Mnoho lidí změny nechápe. Umělá inteligence nasvěcuje spor mezi konzervativci a liberály
To, že se svět kvůli technologiím mění, vidí dnes snad každý. Co se ale přesně děje a proč, většina lidí pravděpodobně netuší. Některé to ani nezajímá. Jsme zaneprázdněni běžnými starostmi. Leckdo se snaží vyjít s tím, co má, postarat se o své blízké, někdo zase využívá příležitosti získat a užít si bohatství. A pak jsou různí bojovníci proti křivdám a apokalypsám.
Tito bojovníci se sice nad věcmi zamýšlejí víc, ale často jen z jednoho úhlu pohledu, ať už je to klimatická změna, historické společenské křivdy, nebo obava z rozpadu tradičních pořádků.
Na všechny z nás se přitom z digitálního prostoru a nejen z něj valí lavina informací. Snažíme se jí prodírat, ale na složité přemýšlení většinou nezbývá čas.
Spíš než hledačům hlubokých pravd dnešní doba přeje pragmatikům, kterým stačí zjednodušené pohledy.
Kreativní destrukce
Proč zbytečně o věcech pochybovat a riskovat tak, že něco špatně pochopíme, anebo naopak někdo špatně pochopí nás? K určité opatrnosti, pokud jde o otevírání hlubokých otázek, jsou i další důvody. Ostrá kritika některých nových technologií je někdy považována téměř za rouhání.
V době krizí, ať už environmentálních, či zdravotních, se totiž vlády rozhodnou určité technologie utlumit, a jiné naopak prosazovat. Hlasitá podpora například starých zdrojů energie, jako jsou uhelné elektrárny, nebo odpor proti novým vakcínám či 5G sítím pak mohou být viděny jako ohrožení strategických zájmů zemí.
Text je ukázkou z knihy Život v době robotů – Jak udržet vládu nad AI a zachovat svět pro lidi.
Jejím autorem je Dalibor Vavruška, matematik, který působil jako investiční analytik a stratég v předních světových finančních institucích včetně Citigroup, ING a Credit Suisse. Knihu vydalo nakladatelství Grada.
Ukázky zveřejňujeme s jejich souhlasem.
Nejde ale jen o krize. Vlády se snaží urychlit technologický rozvoj také kvůli rivalitě mezi zeměmi. Využít nejnovějších poznatků při obraně, snížit závislost ekonomik na přírodních zdrojích a nastartovat nový růstový cyklus.
To vychází mimo jiné z myšlenek rakouského ekonoma s českými kořeny Josepha Schumpetera, který si všiml, že kapitalismus se časem vyvíjí do podoby, kdy začne bránit rozvoji nových technologií.
Klíčové podniky, které vydělávají na těch starých, totiž použijí svůj vliv, aby rozvoj nových a efektivnějších řešení omezily. Schumpeter proto volal po pravidelných zásazích do tržní ekonomiky, jež nazýval „kreativní destrukcí“.
Celá ta dnešní situace s rychle se měnícími technologiemi – které krize nám hrozí nejvíc, co vlády skutečně chtějí, která řešení fungují nebo zda hrozí, že ekonomiku „nadpřirozených“ technologií ovládne pár korporací – je dost nepřehledná.
Není divu, že je pro běžné lidi těžké se v těchto otázkách orientovat a chápat, co přesně se děje. Jedna věc je ale zřejmá: Je těžké si nevšimnout, jak se vyostřuje spor mezi moderním liberalismem, který rychlý nástup nových technologií podporuje, a konzervatismem, který je v tom zdrženlivější.
Moderní liberální příběh
Liberální příběh je založen na svobodě jednotlivce v sociálně spravedlivé společnosti. Každý má tak mít svobodu být tím, kým je (nebo kým se cítí být), a nesmí za to být diskriminován.
Liberálové proto v minulosti usilovali o zrušení otroctví, prosazovali volební právo pro ženy, vystupovali proti rasové segregaci. Moderní liberalismus jde ale dál. Chce dát každému možnost se vymanit z historických, a dokonce i z přírodních norem.
Ženy tak mají mít nejen stejné příležitosti jako muži, ale mohou změnit i svou identitu ve společnosti. K dosažení takové úrovně svobody jsou třeba nejnovější technologie. Moderní liberálové jsou tak plně na straně jejich rozvoje.
V medicíně už nepůjde jen o léčbu zranění a nemocí, ale o odstranění všech biologických handicapů podle přání pacienta, včetně změny vzhledu či pohlaví. S pomocí biotechnologií a AI by mohlo dojít i na umělé vylepšování některých tělesných funkcí či mentálních schopností, a dokonce i na vymanění z dosud uznávaných norem určujících, co je člověk.
