Profimedia,

Trumpova mediální čistka. Rádio Svobodná Evropa se sídlem v Praze přišlo o šéfa

Napsal/a Vojtěch Berger 22. června 2020

Dosavadního prezidenta Rádia Svobodná Evropa (RFE/RL) Jamieho Flye hned po svém nástupu odvolal nový šéf americké vládní agentury USAGM. Pod ní spadají i čtyři další státem financovaná média, která vysílají po celém světě, včetně rádia Hlas Ameriky. Také jejich vedení bylo okamžitě odvoláno, část rezignovala. Rychlost výpovědí vzbudila ostrou kritiku i u Trumpových republikánů.

Že se něco chystá, bylo zřejmé už delší dobu. Americký prezident Donald Trump v dubnu označil vysílání Hlasu Ameriky (Voice of America) za „nechutné“ a Bílý dům vydal prohlášení, ve kterém stanici obvinil, že pomáhá „nepřátelům Ameriky“ – například Iránu, Číně či Rusku. „Voice of America šíří propagandu – a platíte za to vašimi dolary,“ stálo v prohlášení.

Jak špatné vztahy má Trumpova adminstrativa s Hlasem Ameriky, se ukázalo záhy, když se stanicí přestalo komunikovat a poskytovat jí informace americké Centrum pro kontrolu nemocí a prevenci, a to právě v době probíhající pandemie koronaviru.

Jak Hlas Ameriky, tak Rádio Svobodná Evropa (RFE/RL) se sídlem v Praze vysílají v desítkách zemí světa pro stamilionové publikum, s důrazem na státy, kde je ohrožena svoboda tisku. Loni tak Svobodná Evropa například oznámila obnovení své redakční práce v Maďarsku a některých balkánských zemích.

Hlásná trouba prezidenta?

Před dvěma týdny se novým šéfem agentury USAGM (US Agency for Global Media) po schválení Senátem stal Michael Pack, konzervativní filmař, který má blízko k bývalému Trumpovu poradci Stevu Bannonovi – Pack dříve Bannona označil i za svého mentora.

Jak připomíná deník Washington Post, Bannon také Packa na tento post doporučil. O jeho dosazení do čela agentury usiloval prezident Trump poslední dva roky, schválení nominace ale brzdili demokraté.

Proti tomu, že Pack pár dní po nástupu do funkce vyhodil zkušené manažery zmíněných médií, protestovali nejen demokraté, ale i část Trumpových republikánů v Kongresu.

„Obávám se, že role agentury USAGM jako zdroje nezávislých informací je pod tímto vedením v ohrožení. Role agentury je informovat, oslovovat a spojovat lidi po celém světě ve jménu svobody a demokracie – ne být hlásnou troubou prezidenta, když se blíží volby,“ komentoval poslední vývoj předseda zahraničního výboru Sněmovny reprezentantů Eliot L. Engel.

V amerických médiích se vzápětí objevila také první jména těch, kdo by odvolané manažery mohli nahradit. Podle interních dokumentů agentury USAGM má jít o loajální stoupence Donalda Trumpa. Televize CNN tvrdí, že by se šéfem kubánského vysílání mohl stát bývalý spolupracovník Steva Bannona Jeffrey Shapiro a že z ultrakonzervativních kruhů mají přijít i další nominanti.

Peníze od státu, nezávislé redakce

Do skupiny amerických státem financovaných, ale editoriálně nezávislých médií patří kromě RFE/RL a Hlasu Ameriky také Radio Free Asia, Middle East Broadcasting Network, Radio TV Martí zaměřené na Kubu a Open Technology Fund. Jejich vedení bylo odvoláno, ředitelka Hlasu Ameriky i její zástupkyně rezignovaly ze svých funkcí samy o dva dny dříve.

Amanda Bennettová a Sandy Sugawarová vedly Hlas Ameriky přes čtyři roky. Za tu dobu se celkové publikum televizních, rozhlasových i online programů stanice zvětšilo o 109 milionů lidí na 281 milionů týdně, uvedl Hlas Ameriky na svém webu.

Zatímco špičky Hlasu Ameriky svůj odchod blíže nekomentovaly, končící šéf Svobodné Evropy sídlící v Praze, Jamie Fly, se na Twitteru rozepsal obšírněji:

Zaměstnanci podle něj potřebují „jasné a konzistentní vedení, financování a podporu, když se dostanou pod tlak“. S tím vším podle Flye dosáhnou podobných výsledků jako jejich předchůdci, kteří „přinesli svobodu milionům lidí“.

Fly ale zároveň připustil, že v posledních deseti letech Svobodné Evropě většina ze zmíněných předpokladů chyběla kvůli politickým sporům o strukturu a účel agentury USAGM. „Doufám, že můj odchod není jen pokračováním téhož,“ napsal Fly.

Řízením Rádia Svobodná Evropa byla po Flyově odvolání pověřena Daisy Sindelarová, viceprezidentka stanice a šéfredaktorka.

Líbil se vám tento text? Pokud nás podpoříte, bude budoucnost HlídacíPes.org daleko jistější. A zabere vám to maximálně jednu minutu...Přispět 50 KčPřispět 100 KčPřispět 200 KčPřispět 500 KčPřispět 1 000 Kč

LockPlatbu on-line zabezpečuje Darujme.cz

Čtěte též

2 komentáře

  1. Petr Kaminsky napsal:

    1) U nas mame taky par tatrmanu u kormidla, kteri si mysli, ze media, pokud nesiri vladni propagandu, tak automaticky jsou „fake news“. 2) Divim se, ze si Americane zvolili za prezidenta hlupaka a lhare. Preju jim, at si v nastavajicich volbach vyberou nekoho normalniho. V opacnem pripade pevne nervy v dalsim Trumpove obdobi.

  2. petrph napsal:

    Když se nad tím zamyslíme, tak je to málo odvolat ředitele. Celá Svobodná Evropa se měla už dávno zrušit, protože (skoro) celá Evropa, je totiž už dekády svobodná..A i když se v některých těch států dějí různé politické akty (stále v mezích demo), není to legitimní důvod pro trvalou existenci americké propagandistické mediální stanice pro tuto oblast. A kor dnes, v době celosvětového internetu a satelitních sítí. Jestli chce někdo skutečně nezávislé informace (nebo ještě lépe, informace z různých zdrojů), tak si je najde. Na to nepotřebuje „rady z rádia strýčka Sama“, u kterého notabene prezident USA vyhodil ředitele…

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *