Praha láká krajní pravici, nehrozí tam protesty, říká o srazu buršáků v Česku rakouský expert
ROZHOVOR. „Nejsou to skinheadi nebo fotbaloví chuligáni, ale lidé s univerzitním vzděláním,“ popisuje členy buršáckých spolků expert na krajní pravici z Vídně Bernhard Weidinger. V rozhovoru pro HlídacíPes.org se vrací k nedávnému setkání německé a rakouské krajní pravice v Praze, kde buršáci kritizovali Benešovy dekrety a vzpomínali na německé padlé od Stalingradu.
Právě na buršácích přitom stojí výrazná část současné vlády v Rakousku. Už rok je tam u moci kabinet složený kromě lidovců také ze strany Svobodných (FPÖ) blízké krajní pravici. Svobodní mají velké ambice v eurovolbách příští rok na jaře, k jejich evropské politické frakci se hlásí i SPD Tomia Okamury.
Stranu samotnou do značné míry ovládli členové buršáckých spolků. Ty původně vznikly jako studentské spolky, jejichž tradice v Německu sahá až do počátku 19. století. Liberální tendence u řady z nich postupně vystřídal silný nacionalismus a antisemitismus. V době třetí říše se jich mnoho přiklonilo k nacismu.
Buršáci mají vliv ve vedení strany Svobodných a hlásí se k nim necelá polovina poslanců rakouského parlamentu za FPÖ.
„Buršáci vždycky byli pro Svobodné důležití jako kádrová základna. Svobodní se už po válce jako jediní hlásili k tomu, že Rakousko je vlastně částí Německa a Rakušané částí německého národa,“ vysvětluje výzkumník Bernhard Weidinger z Dokumentačního archivu rakouského odboje.
Buršákem je například místopředseda Svobodných, současný rakouský ministr dopravy a někdejší kandidát na prezidenta Norbert Hofer.
Peníze z ČR rakouské krajní pravici
Straně Svobodných (FPÖ) se v mainstreamových médiích běžně říká antiimigrační, případně protievropská. Jak přesně na ní sedí i označení, že „má blízko ke krajní pravici“?
Z celé řady důvodů. Na formální celoevropské úrovni to začíná spoluprací se stranami jako je francouzská Národní fronta nebo i SPD Tomia Okamury v europarlamentní frakci Evropa národů a Svobody (ENF). Na národní úrovni v Rakousku to pak pokračuje tím, že Svobodní stejně jako dřív i teď coby vládní strana podporují celou řadu krajně pravicových časopisů tím, že si v nich zadávají inzerci. Do některých dávají Svobodní inzeráty rovnou prostřednictvím ministerstev, která řídí.
Související články
Okamura v první lize evropských populistů? Nevěřte všemu, co šéf SPD pověsí na Facebook
Na Vídeň! Babišova vláda přebírá dobré česko-rakouské vztahy, krajní pravice jí nevadí
Které časopisy to jsou?
Například „alles roger?“, ten má i přesah do Česka, protože jeho vydavatel Ronald Seunig zároveň provozuje velké nákupní centrum Excalibur City na české straně hranice s Rakouskem. Pak Wochenblick z Horního Rakouska blízký FPÖ, Zur Zeit nebo Info Direkt.
Ten titul s českou stopou, co je to za časopis?
Není to klasický časopis krajní pravice. Je to někde na pomezí lifestylového magazínu, hollywoodských hvězd, zdravé výživy a konspiračních teorií. Jsou tam ale i politické články, ze kterých „čouhá“ právě strana Svobodných.
Kromě inzerátů v krajně pravicovém tisku se taky politici Svobodných pravidelně zúčastňují akcí krajní pravice.
V tomhle byli letos a loni trochu opatrnější. Ještě v roce 2016 třeba za Svobodné vystoupil jejich politik Johannes Hübner na akci Společnosti pro svobodnou publicistiku v Německu, která sdružuje revizionisty a lidi s „alternativním pohledem na dějiny“. Ve stejném roce taky současný ministr vnitra Herbert Kickl vystoupil na jedné krajně-pravicové konferenci v Linci. Tu akci tehdy monitorovala tajná služba, kterou má teď Kickl jako ministr pod sebou.
„Noty“ od Zemanova favorita
Co program Svobodných, jsou v něm nějaké náznaky blízkosti k pravicovému extremismu?
