Co si Maďaři v novinách nepřečtou

Maďarská tisková agentura MTI cenzuruje zprávy, které poškozují režim Viktora Orbána. Od bývalých i současných zaměstnanců a z e-mailů, které jim poslalo vedení, to zjistilo Rádio Svobodná Evropa (RFE/RL). To, o čem se v případě maďarských veřejnoprávních (de facto však státních) médií ovládaných vládní stranou Fidesz dlouho mluví, teď dokazují konkrétní příklady:

  • Skandál spoluzakladatele Fideszu Józsefa Szájera, který se v Bruselu účastnil drogového večírku s řadou dalších mužů, MTI popisuje jen jako „domácí party“. Bez kontextu k němu agentura přetiskla Szájerovo stanovisko i reakci Viktora Orbána.

Právě Orbánova vyjádření agentura přetiskuje pravidelně vždy, když premiér udělá nějaké politické rozhodnutí. Bez podrobností, bez polemiky. „Editoři nemají rádi, když píšeme vlastní materiály. Mohlo by v nich být něco nepříjemného pro ty nahoře,“ řekl RFE/RL jeden z reportérů MTI.

  • Svobodná Evropa cituje i e-maily či nahrávky dokazující, že reportéři MTI od vedení dostali zákaz psát o stanoviscích organizací Human Rights Watch či Amnesty International týkajících se Maďarska.

Při zpravodajství z Evropského parlamentu, kde je Orbán řadu let terčem kritiky kvůli porušování právního státu, se do zpravodajství MTI dostanou jen komentáře těch, kdo „věci buď nerozumí a melou nesmysly nebo podporují maďarskou vládu“.

  • Nežádoucí je také psát o tom, jak o dění v Maďarsku referují zahraniční média. Zatímco dříve se kritický text z ciziny v MTI objevil jako samostatná zpráva, později přišlo nařízení spojit všechny takové texty to jednoho „souhrnu“.

Speciální pozornost věnují editoři MTI všem „citlivým“ tématům. Někdy odstavec zmizí, někdy přibude, řekl RFE/RL zaměstnanec, který v MTI působí přes deset let. V některých případech nevyjde už celý napsaný článek.

RFE/RL

300znaku.cz

Vše podstatné v glosách redaktorů HlídacíPes.org