Slušní lidé, antisemitské dopisy i Ovčáček miláček. Kvůli divadlu se v Česku vyhrožuje smrtí
Podle prezidenta Miloše Zemana by zavedené brněnské divadlo Husa na provázku nemělo dostávat žádné dotace. Zeman se tímto výrokem připojil k řadě kritiků kontroverzního představení „Naše násilí, vaše násilí“. Výhrady k obsahu divadelních představení v Česku mají i podobu vyhrožování smrtí.
Své o tom ví ředitel Městského divadla Zlín Petr Michálek. Největší vlna, včetně výhrůžek zabití a toho, že „divadlo vyletí do vzduchu“, se strhla spolu s uvedením kabaretů Ovčáček čtveráček a Ovčáček miláček.
„To byla úplná smršť, byly to telefony, maily, dopisy, esemesky. Spousta vyhrožování, takové ty klasické formulace o tom, na jaké lampě budu viset, že se potkáme v temné uličce a takové věci,“ vypočítává Michálek s tím, že nikdy dříve podobné reakce v divadle nezaznamenal.
„Bylo to pro nás překvapení a bylo citelné, jak jsou jisté skupinky na Facebooku organizované po celé republice a sletí se na vás jako vosy. To jsme nikdy předtím nezažili. Ale zároveň jsme zatím nezažili ani to, aby si ta skupinka oblékla modrá trička a vstoupila na jeviště,“ připomíná reakci hnutí Slušní lidé na představení brněnského divadla Husa na provázku, které uvedlo hru Naše násilí, vaše násilí.
Tvrdě antisemitský dopis
Fyzické hrozby zažili i herci tohoto brněnského představení, které vrcholí kontroverzní scénou, kdy Ježíš znásilní muslimku.
Ředitel Národního divadla v Brně (představení bylo součástí festivalu Divadelní svět, který brněnské ND organizovalo) Martin Glaser přerušení hry přirovnal k nástupu fašismu.
„Dělo se to tady, když čeští náckové protestovali proti hrám Voskovce a Wericha. Projevy jsou naprosto stejné, včetně jejich nehorázného fyzického vyhrožování, hrozba silou přímo v sále i pokračování v médiích, kde říkají: ‚Jestli se nám napříště nebude něco líbit, budeme důraznější.‘ Co bude příště? Budeme pálit knihy, vynášet díla z galerií, budeme ty lidi fyzicky likvidovat?” ptá se Glaser.
Městské divadlo ve Zlíně má ještě další zkušenost. Na adresu divadla přišel letos na jaře tvrdě antisemitský dopis – poté, co formou scénického čtení uvedlo divadlo hru Furianti.
Ta s nadsázkou zpracovává reálné téma, kdy je řada dvorků před rodinnými domy v Prostějově vydlážděna náhrobky z tamního židovského hřbitova. Náhrobky nyní vykupuje židovská organizace, nabízí nové vydláždění na své náklady a setkává se s tím, že s ní lidé lidé licitují o peníze navíc.
Zároveň část místních protestuje proti plánům dobročinné nadace Kolel Damesek Eliezer a Federace židovských obcí na novou pietní úpravu židovského hřbitova.
Jeho pozůstatky se nacházejí poblíž základní školy; nyní je na místě park a parkoviště. Ve městě téma vybudilo i antisemitské výpady, které se poté přenesly i na zlínské divadlo.
Související články
Spory kolem židovského hřbitova v Prostějově pokračují. Antisemitský text bude řešit policie
„Podezření na autora je právě z okruhu Prostějova, ve světle toho, co se tam děje kolem židovského hřbitova,“ říká ředitel divadla Michálek.
„Dopis byl dosti drsný, psali mi ve smyslu, jaký jsem žiďák a že bych měl jít do plynu, stejně jako Hitler zplynoval všechny Židy,“ popisuje Michálek obsah dopisu, který předal policii.
Co udělají zítra?
Scénické čtení Furiantů se ale velmi pravděpodobně ve Zlíně změní v plnohodnotnou divadelní hru.
„Divácká reakce je neskutečně pozitivní, je to velmi dobrý text. Bavíme se o tom, zda to nenasadit. Věřím, že ten výhružný dopis byl ojedinělý výkřik. Kdyby měl člověk podléhat podobným věcem, bude moct hrát maximálně jen Shakespeara,“ konstatuje Petr Michálek.
