Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
screenshot: Prima CNN,

TV Prima je vstřícná k Babišovi i Zemanovi. Majitel televize Zach podniká i v průmyslu a realitách

Veřejně nevystupuje, rozhovory nedává, v žebříčku českých miliardářů podle časopisu Forbes patří Ivanu Zachovi 35. pozice s odhadovaným majetkem 6,3 miliardy korun. Známý je především jako majitel televizní skupiny Prima, včetně nejnovější stanice CNN Prima News, která se zatím potýkala hlavně s problémy. Zach je ale také aktivním hráčem v průmyslu a realitách. 

V byznysových databázích u jména Ivan Zach svítí červený vykřičník – coby upozornění na nějakou varovnou informaci. Tou je v jeho případě fakt, že svou oficiální adresu má už roky vedenou na městském úřadě ve Slaném. To je běžné spíše pro lidi v těžké životní situaci a finanční tísni, v jaké ale Zach rozhodně není.

Miliardář je to poměrně málo známý a málo viditelný, svědčí o tom i nedostupnost aktuálních fotografií tohoto mediálního magnáta. O tom, co a jak vysílají jeho média, si však udržuje dobrý přehled.

Potvrzuje to i dobře známá aféra kolem toho, jakým způsobem reportéři TV Prima měli z vůle vedení a vlastníků televize (a v souladu s politickými zájmy Miloše Zemana a dalších politiků) alarmisticky referovat o uprchlické krizi.

Jak přijít k vlivné televizi

I když hlavním oborem Zachova podnikání jsou právě média, platí pro něj i označení průmyslník. Do portfolia jeho firem patří například výrobce vzduchotechniky ZVVZ Group Milevsko nebo výrobce aerosolových ventilů a rozprašovačů Koh-i-noor Mladá Vožice.

Aktivní je i v realitním byznysu. Zachova společnost GES Real například postavila (a původně také vlastnila) se značnými kontroverzemi přijímanou administrativní budovu Crystal nedaleko pražských Olšanských hřbitovů.

Klíčovou společností, na jejímž základě vystavěl své dnešní bohatství, je firma GES, což je zkratka vzniklá z původního názvu brokerské a poradenské společnosti General & Employment Service založené již na počátku 90. let.

Rodák ze Slaného začal už tehdy úspěšně skupovat pohledávky a akcie z privatizačních fondů, takto se dostal i ke zmíněné ZVVZ Group.

Do nejvyšších pater se ale propracoval až díky kontaktům spojeným s někdejší bankou IPB. Právě ta od června 1994 vlastnila televizi Prima, původně pod názvem Premiéra TV. Její cestu do rukou Zacha stojí za to připomenout.

Když nový bankovní zákon zakázal koncem 90. let bankovním domům podnikat v médiích, uklidila IPB svou televizi do dceřiné firmy Domeana. Respektive ji své firmě prodala za 241 milionů korun, když jí předtím ze svého poskytla úvěr ve stejné výši. Veřejná informace to ale rozhodně nebyla.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


V červnu 2000 převzal krachující banku stát, později ČSOB a vyšlo najevo, že televize v majetku IPB už není. A vypadalo to, že nikdo, ani dozorující Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, neví, kde teď licence je, respektive komu televize patří. Jak v listopadu 2000 napsal týdeník Respekt, „licence na celoplošný kanál je přitom mimořádně vzácný statek a zákon výslovně zakazuje, aby se dostala mimo dohled státu, přesněji RRTV“.

Zpětně se ukázalo, že už v roce 1999 TV Prima i s celou firmou Domeana koupil Zachův GES Holding, prý s opcí na zpětné převzetí. K tomu ale už nikdy nedošlo, Zach se prý „poněkud vymkl kontrole“.

Opce také vypršela nedlouho před tím, než IPB v polovině června 2000 padla do nucené správy. Nový majitel zkrachovalé IPB, Československá obchodní banka, se ale mediálního zlatého vejce nechtěla tak snadno vzdát. Zpochybňovala původní obchod, novou vlastnickou strukturu, poskytnuté úvěry a podala řadu žalob v souvislosti s převodem televizní licence na GES Holding. Jak ČSOB upozornila, GES Holding získal Primu od IPB ještě trochu komplikovaněji: prostřednictvím japonské společnosti Nomura Capital. A navíc – jak tehdy tvrdila ČSOB – za ni nikdy nezaplatil.

GES Holding to popíral a v právní bitvě svou pozici uhájil. Paradoxem je, že když Ivan Zach v dubnu 2017, tehdy spolu s podnikatelem Vladimírem Komárem (majitel firmy Dermacol, v minulosti vlastnil například i Karlovarskou Korunní, již odprodal finančníkovi Pavlu Krúpovi), odkupoval 50% podíl v TV Prima od švédské mediální skupiny MTG, půjčkou transakci vyztužila právě ČSOB.

Zmíněná MTG nejprve polovinu TV Prima koupila od Zacha v roce 2005 za dvě a půl miliardy korun, o dvanáct let později ji prodala Zpět Zachovi s Komárem v přepočtu za 6,4 miliardy korun.

