Kdo zahrál tu hnusnou máničku? Vedení Dvojky ČRo pobouřili Plastici v Nočním Mikrofóru
Je libo Mejlu Hlavsu, nebo radši Helenu Vondráčkovou? Vedení rozhlasové stanice Dvojka ČRo pokáralo moderátorku Nočního Mikrofóra Terezu Boučkovou za to, že si k rozhovorům s hosty vybírá žánrově odpovídající hudbu místo předem schváleného playlistu. Konkrétní spor se aktuálně vede o březnový pořad, v němž byla jako host baskytaristka Eva Turnová a zazněly v něm písně Mejly Hlavsy a Plastic People.
Jak se z holčičky, co chodila do lidušky na hodiny zpěvu, stala drsnou baskytaristkou v undergroundové kapele Mejly Hlavsy? Kdy začala muziku skládat? A proč se umělecky realizuje také jako spisovatelka? Takovou anotaci najdeme u Nočního Mikrofóra odvysílaného 27. března, v němž Tereza Boučková zpovídala Evu Turnovou.
Řeč šla o jejích angažmá ve skupinách DG307 a Plastic People of the Universe, o tom, jak bylo těžké nahradit ve skupině legendárního baskytaristu a tvůrce Mejlu Hlavsu. Mluvilo se i o setkáních s nedávno zesnulou Madeleine Albrightovou a o tom, jak společně navštívily zapadlý klub kdesi v New Yorku, co bývalá ministryně Evě Turnové doporučila, když se jí svěřila, že se zakoukala do kytaristy od Patti Smith a podobně. A rockovějším nebo undergroundovým historkám odpovídal i výběr hudby.
Zazněly Muchomůrky bílé v podání Plastiků, skladba V konečcích prstů, kterou Hlavsa napsal na slova básně Zbyňka Hejdy, nebo písně od Velvet Underground a zmíněné Patti Smith. A brzy byl problém, neboť písně nebyly vybrány z oficiálního playlistu, které má stanice pro své publikum sestavené.
Co bylo předmětem oněch „kapek“ od vedení stanice, pak Boučková popsala pro HlídacíPes.org takto: „Bylo mi opakovaně vytýkáno, že nehraju z playlistu, který dodává hudební dramaturg. A který musíme dodržet. Ten ovšem absolutně není v souladu s hosty ani tématy hovoru (v tom jsem zatím měla absolutní svobodu!).“
Mimochodem – k undergroundu a předlistopadovým opozičním skupinám má blízko i Tereza Boučková. V roce 1977 podepsala Chartu77 a musela se živit jako uklízečka. Sen stát se herečkou jí komunistický režim zhatil. Po roce 1989 se stala spisovatelkou, v roce 2016 jí byl přiznán status účastníka odboje a odporu proti komunismu.
Související články
Robert Břešťan: Když přijdou bajky Ivana Hoffmana, je čas vypnout rádio
Popisuje, že vedení stanice teď nabídlo moderátorům, že mohou deset dní dopředu požádat hudebního dramaturga o změnu. „Před dvěma lety jsem se o to taky snažila, ale brzy mi hudební dramaturg tu práci navíc tak znechucoval, až jsem od toho upustila a hrála, co chtěl host. Citovala jsem na schůzi z kodexu rozhlasu, který hlásá rozmanitost, ale bylo to marné. Dvojka má svůj hudební repertoár a já ho nesmím poškozovat,“ říká moderátorka, která podle svých slov počítá s tím, že se její mise ve veřejnoprávním rozhlase může chýlit ke konci. „Vzhledem k tomu, že jsem podle vedení už podvakrát neuposlechla výběr hudebního dramaturga, můžou mě vyhodit ze dne na den a asi to brzy udělají. Původně jsem chtěla už včera odejít sama, ale rozhodla jsem se, že jim to neulehčím,“ dodává.
HlídacíPes.org požádal o reakci i šéfredaktorku Dvojky Lenku Mahdalovou. Ta ale na otázky odpovědět odmítla a odkázala na oddělení komunikace ČRo. Ředitel komunikace, obchodu a marketingu Jiří Hošna ovšem se serverem HlídacíPes.org dlouhodobě nekomunikuje.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Kdo jsou poradci šéfa ČT Součka. Televize hledá seznam jmen už měsíc a půl
Aleš Rozehnal: Charta pracovníka ČT, kterou navrhuje Jan Souček, je protiústavní
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
81 komentářů
A co by jste čekali od Č.rozhlasu?Jsou tam stále stejní mastodonti,kteří tam mají teplé a hlavně dobře placené místečka.Co má Č.rozhlas frekvencí a studií.Tolik má také zbytečných vedoucích.Srovnejte si to s Rakouskem.Jako kdyby nestačil Radiožurnál a Vltava.Jen co má těch frekvencí,naprosto zbytečných jako např.radio jazz a pod.Nevěřím že to někdo poslouchá.Ale holt stát je dojná kráva,tak proč nevysát co jde.
Dobrý den
dovolím si s každou jednotlivou větou ve Vašem příspěvku nesouhlasit.
Uvědomte si prosím laskavě, že to jde i z vašich peněz
Hradní čučkař jde (teda spíš jede) z našich peněz a výsledný dojem je podstatně horší.
Co to sem taháte?
Tahám sem „naše peníze“ o kterých jsem ovšem nezačal já
Dovolit si můžete, ale hlavně to podpořte argumenty!
Pane Václave, správně je „byste“, nikoliv „by jste“ Opravte to. Jiří Šodek
Jó, to se nám to hoduje, když to jiní platí.
