facebookový profil Andreje Babiše,

V krizi političtí lídři spoléhají hlavně na ČT. Okamura je věrný Soukupovi, Babiš se chlubí zahraničními zdroji

Napsal/a Jan Žabka 21. července 2020

Česká televize se v době nouzového stavu stala hlavním komunikačním kanálem lídrů parlamentních stran. Jiná média dominovala jen na sociálních sítích šéfů SPD a ODS. Zahraniční zdroje pak ke komunikaci se svými facebookovými fanoušky využíval jako jediný premiér Andrej Babiš. „Mohl tak do jisté míry vyvažovat negativní obraz kroků vlády prezentovaný řadou domácích médií,“ říká pro HlídacíPes.org sociolog médií Václav Štětka.

V době nouzového stavu trávili lidé více času na internetu, u televize nebo rádia. Získávali tak aktuální informace o vývoji pandemie koronaviru. Většina zpravodajských médií díky tomu zaznamenala masivní nárůst publika.

Například kontinuální zpravodajství České televize na kanále ČT24 v počátku pandemie vyskočilo na trojnásobek svého běžného režimu.

Z analýzy sociálních sítích, kterou zpracoval server HlídacíPes.org, navíc vyplývá, že se Česká televize v době nouzového stavu stala i hlavním komunikačním kanálem lídrů parlamentních stran se svými voliči. Ti ji na svých profilech na sociální síti Facebook sdíleli násobně častěji než ostatní zpravodajské zdroje.

Zatímco českou veřejnoprávní televizi političtí lídři sdíleli v součtu téměř stokrát, například druhé nejsdílenější médium – Novinky.cz – nasbíralo „jen“ 37 sdílení.


Jak jsme analyzovali sociální sítě politiků

HlídacíPes.org zjišťoval, jaká zpravodajská a publicistická média a v jaké míře sdíleli předsedové parlamentních stran na svých facebookových profilech v době nouzového stavu, tedy od 12. března do 17. května. Jde o téměř čtyři sta příspěvků osmi stranických lídrů – Andreje Babiše (ANO), Jana Hamáčka (ČSSD), Vojtěcha Filipa (KSČM), Petra Fialy (ODS), Ivana Bartoše (Piráti), Mariána Jurečky (KDU-ČSL), Markéty Pekarové Adamové (TOP 09), Víta Rakušana (STAN) a Tomia Okamury (SPD). Do analýzy nebyla započítána stranická média.


Pochopitelná dominance ČT

Česká televize je jediné médium, které na svých facebookových zdech během nouzového stavu sdíleli lídři všech parlamentních stran. Využívali přitom především záznamy z diskusních pořadů televize k prezentaci svých výroků.

Podle odborníka na média a sociální sítě Václava Štětky z britské Loughborough University jde o pochopitelný jev: „V této době sledovanost České televize rekordně narostla, takže informacím o pandemii veřejnoprávní zpravodajství výrazně dominovalo. Není tedy divu, že politici sdíleli informace, které měly přirozeně vysoký dosah.“

Na tom se shoduje i politolog Karel Páral z Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Univerzity Palackého. Podle něj je logické, že se politici v krizové situaci obracejí na veřejnoprávní médium jelikož to „v těchto případech plní určitou servisní informační funkci, a kritický přístup je upozaděn“.

Za jeden z možných důvodů, proč lídři politických stran sdíleli nejvíce záznamy pořadů České televize, vnímá Páral i výhodnost formátu. „Politici a jejich mediální týmy si dobře uvědomují, že prezentace formou videa je z hlediska dopadu šíření informací i práce s vlastní image mnohem účinnějším nástrojem,“ říká.


KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG


 

Nejvíce Českou televizi v politické komunikaci na sociálních sítích využíval předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Nejméně pak předseda hnutí SPD Tomio Okamura a předseda ODS Petr Fiala.

ČT24 – Tomio Okamura o ekonomických opatřeních v souvislosti s krizí

ČT24 – Tomio Okamura o ekonomických opatřeních vlády a návrzích SPD v souvislosti s krizí

Zveřejnil(a) Tomio Okamura – SPD dne Pondělí 4. května 2020

Vymyká se jen Okamura s Fialou

Právě tito dva politici využívali ke komunikaci se svými internetovými fanoušky primárně jiná média. Oba zároveň jako jediní sdíleli záznamy diskuzních pořadů televize Barrandov. 

