Luboš Xaver Veselý na XTV s Václavem Klausem ml.: "Až budou volby, máte jistý jeden hlas."
Printscreen: YouTube,

Tváře rozhlasu v komerčních službách. Po Janku Kroupovi probere Rada ČRo i Xavera Veselého

Napsal/a Vojtěch Berger 15. října 2019

Rada Českého rozhlasu se na svém zasedání na konci října bude zabývat působením Luboše Xavera Veselého v soukromé televizi XTV. Veselý moderuje od června rozhovory na regionálních stanicích ČRo, vedle toho ale zůstal i v XTV, kterou spoluzakládal. Tato společnost nedávno uzavřela smlouvu o natáčení propagačních videí pro prezidentskou kancelář a Správu Pražského hradu.

Působení Luboše Xavera Veselého v Českém rozhlase je široce rozebíraným tématem od poloviny září, kdy HlídacíPes.org upozornil na jeho rozhovor s Andrejem Babišem.

V něm dostal premiér, v době natáčení stále ještě trestně stíhaný, od moderátora prakticky volný prostor k sebeprezentaci bez kritických otázek.

Český rozhlas odmítl, že by v pořadu Xaver a host byl porušen Kodex ČRo mimo jiné s odkazem na to, že šlo o pořad zábavný, pro který platí jiná kritéria než pro zpravodajství a publicistiku.

Hlas pro Trikolóru

Rozhlas nespatřuje problém ani v působení Luboše Veselého v soukromé XTV. Ta nedávno uzavřela smlouvu se Správou Pražského hradu o natáčení videospotů na propagaci Hradu a kanceláře prezidenta republiky.

„Pan Xaver Veselý jasně deklaroval a na dotaz ČRo sdělil, že je externím spolupracovníkem XTV a není jejím vlastníkem či interním zaměstnancem. Ve smluvním vztahu se Správou Pražského hradu pak nijak nefiguruje a na tvorbě díla, na které je smlouva uzavřena, se nijak nepodílí a nemá na něm ani žádný prospěch,“ říká mluvčí rozhlasu Jiří Hošna.

Pozornost a kritiku vzbudila i věta, kterou právě v XTV moderátor Xaver Veselý pronesl na závěr červnového rozhovoru s Václavem Klausem mladším: „Na závěr mám pro vás jednu dobrou zprávu pane Klausi, až budou volby, tak máte jistý jeden hlas,“ řekl lídrovi tehdy nově založeného hnutí Trikolóra.

Toto interview publikovala XTV na webu 13. června, zhruba dva týdny po začátku angažmá Xavera Veselého v Českém rozhlase.

Rozhlas: Jenom domněnky

Kodex Českého rozhlasu přitom spolupráci s jinými médii zaměstnancům ČRo povoluje „za předpokladu, že tato činnost nenaruší povinnosti a závazky, jež zaměstnancům vyplývají ze zaměstnání v Českém rozhlasu, a nevytvoří dojem, že konkrétní zaměstnanec je spojen s určitými politickými nebo náboženskými názory či obchodními zájmy.“

Mluvčí Hošna přesto Veselého slova nevidí jako vyjádření sympatií k hnutí Trikolóra a tedy ani jako porušení rozhlasových pravidel.


Líbí se vám naše texty? Dejte nám hlas v anketě Křišťálová lupa 2019 – klikněte na obrázek níže.

Děkujeme za podporu. Redakce HlídacíPes.org

Křišťálová Lupa 2019


„Formulace ‚vyjádřil podporu hnutí Trikolóra‘ je typickou mediální zkratkou, která neodpovídá skutečnosti,“ tvrdí mluvčí s tím, že „Xaver Veselý zde svou osobní podporu explicitně panu Klausovi nevyjádřil“.

„Xaver Veselý zde nevyslovuje explicitně sám za sebe preferenci nebo podporu a neříká jednoznačně, čí že to hlas má vlastně pan Klaus jistý. Domnívat se tak můžeme pouze z kontextu, ale stále budeme v rovině ‚domněnky‘,“ dodává Hošna.

Právě Václav Klaus mladší ale v minulých týdnech naopak vyjádřil podporu Xaverovi Veselému v jeho kandidatuře do Rady České televize a sám moderátor záměr kandidovat následně také skutečně ohlásil.