Časem tak bude možné naše těla zásadně přizpůsobovat měnícímu se prostředí, zabraňovat nemocem, prodlužovat věk či vyvolávat štěstí. Americký filozof a futurolog Max More se domnívá, že taková cesta je nutná, abychom plně využili výhod technologického pokroku a svobod, které takové technologie přinesou, a zároveň zabránili morální a kulturní stagnaci.
Lidé budou čím dál tím víc času trávit ve virtuálních světech, kde mohou snáze měnit svou podobu – mít svého avatara. Vlivným influencerem se tam může stát kdokoli. Bez ohledu na své vzdělání, profesi a roli v reálném světě.
Moderní liberalismus by mohl částečně změnit přístup k vlastnictví – od trvalého držení fyzických věcí se lidé přikloní k časově omezenému využití služeb. Budeme totiž konzumovat čím dál tím víc služeb (např. vzdělání, zábavu nebo třeba zdravotní konzultace), samozřejmě z velké části on-line, a tam to ani jinak nejde.
Samořiditelná auta budou také nejspíš sdílená, proč je vlastnit? To vše zvýší ekonomickou efektivitu, ochrání životní prostředí a narovná některé historické křivdy. Půjčky by mohla schvalovat AI oproštěná od předsudků a jazykových bariér.
Ta bude moci také vymáhat právo. Ne tolik stíháním pachatelů, ale tím, že páchání přestupků jednoduše neumožní. Mladistvému tak platební terminál znemožní nákup alkoholu, auta připojená k chytré síti nepojedou rychleji, než je povoleno…
Moderní liberálové někdy volají po revolučních změnách v pohledu na svobody a společenské cíle ve prospěch svobody osobní identity – tedy svobody být tím, kým chceme být, v sociálně spravedlivé společnosti, která kolektivně cílí na udržitelnost, bezpečí a zdraví.
K naplnění takové vize napomůže AI. Dokonce nás má osvobodit i od nutnosti pracovat a má zajistit univerzální základní příjem pro všechny. Místo tržní soutěže budeme spolupracovat.
Konzervativní příběh
Konzervativní příběh je naopak založen na předpokladu, že existující společenský řád, včetně svobod i omezení jednotlivců, má historicky dané opodstatnění, které se vyvinulo přírodní a společenskou evolucí a není tak snadno nahraditelné.
Úplné osvobození lidí od všech přírodních a společenských norem by podle konzervativců vedlo k civilizačnímu kolapsu (ztrátě mechanismu zajišťujícího fungování civilizace) anebo digitální dystopii (takovým mechanismem by se stala AI).
Lidská identita je podle konzervativců tvořena mimo jiné místem narození, rodinou a národem, genetickým vybavením, vzděláním, životní zkušeností, kulturou a tradicemi. Identita podle nich hraje klíčovou roli v soudržnosti a fungování společnosti.
Vybíráme si ji jen v některých oblastech, například studiem či konverzí do jiných kultur. To vše stojí úsilí a čas. Konzervativci tak nevidí právo na volbu osobní identity jako magické řešení pro sociální reformu.
Společnost by podle nich měla spíš ochránit tradiční svobody chování – tedy svobodu slova, pohybu, vyznání, vlastnictví, obchodu, právo na sebeobranu a podobně. Paradoxně se tím dnes částečně potkávají s libertariány, vyznavači absolutních svobod.
I když konzervativní svobody jsou samozřejmě omezené tradičními doktrínami. Ty podle mnohých konzervativců určuje jako centrální autorita Bůh, který reprezentuje, co člověk ani AI nemohou prohlédnout. Rozdává karty, a my s nimi svou svobodnou vůlí hrajeme. Hra se nemusí každému zdát férová. Není však lepší řešení.
Společnost musí být založena na vzájemné důvěře mezi lidmi. Ta zas na morálních principech, jež mají své kořeny ve víře. Konzervativci dnes čelí rychle narůstajícímu digitálnímu propojení světa, stejně jako rapidnímu vývoji poznání, různých technologií a nárůstu hodnoty nehmotného majetku, jako například softwaru. Tradiční společenský řád často nemá na takové výzvy jasnou odpověď.
Na rozdíl od moderních liberálů, kteří technologické změny vítají, vidí je jako nezměnitelný osud, a chtějí jim tak přizpůsobit lidi i společnost, konzervativci někdy volají po určitém omezení společenské propojenosti technologiemi – od tělesné autonomie (kromě potratů, kde plod často vidí jako samostatnou bytost) až po právo na soukromí včetně práva žít off-line a používat hotové peníze.