Své kontroverze spojené s divadelním představením mají i na Slovensku. V březnu 2016 tehdejší hejtman (župan) Banskobystrického kraje Marian Kotleba (post vloni neobhájil, ale letos oznámil kandidaturu na slovenského prezidenta) a šéf extremistické Lidové strany Naše Slovensko nechal ve městě Brezno přerušit ochotnické divadelní představení Kováči.
Důvodem byly podle něj expresivní a neslušné výrazy, které v představení zazněly.
„Odešli jsme z jeviště. V tom šoku jsme nedokázali jinak zareagovat. Dnes nám přerušili představení, a co udělají zítra? Přišijí nám hvězdy?“ reagovala na incident jedna z hereček Alžběta Vagadayová.
Představitel hlavní role Július Obernauer tehdy zmínil, že podobný zásah nezažil ani za totality, když soubor hrál tehdy zakázaného Milana Kunderu.
Podpořte nezávislou žurnalistiku.
Jako odměnu za dar ve výši 499 korun obdržíte exkluzivní 100stránkovou publikaci „Babiš. Vůdce pro 21. století“.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
Čtěte též
Ivan Pilip: Oklepat se z neúspěchu, smát se s Patrikem Hartlem a doufat v lepší Česko
Jak Národní muzeum neuctilo Karla Kryla a ten pak skončil ve sklepení
Skyscraper 2 Desktop (211796-4)
19 komentářů
Co je horsi? Kdyz diky anonymite vyplave na povrch neci nenavist nebo kdyz to v sobe clovek dusi a nakonec vezme flintu a postrili par lidi?
No vida, kam jsme se dostali s novodobými elitami. Kulturní elity můžou být ve svých projevech, sprosté a hrubé, urážet svými výplody koho chtějí. Ale jak se ozvou v protestu trochu rázněji obyčejní občané, jsou označeni za fašisty a udáváni policii . Hezká demokracie, jen co je pravda, z té by měl Masaryk radost…
to Petph: mýlíte se.
a v čem se mýlím v tomto případě??
„troche razneji“ tim myslite fyzicke zabraneni produkce? Je totiz rozdil mezi protestem a fyzickym branenim vykonu produkce , zamestnani , vykonavani funkce. Napriklad zabraneni vstupu poslance s kterym nesoulhasim do snemovny.
Tomase Garyka-Masaryka si ani do ust neberte
Kdyz slusni lide vyhrozuji povesenim na lampu tem, kteri se odvazuji delat si legraci z mocnych, tak jim to projde – za naprosteho nezajmu lokajskych zemaniku jako jste Vy.
kunxa sem, kunxa tam, mily fanaticky zemaniku … nekoho urazit je preci zakladni prdpoklad k tomu, abyste toho cloveka volil
Stoprocentně souhlasím. Uvádění divadelních představení typu „Naše násilí…vaše násilí“ pod rouškou údajné umělecké svobody je pošlapáním jakékoliv svobody samotné, jejímž smyslem není a nesmí být bezbřehá volnost projevu, ale zejména též úcta k odlišným názorům a postojům ostatních lidí. Vrcholem všeho je označování odpůrců za neofašisty a srovnávání s přístupem úřadů k uvádění divadelních her v období německé okupace. Naprostým potlačením odlišných názorů je nemožnost dovolat se obrany proti jednostrannému odsouzení kritiků těchto inscenací, byť se domáhají svých práv i formou násilného vniknutí na jeviště. Jiná cesta v tomto „právním státě“ zřejmě není. Je to smutné, kam jsme to 29 let po sametové revoluci dopracovali.
Pravda je, že dnešní kulturní pracovníci se ve velké většině stávají opět pouhými komedianty bez špetky vkusu.
Tak jako za komunismu kdy byli nepohodlni umelci oznacovani za pouhe komedianty . jeste vam tam schazi – „siritele dekadentni zapadni kultury“
Jako velký politik máte zřejmě potřebu jakýkoli názor zpolitizovat. Že by pisatel mohl být zaměřen apoliticky a hru vnímá spíš z náboženské stránky, to Vám hlava nebere. Inu, pravý demokrat! Jen byste nemusel vkládat druhým rčení, které jste zřejmě za totality sám tak často používal, že si ho pamatujete i po 30 letech.
