Společnost je rozbitá. Pro řadu kulturních akcí a podniků může být letošek poslední sezóna
Soukromé pražské divadlo La Fabrika je podle svého majitele a ředitele Richarda Balouse v podstatě v lockdownu. „Oficiálně ne, ale ta současná situace je pro nás horší, než kdyby skutečný lockdown byl,“ říká s odkazem na současná proticovidová omezení. Na kulturní akce smí maximálně tisícovka sedících diváků, vyžaduje se od nich potvrzení o očkování. Lidé teď za kulturou chodí málo, řada akcí se ruší a kompenzace pořadatelé nedostanou. Alespoň o nich zatím nikdo neví.
„V roce 2019 jsme v divadle měli 288 akcí, loni 73 akcí a letos, pokud se nám podaří odehrát zbylá představení, to bude už jen 52 akcí. Ten propad je obrovský. Jsme na šestině toho, co před covidem,“ popisuje Richard Balous, jak tvrdě dopadá už třetí vlna covidových opatření na jeho divadlo.
Další nejistá sezóna
Kultura je jedním z nejpostiženějších sektorů. Nejde jen o samotné umělce, kteří především v loňském roce přišli o většinu výdělků, ale v této fázi především o pořadatele kulturních akcí. Už třetí sezónu tápou ve vzduchoprázdnu.
„Když nás zavřeli v březnu 2020, vše, co jsme měli naplánováno, spadlo do koše. Po rozvolnění jsme loni v létě připravovali akce na podzim a zase se vše zavřelo. A stejný scénář se opakuje teď. Znovu se vše bortí. Je to náročné nejen ekonomicky, ale už i motivačně,“ popisuje složitou situaci specifického sektoru majitel ostravského Centra Pant Petr Pánek. Organizuje kulturní program zahrnující divadelní představení, koncerty a besedy na různá společenská témata.
„V první fázi, když se zavřelo ze dne na den, jsme rovnou přišli o téměř 80 tisíc korun za propagaci akcí, které se neuskutečnily. Ztrátu nám nikdo nenahradil. Pro oblastní kulturní centrum je to přitom docela dost peněz,“ popisuje některé ekonomické ztráty. Než ministerstvo průmyslu rozšířilo okruh žadatelů o kompenzace, přišel o půl milionu korun.
„Kompenzace byly totiž vypsané jen pro podnikatele a my jsme neziskový sektor, navíc multikulturní prostor, takže jsme dlouho nezapadali do žádné konkrétní kategorie. Posun nastal až na podzim loňského roku, kdy nějaké peníze, které ztráty alespoň částečně vyrovnaly, přišly,“ říká Petr Pánek.
KAŽDÉ RÁNO TO NEJLEPŠÍ Z HLÍDACÍPES.ORG
„Z mého pohledu bude současná situace mnohem smrtelnější, než byla obě předchozí covidová období, protože nikdo už nemá finanční rezervy.“
Návyky lidí se změnily
Dlouhodobý dopad na kulturní sektor bude podle něj mít hlavně změna návyků diváků. „Lidé si odvykli chodit za kulturou. Společnost je návykově rozbitá. Zatímco dřív lidé chodili třeba na debaty, dnes si pustí podcast, místo kina zase Netflix. Tyto možnosti měli sice lidé i předtím, ale stále vítězil návyk chodit ven. Dnes se lidé bojí a také zpohodlněli,“ vyjmenovává Pánek.
Odráží se to zásadně v předprodejích vstupenek. A pokud se vstupenky neprodávají, organizátoři nebudou chtít podstupovat riziko velkých ztrát.
„Když se jedná o větší akce a neprodáte vstupenky, tak jdou ztráty do statisíců i miliónů, je to pak obrovský risk. I u nás v Pantu v malém měřítku zažíváme napjaté situace, protože lidé s nákupem vstupenek čekají skutečně na poslední chvíli, kdy už je pravděpodobné, že akci nikdo nezruší. To je nálada ve které se nedá dlouhodobě plánovat a pracovat,“ říká šéf ostravského kulturního centra. Jeho slova potvrzuje i Richard Balous z pražské La Fabriky.
„Například v současné situaci nám stát nezakázal hrát, ale lidé od politiků a z médií pořád slyší: nikam nechoďte, buďte doma. Propad předprodeje je naprosto katastrofální. I představení, která byla dříve během tří dnů vyprodaná, těžko naplňujeme,“ říká Balous.
