Víme, že vás reklamy otravují, můžete nezávislou žurnalistiku podpořit i jinak, například prostřednictvím systému Darujeme.cz.
Andrej Babiš. Foto: Profimedia
,

Mafra má nejhorší hospodářský výsledek od vstupu Babiše. Z miliardové ztráty viní covid

Od zisku 15 milionů korun v roce 2019 ke ztrátě 868 milionů v roce 2020 se propadlo hospodaření vydavatelství Mafra patřící premiérovi Andreji Babišovi. „Do hospodaření se negativně promítly dopady vládních opatření omezující ekonomiku,“ píše společnost ve výroční zprávě. V porovnání s ostatními mediálními domy vykázala Mafra jednoznačně největší propad.

„Utlumení české ekonomiky mělo největší dopad na inzertní příjmy, kde nastal pokles ve všech mediatypech. Obdobný vývoj zaznamenal také prodej časopisů a novin, kde došlo k poklesu ve volném prodeji i k rušení předplatného ze strany velkých předplatitelů,“ zdůvodňuje Mafra téměř miliardovou loňskou ztrátu.

Vydavatelské domy v mínusu

Společnost dosáhla při obratu 2 661 milionů korun celkové ztráty 868 milionů korun. Jde o nejhorší výsledky od roku 2013, kdy byla Mafra ve ztrátě 887 milionů korun a kdy ji zároveň koupil tehdejší politický nováček a dnešní premiér Andrej Babiš.

Přestože od té doby Mafra zakončovala rok vždy v plusu, v roce 2016 nastal zlom a její zisk se postupně snižoval. Covidový rok ji pak vrátil do silně záporných čísel.

Autor grafu: Jan Žabka, data z výročních zpráv vydavatelství Mafra

Mafra není z velkých českých mediálních jednoznačně zdaleka jediná, která v loňském roce skončila ve ztrátě, její výsledky jsou ale jasně nejhorší.

Mediální skupina Vltava Labe Media, mimo jiné provozující zpravodajský web Deník.cz, meziročně zvýšila ztrátu o 40 milionů: v roce 2019 vykázala ztrátu 120 milionů, o rok dříve pak 105 milionů.

Ani vydavatelství Economia, pod které patří například Hospodářské noviny nebo web Aktuálně.cz, není v kladných číslech. Oproti ostatním se ji však i v době koronaviru zvrátit klesající tendence. Ztrátu 45 milionů korun z roku 2019 snížila na 32 milionů v roce 2020.

Společnost Czech News Center výsledky loňského hospodaření dosud nezveřejnila.

Budoucnost Mafry v iDnes Premium?

Z výroční zprávy mediálního domu Mafra vyplývá, že negativní výsledky se netýkají jeho online sektoru: „Rostl záběr online aktivit, a to jak v případě obsahových produktů – zejména u zpravodajského portálu iDNES.cz, včetně placené prémiové nadstavby iDNES Premium, tak i u ostatních ‚neobsahových‘ produktů, které přispěly k celkovému posílení pozice Společnosti na trhu.“

Společnost plánuje různá opatření, jak vývoj hospodaření vylepšit. Za úspěch považuje například zavedení placeného členství iDNES Premium, a který, podle výroční zprávy, „v uplynulém roce zaznamenal další nárůst předplatitelů“.

Právě předplatitelský klub vzbudil i některé kontroverze, například vloni na přelomu listopadu a prosince začal nabízet speciální akci zaměřenou na oblast zdraví, kdy předplatitelům nabízel přednostní vyšetření, exkluzivní slevy či lékařské konzultace zdarma. To vše převážně v klinikách ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše, který vlastní i mediální skupinu Mafra.

Web iDnes vloni od září do prosince také lákal nové předplatitelé do svého „prémiového klubu“ na tříměsíční členství za pouhou korunu. Slevu měla zařídit spolupráce se stavební firmou Strabag, která novým členům zasponzorovala dva ze tří předplacených měsíců.

Web HlídacíPes.org pak upozornil na to, že iDnes zveřejnil několik rozhovorů se sportovci, jež rakouská stavební firma Strabag sponzoruje (patří k největším komerčním podporovatelům sportu v Česku), aniž čtenářům sdělil, že jde o reklamní obsah.

 

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější.Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

5 komentářů

  1. Travis napsal:

    Řídit firmu jako oligarcha.

  2. Václav napsal:

    Hospodaření Babiše je vidět téměř všude.A pokud by nebylo dotací,tak by skončila ve ztrátě většina jeho podniků.

  3. wenkovan napsal:

    Řešení je přece jasné, je třeba začít Mafru dotovat z veřejných peněz, aby se udržela tahleta nezávislost médií.

  4. petrph napsal:

    Tak když se nad tím zamyslíme, tak je tom logika.

    Těžko šlo předpokládat, že by Babiš kupoval média, aby vydělával na jejich zisku. Ta jsou prodělečná obecně.
    On je koupil proto, aby skrze ně šířil svoje politické názory a svůj vliv. Což se mu tedy zatím daří, a díky tomu vydělává mnohem víc, jinými cestami.

    No a ta dosti podstatná otázka zní, kdo ztráty těch médií zaplatí. Pokud by to udělal Babiš, jako gentlas, z vlastní kapsy. fajn. Ale pokud to spadne v úvěrech na banky, tak ty by se měly sakra zamyslet, co dál. On už totiž Babiš s Agrofertem patří do kategorie too big to fail..

  5. Vladimír Komárek napsal:

    Tady je Babišovo ! Nakrade si to jinde, tak co ?
    Zaplatí to ti, co se snaží pracovat a platit daně. Uživí to – spolu s raketovým zadlužováním – kariéristy, lehkoživky a stále lépe hlavně i Babiše. Ten pak jednoho dne zmizí (jen co mu Zeman dá amnestii, nebo ho slaboduší voliči zvolí dalším komunistickým prezidentem) a nám po něm zůstanou jeho nepoužitelní sektáři a obří dluhy.
    To je výhra, co !

Přidávání komentářů není povoleno