O dva roky později, v červnu 2019, Zach Primu zcela ovládl, když odkoupil Komárův podíl (přesněji: firma THR Media koupila 75 procent v polovičním vlastníkovi Primy Denemo Media od Vladimíra Komára, v Denemo Media měla čtvrtinový podíl Zachova skupina GES vlastnící druhou polovinu Primy). Cena je neznámá.

Zástavní právo nad Primou má podle obchodního rejstříku ČSOB. I tak se v politicko-byznysovém zákulisí živě spekuluje o tom, kdo ve skutečnosti Primu může vlastnit, či v ní mít významný podíl při vědomí toho, jak nákladné muselo být úplné ovládnutí Primy. Zůstává však jen u těch spekulací.

Zeman a Babiš jsou kamarádi

Nucenou správu nad IPB řešila vláda Miloše Zemana, od té doby se také zřejmě datuje specifický přístup televize Prima k dnešní hlavě státu.

Zeman měl údajně před svým prvním zvolením prezidentem dopředu dostávat scénáře k politickým debatám i s konkrétními otázkami, čímž získal značnou výhodu před ostatními diskutéry. Pozdější antiuprchlická hysterie podporovaná aktivně TV Prima posílila jeho voličské jádro a hrála do not jeho znovuzvolení.

 

 

Jiný příklad: v době, kdy Miloš Zeman odmítl navzdory původnímu oznámení vyznamenat pamětníka holokaustu Jiřího Bradyho (protože se jeho synovec a tehdejší ministr kultury Daniel Herman setkal s dalajlámou), se na Primě točil jeden z dílů Show Jana Krause, kde měl být hostem právě Brady. V něm se řada známých osobností ve studiu vymezila proti Zemanovi a TV Prima díl odmítla odvysílat. Pořad šel do éteru až po tlaku veřejnosti a s několikadenním zpožděním.

To, že TV Prima nadržovala Miloši Zemanovi v konkrétním případě prezidentské předvolební debaty z ledna 2018, konstatovala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Kromě Primy (celkem jde o devět televizních stanic včetně v úvodu zmíněné CNN Prima News) je Zach majitelem i dalších médií: patří mu časopis Playboy, síť rádií Kiss či Country, ale i alternativní Rádio 1. Vlastní i mediální zastupitelství Media Club (původně Radio United Services), které reprezentuje přes 44 % českých rádií na reklamním trhu.

Dosti vstřícná je TV Prima také k Andreji Babišovi. Premiérovi dopřává sólo debaty, ustupuje mu, když se ve studiu nechce utkat třeba s Miroslavem Kalouskem. Babiš si na to zjevně zvykl a nepřipouští moderátorské pokusy jej v debatě na Primě usměrňovat.

Reklamu Zach zprostředkovává i pro Czech Media Invest (Frekvence 1, Evropa 2 a další) miliardáře Daniela Křetínského i pro Rádio Impuls z portfolia Agrofertu.

Zkrátka – jak bylo řečeno na začátku: Ivan Zach je miliardář sice málo viditelný, o to však vlivnější.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

8 komentářů

  1. Fakta potěší napsal:

    No já nevím. Na našem malém dvorečku již pomalu nenajdete nikoho trochu významnějšího aby se s nikým trochu významnějším neznal. To se samozřejmě týká jak politiky tak podnikání. Všechno je to provázané skrz naskrz. Takže vždy lze spekulovat kdo komu pomohl, kdo komu fandí a co z toho má. No a pan Břešťan z naprosto, ale opravdu naprosto nezávislého a kvalitního žurnálu HP ( jak sám sebe označuje ) má vývody shora uvedené. A pokud se týká TV Prima, tak ve zpravodajství přináší zprávy tak jak je přebírá. Nekomentuje je, na to má své diskuzní pořady. Tím se liší od veřejnoprávní ČT, kde nám zprávy uvádí komentátor tak, jak je vidí on. A připomínka nadržování při volbě Zemana je již úplný nesmysl. Jak Prima ovlivnila 2,8 mil. voličů je opravdu záhada. A proč pan Drahoš prohrál ? Stačí se podívat do archivu na předvolební debatu s paní Witowskou. Navíc je to podobné jako když se media snažila namluvit, že Trumpa de facto zvolili díky Rusům. Mimochodem komentování ČT před volbou Trumpa hovořilo samo za sebe.

    • Oskar (hanák z hané) napsal:

      Popsal jste to přesně. Víc k tomu netřeba dodávat.

  2. Fakta potěší napsal:

    Že bych byl příliš kritický.

  3. Každé procento se hodí napsal:

    2,8 milionu voličů asi ne, ale ve volbách, které jsou těsné, se hodí i jednotky procent.
    Já mám naopak dojem z toho, že Prima dost straní premiérovi i präsidentovi dlouho a děkuji za tenhle text, který dává nějaká alespoň částečná vodítka.
    Pokud GES Holding za Primu Nomuře nezaplatila, to se s ní nesoudila? A nesháněl autor vyjádření Nomury?

Přidávání komentářů není povoleno