To, že se vaše srdce dme při gottovsko-davidovských sentimentálních matlaninách neznamená, že mnozí lidé v této zemi nemají i jiný, než zemanovský vkus, pane.
Souhlas, je to veřejnoprávní médium, mělo by mít široký záběr pro celou veřejnost.
Když budu poslouchat nějaký pořad, tak mě téma asi zajímá, pak je logický i tématický hudební doprovod!
Opravdu si myslíte, že máte hudební vkus jen proto že posloucháte odpad, který je momentálně v kurzu? 😂
To že to není Váš vkus, nemusí znamenat, že je to odpad.
Ale Vaši dechovku někde určitě také hrají.
Je pravda, že výběr hudby na ČRO je tristní. Pokud bych měl na výběr, posílal bych poplatky za rozhlas radiu Proglas. Dlouhodobě nejlépe a fundovaně mapuje českou hudební scénu. Na ČRO si cením jen četby na pokračování a stanice ČRO Plus, která má bezkonkurenčně nejlepší zpravodajství a komentáře. Jinak se to moc poslouchat nedá.
Těžko říct, jestli zrovna hudba DG307 by měla být součástí běžného playlistu ve veřejnoprávním rádiu a zda by vůbec příslušníci undergroundu o něco takového stáli. A taky si nemyslím, že pokud je rozhovor s hostem provozující hudbu určitého žánru, že ta nutně musí být hrána. To by se taky mohl hodinu a půl fidlat jen Janáček nebo nějaký rap. Ostatně, nevím o tom, že by hudba mimo nějaký střední proud (metal, punk, techno atd.) byly běžnou součástí playlistů veřejnoprávních médií. A mimochodem, v tom článku není ani slovo o tom, že by se měla místo Plastiků hrát Vondráčková. To jen pan Malecký se nám v nadpisu nápadně hloupě snaží podsunout, že místo umělecké alternativy se v ČRO dává přednost normalizačním a stále populárním popěvkům. Tak to ale určitě není, spíš se jedná o to, že v běžných pořadech prostě běží hudba pro všechny.
– není sama idea nějakého závazného playlistu ze své podstaty úzkoprsá a pochybená ? Není právě existence takovýchto diskriminačních seznamů důkazem, že vedení média své zaměstnance považuje za nesvéprávné idioty a své posluchače za zdebilizované stádo konzumentů na úrovni Pavlovovských slintajících psů?
Pane či paní „Manitius“ – jste mimo. Dokáži si Vás v roce 1976 představit v čele průvodu s mávátkem, v tesilkách či silonovou blůzkou a spoceným čelem.
Ovšem otázka nezní, jestli mají být DG součástí playlistu, ale jestli v takovém typu pořadu má vedení rozhlasu vůbec playlist takhle nekompromisně vymáhat.
To ovšem poněkud odvádíte řeč od tématu. Vůbec nejde o to, zda jsou DG307 (kteří ovšem v pořadu nezazněli) vhodní či nevhodní pro veřejnoprávní radio (byť se nabízí otázka, proč by neměli být? Je jasné, že v komerčním radiu asi nezazní logicky, ale v podobně specializovaném pořadu veřejnoprávného rozhlasu by – stejně jako jindy to techno, metal či punk – naopak jejich zahrání mělo být žádoucí). Jde ale především o tu zvůli paní šéfredaktorky, která diktuje někomu svůj vkus jako závaznou normu. A že namísto aby ocenilo kvalitní rozhovor, šikanuje lidi,
Jinak poněkud mystifikujete, že by snad šlo o „běžný pořad“. To opravdu nešlo. A to, že ČRo dává přednost normalizační hudbě, bohužel pan Malecký nikomu nemusí podsouvat, to je už delší dobu zcela reálný fakt…
Myslím si, že je vhodné do hudebního rozhovoru zahrnout i nějaké písničky dané kapely. Však je to součást hudebního programu – proto máte zaplé rádio, že. A paní moderátorka nic nediktuje, to spíš dramaturg se zasekl před 30 lety.
No ale byla to pro danou funkci nezpůsobilá, původně průměrná ne li podprůměrná redaktorka, (jenž si na Messengeru pochvalovala stupidní píseň Polákove „Kráva“(, která si paní Terezu Boučkovou, nesrovnatelně vzdělanější, pevného charakteru a statečnosti v době totality, zavolala na kobereček a s náznakem ukončení její smlouvy ČRo peskovala jako malé dítě. O hudebním dramaturgovi dané stanice si však nic moc také jako vy nemyslím.
Dnes to nejsou normalizační pobřesky ale vybrané/zcenzurované/nařízené- songy které se hrát (ne)smí ! Už před lety na čt 24 odpovídal Pokorný na podobný dotaz , proč hrají od známého interpreta jen pár melodií a ostatní ne..pár rozuměj 1-4 songy a proto se vždy opakují s neúnavnou nevyhnutelností… odpověď si může každý vyhledat v archivu čt. Extrém(ismus) v tomhle je ,,vzorový“ příklad na K.Gott , kolik dostal ocenění za svoji pěveckou dráhu (taky dohledat) a v den úmrtí se vysílaly reportáže-názory- komentáře celý den a za každou z nich vždy další song zmíněného interpreta -nevím kdo jim to dnešním pohledem na článek rychle povolil, aby pružně pouštěli jeho skladby , ovšem před tím úmrtím a i po něm pár stejných figurek zakázalo jej interpretovat v běžném vysílání…ani pes neštěkne, pouze ve výjimečných chvilkách na čr2. Ale místo něj se směle pouští např. Klus a jeho ,,zajíkavé “ dračích úst….a podobných jako by tahali kočku za ocas a v hlavách se jim to rodí jako mouchy, proč ne ale dát každý jejich blábol do oběhu je katastrofa ! Asi je to tím že dnes vydat do oběhu na nosič je mnohem jednoduší než dříve a levné… To je k táborovému ohni či do garáže- tam by to šlo publikovat a proto říkám že tady je víc než cenzura co (ne)hrát v rádiu a to je darebáctví do nebe volající. To není o Plastiku či Mimikrách to je o těžkém stavu ideologie… kteří mají tu moc a určují dle své libovůle co se (ne)smí vůbec pustit za song.