Svobodní se v programu hlásí k německému jazykovému a kulturnímu společenství. Program taky zakotvuje systematickou etnizaci sociálních témat. Tedy že se všechna možná politická témata a problémy prezentují jako problémy etnické. Ústředním nepřítelem jsou přitom zhruba takových posledních 13 let muslimové.
Na to by se sice dalo říct: Dobře, spousta věcí ze stranického programu ale nemusí být až tak relevantní pro reálnou politiku. Jenže ve veřejně dostupné příručce pro funkcionáře FPÖ, která je mnohem obsáhlejší a konkrétnější než program, je třeba požadavek, aby se při podávání důchodového výměru, kde se zohledňuje doba výchovy dětí, rozlišovalo mezi autochtonním, původním obyvatelstvem, a ostatními. Což je samozřejmě absurdní, protože to odporuje zásadě rovnosti.
Kdo tu příručku napsal?
Norbert Hofer (místopředseda strany a v roce 2016 kandidát FPÖ na post rakouského prezidenta, kterého během kampaně přijal na Pražském hradě i Miloš Zeman a veřejně ho podpořil, pozn. red.).
Hofer sám je členem jednoho z buršáckých spolků, jejichž zástupci mají momentálně silný vliv na vedení FPÖ a hlásí se k nim taky zhruba čtyřicet procent všech rakouských poslanců za Svobodné. Jsou buršáci dalším důkazem, jak blízko má strana ke krajní pravici?
Související články
„Zrádné Benešovy dekrety.“ Krajní pravice z okolních zemí oslavila v Praze 17. listopad
Nacistický zpěvníček a „nevinní“ buršáci. Rakousko znovu čelí nástupu krajní pravice
Je to jedna z indicií. Je ale třeba říct, že zdaleka ne všechny buršácké spolky zastávají stejné názory. Jsou mezi nimi i jasně liberálnější a proti nim fundamentalističtější. Ale celkově buršáci uvnitř strany Svobodných, a to nejen dnes, ale během celé její existence, byli faktorem, který bránil liberalizaci strany.
Jak se vůbec stalo, že získali uvnitř FPÖ takový vliv?
Buršáci vždycky byli pro Svobodné důležití jako kádrová základna. Svobodní se už po válce jako jediní hlásili k tomu, že Rakousko je vlastně částí Německa a Rakušané částí německého národa. A protože to samé je zároveň krédem buršáků, bylo jasné, že Svobodní budou jediná strana, kde buršáci budou moci být aktivní.
„Nepodceňoval bych české pivo“
Zmínil jste, že mezi jednotlivými studentskými spolky jsou velké rozdíly. Dá se odhadnout, jak velký podíl buršáckých spolků má negativní vztah k liberální demokracii?
Problém s buršáky je ten, že čistě z definice jsou to spolky akademiků. Nejsou to žádní skinheadi nebo fotbaloví chuligáni. Jsou to lidé s univerzitním vzděláním, kteří vědí, co je chytré říkat, a co ne. Takže na jejich srazech těžko uslyšíte věty o odmítání demokracie nebo odmítání parlamentu. Pokud jde o ideologii, musí se u nich víc do hloubky a pak se ukáže, že když se hlásí k „němectví“, odporuje to zásadě rovnosti, což je základ liberální demokracie. Nebo že jsou jasně anti-individualističtí. Práva a svobody kolektivu mají vždy přednost před jednotlivcem. I to je podle mě v rozporu s liberální demokracií.
Související články
Krajní pravice z Německa a Rakouska si víkend v Praze užila. Památky, pivo i spílání Benešovi
Anebo si vezměte vztah buršáků k menšinám. Dá se dobře srovnat jižní Tyrolsko s jižními Korutany a je vidět, že to, co v jednom případě buršáci prosazují, je v jiném případě naopak pobuřuje. Protože v jednom případě je německy mluvících většina a ve druhém menšina (německy hovořící jižní Tyrolsko je součástí Itálie, naopak v rakouských jižních Korutanech žije početná slovinská menšina, pozn. red.).
Buršáci uspořádali v polovině listopadu v Praze třídenní setkání, pronajali si historický sál a položili věnec ke hrobu neznámého vojína na vrchu Vítkov. Jak to na vás celé působilo?