Promotér hudebních akcí David Gaydečka zase řešil situaci, kdy na vánoční koncert hudebníka Michala Prokopa, kam plánoval prodat dva tisíce lístků, musel zastavit předprodej kvůli omezení počtu účastníků na tisícovku.
„Přišli jsme kvůli tomuto opatření o poměrně vysokou částku a pokud vím, žádnou kompenzaci za to nedostaneme. Podle mých informací vláda certifikovala v Bruselu kompenzace pouze na rok, a proto je není teď schopná vyhlásit,“ říká David Gaydečka.
Kompenzace s otazníky
Podle mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Štěpánky Filipové je ale problém jinde: „Hlavní není to, jestli jsou programy notifikovány u Evropské komise do určitého data. Požádat o prodloužení notifikace není složité. Klíčové ale je, aby případné kompenzace pokryly co nejdelší období ztrát a za současné vlády je složité zavázat stát k něčemu, na co nevíme, jaký bude mít názor nová vláda. Komplikací je i stav rozpočtového provizoria,“ tvrdí.
Podle Filipové se v současné době nepočítá s obnovením kompenzačního programu Covid kultura. „Počítá se ale s obnovením kompenzačního bonusu, který je i pro OSVČ, a tam by se mohli vejít i umělci. Pak se počítá také s tím, že v naší gesci by měly být i nepokryté náklady a program Covid 2021. I do toho by se mohli teoreticky vejít lidé z umělecké sféry,“ říká Filipová. Zatím není jasné, kdy vláda případné kompenzační programy vyhlásí.
Podle Petra Pánka tak může být současná covidová vlna pro řadu kulturních pořadatelů smrtelná.
„Z mého pohledu bude současná situace mnohem smrtelnější, než byla obě předchozí covidová období, protože nikdo už nemá finanční rezervy. Pořadatelům dochází trpělivost i motivace cokoliv organizovat v tak nejisté atmosféře a pak jsou tam i zmiňované nabourané návyky diváků. V létě jsme si říkali, že se lidé budou těšit na kulturu, budou chodit. Dnes už víme, že to tak není. Pozitivní očekávání tak už dnes nemá nikdo,“ konstatuje Pánek.
Pop-up mobil Mobile (207451)
SMR mobil článek Mobile (207411)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-2)
SMR mobil článek 2 Mobile (207416-3)
SMR mobil pouze text Mobile (207431)
Recommended (5901)
23 komentářů
Bohužel musím poznamenat, že na tomto stavu se podepsali i sami kulturní pořadatelé. Tím, že se podvolili namísto TRVÁNÍ NA NORMÁLNOSTI a platnosti Ústavy.
Ano, byl by to boj s velmi nejistým výsledkem, ale ustupování zlu nikam nevede a hlavně by to byl důležitý symbol pro nepodvolenou veřejnost.
Mají snad ti, kdo si nechali zavřít divadla apod., pocit, že zachránili stovky „babiček“?
Asi ne, že, když dnes už naprosto všichni vědí, že vir populací prochází naprosto bez ohledu na „opatření“, a jediné, co kdy mohlo mít a dnes stále má smysl, je CÍLENÁ OCHRANA RIZIKOVÝCH a ponechání společnosti bez devastačních zásahů.
Moudrá slova, bohužel tím je i dáno, že se jimi žádný politik nemůže řídit. Rozložení inteligence v populaci je takové, že 2/3 populace jsou pod průměrem. Politik, který bude jednat moudře, osloví pouze 1/3 voličů. Pro politika je výhodnější dělat hloupá rozhodnutí, kterými osloví většinu populace.
Politik může dělat i chytrá rozhodnutí a presentovat je tak, aby je přijala i hloupá část populace. Musí ovšem být chytrý, což je dost vzácný jev.
Ale samozřejmě že může. Protože, podstatný je až ten výsledek. Takže, i ty zbývající 2/3 podprůměrných voličů, určitě poznají zda i pro ně byl ten výsledek dobrý nebo špatný. I třeba v případě toho covidu, omezení proti němu trvají dva roky, očkování probíhá už rok (už teď mělo končit), tak proč by jako občané nemohli (byť podle vás se slabší inteligencí) neměli podle výsledků poznat, zda to ti politici dělají hloupě nebo moudře?
I tedy s tím doplňkem, že to správné řešení ještě nikdo nezná, ani ten Váš moudrý politik, ten se jen bude moudře tvářit a zavádět moudře ta tvrdá a tím nepopulární opatření, která ale taky příliš zabírat nebudou…
Jest to naprosto tak. Ono všechno záleží na tom, co přesně myslí odborníci pod pojmem „covid tu s námi bude trvale „. Jak jsem četl před pár dny názor názor mikrobiologa z Východoanglické univerzity Paula Huntera.“, tak to může trvat desetiletí i staletí.