Hudba může dokreslit rozhovor a o tom to je.
Jinými slovy nám říká, co máme poslouchat.
Co prosím? Hudba pro všechny??? A to je jaká? Žádnou takovou neznám. Tedy až na Internacionálu a po ní skandovaný potlesk. To bylo opravdu pro všechny. Tedy soudruhy.
Především jde o to, umožnit hostu pořadu vedle vlastní prezentace seznámit posluchače s hudbou svého srdce a to Eva Turnová udělala. Mluvila o Mejlovi a o Patty Smith, takže hudba se hodila. Je mi trapně, když na Dvojce v rozhovoru s hudebníhy dávají hudbu jiných autorů. Aspoň po dlouhé době jsme si poslechli Muchomůrky bíle a Tereza to odskáče.
To je velmi háklivé téma a je velkou pravdou, že v českých radiích a to myslím i Vltavu se hraje stale dokola stejná hudba. Netvrdím jestli dobrá nebo špatná, ale stejná. Tím pádem jakákoli odlišnost a změna je pro posluchače neprijatelná a mají pocit, že je něco vykolejilo. Každý má svoje preference (nicméně ukolem veřejných medíí je něco jiného než privátních…) tím je právě misie a zušlechťování našich občanů a nikoli nízká komerční zábava.
To že v zemi, kde je teměř 500 základních uměleckých škol (v každém menším městečku) , bych očekával trochu náročnější uměleckou poptávku mezi veřejností. Realita je spíš tristní.
Česká radi neposlouchám. Občas Rozhlas PLUS, ovšem zde je tak odporná znělka (jen jedna na všechny pořady), což se fakt dlouho nedá….. Před lety v době čr6, byly znělky naopak vynikajicí, geniální, ale vše je pryč. Češí jsou pruměrným národem, s minimem invence a očekávání od budoucnosti…
Toš máme své zlaté slavíky na které si nedáme sáhnout.
Hodně napoví když vyjedete ven, i třeba jen do Polska. Zajdete do hospody, slyšíte radio a co hraje?? velmi čas jazz. No a v Čechách? Nesmyslný pop..Ovšem pop muže být i dobrý, jenže ne ten co se hraje tady.
A je to poté začarovaný kruh. Jaký mají vkus hudební dramaturgové radiích, když vyrostli na této obskurní hudbě, kterou poslouchali jejich rodiče a vlastně neznají kloudně žádnou alternativu?? A tak si takhle žijeme tady v ČR
Tady přece nejde o to, co by mělo být součástí Playlistu ( když do něj na stránkách Dvojky nahlédnete, tak je to tedy docela síla,
Dnes neděle 10. 4. 2022
7:44
TOTO CUTUGNO – L ITALIANO
7:05
DRUPI – SAMBARIO
6:56
EROS RAMAZZOTTI – SE BASTASSE UNA CANZONE
6:25
UMBERTO TOZZI – TI AMO
6:07
RICCHI E POVERI – COMME VORREI
Ale pokud je to večerní, komorní noční pořad, tak snad může hudba souznít s hostem
Není to tak zcela pravda. Já na př. miluji středoafrické zlidovělé popěvky. A nic. A tak mi nezbývá, než Vašek s Evou. A na Helenku mi taky nešahejte, jinak…taky nic.
Helenky si můžete užívat dosyta přes den. Toto je noční pořad s hostem, kde snad může zaznít vyjímečná a jinde neslyšitelná hudba. A navíc asi nebudete poslouchat rozhovor zrovna s Evou Tutnovou
Teda kdybych poslouchal rozhovor o Janáčkovi a jeho skladby (ideálně ty, o kterých jde řeč) tam nezazněly, tak bych si myslel, že se redakce pomátla. Totéž kdybych náhodu poslouchal rozhovor o rapu a místo něho by se rozhovor prokládal popem. To je pak nemalá část audiostopy odsouzena skutečně jen do role izolační vaty.
Jestliže je hostem někdo, kdo je spojen s jinou hudbou než „pro všechny“, neměl být možná zván. Nebo by měl být podle úrovně playlistu angažován redaktor a zváni odpovídající hosté. A to by nakonec nejspíš opravdu byli konzumenti produktů Helenky a Káji. To by to vypadalo!
Kolikrát jsem se divil, že na ČRo hostům z oblasti hudby hrají hudbu, která s jejich žánrem vůbec nesouvisí, ba je s ním v rozporu. Teď už vím, jak to je, a je mi z toho nanic.
Rámcový playlist pro běžné prokládání pořadů, budiž. Ale pokud je hostem někdo, kdo se hudbě aktivně věnuje, je myslím zcela namístě jeho hudbu také ilustrativně zahrát. Kdyuby byl pořad o dechovce nebo Janáčkovi, bylo by myslím zcela v pořádku, ho takovou hudbou proložit.
A trestat někoho za to, že to učinil, považuji za škodlivý pokus „glajchšaltování“ a normalizace, něco, co už tu bylo, a doufal bych, že už nikdy nebude.