Bylo to jednání na celkem vysoké úrovni, protože šlo o zasedání celého Německého buršáckého svazu, ne jen jednotlivého spolku. Podobné případy, kdy buršáci vyjedou do sousední země, neznám. Stává se, že jednotlivé spolky pečují o svůj původ, který spadá někam do Rakouska-Uherska, a to může být i Praha. Praha je z pohledu buršáků nejstarším německým univerzitním městem, na to jsem v buršáckých spisech opakovaně narazil.
V projevu, který na Vítkově pronesli, byla řeč o „zrádných Benešových dekretech“, vzpomínalo se taky na německé oběti od Stalingradu. Byla to oficiálně akce Německého buršáckého svazu, sám jste ale z fotografií dostupných na internetu mezi účastníky identifikoval i buršáky z Rakouska…
Buršácké spolky z Rakouska jsou členy Německého buršáckého svazu. Když o tom tak přemýšlím, Praha se pro podobnou akci hodí díky své poloze, je to mnohem blíž, než jet třeba do Eisenachu nebo Jeny nebo do Berlína. Nepodceňoval bych ani dobré české pivo, hlavně jsou ale zahraniční výjezdy atraktivní proto, že se při nich nečekají žádné demonstrace proti buršákům.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
8 komentářů
Němci do střední evropy patří již 2000 let včetně keltů jen slovani dorazili kolem roku 600. Máme společnou kulturu a školský system. To co se stalo po roce 1945 je nezákonné. Neexistuje kolektivní vina.
To, co se stalo ve 45. Těm odsunutým zachranialo rit. Nedokážu si představit, že by se to obešlo bez pogromu. Vzhledem ala tomu, že Němci v pohraniční mohli být obvinění z vlastizrady a podpory protietnickych čistek byli vyhnáním zachráněni od šibenice. Zkratka 70% Němců by bylo popravených
To se obávám že se na to díváte naprosto špatně.. Když už tedy začínáte historickým faktem že „Němci do střední Evropy patří již 2000 let včetně Keltů“, tak v tomto kontextu nejsou události roku 1945 nelegitimní), leč v tomto historickém kontextu -naprosto běžné. Totéž se v tomto prostoru dělo poměrně běžně a často, že se různé kmeny z těchto okruhů vzájemně vytlačovaly. nebo povraždovaly.. Z toho žádná spravedlnost „Němci tu mají větší nárok než Slované neplyne!
Ostatně, ono není tak přesné mluvit o Germánech jako o Němcích – ten okruh novodobých národnostií, které se k nim hlásí je poměrně široký „..“Norové, Švédové, Dánové, Islanďané, Němci, Rakušané, Angličané, Holanďané, Afrikánci, Vlámové, Frísové, Skotové z Lowlands a další “
A věc druhá, jak asi dobře víte, Němci si založili jednotný společný stát až roku 1871-
Věc třetí, ono je najednou módní, vykřikovat že „vyhánění Němců bylo nezákonné, než si uvědomíte, že řešení ve formě vyhánění jednotlivých národnostních skupin jsme (tedy my i s panem Havlem, jakož i politici ostatních států NATO? přijali jako velice přijatelné řešení v průběhu válek v rozpadající se Jugoslávii sotva před pár desetiletími, není-liž pravda…
Tady ti rakouští Svobodní a velkoněmecký nacionalismus, a taky Praha a taky muslimové…
Tak tady se třeba taky mluvilo o tom otálení s odhalením sochy někdejšího polského krále Jana III. Sobieskeho, který v září 1683 výrazným způsobem přispěl k porážce armády osmanského velkovezíra Kara Mustafy Paši, obléhající Vídeň (jak známo, tato událost navíc předznamenala zhroucení turecké moci v Uhrách v dalších letech)… A jako jeden z důvodů, prý – že by se to mohlo dotknout turecké komunity ve Vídni…(???) Tak, Panebože, jestli je to pravda, tak to snad není pravda!
Dám jedno srovnání, pravda, související s dějinami citelně pořád ještě ne tak vzdálenými z hlediska časového. Tady před časem budil určitou kontroverzi pražský pomník maršála sovětské Rudé armády I. S. Koněva, jehož tažení na jaře 1945, na konci druhé světové války v Evropě, samozřejmě vedlo mj. ke zhroucení německé nacistické moci nad českým prostorem. Někteří totiž připomínali Koněvovu roli na potlačení maďarského povstání z roku 1956.