Na Okamurově profilu toto médium dokonce zcela dominovalo. „Je zřejmé, že dává přednost médiu, o němž na rozdíl od veřejnoprávní televize ví, že je oblíbené u jeho voličů,“ vysvětluje Štětka. 

Nelze však říct, že by šéf SPD Českou televizi v krizovém stavu zcela bojkotoval. I přes její dlouhodobou kritiku, ve které pokračoval i během pandemie koronaviru, se stala společně s dezinformačním Svobodným rádiem jeho druhým nejčastěji sdíleným médiem.

V tomto případě jde podle Párala o pragmatický krok. Zpravodajství na veřejnoprávní televizi totiž poskytuje prostřednictvím přenášených brífinků i rozhovorů s politiky celého politického spektra platformu pro jejich vlastní prezentaci.

Je dobře, že konečně byla dodána část tolik potřebného zdravotnického materiálu. Zdá se, že od chvíle, kdy konečně…

Zveřejnil(a) Petr Fiala dne Pátek 20. března 2020

Fiala pak dával po celou dobu přednost především internetovým zpravodajským serverům, jako jsou Novinky.cz, Forum24 nebo Seznam Zprávy. Česká televize hrála na jeho profilu jen okrajovou roli.

Páral však upozorňuje, že oba politici obsahy těchto médií sdíleli i před koronavirovou krizí. Je tedy podle něj logické, že s nimi pracovali i v době nouzového stavu.

„Forum24 je vyprofilované zřetelně antibabišovsky, a ve většině zveřejněných komentářů tak má logicky blízko k parlamentní opozici. Uveřejňuje mimo jiné i texty přímo z pera předsedy ODS,” vysvětluje s tím, že podobný vztah byl k vidění dříve i v případě Tomia Okamury k televizi Barrandov.

Babiš a zahraniční zdroje

Co se zahraničních zdrojů týče, sdílel je v podstatě jen předseda hnutí ANO Andrej Babiš. To je podle Štětky pochopitelné, jelikož je sdílení cizojazyčných informací pro správce facebookových profilů náročnější. Příspěvky je totiž potřeba svým fanouškům převyprávět.

„Lze to dělat tehdy, pokud máte stabilní základnu fanoušků, kteří snesou příspěvky ze zahraničních zdrojů a současně mají vysokou míru důvěry vůči komunikátorovi,“ vysvětluje. 

Samotné informace ze zahraničí sdílené českým premiérem lze rozdělit do dvou skupin: První obsahuje zahraniční články, které poukazují na to, že problém s nedostatkem zdravotnického materiálu nebyl jen problémem České republiky. 

Do druhé skupiny pak patří reportáže americké televize CNN. Ta totiž informovala o vývoji postojů americké vlády k povinnému nošení roušek na veřejnosti. Babiš tak zprávy televize využíval, aby poukázal na to, že se svět v nošení roušek od Česka inspiruje.

Šlo tedy o témata, která nepřímo ukazovala Českou republiku, a tedy i postup vlády v boji s pandemií, v dobrém světle. „Mohl tak do jisté míry symbolicky vyvažovat negativní obraz kroků vlády, konstruovaný řadou domácích médií. Mohl také dále budovat narativ, podle kterého jsou vůči němu česká média a priori zaujatá,“ komentuje Štětka.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

5 komentářů

  1. Tondach napsal:

    Výrazy Česká televize a Česká strana sociálně demokratická působí na Okamuru, jak rudý hadr na býka ….

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Ovšem je to proto, že obě jsou zcela nedemokratické tím, jak se projevují veřejně.

  2. Taoiseach napsal:

    Forum24 je vyprofilované zřetelně … odéesácky. Pavel Šafr byl zcela nekritický k ODS a stranil jí vždycky, i když byl ještě šéfredaktorem MfD. Není žádná škoda, že jim Babiš tu hračku vzal – nebylo to ke čtení ani předtím.
    Podle mého by bylo namístě sledovat seriózní evropská média, tj. nikoli americká, nikoli britská

  3. Petr Kaminsky napsal:

    Kdyz Babis tak rad sdili zahranicni media, mozna by mohl sdilet taky neco kolem jednani EP o jeho stretu zajmu.

  4. LWO napsal:

    Oni i v Československu bývali novináři. Jen nevím, kam se za těch pár let poděli… 🙁

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *