Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Šéfka Evropské komise Ursula Von der Leyenová. Foto: Profimedia
,

Ondřej Neumann: Kterak si Evropská komise zaplatila zpravodajství o Evropské unii

IN MEDIAS RES. Není každý jako Andrej Babiš, který znásilnil velký český multimediální dům s jediným cílem – vytvořit si nefér výhodu pro svůj politický i byznysový úspěch a zároveň získat platformu pro mediální sestřelování konkurence. Podezřívat z něčeho podobného Evropskou komisi jistě není na místě. Ale jak známo, koho chleba jíš, toho píseň většinou zpíváš.

Sdružení tiskových agentur z celé Evropy spustilo v úterý 6. září projekt European Newsroom. Prý má zlepšit zpravodajství o Evropské unii a „podpořit výměnu poznatků mezi novináři z různých zemí“.

Iniciativa spojuje 18 mediálních organizací a má vytvářet například společná shrnutí zpravodajství o unijních otázkách. Projekt se sídlem v Bruselu má být i platformou pro profesionální rozvoj reportérů.

Lídrem projektu je – jak jinak – německá DPA. Účastní se i další agentury od celosvětově působící AFP až po menší, národní organizace, včetně několika zemí mimo Evropskou unii, například Ukrajiny. Česká tisková kancelář se na European Newsroom nepodílí. Reportéři zapojení do projektu budou sídlit v prostorách belgické tiskové agentury Belga.

„Konečně evropská redakce“

Jedním z produktů mezinárodní spolupráce budou dvakrát týdně vydávané výběry ze zpravodajství o EU, které prý nabídnou informace o unijní agendě v „panevropské perspektivě“. Kromě toho se má European Newsroom zaměřovat na vyvracení nepravdivých tvrzení, trénink novinářů či „společný vývoj žurnalistických standardů“.

„Spolupráce mezi evropskými zpravodajskými agenturami s cílem zajistit optimální postupy, zlepšit kvalitu zpravodajství a bojovat proti dezinformacím: to je European Newsroom,“ tvrdí šéf italské tiskové agentury ANSA Stefano De Alessandri.

Slavnostního představení projektu se v Bruselu zúčastnili i eurokomisaři Věra Jourová a Margaritis Schinas. „Konečně ‚unijní redakce‘!“ napsal na Twitteru Schinas, přičemž vyzdvihl význam kvalitního zpravodajství pro demokracii.

Na první pohled to vypadá jako bohulibý nápad. Jádro pudla je však skryto ve zdánlivém detailu – projekt agentur zaměřený „na zlepšení zpravodajství o EU“ spolufinancuje Evropská komise, konkrétně částkou 1,76 milionu eur (přibližně 43 milionů Kč).

Jasně, není každý jako Andrej Babiš, který znásilnil velký český multimediální dům s jediným cílem – vytvořit si unfair výhodu pro svůj politický i byznysový úspěch a zároveň získat platformu na mediální sestřelování konkurence. Podezřívat z něčeho podobného Evropskou komisi jistě není na místě. Ale jak známo, koho chleba jíš, toho píseň většinou zpíváš.

Rizika novinářské autocenzury

V českých podmínkách to ukazuje i příklad Zdeňka Bakaly a jeho vydavatelství Economia, respektive diplomová práce Terezy Trojanové z roku 2020. Bakala rozhodně není Babiš a Economii si nepořizoval z tak nízkých důvodů. Nicméně!

Trojanová porovnala, jak o Zdeňku Bakalovi referovaly „jeho“ Hospodářské noviny a jak Mladá fronta Dnes a Právo v letech 2009 až 2017. Výsledek? „Hospodářské noviny pod určitým (přímým či nepřímým) vlivem svého majitele o něm referovaly spíše shovívavěji a (…) snažily se mu vytvářet pozitivní obraz,“ konstatuje Trojanová a přičítá to autocenzuře novinářů při referování o svém majiteli.

Tato autocenzura je přitom jev platící i pro další české i evropské mediální domy vlastněné oligarchy. A není sebemenší důvod domnívat se, že to v případě European Newsroom bude jiné. A že v konečném důsledku nepůjdou novinářské výstupy Evropské komisi – která projekt štědře spolufinancuje – na ruku.


Komentář vyšel v týdeníku Forum.

Líbil se vám tento text?

Podpořte nás prostřednictvím Darujme nebo převodem pomocí QR kódu

Moc děkujeme za podporu!

QR kód
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Podpořte novináře

5 komentářů

  1. Stanislav Zapletal napsal:

    Ať se snažím jak se snažím nikde nenalézám to, co se v tomto článku tvrdí, že Babiš, má své noviny, které šíří jeho politiku. Byl bych redakci velmi vděčen, kdyby mi o nějakém takovém článku a novinách něco sdělila.
    Dokonce si myslím, že pan Neuman si vymýšlí. Lidové noviny například se drží velmi při zemi, na nikoho neútočí, o Babišovi vlastně nepíší.
    Takže, pane Neumane pusťte se do toho a napište článek o novinách, které viditelně podporují Babiše. A uveďte tu chválu kterou o Babišovi šíří. Jinak to co píšete bude fake.
    Pokud budu mít čas budu svůj dotaz opakovat. Jestliže odpověď nedostanu, to prosím nevyhrožuji, pustím do světa řetězový mail, že si pan Neuman vymýšlí. Že to vypadá na to, že nejdřív píše a pak teprve myslí. Jako třeba pan Končelík. Mezi adresáty budou i naši europoslanci včetně paní Jourové, která má možná o naší žurnalistice zkreslené představy.
    Tento článek pana Neumana jsem si pro to uložil.
    Občan Zapletal.

    • Ondřej Neumann napsal:

      S řetězovým mailem si poslužte. Už tato „technika“ o vás mnohé vypovídá. Jestli chcete důkazy zneužívání LN, MfD, iDnes.cz atd., zapátrejte v historii materiálů publikovaných na Psisku. Případně si osvěžte kauzu „novináře Přibila“… Klidný víkend!

      • vaclav napsal:

        Přibil je 14let a nikdo si nepamatuje o co go ? Pořádné argumenty mladšího data by nebyly ? Kdyby všechna Média psala tak dobře a poctivě jako Babiš noviny ! Žilo by se v Evropě lidem klidně a nerozděleně !

        • Jiří Choun napsal:

          Díky, skvěle jste mě u ranního kafe pobavil. Pro napsání svého příspěvku jste ale zjevně použil mnohem silnější drogu. 🙂

  2. petrph napsal:

    Že o tom mluvíme, na naší drahé ČT přece taky běží spousta informačních pořadů, referujících zcela kladně o situaci v naší předrahé EU, z různých aspektů
    Ale za to asi ČT z Brusele prachy nedostává, musí to pokrýt z poplatků svých diváků, kterých se ani neptá, jestli mají o ty pořady zájem čili nic,..
    Takže a pak je sledovanost takových programů nulová, ale to se obávám že platí i o ty zmíněné plky z  European Newsroom.

    V tom ani páni regulátoři vůbec nepochopili práci s informacemi ve 21.století. Dneska se už prostě noviny nečtou od první do poslední stránky , dneska (a online zvlášť) čtenář přejede pohledem celou stránku titulků, a vybere si jen těch pár článků co ho mimořádně zajímá.. Což určitě bruselské byro nebude…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.