A ono bohužel, i když bude většina populace trvale očkovaná (což ale chrání jen proti těžkým následkům covidu), tak to bude znamenat střední ohrožení, a tím pádem pokračování masových omezení ve veřejném životě. NAvíc, zase ve vlnách, nahoru a dolů, jak bude covid pokaždé kuminovat.
Což bude samozřejmě znamenat zánik naprosté většiny veřejných akcí, nejen v oblasti kultury, ale i dalších odvětví. I když to náhodou nebude právě zakázané, tak spousta lidí si s tím rizikem nakažení sednou nepůjde.
Co s tím? Tahle společnost se trvale změní, ona už se mění před očima teď, a ty sliby politiků k o návratu do předešlého normálu se stávají nereálnými..
Se vším souhlasím, než podstupovat různé prověrky a lustrace, jestli jsem oprávněná shlédnout nějakou kulturu, to opravdu radši zůstanu doma. Před covidem jsem chodila do divadla moc ráda, nejraději vzpomínám na vídeňskou Operu, tam byla jsem i ve veronské aréně na Aidě, teď mi musí holt stačit jen ty vzpomínky. Je mi líto všech těch lidí, kteří v kultuře pracují, protože tohle je opravdu zlikviduje.
A hlavně je to celé šikana zdravých lidí. Já jsem za celé dva roky naprosto zdravá, a to chodím normálně do práce, jezdím MHD a mám obvyklé sociální kontakty. Nepiju, nekouřím, snažím se sportovat a jíst zdravě. Naprosto nijak jsem nepřispěla k zahlcení nemocnic. Ani já, ani moje rodina. Výsledek je, že bez „tečky“ nesmím do hotelu, restaurace ani do kina. A obrana naprosto žádná. Co s tím ? Je mi líto pořadatelů i zákazníků. Jsem šťastná, že mám aspoň na co vzpomínat. Na koncerty, wellness, výlety po republice i k moři…Šílená doba…
Souhlasím v Vámi.
Nicméně to, že nechodíte do divadla a na další akce může znamenat, že Vám na účtu zbyde více peněz, a k tomu moři vyrazit můžete – stále jsou státy kam se jet dá – Mexiko, Dominikánská Republika, Kostarika, …
Dostat se tam dá poměrně snadno – do Mexika, kde covid nyní není, Vás od nás pustí bez jakýchkoli covid papírů a testů (Air France chce jen chirurgické roušky během letu), pouze nazpět budete muset nějakou tu buzeraci (nastavených naší vládou) snést.
Jediné co zamrzí je, že díky takovýmto buzerazím se za dovolenou musí létat a to ještě dost daleko, což Zemi asi moc neprospěje.
všichni si uvědomte že covid je umělina !! teď si to dejte vše do souvislosti s energetickou krizi podívejte se koho podporujete ve volbách no a doporučení je neplačte můžete si zato sami !! co očekáváte od nové vlády ? když budou zeštíhlovat rozpočet, lidé se v první řadě musí najíst napít ošetřit základní potřeby a pak teprve bude kultura a sport !!
Tak lidi teda nezpohodlneli ale odmítají účast na akcích se zavedeným apartheidem podmíněné kultury. To si má na vstupu na akci očkovaný manžel odložit neockovanou manželku v šatně? To raději nikam, protože jinak se to nezmění, jedině bojkotem. Udivuji mne umělci co klidně zveřejní intimní informaci, že se dali očkovat, proc to asi dělají? Jde jim jen o PR a tímto nevědomky rozdělují společnost taky.Uzitecni idioti.
A ještě to může „vylepšit“ testování nás, očkovanejch, co prosazujou některý inteligenti, hlavně aby se určitá skupina nemusela očkovat, aby si mohla dál nenosit roušky (a bez roušek lozit na demonstrace), obstarávat si opakované infekce, padělky potvrzení o testu/očkování, posílat za sebe jiný lidi na testy…. čili všechno, co očkovaný člověk nemá potřebu dělat.
Kafe pořídím taky jinde než v kavárně a něco k obědu taky pořídím jinde než v restauraci (a šeberáky ať si třeba vezme čert).
Očkovaní by IMHO měli být testováni častěji než neočkovaní, protože u nich je daleko vyšší riziko bezpříznakového průběhu. To, že dostali různá privilegia v oblasti testování, vstupu na akce apod., patrně silně přispělo k tomu, jak se tu ta infekce roztahala.