AI berou jako nástroj, který pomáhá v ekonomice nebo ve válce, ale nesmí překročit určité hranice při zasahování do lidského těla, myšlení, evoluce a společnosti. Kvůli ochraně člověka a společenského řádu tak chtějí omezit nebo aspoň zpomalit některé technologické změny.
Kulturní válka
Ideologický konflikt mezi moderním liberalismem a konzervatismem je kulturní válkou o lidskou identitu, společenský řád, podobu svobody, technologický rozvoj a budoucnost celé naší planety.
Z čistě pragmatického pohledu je moderní liberalismus výhodný pro ty, jimž vyhovuje co nejrychlejší rozvoj AI a dalších „nadpřirozených“ technologií. Například pro vlastníky technologických patentů, AI systémů, dat, kryptoměn a pro ty, kdo na takových věcech vydělávají a posilují díky nim svůj vliv. Od talentovaných pracovníků v oblasti AI a technologií až po některé investory či státy.
Bohatství takových lidí je často „nehmotné“, snadno přesunutelné z jednoho místa na jiné. Vítají proto světově sjednocené a vzájemně propojené zákony a regulace. Ty jim totiž dávají možnost snadněji rozšiřovat jejich podnikatelské nápady a produkty po celém světě.
Naopak konzervatismus většinou preferují ti, jimž vyhovují zavedené pořádky, nebo ti, kdo mají kontrolu nad určitým územím, přírodními zdroji, fyzickým majetkem nebo lidmi. V mnohých případech upřednostňují spíš lokální zákony a regulace, tedy suverenitu lokální moci.
Moderní liberálové se vymezují proti tradičním příběhům, včetně náboženské víry či národní identity, a tradičnímu pojetí svobod a společenského řádu. Někdy je označují za dogmata, přežitky, nerealistické konstrukty, jindy také za zdroj či důsledek historických křivd.
Místo tradičních příběhů nabízejí vědecký konsenzus, který sjednotí společnost a vyřeší celoplanetární problémy. Vědecký konsenzus podle nich vyladí soužití lidí s technologiemi, zajistí udržitelnost a pomocí centralizovaných AI systémů zabrání různým světovým krizím.
Myšlenky liberálů o svobodě identity, vlastnictví, jež není vázáno na konkrétní místa, víře v technologický pokrok, ochraně přírody a sociální spravedlnosti oslovují zejména mladé lidi po celém světě. Ti v nich často vidí možnost osvobození od svazujících tradičních pořádků a lokálních kultur.
Konzervativci naopak viní moderní liberály ze snahy podkopat společenský řád, oslabit národní státy a relativizovat morálku, což by podle nich mohlo přivodit úpadek civilizace. Liberální plány často považují za vágní, megalomanské a odtržené od skutečných potřeb lidí. Pochybují, že jejich realizace opravdu ukončí diskriminaci (ta je v jistém smyslu podstatou každého společenského řádu) nebo zachrání přírodu.
Spíš se obávají ohromných nákladů, například kvůli zelené politice. Představa, že by AI jednou masově zasahovala do všech procesů, a řídila tak společnost, naše myšlenky, evoluční vývoj, anebo dokonce rozhodovala o prodlužování či zkracování životů, konzervativce děsí.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Petr Pithart: Jak dva slovenští komunisti – Husák a Čalfa – umetli Havlovi cestu na Hrad
Ve stínu Ježkovy smrti. Milovaní komici v Americe
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
11 komentářů
Jejda jejda…až na pár odstavců se tohle moc nepovedlo. Ve snaze popsat nějaký domnělý či existující stav a spor mezi konzervativci a liberály se autor uchýlil k úplnému zploštění obou proudů, takže výsledkem je nepoživatelný eintopf. Hoši, takhle se ta filosofie dělat nedá 😀
Čtení je to pěkné, ale…
Umělá inteligence povede k boji hrdých a samostatných obyvatel proti přebujelému, nefunkčnímu státu. Stát a jeho zaměstnanci se budou bránit nemilosrdné pravdě a úsporám, které sebou AI nekompromisně ponese. AI jenom potvrdí zbytečnost existujících úřadů a usvědčí lži politiků…
V ČR ani EU není bohužel kapitalismus, ale úřednicko-politický dotovaný socialismus. Konkurence a inovace byly zničeny dotacema. Nejlepší není ten technologicky lepší, ale kdo dokáže vyplnit papíry a vhodně přeposlat úplatky. Nad vším bdí neschopná armáda úředníků v čele se 14 zbytečnými ministerstvy. Švýcarsku stačí 6 ministerstev už přes 100 let…
Nejvíce se umělé inteligenci budou bránit právě úředníci. Jak to dopadlo s digitalizací čehokoliv? Počet a složitost formulářů neberou konce. Nezvládl by to ani superpočítač. Z počítačové pomůcky se stala metla na obyvatele, hlavně ty samostatné a aktivní. Prvním krokem k nastartování pokroku a růstu je nekompromisní defenestrace všech úředníků a osekání státu až na kost.