„Hudba pro všechny“? No tak to mě vážně zajímá, co tam napasujete? 😀
Pořad Mikrofórum poslouchám již od nepaměti a jeho verzi Noční Mikrofórum v podstatě každý večer. Program z 27.3. 2022 Terezy Boučkové mě velice oslovil, doslova nadchnul a je jen s podivem, že tak kvalitní pořad se setkal s takovým negativním ohlasem vedení ČR 2.
Možná by bylo na místě se zeptat šéfredaktorky, co ví o těchto skupinách a jejich významu v době totality. Možná si raději pustí Gondíkovy Špeky nebo Polední omeletky. Brrr!!!
Ale vyjadřuji pouze svůj názor.
František Baloun, učitel na gymnáziu
Parádně napsáno a souhlasím. Bohužel z undergroundu znovu do undergroundu. .Ale Helenka Vondráčková to zachrání
Každý má jiný vkus, takže rozumím, že v ní vkládáte „naděje“. Ale věřte, že už i ona bojuje s panem dramaturgem Koženým o každý song. Tu nesmí pustit do éteru Jiřího Suchého, jindy zas Waldemara Matušku. O zahraniční hudbě má pan dramaturg tak slabý přehled, že si musí pouštět navrhované skladby na YouTube. A co není současný mainstream a jasně znějící střední proud, to jeho sítem nepropadne. On bude zřejmě odborník na svém teplém místě. Prý takto otravoval život už Miro Žbirkovi.
Velmi trefné.
Pěkné. Ale pod hlavičkou paní vedoucí stanice články o Karlu Gottovi, takže tak
https://dvojka.rozhlas.cz/lenka-mahdalova-7890142
Profil paní šéfredaktorky a články pod ním svědčí také o jednostrannosti
tak jsme se probojovali zpět k undergroundu, Magor se v hrobě obrací !!!
– Já myslím, že se chechtá, co kysna dovolí. Kulturtrégři s bolševikem nevymřeli. Jen převlíkli kabáty. Ale underground – jak už sám název napovídá – je hudba společensky vyvržených skupin. Takže konec plyšáku – a vše se vrací k normálu . . . Je blízko stav, kdy zbídačený lid opět nebude moci oficiální média s udržením obsahu žaludku konzumovat. Prostor pro následovníky PPU se tedy opět pomalu otevírá.
Je vidět že se stále najdou lidé kteří rozhodují protože mají tu moc a ne proto že je to nutné.
Máme jich stále dost. Bohužel.
Shledávám jako krajně nechutné, že je moderátorka vedením peskována za to, že dělá skvěle svou prácim, se skutečným zájmem a nasazením. Celá záležitost je o to pikantnější, kdy Plastiky zakazovali komunisti a dnes 30 let po revoluci je ve veřejnoprávním médiu zakazují znovu. Absurní a trestuhodné!
The Plastic People Of The Universe rozdělují národ. Když se kapela dávala dohromady po rozpadu The Primitives Group, bylo víceméně jasné, že taková kapela svou existenci natrvalo na hudební scéně neobhájí. Jejich zjev, nezařaditelná hudba, instrumentálně kostrbaté výkony, živelnost a jasná touha po svobodomyslném vyjádření bez náznaku nějakých vstřícných kroků vůči režimu. Jako hudební underground se čase propojili s českou kulturní a politickou opozicí a oficiální kultura byla toto kapelou zhnusena. Komunistickým kulturtrégrům se poměrně rychle a brzy podařilo přesvědčit průměrnou českou veřejnost odchovanou Ein Kessel Buntes, Televarieté, Děčínskými kotvami, Zlatým slavíkem, Sovětskou písní Ostrava…. že tohle je negativní rámusení neumětelů, kteří jsou pijani, narkomani a primitivové, kterým nesmí být dána šance kvůli oplzlostem. Hodně lidí tomu uvěřilo, aniž by vůbec kapelu někdy slyšeli…. Během revoluce a po revoluci se situace začala měnit. The Plastic People of The Universe už delší doibu nehráli a dali se dohromady až v průběhu devadesátých let. Podařilo se jim ale koncertovat v Itálii a ve Francii, ale také v USA. Jejich činnost byla spojována s českým disentem, zejména s Václavem Havlem, ten dokonce kapelu pozvat na Pražský hrad, kde hrála na oficiálním setkání chartistů….. Plastici nikdy nebyli kapelou hudebních virtuosů, představovali jakési avantgardní hudební divadlo, vymykající se všem zavedeným normám a pravidlům. Zpívali text filosofa Egona Bondyho, ale třeba i Ivana Wernische nebo Christiana Morgensterna. S jistou nadsázkou by se dalo říci, že u nás měli postavení tak trochu podobné Franku Zappovi v USA. Také jeho hudba provokovala, zneklidňovala a byla průměrnými a omezenými Američany odmítána jako „nehudba“ Nesrovnávám ovšem kvality instrumentálních osobností Zappových Mothers Of Invention s Plastiky!! Nicméně byl jsem velmi mile překvapen, když The Plastic People OfThe Univesrse vystoupili v r- 1997 poprvé v Brně, jak vybroušeně zněl jejich sound a jak suverénně instrumentálně zářili Joe Karafiát a saxofonista Brabenec. Potemnělý sound, hypnotické rytmy a samozřejmě provokativní texty…… Před lety došlo ke spojení The Plastic People Of The Universe s Agon Orchestra – s tělesem, které platí mezi profesionály mezi ty instrumentálně a hudebně nejvyspělejší hráče v daném žánru. Myslím, že by asi těžko mohlo dojít k takovému spojení, kdyby na straně Agon Orchestra k tomu nebyla dobrá vůle….