Směrodatná by měla být pouze imunita, tj. protilátky a t-buňky. Bez ohledu na to, jak vznikla.
Když ona ta odpověď jednoduchá, ale pořád se musí opakovat
„nemáme dostatek kapacit, nemáme dostatek kapacit, nemáme dostatek kapacit“, nemluvě tedy o penězích, nemluvě tedy o penězích.
Ono by možná bylo velice dobře, kdyby se testovali
a) pokaždé všichni
b) v co nejkratší době před tou akcí (rozuměno tedy včetně rychlého sdělení výsledku, v řádu řekněme desítek minut).
Ale nemá to moc velký smysl, v případě že testovací centra jsou
přetížena už jen přednostními objednávkami (těch s větším rizikem), a SMSky posílají s ohromným zpožděním.
A ta cena testů je pořádně vysoká 814 Kč na PCR , na to aby se testovali takhle pořád dokola masově. všichni
Jestli to počítám kupecky správně jen při jedné akci na které je ca 700 návštěvníků by zaplatily zdravotní pojišťovny přes 500 000 Kč, tedy už srovnatelně s léčením těžce nemocného na covid? Přičemž, při většině těch akcí se žádný nakažený neobjeví a tak nemusí nikoho dalšího nakazit. Antož stejně i tam musí mít respirátory.
Takže ta odpověď proč právě ti očkovaní nemusí je tím daná, on by to stejně ten systém mezvládl. Z nouze ctnost?
Btw, že jsem si přečetl, jak to dělají v Rakousích, třeba host v v recepci vyfasuje samotest, ten si udělá nafotí smártem a pošle apkou do centra – a toto je mu uznáno..Scifi, nebo proč to tak nejde i u nás?
Problém je že všechny tyhle testy mají jen velice nízkou validitu. Pokud by tam posadili někoho, kdo by házel kostkou nebo mincí, vyšlo by to +- nastejno. Babka s tarotovými kartami by byla úplný „turbotester“.
Mám velkou osobní zkušenost s nezávislou hudební scénou a zde je situace snad ještě horší. Nesmyslná opatření, zákazy ze dne na den, nemožnost cokoli plánovat s delším, než několikadenním předstihem, kompenzace nula (sice jsme vám to zakázali, ale vy jste v podstatě neorganizovaní, neživíte se tím, vaše náklady nejdou přesně doložit, takže nemáte nárok na nic) ………. 🙁
A jak se píše v článku, lidé opravdu odvykli navštěvovat koncerty v takové míře, že se pořadatelům nelze divit, že raději skoro nic neorganizují, neplánují. I když jim akci nezhatí nějaké nové a nečekané opatření, stejně tam přijde sotva polovina (často i méně) dřívějších návštěvníků. A to se pak těžko pořádá koncert, když nevyděláte ani na propagaci a něco málo pro interprety na cesťák. Jak dlouho to lze dotovat ze svého?
Prostě likvidace kultury proběhla na jedničku a v nezávislé kultuře pak ještě hůře.
Myslím, že bolševici toho Babiše vlastně dobře vyškolili, dokázal zlikvidovat během necelých dvou let to, o co se oni neúspěšně snažili čtyřicet let.
Doufám, že se underground dokáže znovu oklepat a povstat z popela, škody již napáchané jsou ale obrovské. Takže lidé, choďte na koncerty, neválejte se pořád doma u zpráv o Covidu (akorát vás to bude štvát) a snažte se nenechat nezávislou kulturu zaniknout. Bez vás to prostě nepůjde.
ale vždyt umělci v horších dobách byli utiskovaní šikanovaní a já nevím co ještě a v té době podávali nejlepší výkony jestli se umělci nezačali srovnávat s doktory advokáty a dalšími lepšími lidmi
Samozřejmě, tak pravil náš nejvyšší, slunce našich dní a vládce nad našimi bídnými životy, císař Miloš I. A ten má vždycky pravdu 😉
Ale vážně, nejen chlebem živ je člověk. A nebo opravdu chceme zredukovat život v zemi na model práce – domů – čučet na bednu/internet – jít spát? A pak znovu dokola, den za dnem?
Kultura je stejně pestrá, jako společnost sama. Někdo jde na koncert, další do divadla, jiný si přečte knihu a nebo se jen občas potřebuje někde vyblbnout s přáteli atd. Mám pocit, že všechny kulturní směry však odnesly tuto Covidovou šílenost nejhůře. Srovnatelně snad jen se vzděláním, zavřené školy jsou další ukázkou toho, jak naše politické elity
chápou společnost a její potřeby.