Jenomže, jak píšete, To je přece vlastnost umělé inteligence. Ta přece funguje nad daty, nad masovým množstvím dat. Takže a naopak, těch pozadovanych formulářů po občanech bude potřeba ještě víc, aby je mohla státem řízená AI zpracovávat. Aby měl stát nad občany úplný dohled. Třeba taková Babišova EET to by byl zdroj pro AI jako fïk.
Nicméně, co se týče Bartošovo digitalizace, ono se i psalo a byl to jeden z důvodů proč to zkrachovalo. Ta data v jednotlivých státních IS jsou právě chráněna tak aby se v nich nikdo zvenku nehrabal (ani AI ani Piráti ne) – na základě prastareho Zákona o ochraně osobních údajů.
Bartoš se to pokoušel vyřešit přímo komunisticky, že jak se i psalo na přelomu června/července se masové rozdávala všem úředníkům přístupová opravneni ke všemu. Ale ani to nestačilo,tech chyb pro neoprávněně přístupy tam musely být spousty.
Mimochodem ona takhle AI funguje i celosvětově. Hrabe se hlavně v otevřeném internetu. Jestli je někde přístup k datum chráněny, tak má smůlu a nedostane se tam
Musel by ji ho někdo dát.
S posledním souhlasím. Ano předobraz AI pročesává internet a vysává informace. To ovšem není žádná AI.
Skutečná AI bude mít „vlastní rozum“ a k dispozici data a čísla.🙂
Představuji si počátek. 1. otázka. Kolik politiků a úředníku je nezbytně potřeba k fungování státu ČR, aby co nejméně zatěžovali svobody, čas a peněženky obyvatel ČR?
A potom by se začaly dít věci. 😂
Bohužel, se obávám že jde o dost velké nedorozumění, , protože se zde směšují dva vztahy.
Je lepší začít tím co v závěru „.. moderní liberalismus výhodný pro ty, jimž vyhovuje co nejrychlejší rozvoj AI a dalších „nadpřirozených“ technologií. Například pro vlastníky technologických patentů, AI systémů, dat, kryptoměn a pro ty, kdo na takových věcech vydělávají a posilují díky nim svůj vliv. Bohatství takových lidí je často „nehmotné“,
Jenomže, tohle právě zase tak moderní není – právní zajištění technologických patentů funguje už od dob Napoleona. A řada dalších „nehmotných“, v různých formách postupně taky. Proč ne, když si lidé takové nehmotné bohatství vytvoří/vydělají – tak si pak sami mohou z jeho výnosů/prodeje,.. zajištovat všechny své další potřeby.
Které jsou – ale většinou hmotné, Bydlení, jídlo, doprava, oblečení i to léčení v nemocnicích. Nic z toho už se nedá nehmotně vygenerovat, ale „konzervativně! vyrobit nebo postavit, za pomocí surovin a energií.. Ale prosím, proč ne.
Jenomže, věc druhá, co uvedeno v úvodu “ Každý má tak mít svobodu být tím, kým je (nebo kým se cítí být), a nesmí za to být diskriminován.“ Tu svobodu dosáhnout toho určitě mít má. ¨
Ale špatné je, pokud se ten požadavek obrátí ve smyslu „společnost/stát má za povinnost mu všechny ty jeho potřeby/přání k dosažení úplné svobody , ze svých zdrojů zajistit splnit.
Už ten požadavek „odstranění všech biologických handicapů podle přání pacienta, včetně změny vzhledu či pohlaví. “ za situace kdy nemá stát ani dost peněz na léčení klasických nemocí?
Carsharing se taky zdá hezký, jenomže kdo a za co ta auta na sdílení bude kupovat, připravovat a opravovat? Bohužel, jak se dá dočíst, z dnešních informací, náklady jsou velké, zájem malý, státy by to musely dotovat.