Bylo to vynikající Mikrofórum. Pan ředitel by měl namísto obskurních, nemravných a obscénních výtek adresovaných paní Boučkové přemýšlet nad tím, co ještě dělá v ČRo protekční hejsek s frackovitým a stupidně hýkavým projevem Štěpán Pokorný… Jiří Šodek
za sebe to řeším tak, že stanice, co mají playlisty, ignoruji a nezapínám. u veřejnoprávních je bez playlistů pravděpodobně jen trojka (vltava), která je občas schopna pustit něco menšinového z okrajových končin (a rozšiřuje mi obzory a jsem ji za to vděčen). dále radio jedna je stálicí. radio plus (pouze zprávy) mě točí k nepříčetnosti nekonečnými džingly a podkresy, které zdržují/snižují srozumitelnost zpráv, takže jsem nad ním zlomil hůl..
představa, že rozhovor s členkou plastiků je co tři minuty přerušen něčím z playlistu, a vrazí se tam náhodným výběrem (třeba) neidentifikovatelný pop 70/80. let,řídkou abbou počínaje a kolaborantským michalem davidem konče, je absurdní, že by se to až hodilo do hry nejmenovaného dramatika. obecně rozhovor s kýmkoli, kdo má jasně vyhraněný hudební vkus (u hudebnice jednoznačně), by měl být dokreslován hudbou podle hostova výběru – samozřejmě po nějaké konzultaci tak, aby to nebylo na jedno brdo furtpryč. dokonce i to Radio jedna si kdysi švihlo rozhovor s božským Kájou, a hrálo hudbu podle něj, a vůbec to nebylo špatné.
plně se ztotožňuju!
Český rozhlas jsem naposledy poslouchal někdy v roce 2000 – šlo o poslední Hovory z Lán s Václavem Havlem.
Pak čas oponou trhnul.
Dnes už je opravdu jiný svět.
Proč, pro všechno na světě, bych se měl dnes rozčilovat nad Českým rozhlasem, když mohu – ZDARMA – poslouchat kvalitní hudbu & PRAVDIVÉ zpravodajství na internetu?!?
Konečně – pořad BBC World Service je vysílán i Rádiem Z.
Aha, ono to není česky …
No tak to je asi problém, pro určitou část populace, že. Sypu si popel na hlavu.
Ale neklesejme na mysli: Až nás Ruská federace konečně osvobodí od EU, NATO a evropských hodnot, Rádio Svobodná Evropa i Hlas Ameriky obnoví vysílání v češtině.
Na shledanou v lepších časech!
Richard Švehla
Tleskám T. Boučkové. To, co je v playlistu se poslouchat nedá! Na ČRo poslouchám jen ČRo+. Tam, kde se pouští hudba, tam se to nedá vydržet!
Paní Mahdalová se chová jako kovaná komunistka. Myslel jsem, že tyhle časy už jsou za námi. Možná hudba Plastic People není mainstream, ale Muchomůrky jsou jeden z největších hitů, jaký kdo kdy v Čechách napsal. Na rozdíl od komerčních rádií nemá ČR potřebu podbízet se pokleslému vkusu průměrného posluchače, ale měl by mít ambice tento vkus formovat. To by ovšem hudební dramaturgové sami museli rozumět hudbě, což bohužel tak úplně neplatí. Naštěstí v době streamovacích služeb dnes člověk může poslouchat, co sám uzná za vhodné, a není odkázán na výběr soudruhů z Českého rozhlasu.
Souhlasím s vámi, pane Baloune, tleskám paní Tereze Boučkové. ČRo2 mi trvale pije krev necitlivým přístupem, týkajícím se hudby v pořadech mluveného slova. Hudba by namnoze měla být nedílnou
součástí (alespoň těch závažnějších) pořadů, doplňovat, dokreslovat a umocňovat je.
Namísto toho hudba z playlistu jen ruší a zdržuje.
ČR poslouchám rád, ale hudební dramaturgie je dost často k vybraným hostům z hudební branže komická. Máme hosta X který natočil nové album o kterém si zrovna povídáme a tak si teď pustíme interpreta Y . 🙂
Soudruzi to nechtějí jenom tak pustit.
Koho to ještě může překvapit? ČRo býval ještě před pár lety mým nejoblíbenějším veřejnoprávním médiem. Po jmenování normalizátora René Zavorala si jej poslechnu jen výjimečně. Místo Jiřího Černého a po trapné story s angažmá Jitky Obzinové poslouchat Xavera Veselého, Alex Mynářovou nebo proruského a bruselofobního Ivana Hoffmana? Ne, děkuji nechci.
Úplně vedení rozhlasové stanice Dvojka ČRo rozumím. Stanice (dramaturg) udělá playlist pro vysílání, musí se ošetřit autorská práva. Tzn.dopisujete si z OSOU. Pěkně postaru, papír, obálka, žádný email. Jedná se o obchodní poštu. To nemluvím o tom, že někteří autoři nemají podepsanou smlouvu s OSOU a autorská práva si ošetřují sami. Poznáte je tak, že občas proběhne tiskem zpráva, že se domáhají soudního odškodnění. Takže vy s takovým autorem uděláte smlouvu, ztratíte dva týdny času (připomínkuje právní oddělení rozhlasu, právník umělce, finanční ředitel rozhlasu, dramaturg, atd.) a moderátor svévolně pustí do etéru jinou skladbu. Druhým problémem jsou finance. V roce 1967 by vám celodenní vysílání skladeb Beatles vyrvalo peněženku z pantů. V roce 1984 to byl Michal Jackson. Musíte se držet také finančního rozpočtu. Já když slyším v rádiu Kočka leze dírou, tak si říkám: „Aha, maj těsně před výplatou a žerou kolínka!“
Komunisti vládnou….