Rada: Probereme to v říjnu

HlídacíPes.org se na zmiňované aspekty působení Xavera Veselého v ČRo zeptal i členů rozhlasové rady. Její předsedkyně Hana Dohnálková požádala o přeposlání dotazů na oficiální mail Rady. „Seznámím s nimi kolegy a projednáme na budoucím zasedání,“ napsala.

Místopředseda Rady a zároveň její mluvčí Miroslav Dittrich upozornil na to, že obsazování moderátorských postů nebo jiné personální otázky v rozhlase nejsou agendou radních.

„Působení zaměstnanců ČRo v jiných médiích podléhá určitým ‚pravidlům‘, částečně se týkají i externích moderátorů (pan Xaver je externista). Ale opět je to záležitostí vedení ČRo,“ napsal Dittrich.

Mezi taková pravidla patří například následující ustanovení Kodexu ČRo:

„Autorský příspěvek připravený pro jiné médium musí odpovídat standardu kvality vlastní Českému rozhlasu. Není přijatelné, aby se zaměstnanci vystupující v pořadech Českého rozhlasu prezentovali v jiných médiích způsobem, který by byl v Českém rozhlasu nepřípustný.“

Mluvčí rozhlasu Hošna připouští, že vyjadřování názorů moderátorů v diskusních pořadech se samozřejmě ve vysílání ČRo dít nesmí. „Na vysílání jsou uplatňována přísná měřítka zákona o ČRo a Kodexu ČRo, kterými se musí řídit všichni zaměstnanci i spolupracovníci ČRo. S Kodexem a zákonem jsou také všichni zaměstnanci i spolupracovníci seznamováni,“ říká.

Komerční angažmá: Kroupa vs. Xaver

Nabízí se ještě druhé pravidlo z rozhlasového Kodexu: „Spolupráce zaměstnanců Českého rozhlasu s jinými médii podléhá předchozímu písemnému souhlasu nadřízeného.“

Zda Luboš Xaver Veselý takový písemný souhlas vystupovat na soukromé televizi XTV má, odmítl ředitel regionálních studií Českého rozhlasu Jan Menger říct. Odkázal jen opět na mluvčího rozhlasu Jiřího Hošnu.

„Pan Veselý spolupracuje s ČRo jako externista a nemá s ČRo podepsanou exkluzivní smlouvu. Vámi citované ustanovení Kodexu se z logiky věci vztahuje na zaměstnance ČRo. Interní záležitosti ČRo nebudeme komentovat,“ konstatuje mluvčí.

Působením další známé tváře rozhlasu v komerčním médiu se Rada ČRo zabývala na svém zářijovém zasedání – radní Tomáš Kňourek se tehdy pozastavil nad tím, že investigativní reportér Radiožurnálu Janek Kroupa má nově svůj pořad Příběhy českých zločinů na TV Nova.

„Domnívám se, že pokud někdo má takhle nadstandardní příjem, kupuje si rozhlas jakousi jeho exkluzivitu,“ prohlásil radní Kňourek o Kroupově komerčním angažmá s narážkou na jeho rozhlasový plat.

Tento pohled následně podpořil i generální ředitel ČRo René Zavoral:

„Český rozhlas investuje, a teď se nebavíme o panu Kroupovi, ale obecně, do moderátorských tváří nemalé prostředky proto, aby to byly především tváře veřejnoprávního Českého rozhlasu,“ řekl Zavoral radním a slíbil do 15. října dodat podrobnější vysvětlení ke Kroupovu případu.

Radní teď mají na stole i dotazy směřující k rozhlasovému působení Xavera Veselého. Probrat by je měli na příštím zasedání 31. října v Ostravě.


Celé znění dotazů HlídacíPes.org (a Ústavu nezávislé žurnalistiky) adresovaných Radě Českého rozhlasu:

Vážení členové Rady ČRo,

jménem Ústavu nezávislé žurnalistiky z.ú. a redakce HlídacíPes.org vás prosíme o stanovisko k působení moderátora Luboše Xavera Veselého v ČRo.

