Zakazuje islám zpívat? Populární jordánský zpěvák rozdělil ukončením kariéry arabský svět
Když koncem prosince jeden z nejpopulárnějších zpěváků v arabsky mluvících zemích Adham Nabulsi oznámil ukončení osmileté hvězdné kariéry, milionům fanoušků vzkázal, že „přestává zpívat, protože chce uctívat Boha a následovat jeho přikázání“. Jeho rozhodnutí zasvětit život Alláhovi pak vyvolalo v arabském světě bouřlivou debatu o tom, jestli je zpěv v souladu s islámem, či nikoliv.
Zatímco se křesťanský svět věnoval v poklidu vánočním svátkům, v arabsky mluvících zemích se rozhořela vášnivá debata o tom, jestli je zpěv v islámu „haram“. Tedy, jestli má patřit mezi činnosti, které islámské náboženství zakazuje, podobně jako třeba pití alkoholu nebo konzumace vepřového masa.
Bouřlivou debatu napříč arabským světem vyvolalo náhlé ukončení kariéry zpěváka palestinsko-jordánského původu Adhama Nabulsiho. Ten se v roce 2013 proslavil účinkováním v arabské verzi pěvecké soutěže X-Factor. V arabsky mluvících zemích si ojedinělým hlasovým rozsahem a tklivými písněmi získal miliony fanoušků. Některé jeho písně měly na YouTube přes 100 milionů zhlédnutí.
Nabulsi teď nejen své posluchače, ale i kolegy z branže šokoval prohlášením, které 20. prosince zveřejnil na svém facebookovém profilu. Ve videu řekl, že přestává zpívat, protože „to není v souladu s Božími příkázáními“ a vymazal z YouTube a sociálních sítí deset svých skladeb. Nadále se chce věnovat recitaci koránu.
Haram jsi ty
Jeho názor, že zpěv jde proti Bohu, tudíž je v podstatě „haram“, vyvolal rozhořčené reakce řady jiných umělců. Jednou z prvních byla libanonská zpěvačka Maya Diabová, která na svém Twitteru Nabulsimu vzkázala: „Umění není zakázané. Haram je, že jsi jeho součástí.“ A přidala hashtag „Umění není zakázáno“.
Další kritici začali Nabulsiho přirovnávat k Fadelu Chakerovi, slavnému libanonskému zpěvákovi, který v roce 2013 ukončil kariéru a stal se stoupencem radikálního sunnitského imáma Ahmeda al-Assira. Ten v roce 2013 spoluorganizoval teroristické útoky na vojáky libanonské armády. Chaker se na nich podílel a posléze uprchnul na palestinská území, kde se má skrývat dodnes. Libanonský vojenský tribunál ho před dvěma lety odsoudil v nepřítomnosti k 22 letům vězení.
Nabulsi ale kritiku odmítl. V rozhovoru pro arabskou televizi ET Arabic řekl, že netvrdil, že umění je haram, protože není ani mufti, ani šejk, aby takové věci určoval. Že jde o čistě osobní záležitost, ke které dospěl v touze uctívat Alláha. Svůj hlasový potenciál chce nadále využívat při recitacích koránu. Poděkoval pak fanouškům, kteří ho v jeho rozhodnutí podpořili. Těch také rozhodně nebylo málo.
Například na YouTube pod písní Khayef, jednou z mála, která na kanále zůstala a má téměř 70 milionů zhlédnutí, mu fanynka poděkovala za to, že smazal část své umělecké produkce: „Přísahám Bohu, že tě miluji, protože jsi pro Boha smazal všechna videa.“ Další fanoušek pod jménem Danyar Aljafe Nabulsimu vzkázal: „Kdo tě opravdu miluje, bude ti přát upřímné pokání a ráj.“
https://www.youtube.com/watch?v=ymt0Ay1kLIo
Muzika ano, ale bez flirtu
Do debaty, jestli je zpěv a třeba i herectví v souladu s islámem, se vložily i náboženské autority. Ani ty ale nenašly shodu.
Například egyptská Dar al-Ifta al Misriyyah, která je považována za jednu z průkopnických nadací pro fatvu (fatva je prohlášení náboženské autority k politickým nebo společenským tématům – pozn.red.), napsala, že „poslouchat hudbu, navštěvovat koncerty, učit se hudbě a hrát na nástroje je v islámu povoleno, pokud to nepodněcuje vášeň, pokušení, flirtování a promiskuitu spojenou s alkoholem, provokativním tancem či nemorálními činy“.
Hudba také podle nadace nesmí bránit lidem ve výkonu jejich povinností. V takovém případě je jim zakázána. K otázce, jestli provozování zpěvu jako zdroje obživy je proti islámu, Dar al-Ifta poznamenala, že je přípustné věnovat se profesionálně zpěvu, pokud nepodněcuje právě flirtování, promiskuitu či vášeň, jak je popsáno v jejím prohlášení.
Podobný názor zastává i profesor egyptské náboženské univerzity Al-Azhar Mabrúk Attia, který na svém YouTube kanálu zveřejnil video, kde říká, že zpěv není zakázán, pokud nevyvolává pobuřování, nevyzývá k nesprávnému chování nebo nepodněcuje jiné „haram“ činnosti. „Důkazem je, že prorok Muhammed během svých cest vyžadoval zpívání, aby usnadnil armádám cestování… a dobré slovo se zpívá a lidé si ho zapamatují,“ poznamenal Attia.
Nabulsiho případ připomněl i další ukončení umělecké kariéry z náboženských důvodů v muslimském světě. Populární egyptská herečka Hanan Torková se v roce 2006 rozhodla hrát pouze v hidžábu a o šest let později odešla z uměleckého světa úplně. Rozhodnutí nosit šátek ji stálo první manželství, druhý manžel, bratr jednoho z vůdců Muslimského bratrstva, naopak její ukončení kariéry vyžadoval.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
4 komentáře
Islám zakazuje jakékoli umění. Celý islámský svět je méně civilizovaný než lidé z doby kamenné, co vymalovali Altamiru (a jejich současníci). Řvaní za pochodu nebo řev, vyzývající k náboženským úkonům, se za umění považovat nedají.
Náboženství které je natolik neurčité, že ho každý imám dodáte vykládat jinak je snadno zneužitelné, výsledkem budou období klidu a období vraždění.
A kdy byla od časů Mohameda do současnosti nějaká „období klidu“?
Tak to vypadá, když má každý tzv. duchovní právo si Mohamedovo učení vykládat po svém. Pozoruhodný je i jejich gumový vztah k technologiím. Navrhuji jejich autoritám absolutní zákaz moderních technologií, včetně zesilovačů a reproduktorů na minaretech, ať si imámové hezky procvičí hlasivky, jako před tisíci lety. Když středověk, tak ve všem!