No to se toho stalo.KOMUNISTICKÝ MANÝRY.Budeš hrát co ti nařídime a opovaž se mít jiný nebo nebo dokonce vlastní názor.TO SE NEPOVOLUJE.Nemám rád nějaké hrubosti,ale s prominutím,S TAKOVEJMA HOVADAMA BYCH TEDA NEDAL ANI MINUTU.
Ty 3 jmenováné pisnicky jsou uz tak ohrané že jiz do stredniho proudu pronikají, pokud v mikroforu nebudou hrát to co si host přeje tak ať ho radeji zruší, sefredaktorku by mela delat spíše pani Boučková.
Není se co divit, Český rozhlas se mentálně nikdy nevymanil z normalizačního myšlení, to, co dlouhodobě předvádí, je neuvěřitelné, leckdy to lze popsat jako stroj času před rok 89. Často poslouchám ČR Plus, a je to jako sledování TN za socíku – hromada frází a keců, zakázaná témata, v rozhovorech návodné otázky, skákání do řeči, interpretace nevhodných odpovědí, no ukázka propagandistické práce jak vyšitá. A dokonce už jsemy slyšel, že nastavují i to pověstné zrcadlo. Ale poslouchám je, je třeba vědět, jakým směrem se ubírá nepřítel a kde jeho hordy zaútočí příště
takové hudby do ČRo pouštějte více, váže se na naší hudební nekomunistickou historii
Často se mi na téhle stanici stává, že nějaký zajímavý pořad je prokládán skladbami, které s tématem pořadu nesouvisí a ještě jsou právě z toho nejhoršího soudku normalizačního , ale i současného popu. To osobně vážně nedokážu ani ignorovat, tak většinou pořad nedoposlouchám, jelikož přeladím . Docela by mě zajímalo vyjádření hudebního dramaturga, proč vybírá to, co vybírá. Jaroslav Mottl
Jako mladý jsem vyrůstal na Větrníku(stanice Vltava).Byla to 80. léta.Jediná to možnost poznat situaci,co se děje v tehdejší celosvětové hudbě.Nikomu nevadilo,vysíláni Sex Pistols,Zeppeinu atd.V roce 2022 se očekáva dostatečná benevolence,poslat do éteru i písničky,které nemusí potěšit každého posluchače.Ovšem reakce Čro mi příjde velice zpátečnická(možná mstiva součastnému životu).Možná bych tu situaci nastínil heslem-proletáři všech zemí spojte se-. P.M.
Bohužel, za tohle přece nemohou nějací dramaturgové ani redaktoři ČRO, tak přece praví zákon, který nám vnutila naše drahá EU. Kvóty na písničky dle žánrů být musí a playlisty taky být musí, a dodržovat se tím pádem taky musí.
To snad musí i paní Boučková pochopit, i jako disidentka. :((( Ta doba konce osmdesátých let, když je je Západ chválil že hrajou underground proti komunistům, už je dávno pryč..:(.
Vážený petrph, z vlastní zkušenosti vám musím říct, že ta EU je v tom nevinně. To je vážně záležitostí omezenosti hudebního dramaturga a já jsem to ve svých pořadech také několikrát pocítil. A to píšu s vědomím, že jsem si právě asi u vedení Dvojky (dříve Prahy !) moc nenašplhal… Jan Rosák
Pane Rosák , aby jste za tohle nebyl nijak popotahován , když je tady doba jaká je. příspěvek ode mne-viz.výše , Je velmi smutné…rozuměj -trestuhodné , že se z našich interpretů pouští songy jak popisuji nahoře, je smutné že někdo zakáže Na stanici pouštět Gotta či Matušku a některé nové hlasy současnosti lze místo nich uvádět. To by ale ten dramaturg by měl být hnán k odpovědnosti za jeho omezený výběr , neboť výběr hudby která se hrát v rádiu (ne)bude je secsakramentsky odpovědná záležitost..a platí pravidlo že s velikostí svého pravomocného rozhodování jde krok-sun-krok i odpovědnost za své činy. Dle zajetého řádu v současnosti je na stejné úrovni ten kdo je odpovědný za zákaz interpretů jako je Matuška…před ním jej zakázali komunisti po jeho emigraci, tzn. že stále tam jsou stejně křivě smýšlející figurky kteří čekají na odpovědnost svého jednání a přijmutí trestu… ptám se , kdy to bude ? Zdravím všechny lidičky s hudebním sluchem, každý s hudebním hluchem který mluví do výběru skladeb v médiích by měl jít sázet stromky do lesa, aby byl platný společnosti.
Netvrdil bych že je v tom EU nevinně, ale že akurát u nás platí poturčenec horší Turka, tedy že u nás se ta EU nařízení zavádějí a kontrolují velmi přísně, toť pravda, nejen ve vládě na úřadech, ale i na podobných funkcích. To ano.
A že si tedy v těch jiných státech jistě dali do těch bruselských direktiv, pár logických výjimek, třeba o těch žánrových pořadech.
Ale chápu Vaše zkušenosti, být dramaturgem Českého (veřejnoprávního) rozhlasu s jeho miliardovým rozpočtem, takový člověk má moc větší než gubernátor…
Když někdo dělá kraviny, vdycky to svede na EU.
Tyhle bláboly nesmírně miluju. Co takhle hodit odkaz na směrnici či nařízení EU, která nutí naše nebohý dramaturgy hrát 5x denně 2 stalé stejný songy Helenky Vondráčkový, šlo by? Moc rád bych si takovou direktivu ošklivýho Bruselu přečetl.
