tuto „vrchnost“. Není přece možné, aby se nám tu producírovali nějací kverulanti s „blafy“ jako Reportéři, 168 hodin a pod., kdy všechno jsou jen kampáně říká si „vrchnost“ a parazité! Tak se činí. Vytváří se dojem, že vše je utvořeno (odstranění nešvarů) demokraticky, tedy že lid tuto a podobnou tvorbu nepodporuje a za svoje peníze (poplatky) má jiné představy. Je to něco podobného, jako úvahy tzv. šmejdů o rozumu lidí a úspěšném „podnikání“ šmejdů. Šmejdům se zatím daří a obávám se, že se bude jiným šmejdům dařit obměnit osazenstvo veřejnoprávních médií ke svým potřebám. Teď se musíme podívat na tváře té „vrchnosti“. Důležité je oddělit profesní tvář od lidské tváře (charakteru), každému doporučuji! Neznamená, že někdo je úspěšný umělec, podnikatel či úředník a musí být tedy i v podobném úhlu vidění úctyhodný člověk a ne hov*do. Kdo je tedy ukryt za těmi, kteří onu „vrchnost“ prezentují? Jasně lze zříti, že v současné době tuto sortu tvoří potomci (pohrobci) těch, kteří hajlovali když nás zabral Hitler, pak svižně přehodili výhybku ke Gottwaldovi a jeho kamarile a pomáhali (podporou) věšet odbojáře, kulaky a všechny, kteří byli jiného názoru na život ve společnosti, nebo aspoň svým ideovým nepřátelům jen tak ničili životy. Dnes potomci těchto výtečníků jsou pilní a derou se ke kormidlu protože takoví jsou – geneticky! Vidíme, že to jsou prospěchoví (bývalí) bolševici, všelijací parazité na těle společnosti, kteří jsou zajisté všude na světě, ale na rozdíl od civilizovaných zemí jim někteří u nás tleskají a jsou ochotni je skoro zbožňovat. Vysvětlení je jediné možné a to, že naše země je prorostlá bolševismem (jeho krutostí), závistí a deficitem intelektu. Lidé by si měli uvědomit, že lehkovážnou podporou svinstva, které se zdá malicherné, si podkopáváme kořeny stromu, který tvoří fundament naší společnosti. Ne Putin, nebo jiný týpek, ale my sami si kopeme hrob pro naši svobodu podporou těch, kteří jsou reálnou hrozbou, tak jako jiní „dobráci“ v minulém století.

  7. Tondach napsal:

    Shlédl jsem v noci záznam jednání sněmovny před volbami do Rady ČT! Ano, díky ANO, je ohrožena nezávislost České televize!

  8. Oskar (hanák z Hané) napsal:

    Ona byla ta Česká televize někdy nezávislá? Kdypak to bylo? A ono je kterékoliv médium nezávislé? Které pak?

  9. Svatopluk Otava napsal:

    Též jsem shlédl. Váš dojem jsem si však kupodivu neodnesl.

  10. liberal shark napsal:

    Nesmysl, televizní kolchoz a jeho zavedený systém čerpání peněz do kapes kamarádů má panickou hrůzu z toho, že by se v radě ČT mohl objevit někdo, kdo bude svou kontrolní úlohu brát vážně. O peníze jde až v první řadě !

    • Tondach napsal:

      A proč tedy nejvíc vadí pořady 168 hodin a Reportéři ČT? To je snad ten „kolchoz“? Proč vadí zpravodajství obecně?

      • Pavel Liška napsal:

        Proto, že z těchto pořadů kouká zaujatost a neobjektivita jako sláma z bot. Tohle nevidět může snad jen slepý a hluchý.

        • Tondach napsal:

          To je jen váš úhel pohledu! Možná právě proto, že VY jste hluchý a slepý!
          Dokázal byste popsat nějakou tu neobjektivitu konkrétně? Ale opravdu konkrétně! Nebo zaujatost?
          V jiných diskuzích se na poznámku, že Česká televize lže, vždycky ptám na konkrétní případ! Ještě mi nikdo nedokázal odpovědět…..

          • Pavel Liška napsal:

            Sledujte, co se vysílá. Co se naopak nevysílá. Kdy se co vysílá. Sledujete stopáž a řazení zpráv. Sledujte komentáře. Kdo se k čemu vyjadřuje…. Atd. . Takhle se projevuje ideové zabarvení. Nikoliv, vysíláním nepravd či lží, jak se třeba naivně domníváte.

  11. Tondach napsal:

    Pane Pavle Liško! Taky jste nenapsal nic konkrétního, jen obecné blábolení o nějakém ideovém zabarvení…..!
    Přitom jsem to napsal jasně a srozumitelně:“Dokázal byste popsat nějakou tu neobjektivitu konkrétně? Ale opravdu konkrétně! Nebo zaujatost?“
    Jak je vidět, tak nedokážete!

  12. Krok k nezávislosti? napsal:

    Kde to žijete? ČT nebyla nezávislá nikdy. RRTV a jiné rady rovněž, protože již 80 let jsou do nich dosazovány osoby, poplatné tehdy aktuální vládě. Všechny „rady“ jsou zpolitizovány a není to vina současné moci, nýbrž moci minulé. Takže když Babiš vyhrál volby, byly všechny rady obsazeny osobami, které tam dosadily předchozí vlády ODS, ČSSD, SZ apod. Souhlasím s tím, že RRTV i jiné rady je nutno přeobsadit, aby nebyly v rukou osob, které si občané – voliči nepřejí. Naopak – Babiš tam ty minulé osoby nechal až přiš dlouho a ty osoby mu pak škodily, jak mohly. Teď jde o to, zda nově jmenované osoby budou znamenat krok ke skutečné nezávislosti a demokracii.

    • Tondach napsal:

      „aby nebyly v rukou osob, které si občané – voliči nepřejí. „….vy jste si dělal nějaký průzkum? A kolik občanů dokázalo jmenovat alespoň jednoho z nějaké té Rady?

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama