Profimedia,

Budoucí šéf TV Nova prokázal, že zájmům vlastníků umí podřídit i obsah zpráv

Když PPF Petra Kellnera potvrdila, že kupuje americkou CME a s ní i TV Nova, okamžitě se objevily pesimistické předpoklady, že PPF vlivné médium využije komunikačně ve svůj prospěch – zejména pokud jde o vlastní zájmy v Číně. PPF se proti tomu ohrazuje, očekávaný příchod mediálního manažera Luboše Jetmara do čela Novy však nahrává skeptikům.

Není pochyb o tom, že Luboš Jetmar je televizní profesionál. V Primě působil od roku 2008. Vloni v září nejprve odstoupil z postu jednatele společnosti FTV Prima (která drží licence) i z pozice místopředsedy představenstva FTV Prima Holding, jediného akcionáře FTV Prima, o rok později, letos 7. září, Primu opustil úplně. Jak jako první napsal web Info.cz, měl by se stát novým šéfem televize Nova.

PPF jméno nepotvrdila, ani nevyvrátila s tím, že komentovat personálie je nyní předčasné. Pokud se ale přestup naplní, PPF si do čela největší a nejvlivnější české televize vybrala muže, který hrál klíčovou roli při novinářsky velmi problematickém přístupu TV Prima k pokrývání uprchlické krize.

Komu se to nelíbí, ať jde

Byl to právě Jetmar, kdo jménem majitele TV Prima (z pozice místopředsedy představenstva FTV Prima Holding) předstoupil v září 2015 spolu s tehdejší šéfredaktorkou zpravodajství Jitkou Obzinovou před redakci a shromážděným reportérům sdělil, jakým způsobem mají od nynějška ve zpravodajství zobrazovat uprchlickou krizi.

Měla být prezentována v souladu se zadáním vedení televize: zpravodajské příspěvky měly vyznívat tak, že jde o hrozbu, nebezpečí islamizace Česka a že uprchlíky tu nechceme. Součástí sdělení shora byla i informace, že kdo to nehodlá akceptovat, nemůže v redakci FTV Prima dále pracovat.

 

 

Námitky některých redaktorů, že předem jasné vyznění reportáží odporuje novinářskému kodexu, byly odmítnuty s tím, že žádné vyvažování, objektivita a novinářský kodex se minimálně v několika následujících měsících řešit nebudou.

Na nahrávce z porady, kterou HlídacíPes.org zveřejnil, Jetmar osobně zdůrazňuje význam TV Prima a její vliv na veřejné mínění. „Dostanete samozřejmě všichni prostor k tomu něco říct, ale byl bych velmi rád, kdybychom jako televize si na to udělali názor a potom ten názor respektovali,“ říká Jetmar na nahrávce s tím, že by nechtěl, aby „za dvacet let moje dcera musela chodit v burce a neměla vůbec žádná práva“.

Když HlídacíPes.org téma otevřel, častou námitkou bylo, že majitel televize si se svým majetkem a také s podobou zpráv může dělat, co chce. Kupříkladu Etický kodex Asociace televizních organizací však mimo jiné konstatuje, že: „Objektivními informacemi jsou takové informace, které jsou pravdivé; to znamená, že se jedná o takový popis skutečnosti, při němž redaktor podle svého nejlepšího svědomí využije všech dostupných informací, které byly v době odvysílání reportáže k dispozici.“

Také v licenčních podmínkách tuzemských televizí se provozovatel licence zavazuje mimo jiné k poskytování objektivních informací.

Případ Prima a uprchlická krize byl asi hlavní okamžik, kdy se jméno Luboše Jetmara dostalo více na veřejnost. V oboru je ovšem zkušeným matadorem.

Podle webu Borovan.cz byl v letech 2000 až 2005 country managerem HBO pro český a slovenský trh. Od roku 2008 byl výkonným ředitelem GES Media Asset miliardáře Ivana Zacha, na starosti měl jeho veškerá mediální aktiva včetně podílu v rádiích a v televizi Prima (tu nyní Zach ovládá zcela). Od podzimu 2012 byl místopředsedou představenstva FTV Prima Holding. Z Primy, jak bylo již řečeno, odešel letos v září, podle kuloárních informací skutečně zamíří do TV Nova.

Vedle Jetmara se jako o možném budoucím šéfovi TV Nova původně spekulovalo i o Janu Kadaníkovi, donedávna manažerovi švýcarské společnosti Ameropa, která stála u začátků Babišova Agrofertu.

Kadaník v Babišově holdingu v minulosti zastával post ředitele pro strategii. Byl to právě on, koho PPF pověřila úkolem dotáhnout do konce nákup CME. To se podařilo. Akcionáři CME schválili nabídku na převzetí letos v únoru. Hodnota transakce činí asi 2,1 miliardy dolarů (zhruba 48 miliard Kč). Součástí CME jsou televizní stanice v pěti zemích střední a východní Evropy.

Kadaník se letos v červenci stal předsedou představenstva nově vytvořené CETIN Group se zodpovědností za celkovou strategii skupiny. Zastřešovat bude i telekomunikační infrastrukturu PPF v Bulharsku, Maďarsku a Srbsku.

Překvapení, které nečekáš

PPF ujišťuje, že je pro ni Nova ryze byznysová investice, která dává smysl zejména ve spojení s dalšími částmi byznysu PPF zejména v telekomunikacích, kde firmě nejbohatšího Čecha patří mobilní operátor O2 a televize O2TV.