Jinak mě nesmírně překvapilo, že toto je vůbec tématem k nějaký delší diskusi, doufal jsem, že se všichni aspoň trochu příčetní shodnou na jednom: Jakýkoli „playlisty“, direktivně stanovující redaktorům veřejnoprávního rádia, co a jak často budou hrát, a co ne, jsou ZLO a úplná zhůvěřilost. Leč vidím, že jsem asi pomýlenej, spousta jedinců je schopná tenhle nesmysl, jdoucí zcela PROTI KVALITĚ VYSÍLANÝ HUDBY, obhajovat. Přitom tohle nemá vůbec nic společnýho s nějakou diskusí o tom, kterej žánr je či není kvalitní, tady vůbec není nutný se bavit o tom, jestli je lepší ten Gott, nebo Metallica či snad Locomotiv GT, o to tady vůbec nejde! Průšvih je v tom, že tyhle kolovrátkový stanice jedou zcela bezduše stále dokola několik stejných songů od několika stále se opakujících interpretů! I ten Gott či Vondráčková (což je hudba, kterou jinak fakt nevyhledávám) nazpívali za svou kariéru jistě stovky, spíš tisíce songů – a Rozhlas hraje pořád stejný 4, 5 nebo ať nežeru deset? PROBOHA PROČ??? Co to je za debilitu, že hudební dramaturg nemůže sestavit denní plán hudby z těch stovek či tisíců kvalitních (ideálně z 50% či dvou třetin současných) interpretů a v rámci tohoto výběru od nich hrát pokaždý jinou píseň? Já bych byl strašně rád, kdyby si to tu přečetl někdo z Rozhlasu, i když ta diskuse je už stará… Ale milí páni šéfové veřejnoprávního vysílání, chci vám vzkázat toto: Býval jsem fanatickým posluchačem ČRo. Nehrálo mi zamlada (a podotýkám, že to bylo porevoluční zamlada a fakt se mi nestejská po stanici „Hvězda“) nic jinýho, než toto – k práci i oddechu. Leč jak roky šly, začal jsem si všímat (protože jinak taky aktivně poslouchám a kupuju hudbu na nosičích), že zatímco vy stále víc upadáte do toho flašinetovýho opakování neustále stejných „hitů“, hudba jde dál, vzniká toho hromada novýho a skvělýho a vás to nezajímá. Několik let jsem doufal (protože diskusí na toto téma proběhla už tuna), že se něco změní, po asi deseti letech marnýho čekání a neustále se zhoršujícího stavu jsem rezignoval: Dnes Rozhlas neposlouchám vůbec, zařídil jsem se po svým, mám tisíce hodin kvalitní hudby v mp3 v mobilu (děkuju ti, Bože, za velkokapacitní microSD karty! 😀 ) a můžu si hrát kdykoli, kdekoli, v autě, při práci i při sportu či oddechu to, co se mi líbí. A kam až můj přehled dosáhne, všichni hudebně gramotní lidi v mým okolí udělali to samý. Takže jak správně píše kolega Drápal i ve svý petici, to, že ty škváry s nekonečnou rotací vyžaduje ten zbytek posluchačů (tetka v Horní Dolní, konzumentka Šlágru), co vám zůstal, není PŘÍČINOU nehudební nedramaturgie, ale jen a pouze jejím DŮSLEDKEM. Oceňuju zpravodajství i publicistiku, oceňuju nejrůznější dramatizace, četby, to je OK. Ale HUDBU jste na Českým rozhlase svým naprosto diletantským a podbízivým přístupem DOKONALE ZABILI. Odehnali jste od sebe tisíce kdysi věrných posluchačů dnes středního věku – mně je třiapadesát! Chlubit se v kontextu tohoto faktu, že zaměstnáváte špičkový hudební dramaturgy, je známkou absolutní ztráty soudnosti a sebereflexe. Strašně bych si přál, aby tohle Českej rozhlas po desítkách let chybnýho směřování konečně pochopil a stal se skutečně rádiem s vynikající hudební dramatrurgií, přál bych to hlavně tomu Rozhlasu, ale obávám se, že tady prostě změna není možná, že vy to z nějakýho nepochopitelnýho důvodu nikdy nedokážete skutečně nahlídnout…
P.S. Něco je nutný na tom přece jen ocenit 😉 – vy jste sestrojili stroj času. Já když si dnes třeba v autě úplně omylem pustím Radiožurnál či „dvojku“, hraje tam úplně na vlas ta samá hudba, jako třeba před 15 či 20 lety. Mívám intenzivní pocity, že i ve stejným pořadí – odhadnu, co bude následovat. Možná vám to připadá cool, mně se to zdá naprosto šílený…
Taky mi přijde vadný, kdy v pořadu CR2 (dopoledne, kdykoli dříve) vzpomenou na narozeniny paní Hegerové a poté pustí někoho jiného. Bylo to vícekrát a přijde mi to vadné, jakoby po zprávách o utrpení kdekoli postili Já chci žít nonstop …
Trochu se tam dějí nelogičnosti (slušně řečeno)
Nechápu diktát hracích listů. Proč? Přijde rádo by hit nějakého uskupení a všechny stanice mi to cpou do hlavy minimálně dvakrát do hodiny a za půl dne bych je poslal do Ruska. Nemáte úniku. Ladíte jednu stanici za druhou a je to to samé. Dám příklad. Svého času- čmelák. To bylo nesnesitelné. Dnes dvě odrhovačky od Slzy, to se nedá. A další. Z historie je to stejné. Od Goťaka, Zágorky, Petry Janů, Jandy, Káťáků….. slyšíte dvě tři písničky a oni jich mají desítky, které jsou špica. Ale nějaký trouba s patentem na rozum rozhodne a bude se hrát to, co se nastaví podle nějakých průzkumů, nálady společnosti, názoru menšin, vládnoucí garnitury a Bůh ví čeho z EU. No a když je někdo kreativní, tak je vláčen špínou, protože se to nelíbí nějaké blbce bez vlastního názoru, která vartuje u trakčníku svého nadřízeného. Nezbyde vám nic jiného, než oprášit stará LP, kotouče, kazety i CD a zahrát si tu pestrou paletu nádherné hudby, kterou vám nikdo nediktuje podle hracího listů.