No, ale, teď když nad tím člověk přemýšlí, tak si říká… Komu by měla hlavně vadit Koněvova socha v Praze??? Nějakým českým antikomunistům…??? Pcha, o ty ani nejde… Tak samozřejmě, Koněvova socha v Praze by přece měla v úplně první řadě vadit přece Němcům, ne? Podle úplně stejné logiky jako Sobieskeho socha ve Vídni Turkům…
v ČSR by Němci byli obviněni z vlastizrady a etnických čistek. 70% by jsme popravili a tím, že byli deportovani si zachranili bídný život
Na německé antifašisty se odsun nevztahoval ! Pro celý národ bylo štěstím , že se odsun uskutečnil , dovedete si představit , co by ti Sudeťáci vyváděli po 89. ? Nejspíš by už žádná Česká republika neexistovala !!
Zajímavá otázka „kdyby“… Tak když budeme počítat za Němce automaticky i Rakušany, je tedy fakt, že po druhé světové válce byly jisté problémy s německou menšinou v těch v článku zmíněných Jižních Tyrolích-Horní Adiži, které už po roce 1918 připadly Itálii, ale jinak…(???) A když si třeba vezmete, pod jakou kontrolou a vlivem vítězných velmocí z druhé světové války se dosud nacházela SRN, když se připravovala znovusjednotit s NDR, třeba i otázka polsko-německé hranice z roku 1945… (???)
Víte, srovnal bych to s jinou menšinou, která měla být v roce 1945 také odsunuta, ale nakonec nebyla – slovenskými Maďary (a Maďary nejen na Slovensku). Tak je známo, že v Maďarsku je dosud vnímáno, jakou křivdu mu přinesly výsledky první světové války, a že tohle právě po roce 1989 bylo také považováno za dost akutní. Třeba v Rumunsku v roce 1990, nedlouho po povstání proti Ceausescovi, došlo k dost vážným nepokojům mezi Maďary a Rumuny. Ještě dost dlouho po rozpadu ČSFR se občas mluvilo o hrozbě napětí mezi Slováky a Maďary právě i na Slovensku. Ale – když v letech 1991-2001 proběhla řada těch větších či menších ozbrojených konfliktů v Jugoslávii, vlastně od Slovinska a Chorvatska až po Kosovo a Makedonii, tak zrovna Maďaři ve Vojvodině zůstali v klidu (taky je fakt, že se v předchozích desetiletích v té Vojvodině, které kvůli nim udělil Tito autonomii v rámci Srbska podobně jako Kosovu kvůli Albáncům, a kterou pak Miloševič taky omezoval, nerozmnožili tolik jako ti Albánci v Kosovu)…
Ale tak nakonec je možné říci, že tedy po tom roce 1989 v té maďarské otázce doposud přece jen nedošlo k nějakým nejhorším scénářům… Taky bych jako dost důležitý faktor klidně odhadoval i to, že samo Maďarsko po roce 1989 zcela jednoznačně směřovalo do EU, prostě z nějakého „sovětského pořádku“ do nějakého „evropského pořádku“, a že pokud by se opravdu stalo nějakou „živnou půdou“ pro nějaký vypjatý nacionalismus a revizionismus, byl by to problém…
Možná by tahle malá analýza té maďarské otázky mohla posloužit k představě, jak by to možná mohlo být s těmi Sudeťáky u nás po roce 1989. Samozřejmě ale, zdůrazňuji to MOŽNÁ…
Mimochodem, přesněji „na německé antifašisty“ se odsun vztahovat NEMUSEL:To bylo čistě jejich rozhodnutí, zda si podají na český úřad žádost, ke kterému doloží svědeckými výpověďmi, že byli antifašisti – aby tu mohli zůstat.
Obávám se, že většina z nich tenkrát se na to vykašlala a se svými německými sousedy se odstěhovala do Německa. Mimochodem, už ne-nacistického, pod americkou správou, která jim zajištovala jejich práva i do budoucna mnohem víc než Benešův režim, a později naši komunisté…I s tím, že se sice brečí že tu museli nechat majetky – leč už se neříká, že v Německu dostali hned nemalou finanční podporu do začátků.