K převzetí TV Nova zbývá PPF už jen poslední krok: 1. září odeslala Evropské komisi doklady pro finální schválení transakce nákupu CME. Potřebný souhlas všech ostatních antimonopolních orgánů už Kellner má.

Lhůta pro Evropskou komisi je 25 dní – to ale jen v případě, že vše půjde hladce. V opačném případě by se termín převzetí Novy mohl protáhnout možná až do konce roku. „Buď rozhodnou do 25 pracovních dnů, nebo pak druhá fáze, a to je jednání o tzv. nápravných podmínkách, a to může trvat i měsíce,“ popsal „jízdní řád“ člen představenstva PPF Vladimír Mlynář.

Jak to tak vypadá, vše zcela hladce nepůjde. Česká televize prodej TV Nova napadla u evropských institucí s poukazem na hrozbu, že soukromá televize získá monopolní postavení na trhu se sportovními pořady.

„Chceme tím zabránit situaci před dvěma lety, kdy při prodeji práv na vysílání nejvyšší české fotbalové soutěže nebyla Česká televize vůbec oslovena a následně byla nucena vyjednávat a následně uzavřít sublicenční smlouvu se společností O2. V případě realizace spojení bez těchto podmínek lze pokračující agresivní chováni O2 očekávat,“ vysvětlil generální ředitel ČT Petr Dvořák.

„Překvapení vždycky přijde tam, odkud ho nečekáš,“ komentoval kroky Petra Dvořáka, někdejšího manažera PPF, na svém twitterovém účtu Vladimír Mlynář.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

9 komentářů

  1. Václav Čech napsal:

    Děkuji za zajímavý článek, který opět potvrzuje, že zbohatlíci, kteří si u nás kupují televizní kanály se rekrutují z bývalých agentů STB a podobných struktur, které dostaly v devadesátých letech vysoké odstupné. Jsou to lidé bez skrupulí, bezcharakterní, kteří vždy stáli „mimo zákon“, takže nelze očekávat, že budou dodržovat jakékoli regule. Dříve je jakžtakž brzdil tzv. lustrační zákon, co se týče vstupu do politiky, dnes je evidentně nebrzdí ani regule Evropské unie. Je dobře, že na to aspoň Hlídací pes upozorňuje.

  2. Petr Kaminsky napsal:

    1) A muze byt zpravodajstvi na TV Nova jeste horsi? Nejaky product placement (HomeCredit/Zonky/AirBank/O2)? 2) Ad Mlynar – dost nepekny pripad. Novinar, ministr, lobbista a ted financnik.

  3. petrph napsal:

    To je ale překvapení. V době kdy jsou velká zpravodajská média sama o sobě ztrátová, se někdo diví že pokud už si je někdo koupí a pak dotuje z jiných zdrojů, požaduje alespoň ab prosazovala jeho vlastní názory??? Tak proč by si je jinak kupoval?? :))))
    Tady už zůstávají pouze 3 modely
    1) Malá a pružná internetová média, která mohou i za malých nákladů fungovat skutečně nezávislé. (leč s mnoha omezeními). Diky za ně.
    2) Velká veřejnoprávní média, která existují ze státem stanovených povinných poplatků. O jejich objektivitě a kvalitě lze vést dlouhou diskuzi..
    3) No a pak tedy velká privátní média, která jedou na komerčním modelu (obvykle zábava za reklamy), s tím že jakési zpravodajství je jen vynucený a ztrátový přívažek, který se musí hradit odjinud..

  4. Otík napsal:

    Koho chleba jíš,toho píseň zpivej. A pravice za milionáře z kupónové privatizace necítí odpovědnost . No musíme upravit některá přísloví “ S poctivostí leda pojdeš „“Tancuj jak všechoschopní pískají“
    A třeba bude jednou pan Kellner primátorem Prahy ,nebo si pořídí jiné občanství a bude starosta New Yorku nebo spíš Moskvy.

    • Oskar (hanák z Hané) napsal:

      Čí bude jednou pan Kellner nezávisí už dávno na nás. To jsme mu „vydobyli“ v listopadu 1989.
      Ale co se týká telvize, je už na čase, aby tady byla stanice, která nebude nám tlouct do hlav, že ekonomika ČR (ale i třeba VB) stojí a padá s otevírací dobou hospod a barů. Snad se tomu Nova,tak jako dosud, na rozdíl od ČT24, více méně vyhne.

  5. Josef Havlůj napsal:

    pepa: Vdyt jste kvůli tomu zvonili klíči,ŽE.

  6. Admirál napsal:

    Personální řízení podniku/instituce je docela známá věc.

    Kdo ji nezná a neuplatňuje, špatně dělá.

  7. zdenda napsal:

    objektivní by měla být především veřejnoprávní media. Proto jsou placena povinnými platbami veřejnosti. Soukromá media nemají povinnost je suplovat. Bohužel u nás je pro veřejnoprávní media objektivita sprosté slovo!

  8. Pavel Liška napsal:

    Nonsens je už v titulku. Pokud by se můj ředitel nepodřizoval mým zájmům (jakožto majitele firmy), tak by asi nemohl dělat ředitele. Nechápu, co je na tom divného. NOVA není veřejnoprávní televize. Z tohoto důvodu je existence veřejnoprávní televize přínosem. Ta nemůže jít majitelům na ruku. Že situace v ČT tomu tak úplně neodpovídá a ČT je pod vlivem všech možných zájmů a (světo)názorových proudů i vlastních zaměstnanců, je věc jiná.

Přidávání komentářů není povoleno