Konečně někdo, kdo přemýšlí nad tím co hraje v průběhu rozhovoru a oni ho snad vyhodí. JInak samo o osobě mi přijde dost debilní formát, kdy si někdo inteligentní povídá s někým zajímavým a rádio to prokládá omletými songy jakýchsi zpěváků.
Když moderátor má interview s hudebníkem a do toho jim hraje hudba, která s rozhovorem nemá nic společného, je to chyba systému C.rozhlasu. Obzvlášť, když se jedná v tomto případě o členku Plastic People, to jim k tomu má zpívat třeba Helenka Vondráčková ? Tím C.rozhlas sám sebe srazí do ostudy.
No to je zase hnus velebnosti. Vadí Nohavica, Mejla Hlavsa. Doufám, že nedojde opět i na Vládu Mišíka. Taky by ho občas mohli zahrát. Vždyť je jeden z našich nejlepších a i oceněných. Doufám, že to byl ojedinělý přešlap, který se nebude ze strany ČR2 opakovat. Taky platíme poplatky a nevadí nám ani dechovka, ani Vondráčková, ale ani Mejla Hlavsa. Je to snad rozhlas pro všechny platící. Nebo se pletu?
Obsah naznačený v textu mně evokuje, že jsem to asi poslouchal. Zejména: „Mluvilo se i o setkáních s nedávno zesnulou Madeleine Albrightovou a o tom, jak společně navštívily zapadlý klub kdesi v New Yorku, co bývalá ministryně Evě Turnové doporučila, když se jí svěřila, že se zakoukala do kytaristy od Patti Smith a podobně.“
Na nějaké své pobouření si ale nevzpomínám. Mohlo se mně to líbit nebo nelíbit. Pobuřuje mně, když slyším např. p. Rosáka oslovovat hosta ve Šťastné cestě „pane Machovec“. Pokud jste si dovolila výše uvedené, děkuji Vám za to. Obtížně chápu, když je řeč o muzice a hraje se mezi hovory něco „zcela mimo mísu“, vlastně téma.
Takže za mně – dobře jste učinila, když jste držela téma a přání hosta.
Vnímám to jako naplňování mého kréda, což mě těší:
„Co se dělá, má se dělat pořádně, i když je to pošetilost.“ Tuším HdB.
Někdy to nemusí být zcela v souladu s představami nadřízeného (v aktivním pracovním životě i mého). Ale když je to moje práce, udělám ji dle HdB, protože za její kvalitu a smysluplnost odpovídám já. Stejně tak i za kvalitu svého jména, kterou jsem nenašel na hnoji, ale celoživotně ji budoval. Jinak tu práci jinak musí udělat někdo jiný.
Držte se, třeba to povolí. „Rychlý soud má vratký krok.“ Možná někdo rychleji konal, než přemýšlel. A nemám tím na mysli Vás. 🙂
Jestliže pan Rosák říká „pane Machovec“, svědčí to o tom, že je ze „staré skoky“. Dřív se jinak neoslovovalo.
Horší je, když se běžně chybuje v množném čísle středního rodu a ve skloňování číslovek.
A snad ještě horší jsou nářky, že za vším je „Brusel“ nebo „EU“, jak jsem zde v diskusi zaznamenal.
Pardon, mělo tam být „ze staré školy“. T9 (jsem taky ze staré školy) mi sehrála nepěkný kousek.
Ředitel veřejnoprávního rozhlasu má mj. odměny za poslechovost.
Šéf Českého rozhlasu dostane za pololetí odměnu 544 tisíc
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/sef-ceskeho-rozhlasu-dostane-za-pololeti-odmenu-544-tisic-40352081
Mam takový podezření, že to zařazení nějaký skladby na play list nebude úplně nezištný. No a pak samozřejmě vadí, když si někdo svobodně pouští něco, co si zařazení „nezasloužilo“. Protože kdyby to tak dělal každej …
Jsem bez sebe vzteky. Nic mi nerikaji sice Muchomurky, rock take ne, ale naprosto chápu ze pri rozhovoru s rockerkou nebude znit ani Helenka, ba dokonce ani Pavel Liška s Bobinou Ulrychovou. Je na moderatorovi kontaktniho poradu, co zvoli. Ostatne CRo moderatory stavi do divneho svetla kdyz necha moderovat chartisty a lidi pronasledovane rezimem spolu s agenty STB, jakymi jsou Höschl a byl Cimicky, ktereho po provaleni sexualni aféry nastesti okamzite smazali ze vsech stranek a zrusili. Skoro jak za faraonu kdy byly hieroglyfy se jmenem predchudce bez milosti odsekany.
Celá věc je daleko prostší. Pokud by hudba nekorespondovala s obsahem pořadu, je funkce hudebního dramaturga úplně na h**no. K tomu navíc údajná nemožnost se s ním domluvit. Takže tam by paní šéfredaktorka měla napřít svou pozornost. Je vidět, že je to nána, která nezvládá svou pozici. A myslím, že v ČRo nebude ojedinělá. Nejsou lidi.