Vzdělaný člověk, nedej bože ještě kulturně uspokojený, není pro naši budoucnost prioritou. Tou jsou naopak lidé uvězněni jak potkani v onom kolečku práce – domů – spát. A hlavně moc nepřemýšlet, to establishmentu nevyhovuje. Ještě by někoho mohlo nedej bože napadnout, že by šlo něco dělat lépe a mohl by nám do toho chtít začít kecat. A to by se nám nelíbilo o)
Velice důležitá otázka jak vlastně přežívali svobodomyslní umělci za socíku. Ony byly veskrze dvě možnosti.
Buď tedy jako úředně schválení umělci, takže hráli a zpívali co povoleno – a za to byli i placeni. A jen občas vypustili do davu nějakej ten svobodomyslenj či dousmyslnej veršík, aby měli lidi radost.
A nebo tedy jako zakázaní umělci, takže pracovali a vydělávali si jinak (o to se soudruzi postarali), a když zajeli někam lidem potají zapět či co, tak obvykle zadara..
Divadlo má ještě tu výhodu, že pracuje s domácími herci, takže dokud je trochu povoleno, mohou se trochu snažit něco udělat. Byť je to hrozné, lidem se nechce trávit dvě hodiny v respirátoru, to je naprosto pochopitelné. A předprodeje nefrčí u ničeho, lidé už nechtějí lístky do šuplíku (já jich mám na koncerty v hodnotě 15 tisíc a dál už nekupuji). Ale nejhůř jsou na tom pořadatelé koncertů zahraničních kapel. Mnohé kapely už evropské turné odkládají od března 2020 potřetí a velké festivaly taktéž nejsou povoleny. To je pro ně už naprosto likvidační, pokud nezačne sezóna od jara normálně fungovat, což zatím nevypadá a léto se neuskuteční jako v posledních dvou letech, tak už jich většina je v bankrotu.
Chápu nářek představitelů kultury na snížení zisku. Bohužel jsou důležitější záležitosti. Dobrá kultura je jen ve větších městech, zbytek má smůlu. Mohu poradit perfektní pořady v rozhlasu jako náhradu. A pro člověka to přijde laciněji. Herci mohou šaškovat v debilních reklamách . Také mohu poradit politickou estrádu , kterou vysílá pan Soukup na TV Barandov. Navíc si vystačí často sám, jistě bez dotací. Mně osobně chybí vesnická hospoda s dobrým ale laciným pivem.
No, ono je fakt, že dnes není problém přesunout většinu kultury na internet.
Zrovna před pár dny jsem tahle absolvoval s dcerkou online mikulášskou nadílku. Docela musím uznat, že si s tím vyhráli, jak herecky, tak i technicky. Ale slečnu dceru to po deseti minutách přestalo bavit, tak prohlásila že jde radši hrát WorldCraft :)))
Naprosto soucítím, chápu.
Jenže co s tím. Já jsem sice celkem „nekulturní“ člověk, ale zato jsem sportovní přívrženec, a tam je to podobné.
Ano, já jako skalní půjdu vždy, něco pro to obětuju, ať nahází klacků pod nohy nepočítaně. Jenže část lidí skutečně ty návyky změní. Nemyslím, že úplně trvale, ale rozhodně třeba pro pořadatele likvidačně.
A moje zkušenost je ještě taková, že čím méně obecenstva je připuštěno, tím více se bazíruje na nesmyslech, které tu situaci neřeší.
A prostě asi musí nastat ten čas, kdy se nějak sborově vytáhne do „boje“. A asi je třeba počítat s tím, že vždy zde bude třeba 60, 70 % lidí (nebo spíš „internetových názorů“) které kultura, sport nezajímá a jsou k nim cynicky lhostejní, zato z dobrého bydla budou vyžadovat nucenou „solidaritu“. Tak to je, je třeba to říct.
Umění a umělci, kteří se bez dotací neuživí, by měli skončit a jít dělat něco jiného.
To se nám to divadlo hraje, když nás stát dotuje…
Skutečný umělec se uživí i v těžké době, protož skutečně umí, to co jiný nedokáže.
Jít do divadla a za vrchol představení vidět něčí holý zadek a slyšet vulgarity, není
podle mne umění.
Divadlo v podstatě člověk ke svému životu vůbec nepotřebuje. Je dost tragédií i komedií v životě lidském…