Vzhledem k medializovaným informacím z posledních dní máme na Radu ČRo následující dotazy:

1.      Nevnímá Rada jako problém a jako porušení kodexu ČRo působení Luboše Xavera Veselého na televizi XTV, kde je podle svých slov řadovým moderátorem? Vytváří tam autorské příspěvky (viz kodex ČRo, článek 25.7), zároveň tam ale v jednom z pořadů například vyjádřil podporu hnutí Trikolóra (Rozhovor s Václavem Klausem mladším, publikováno na webu XTV 13. června 2019, tedy již po nástupu do Českého rozhlasu). Navíc má XTV smluvní vztah se Správou Pražského hradu za účelem propagovat Kancelář prezidenta republiky. (Pro úplnost: Společnost XTV má dodnes sídlo na soukromé adrese pana Veselého a její majitelé jsou skryti za anonymními akciemi…) 

2.      Kodex ČRo mimo jiné říká, že „Autorský příspěvek připravený pro jiné médium musí odpovídat standardu kvality vlastní Českému rozhlasu. Není přijatelné, aby se zaměstnanci vystupující v pořadech Českého rozhlasu prezentovali v jiných médiích způsobem, který by byl v Českém rozhlasu nepřípustný“. Splňují podle Rady tyto standardy např. zmiňovaný rozhovor LXV s Václavem Klausem mladším na XTV nebo jeho pořady na YouTube kanálu Xaver live, například díl „Špína jménem Šarapatka“ (vysíláno letos v dubnu, před nástupem LXV do ČRo), pořad „Ústav nezávislé žurnalistiky. Co to je?“ (pořad Xaver Live, který je dle stránek XTV pořadem této televize vysílaný 4. října 2019) či vystoupení Luboše Xavera Veselého v Duelu Jaromíra Soukupa na TV Barrandov z 9. října 2019?

3.       Na zářijovém zasedání Rady ČRo radní Tomáš Kňourek položil dotaz ohledně spolupráce reportéra ČRo Janka Kroupy s komerční televizí Nova. Vnímá Rada případ Janka Kroupy jinak, nebo podobně jako spolupráci Luboše Xavera Veselého s rovněž soukromou televizí XTV?

4.      Má pan Luboš Xaver Veselý podepsaný písemný souhlas nadřízeného vystupovat na XTV (viz kodex, čl. 25.6.), případně za jakých podmínek byla tato spolupráce povolena?

S pozdravem

Ondřej Neumann

Ústav nezávislé žurnalistiky
ředitel, redaktor HlídacíPes.org
Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

Reklama

9 komentářů

  1. Jan napsal:

    Domnívat se, že Xaver podporu VKj vyjádřil, bude 10 z 10 diváků Xtv. Pro mluvčího rozhlasu to bude ale jen domněnka. Dává to smysl?

  2. Josef napsal:

    No nevím. Ústav nezávislé žurnalistiky reprezentovaný jedním člověkem není zrovna moc důvěryhodný. A na externistu se obecně vztahují jiná pravidla než na plnoúvazkového zaměstnance.

    • Petr napsal:

      Josef: No, to právě bude tím, že nevíte.

    • xaver napsal:

      Ale vypadá líp když dotaz vznese „Ústav nezávislé žurnalistiky „než nějaký Franta Vomáčka a může si myslet že je to nějaká úctyhodná instituce. Moc lidí asi neví že je to soukromý podnik s jedním zaměstnancem(ředitelem) který žije z dotací.

      • Olis napsal:

        A sídlo v chatové osadě!!!! Kdo je povýšil na úroveň kritiků a posuzovatelů obsahu vysílání? Je to samozvaná instituce, financovaná kdoví kým, naprosto nečitelná…

  3. Leo napsal:

    AKonáhle som začal písať niečo nezávislé, napríklad že 9/11 je inside job, hneď na všade agresívne napádajú, to je vzor, tak to robia otroci pracujúci v židomédiách. Inak bi ich vihodili.

  4. Pavel Liška napsal:

    Asi před týdnem či dvěma jsem tu hodil dotaz do placu, zda Kodex platí i pro externisty ČRo. Každopádně to vyjádření LXV profesionální nebylo, pokud v té době už měl smlouvu s ČRo a dovolit si jej neměl. Ovšem je s podivem, že se ten věhlasný Ústav nezávislé žurnalistiky nezajímá o podobné projevy zaměstnanců veřejnoprávních médií. Třeba paní Fridrichové….

  5. pavelpavel napsal:

    Xaver je na úrovni Soukupových týdnů s prezidentem, prostřeno, výměny manželek, Parlamentních listů, Haló novin a dalších.
    Není potřeba dalšího komentáře.

  6. Vilém napsal:

    Opět jen vytváření konstruktů proti osobě LXV. Nejspíš jen závist a spousta nevyužitého času. Hlídací pes ani Institut nezávislé žurnalistiky není relevantní médium.

Přidávání komentářů není povoleno
Reklama