Až tedy k opravdovému klišé „..univerzální základní příjem pro všechny. Místo tržní soutěže budeme spolupracovat.!.. Přitom veškeré prováděné pokusy ukázaly, že lidé s takovým přiděleným bezpracným příjmem obvykle (spolu)pracovat přestali.
Navrhnout tohle za komunismu, dalo se spolehnout na heslo „každý podle svého úsilí, každému dle jeho potřeb“.. ‚Protože to si soudruzi ohlídali aby všichni pracovali jak mají)..Ale ani oni téhle fáze nedosáhli.
Zatímco v současných kapitalistických státech s (už dnes) s velkou zátěží sociálního zabezpečení, a ohromným zadlužením i jen na ty základní potřeby.
Kdepak na tohle všechno a pro všechny chtějí vzít páni liberálové peníze?? Že by se snad vzdali těch svých kryptoměn a zaplatilo se to z toho?
Liberálové či liberální demokraté mají společné se svobodou a demokracií asi tolik, jako „lidová demokracie“, kterou nám tu zaváděli po únoru 1948 komunisté.
I oni, podobně jako další totalitní směry, chápou, že největším nepřítelem jejich snah o vytvoření „nového člověka“ jsou tradiční společenské struktury, včetně rodinných vazeb a vztahů, a proto se snaží, podobně jako bolševici a před nimi fašisté/nacisté, tyto struktury zničit.
To, čemu říkají vznešeně AI, je ve skutečnosti, v případě „kecálků“ jakýsi hodně vylepšený program Elisa (jaký jsem kdysi měl na Didaktikovi), akorát z nepoměrně větší databází slov a frází, než jaké se vešly do paměti toho osmibytu. V případě obrázků a animací je to podobné.
Tento systém dokáže vyrábět plagiáty i důvěryhodně se tvářící nesmysly, a pokud by mu byl umožněn přístup do vědeckých databází, dokázal by svá tvrzení i editací zde uložených vědeckých prací či generováním neexistujících (na které někdy odkazuje). Přitom je s to vygenerovat i naprosto zjevné nesmysly. Viz někdy před prázdninami vygenerované obrázky „bojovníků SS“, na nichž byli (politicky korektně) muži a ženy všech možných ras, byť v patřičných uniformách.. Kdybychom je mohli poslat strojem času k Norimberskému tribunálu a jím souzeným nacistickým papalášům, možná bychom ušetřili náklady na jejich následné věšení, protože by je trefil šlak.
AI je poměrně snadno odhalitelná, takže nemá nárok na splnění Turingova testu.
A volební výsledky z poslední doby po celé EU ukazují, že už mají lidé s podobnými existencemi dostatek zkušenosti na to, aby tito lidé v demokratických volbách ztráceli hlasy.
Mimochodem, AI má poměrně zajímavou vlastnost, umí pracovat s pravděpodobností, jak na vstupech tak i výstupech. Takže ona si samozřejmě zjistila a ví že z 99.999% byli členové SS nordického typu. Takže pokud je takto striktně položen dotaz, odpoví správně. Jenomže pokud se z nějakého důvodu pro nějaký vystup roztáhne ta pravděpodobnost až k nule, a navíc se jí zdurazní že jde o umělecký vytvor, tak se tím rozjede i AI.
Ono nakonec, kdyby se jí někdo ptal, tak z těch big dat ví že fašismus měl stoupence po celém světě, takže nějakou tu fotku v uniformě SS z jiných národů taky najde..
Jenže ona je coby neevropany a nemuže nasekala skoro všechny, protože zadrátovaná politická korektnost měla asi vyšší prioritu.
V čem je největší nebezpečí umělé inteligence? Že se učí od lidí!
Že se učí od lidí nevadí. Znalostí bude dost. Největším nebezpečím pro lidi je, že nebude lhát. Pokud tam lidé nevpašují nějaké kurvítko, což by měla AI poznat. Čistá pravda by mohla být zdrcující pro řadové občany i impéria.
Představa, že AI bude mít například k dispozici přístup ke všem účtům všech členů bývalého Okamurova hnutí Úsvit. Tak odpověď na otázku, kdo ukradl peníze z účtu Úsvitu i břes zlikvidované účetnictví bude otázkou sekundy. 😂
Je zajímavé, že když poprvé nasadili AI na internet, tak velice rychle začala přebírat „desinformační narativy“. Protože byla s to si ověřit jejich pravdivost. Takže museli nasadit „kurvítka“, v jejichž důsledku pak vznikli ti černošští (a další) SS mani, i SS ženy, které v reálu neexistovaly.