Nejen v kultuře se v Česku vyhrožuje. Ředitel České televize Petr Dvořák vyhrožuje, že se postará o to, aby TV Barrandov přišla o televizní licenci. Nadace knížete z Lichtenštejna vyhrožuje České republice. Nejvyšší státní zástupce zasahuje do sporu o hranice svobody slova. Česku i vyhrožuje Merkelová a Macron pokud se nestaneme „odkladištěm“ migrantů. Naopak Premiér v demisi Andrej Babiš pohrozil odchodem Česka z Evropské unie ) Die Welt). ……….
Umělci si mohou vybrat: Za peníze daňových poplatníků si musí smířit s kritikou, případně odmítnutím dotací. Lidé nemusí chodit povinně na taková představení. Snaha šokovat a případně poklesle provokovat nevadí , pokud je „správně“ zaměřena. Potom můžete urážet zřejmě nikoli náhodou slovo pokrytec pochází z řeckého hypokrités, tedy herec. Pokud chce být umění svobodné a nezávislé tak si na sebe musí vydělat, nebo trpět a živořit. Jen ne proboha cenzuru a naše násilí, vaše násilí.
Kritika a vyhrožování smrtí, věšením na lampy či plynovou komorou, to je o dost jiná disciplína, nemyslíte?
S překvapením sleduji, že se na tomto serveru pod články začala objevovat reklama. Měl jsem za to, že se HP v minulosti vůči inzerci dost vymezoval – co se změnilo?
Dobrý den, asi žádný server si nedává reklamu pod články z estetických důvodů, ale z těch ekonomických. To je i náš případ.
Pravo na nazor. Pravo na protest. Svoboda slova. Svoboda projevu. Je suis Charlie. Je suis Frljic. Kdo seje vitr ….. Atd. Atd. Porad o tom samem a dokola. Vyhruzky resit obcanskym sporem . Ne trestnim rizenim. Svoboda slova je svata . Absolutne. Bud je anebo neni. To jako s tehotenstvim.
Jenom bych si dovolil drobnou úvahu, budu rád, pokud mi jí zde přítomní žurnalisté potvrdí nebo vyvrátí,
Totiž – v trestném zákoníku je v par. § 353 Nebezpečné vyhrožování uvedeno „Kdo jinému vyhrožuje usmrcením, těžkou újmou na zdraví nebo jinou těžkou újmou takovým způsobem, že to může vzbudit důvodnou obavu, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti.“
A tím textem „..takovým způsobem, že to může vzbudit důvodnou obavu“ dovozuji , že skutečně musí existovat oprávněná obava (resp. něčím podložené podezření), že ten čin pisatel skutečně spáchá. **
Bez splnění této podmínky se to dá považovat pouze za vulgární projev a pokus o urážku příjemce. A je tedy vysloveně na něm (zejména pokud pracuje v nějaké veřejné či společensky významné funkci) , zda i takovou nepřiměřenou kritiku snese, nebo bude své oponenty a kritiky za tyto urážky chodit udávat na policii. ¨
**Dejme tomu v uvedeném případu ředitele divadla Michálka, se dá velice snadno dovodit, že ho nikdo do plynu posílat nebude, protože u nás už pře 70 let žádné plynové komory nejsou – a vysloveně kvůli němu je taky nikdo stavět nebude…
Trestní zákoník:
§ 404
Projev sympatií k hnutí směřujícímu k potlačení práv a svobod člověka
Kdo veřejně projevuje sympatie k hnutí uvedenému v § 403 odst. 1, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.
§ 405
Popírání, zpochybňování, schvalování a ospravedlňování genocidia
Kdo veřejně popírá, zpochybňuje, schvaluje nebo se snaží ospravedlnit nacistické, komunistické nebo jiné genocidium nebo nacistické, komunistické nebo jiné zločiny proti lidskosti nebo válečné zločiny nebo zločiny proti míru, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.
Viz můj příspěvek výše….. Tyto paragrafy omezují svobodu slova a v trestním zákoníku nemají co dělat. To je svoboda slova v mém chápání. Ano i hnusné , odporné a nebezpečné názory jsou názory.
Je suis Charlie – ano !!
Je siuis Frljič … ! no … ano
Je suis Marx … dnes ano ! Že pane Junker …
Je suis Stalin …. ? No to spíše nee …
Je suis Lenin … určitě ne
Je suis Hitler ….????
Kdo to posoudí. V jaké době, v jakém kontextu .
Za mne … : Je suis všichni výše uvedení.