Marek Douša: Experimentátor a kutil, který se pokoušel fotografovat kravským okem. Karel Gottstein
ZÁPISKY Z ČESKÉHO KARABACHU. Toužit po knihách a schraňovat knihy, to je, myslím, nějaký dávný reflex vypěstovaný v dobách, kdy některé knihy sehnat prostě nešlo a kdy někteří autoři byli zakazovaní (takzvaně na indexu). Měl bych se asi tohoto instinktu zbavit, třeba už proto, že by tu bylo k hnutí, bylo by kam pověsit obrázek nebo kabát. Ale pro knihy se to prostě nedaří.
K velkým a vyhlášeným nakladatelům se přidali i nakladatelé menší, takoví ti, kteří mají svoje byty a chajdy také plné knih, jednak cizích — tak jak to mám já — a také knih, které sami vydávají a doufají, že je jednou prodají.
A pak jsou tady instituce. Galerie, archivy a muzea…
To ústecké (muzeum) vydalo k Vánocům (2022) další publikaci o chlapíkovi, který na severu žil a dělal hrozně zajímavé věci, svého času dosáhl jisté (zasloužené) pozornosti a posléze zmizel z obecného povědomí, byl jenom legendou několika zasvěcených. A teď je zpátky.
Karel Gottstein.
Fotograf experimentátor a kutil
Narodil se v Josefově (1911), mládí prožil v Pardubicích a zralý věk v Ústí nad Labem.
Mimo jiné fotografoval a zjevně dobře.
Na tom by vlastně nebylo nic divného, ale Karel Gottstein měl takovou libůstku, která ho vyřazuje z kategorie fotograf a najdeme ho spíše v kategorii fotograf experimentátor a fotograf kutil s přídomkem mimořádný. Žádný Pat a Mat.
V době, kdy byl v rozpuku a kdy měl nejvíce sil (plus minus padesátá léta), jaksi nebylo možné sehnat potřebnou techniku tak, že byste zašli do obchodu.
„Náměty se mu honily hlavou, avšak nebyl spokojen s dostupnou fotografickou technikou, a tak sáhl po rozbitých fotoaparátech typu Box Tengor od firmy Zeiss Ikon. Jeho optické experimenty vyvrcholily v roce 1958 sestrojil jednoduchý fotoaparát Přemyšl […] byl to teleobjektiv s obyčejnou brýlovou čočkou o síle dvou dioptrií […] exponovat musel po vzoru starých fotografů baretem […] fotografie se nad očekávání povedly a fotoaparát měl neobyčejně ostrou a krásnou kresbu.“
Fotografové, kteří ještě pracovali v temných komorách klasickou fotocestou, znají to napětí, když vyvoláváte film a čekáte na výsledek… Je to chemie a alchymie a také magie.
Chtěl bych vidět Karla Gottsteina v okamžiku, kdy se ukázalo, že jeho experiment funguje, kdy se pochlubí kolegům a kdy mu řeknou: dobrý. A co dál?
KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG
Karel měl jasno. Začal vyrábět Bednaflexy.
„Aby se přiblížil malířské perspektivě, sestrojil dvouokou zrcadlovku o ohnisku 30 cm s obyčejným objektivem […] na své experimenty používal nejlevnější filmy značky Pionýr, nebo v bazarech kupoval prošlé filmy.“
Některé jeho nápady jsou hodně originální, ale také bizarní:
„Původně ho sice zajímalo, jak vidí ryba kvůli oblíbenosti širokoúhlých objektivů (rybí oko – fisheye), ale nedařilo se mu pořídit oko nějaké větší ryby. Tak se musel spokojit s dostupnějším kravským okem, na které si musel sestrojit speciální lůžko, se kterým fotografoval ze shora dolů. První pokusy se nedařily, čočka 12 hodin po zabití zvířete mokvala a deformovala se a nic nepomáhalo. Každé ráno chodil z jatek a nosil si domů kravské oči a teprve v noci je vkládal do lůžek, jelikož to jeho žena velmi nelibě nesla. Zhruba ze sto očí, které zpracoval, bylo jen čtyřicet zdravých, bez zákalu nebo vady. Sám později v rozhovoru přiznal, že to nebyla vůbec voňavá záležitost.“
Kromě samotného experimentování s technikou a optikou je mimořádná Gottsteinova snaha pracovat s formátem fotografií.
Najdeme hodně široké, panoramatické záběry, ale také záběry vysoké. Tohle je experiment, který je zajímavý a aktuální stále třeba proto, že klasický a stále nejlépe a nejpříznivěji vnímaný formát 4:3 je i nyní nahrazován fotkami „na výšku“, jenom dnes už kvůli tomu nemusíme vyrábět vlastní fotoaparáty; stačí zmáčknout čudlík na telefonu.
Publikace, kterou vydalo ústecké muzeum ve dvou svazcích, představuje velmi reprezentativní výběr jeho fotografií. Kromě Ústí a jeho okolí uvidíme i historické fotografie z Pardubic a Pardubicka (tady prožil mládí), ale také fotografie ze zahraničí.
V šedesátých letech vznikly o Karlovi Gottsteinovi filmové a televizní dokumenty a ve své době vzbudily velký ohlas.
Ke zhlédnutí jsou ještě do poloviny března v ústeckém muzeu na Gottsteinově výstavě; jestli zajdete, je potřeba si vyčlenit dost času, ale i když byste výstavu jenom proběhli, Gottsteinovu práci si opravdu užijete, když budete mít možnost jeho fotky prohlížet v opravdu velkém formátu.
Možná vás napadne, že by bylo zajímavé zkusit fotografovat „na Gottsteina“, je tady však háček.
Tyto choutky měli diváci už v minulém století, ale vyhovět jim nešlo.
„Mnozí ho žádali o plánky na aparáty, ale on jim nemohl vyhovět, protože žádné neměl. Vyráběl nahodile bez technologie, plánu a obvykle obráceným způsobem, prostě podle materiálu, který měl právě po ruce.“
Nevím, ale zrovna tohle je hodně inspirativní a může to být dobrý plán.
Autor textu, Marek Douša, je publicista a kreslíř. Jeho obrázky znají čtenáři časopisu Reflex nebo magazínu Sorry. Žije ve Velkém Šenově ve Šluknovském výběžku, odkud podniká výpady po severních Čechách, převážně za kulturou. Jím spravované weby naseveru.net a vybezek.eu mapují dění ve výběžku, kterému kvůli jeho odlehlosti či zapomenutosti místní občas přezdívají Náhorní Karabach.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Fiala do Mojžíře nic nového nepřinesl, přijel dělat kampaň, říká starostka
Mojžíř je pro většinu místních poslední štace, říká organizátor pomoci chudým
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
1 komentář
Mám pocit, že jeho fotografie skrze kravské oko otiskl kdysi Mladý Svět.
Podobným kutilem, který mj. konstruoval fotoaparáty, ale o něco starším, byl Přemysl Koblic.
Jednoduchá čočka se dlouho užívala v krajinářské fotografii jako „krajinářská čočka“. Motivy vzdálenější od fotoaparátu a na velký formát negativu kreslí znamenitě.
Fotky z mobilu mají proti klasické fotografii menší rozlišení a výrazně horší expoziční pružnost (na snímku jsou velice často buď světla bez kresby, nebo stíny bez kresby, pokud ne obojí současně 🙁 ).